728 x 90

گردهمایی جهانی ایران آزاد؛ سخنرانی دبورا لی جیمز، گری لاک، ژرار لونگه، ترزا ویلیرز، دیوید جونز و بارونس ورما

دبورا لی جیمز - فرماندار گری لاک - سناتور ژرار لونگه - ترزا ویلیرز - دیوید جونز - بارونس ورما
دبورا لی جیمز - فرماندار گری لاک - سناتور ژرار لونگه - ترزا ویلیرز - دیوید جونز - بارونس ورما

سخنرانی دو وزیر سابق از آمریکا، عضو سنای فرانسه و سه وزیر سابق انگلستان و نمایندگان فعلی پارلمان و مجلس اعیان انگلستان

 

دبورا لی جیمز - وزیر نیروی هوایی آمریکا (۲۰۱۷)

به‌شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی۲۰۲۱ ایران آزاد، به‌رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت خانم مریم رجوی و به‌میلیون‌ها نفر دیگر که در ایران و سراسر جهان گوش می‌دهند، از جمله واحدهای مقاومت که اغلب توسط زنان فرماندهی می‌شوند، من می‌خواهم سخنانم را با تشکر از فداکاری و از خود گذشتگی شما در راستای رسیدن به‌یک ایران مبتنی بر جدایی دین و دولت، دمکراتیک و غیراتمی، شروع کنم. هم‌چنین می‌خواهم بدانید که دولت ایالات متحده در کنار شما ایستاده است، مردم ایالات متحده در کنار شما ایستاده‌اند و من به‌عنوان وزیر پیشین نیروی هوایی ایالات متحده، یک مادر، یک دختر و یک خواهر نیز در کنار شما ایستاده‌ام.

دوستان من، امیدوارم که در این مقطع از تاریخ خود احساس غرور زیادی داشته باشید، به‌خاطر کارهای شجاعانه‌یی که با یکدیگر کرده‌اید. شما امروز به‌اتفاق هم، ستون‌فقرات یک مقاومت رو به‌رشد و قدرتمند را در برابر رژیم فاسد (حاکم بر) تهران تشکیل می‌دهید. مقاومتی که با پایداری شما هرگز خاموش نخواهد شد. پس من از شما می‌خواهم که دل قوی دارید و شجاع باشید، زیرا در مدت‌زمان بسیار کوتاهی به‌موفقیت‌های زیادی رسیده‌اید. به‌تازگی، به‌یمن تلاش‌های جمعی و رهبری خانم رجوی، شما پیام قدرتمندی به (ولی‌فقیه) رژیم ایران خامنه‌ای و نزدیکان وی فرستادید. این پیام خیلی ساده بود: ما در انتخابات قلابی شما شرکت نخواهیم کرد.

 

تحریم موفقیت‌آمیز شما در انتخابات ۱۸ژوئن۲۰۲۱ که در پی چهار سال اعتراضات مردمی رخ داد، به‌جهانیان و رژیم حاکم نشان می‌دهد که مردم ایران از بی‌کفایتی اقتصادی، وعده‌های شکست‌خورده، فساد سیستماتیک، بی‌احترامی به‌حقوق بشر و رفتار زن‌ستیزانه با زنان در ایران، به‌ستوه آمده‌اند.

اگر ممکن است، بگذارید یک لحظه در مورد همین نکتهٔ آخر یعنی رفتار زن‌ستیزانه با زنان ایرانی توضیحی بدهم.

چه‌قدر کنایه‌آمیز است که سران (رژیم) ایران برای زنان ارزش کم‌تری قائلند، در صورتی‌که جنبش مقاومت، به‌رهبری یک زن و متشکل از ۵۰درصد زنان، در نهایت آنها را سرنگون خواهد کرد؛ و آن روز عجب روزی از اجرای عدالت خواهد بود.

دوستان من، دقیقاً به‌دلیل موفقیت شما است که رژیم حاکم بر ایران احساس خطر روزافزونی می‌کند. تا حدی که به‌همین دلیل رأی‌گیری در ۱۸ژوئن برای گزینش ابراهیم رئیسی دستکاری شد. کسی که بیش از همه حاضر است مردم ایران را در آینده حتی به شیوه‌یی خشن‌تر سرکوب کند. چرا که وقتی این رژیم حمایت‌های مردمی خود را از دست داده، وقتی اقتصاد را از بین برده، وقتی اجازه می‌دهد بیماری کووید۱۹ مردم را نابود کند و از ورود واکسن امتناع می‌کند که برای نجات زندگی انسان‌ها لازم بود، تنها ابزاری که در جعبه ابزار رژیم برای حفظ قدرت و کنترل کشور باقی می‌ماند، برخورد شدیدتر با اعتراض‌کنندگان و ارائهٔ تصویر دیگری برای آینده است. متأسفانه، من معتقدم این همان کاری است که ابراهیم رئیسی هنگام روی کار آمدن در ماه اوت ممکن است انجام دهد.

 

ابراهیم رئیسی دستش به‌خون افراد بسیاری آغشته است و همهٔ دنیا این‌را می‌دانند. وی به‌عنوان سرکردهٔ قضاییهٔ (رژیم) ایران و در اوایل فعالیت خود به‌عنوان عضو هیأت مرگ۱۳۶۷، مسئولیت نظارت بر اقدامات غیرقابل بیان، از جمله ناپدید شدنهای اجباری و اعدام هزاران هزار زندانی سیاسی، عمدتاً اعضای مجاهدین خلق را برعهده داشت و هم‌چنین هدف قرار دادن مخالفان ایرانی در خارج از کشور.

به‌گفتهٔ هیومن‌رایتس واچ و عفو بین‌الملل، این فرد باید به‌جرم جنایات علیه بشریت مورد تحقیق و محاکمه قرار گیرد، نه این‌که به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران منصوب شود. و من از صمیم قلب با آن موافقم.

اگر چه ممکن است این وضعیت ناخوشایند به‌نظر برسد، اما من دوباره به‌شما می‌گویم که دل قوی دارید. این چالش مطمئناً دشوار است، اما اتحاد، فداکاری و پایداری شما مطمئناً نتیجه خواهد داد. و من اطمینان دارم که ایالات‌متحده می‌خواهد کمک‌کننده باشد. به‌طور خاص، یک حمایت قوی دو حزبی در مجلس نمایندگان ایالات متحده وجود دارد. قطعنامهٔ ۱۱۸ که حمایت از خواست مردم ایران برای یک جمهوری دمکراتیک، مبتنی بر جدایی دین و دولت و غیراتمی در ایران را بیان می‌کند. این قطعنامه هم‌چنین نقض حقوق‌بشر در تهران و تروریسم مورد حمایت حکومت را محکوم می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم رجوی، الگویی برای تهیهٔ این قطعنامه بود. بنابراین من می‌خواهم از او و جوامع ایرانی، از جمله سازمان جوامع ایرانیان مقیم آمریکا تشکر کنم، به‌ویژه به‌خاطر آگاه کردن بسیاری از ما در ایالات متحده در مورد آنچه واقعاً امروزه در ایران اتفاق می‌افتد.

 

این امر بسیار مهمی است که شما توجه مردم آمریکا و جهان را دائماً به‌شرایطی که مردم ایران این روزها با آن روبه‌رو هستند جلب کنید. از تلاش دست نکشید و به‌آگاه‌سازی خود ادامه بدهید.

من اکنون از کنگرهٔ خودمان، از جمله سنای ایالات متحده، می‌خواهم که هر چه سریع‌تر قطعنامهٔ ۱۱۸ را نهایی کند... . .

من به‌عنوان وزیر پیشین نیروی هوایی ایالات‌متحده، می‌توانم به‌شما بگویم که به‌ویژه در مورد حمایت (رژیم) ایران از تروریسم در یمن، لبنان، غزه و علیه نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و جاهای دیگر آگاهی دارم. این اقدامات و این رفتار باید به‌پایان برسد.

دوستان من، لطفاً اجازه بدهید خلاصه کنم: شما و نه آنها ایران آینده را نمایندگی می‌کنید.

شما و نه آنها به‌همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به‌منشور ملل متحد اعتقاد دارید. و اگر شما به‌مبارزه و به‌چالش‌کشیدن، به‌سخن گفتن و به مقاومت ادامه بدهید، آنگاه شما و نه آنها روزی حق تعیین سرنوشت و آزادی را برای ملت ایران محقق خواهید کرد.

من می‌دانم که تغییر بسیار سخت است. برای تغییر زمان ضروریست. برای تغییر فداکاری عظیم ضروریست.

ولی بار دیگر، ایمان خود را حفظ کنید، به مقاومت ادامه دهید. واقعیت را بیان کنید و آنگاه شما و نه آنها در نهایت پیروز خواهید شد.

بار دیگر تشکر می‌کنم از دعوت به‌مشارکت در این کنفرانس بسیار مهم و بیش از هر چیز، به‌خاطر تعهد شما به‌یک ایران آزاد، متشکرم.

 

فرماندار گری لاک - وزیر بازرگانی آمریکا (۲۰۱۱)

پرزیدنت جان اف کندی چند ماه قبل از مرگ دلخراش خود قریب به‌شش دهه پیش، گفت: «موج آینده، پیروزی توسط یک عقیدهٔ متعصب منفرد نیست، بلکه آزادسازی انرژی‌های متنوع ملت‌های آزاد و مردم آزاد است».

سلام به‌خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران و دهها هزار نفری که از سراسر جهان برای شرکت در این کنفرانس آنلاین برای حقوق‌بشر و دموکراسی در ایران گرد آمده‌اند.

من حقیقتاً با فروتنی مفتخرم که امروز در ادامهٔ مبارزه بی‌امان خود دعوت شده‌ام تا با شما صحبت کنم و حمایت خود را ابراز کنم.

مردم و دولت ایالات متحدهٔ آمریکا در همبستگی کامل با مردم ایران ایستاده و کاملاً از آرزوی آنها برای این‌که ملتی آزاد باشند حمایت می‌کنند. مردم ایران آزادیخواه، شجاع و مقاوم هستند.

شما در حال قیام قهرمانانه علیه فساد و بی‌رحمی رژیم تروریستی هستید. من با اطمینان کامل می‌گویم، به‌یمن تلاش‌های شما آینده درخشان‌تری در انتظار ایران است.

رژیم شیطانی در تهران علاوه بر این‌که حکومت حامی تروریسم در جهان است، هم‌چنان سرکوب اساسی‌ترین حقوق انسانی مردم را ادامه می‌دهد.

مردم ایران شایستهٔ حکومتی هستند که به‌هنجارهای دمکراتیک و حاکمیت قانون احترام بگذارد و نیازهای مردم ایران را بالاتر از تأمین مالی ماجراجویی و تروریسم در خارج از کشور قرار دهد.

برای ایالات متحده و سایر کشورهای دمکراتیک در سراسر جهان بسیار حیاتی است که در کنار مردم ایران بایستند.

کنفرانس ایران آزاد۲۰۲۱ اهمیت زیادی برای زنده نگه‌داشتن جنبش شما برای آزادی و دموکراسی دارد.

 

کنفرانس‌ها و اجلاسی از این‌دست بسیار حیاتی هستند. چرا که به دنیا یادآوری می‌کنند یک رژیم شیطانی سخنگوی مردم نیست؛ این‌که ایرانیان به‌آرمانهای دموکراسی مانند آزادی بیان، اجتماعات عمومی و انتخابات عادلانه پایبند هستند؛ این‌که حقوق‌بشر یک حقوق جهانی است که همهٔ مردم و ملتها بر روی زمین طالب آن هستند. از زمان به‌قدرت‌رسیدن ستمگران حاکم بر ایران، صدها هزار ایرانی به‌دلیل ایستادگی در برابر این حکام بی‌رحم دستگیر و کشته شده‌اند.

من از قطعنامهٔ ۱۱۸ مجلس کنونی کنگرهٔ ایالات متحده با بیش از ۲۴۰حامی دموکرات و جمهوریخواه حمایت می‌کنم که نقض حقوق‌بشر رژیم ایران را محکوم می‌کند و از همهٔ دولتهای دمکراتیک می‌خواهد به‌روشنی از خواست اساسی مردم ایران به‌حقوق بشر حمایت کنند.

زنان در ایران تحت سیستم تبعیض و نابرابری رنج می‌برند. این واقعیت در قانون اساسی و قانون مجازات جمهوری اسلامی بارز است.

بر اساس این سیستم، ارزش زندگی یک زن به‌معنای واقعی کلمه، نیمی از ارزش زندگی مرد تلقی می‌شود. تأثیر آن این است که نیمی از مردم ایران با یک آسیب‌پذیری قانونی زندگی می‌کنند که باعث حیرت ناظران در سراسر جهان است. به‌بیان ساده، زنان و دختران در ایران در معرض خشونت و آزار و اذیت قرار دارند و این به‌همهٔ جنبه‌های زندگی آنها سرایت می‌کند. در مورد رفتار با قومیتها در ایران، آنها در زمرهٔ رنج‌دیده‌ترین، محروم‌ترین و سرکوب‌شده‌ترین گروهها هستند. این وظیفهٔ سازمان ملل متحد است که (حکومت) تهران را تحت فشار قرار دهد و دیکتاتورها در ایران را مسئول سرکوب مداوم و شدید این گروه‌های آسیب‌پذیر بداند.

 

در حالی‌که شرایط سیاسی-اجتماعی و سیاسی-اقتصادی فعلی برای جمعیت گسترده‌تر ایران بسیار سخت است، اقلیت‌های کشور از بدترین محرومیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رنج می‌کشند. از جمله محرومیت در تحصیل و بهداشت.

مردم ایران می‌توانند اطمینان داشته باشند که رئیس‌جمهور بایدن رنج و شکنج آنها را درک می‌کند و همیشه از تلاش‌های شما برای دستیابی به یک ایران دمکراتیک حمایت خواهد کرد.

با وجود این‌که مقامات آدمکش حکومتی در تهران استاد تبلیغات دروغین هستند، حتی آنها هم نمی‌توانند گزینش ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جدید رژیم ایران را در اواسط ژوئن سفیدسازی کنند.

انتخابات حتی با استانداردهای حکومتی که در آن قدرت واقعی در دست روحانیان غیرمنتخب است، قلابی بود. از تقریباً ۶۰۰نامزد که ثبت نام کردند، همه به‌جز ۷نفر توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. این شورا شامل گروهی از روحانیان و وکلا است که نامزدها را ارزیابی می‌کنند و در اساس راه را برای یک روحانی سخت‌سر و رئیس قضاییه با روابط نزدیک با ولی‌فقیه رژیم خامنه‌ای باز کردند. البته انتخابات آن‌قدر قلابی بود که اکثریت مردم ایران آن‌را تحریم کردند.

 

گزینش رئیسی به‌این معنی است که وی اولین رئیس‌جمهور (رژیم) ایران است که قبل از رسیدن به‌این منصب توسط دولت ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفته، به‌خاطر دست‌داشتن در نقض حقوق‌بشر، از جمله در اعدام گستردهٔ زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال۲۰۱۹ وی را تحریم کرد و به‌گزارشهایی استناد کرده مبنی بر این‌که تحت‌نظر رئیسی، قوه قضاییه اعدام مجرمان کودک را نادیده گرفته و وکلا را به‌دلیل دفاع از زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق‌بشر دستگیر کرده است.

دولت ایالات متحده هم‌چنین به‌مشارکت وی در آنچه سرکوب وحشیانهٔ معترضان پس از انتخابات۲۰۰۹ و قیامهای ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توصیف کرد، اشاره کرده است.

مخالفان، نقش وی را در هیأت مرگ برجسته کرده‌اند که دستور اعدام هزاران زندانی سیاسی را در سال۱۳۶۷ صادر کرد.

بنا‌به گزارش۱۹۹۰ عفو بین‌الملل، از زندانیان سیاسی ایرانی خواسته شد که هویت خود را مشخص کنند و کسانی که در پاسخ گفتند مجاهد هستند به‌جوخهٔ مرگ فرستاده شدند. در حالی‌که بقیه در مورد تمایلشان برای پاکسازی میادین مین برای ارتش جمهوری اسلامی مورد سؤال قرار گرفتند. تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰۰۰۰ایرانی به‌قتل رسیدند.

فاشیست‌های مذهبی که در حال حاضر حکومت ایران را اداره می‌کنند باید پاسخگو باشند.

در حالی‌که به‌آینده‌یی روشن‌تر نگاه می‌کنیم، من از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی که برای یک ایران دمکراتیک تدوین شده بسیار تحت تأثیر قرار گرفته‌ام که شامل حکومت قانون می‌شود که برای یک جامعهٔ آزاد بسیار مهم است.

 

رئیس‌جمهور آبراهام لینکلن، در بحبوحهٔ جنگ داخلی آمریکا معتقد بود که دموکراسی آمریکا به‌معنای حقوق برابر و برابری فرصت برای همهٔ مردم آن است.

افکار او از آن زمان آشفته تا امروز صادق است. لینکلن گفت: دموکراسی دولت مردم، توسط مردم و برای مردم است.

من صحبتم را با سخنان رئیس‌جمهور دیگر ایالات متحده، توماس جفرسون به‌پایان می‌برم که دویست سال پیش نوشته شده است.

جفرسون، نویسندهٔ اعلامیه استقلال، نوشت: «وقتی مردم از دولت بترسند، استبداد وجود دارد. هنگامی که دولت از مردم بترسد، آزادی وجود دارد».

برای من افتخار است که امروز به‌شما بپیوندم.

هدف شما عادلانه و اصیل است. مردم مظلوم در هر نقطه از زمین با شعله‌یی از چراغ آزادی گرم می‌شوند که با چنین شجاعت و اعتقادی آن‌را در دست دارید.

زنده‌باد ایران آزاد و دمکراتیک.

 

سناتور ژرار لونگه – عضو سنای فرانسه، وزیر دفاع (۲۰۱۲)

برگزاری چنین جلسه‌یی در رابطه با ایران در فردای انتخابات ریاست جمهوری، ابتکار مهم، تاثیرگذار و درستی است.

به‌رغم تمام پیچیدگیهای ایران و به‌رغم تفاوتهای فرهنگی که ما را از یکدیگر جدا می‌کند و ما را از ایران دور می‌کند، ما فرانسوی‌ها و ما اروپایی‌ها، توجه خاصی داریم به‌آنچه در این کشور بزرگ اتفاق می‌افتد؛ کشوری که دارای تاریخ و فرهنگی غنی است.

دلیل این توجه خاص این است که ایران نقش کلیدی در خلیج‌فارس دارد و نقش منطقه‌یی آن به‌هرحال کلیدی است. واضح است که در روابط با کشورهایی که در حال حاضر بی‌ثبات شده‌اند مانند سوریه، عراق و متأسفانه لبنان مجروح، سپاه پاسداران، حکومت مذهبی ایران و روحانیان ایران، نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند.

ولی ما باید نگاهی به عمق این وضعیت بیاندازیم و به افکار عمومی توجه داشته باشیم. انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد که میزان عدم‌مشارکت بسیار بالا بود. تقریباً نیمی از واجدین شرایط... . بخش اعظم افکار عمومی خواهان تحول هستند، به‌ویژه جوانان، کسانی که بیشترین تخصصها را دارند، دانشجویان که عقاید خود را علنی کردند، به‌خصوص در فاجعه هواپیمای ساقط شده اوکراینی.

 

ما باید کسانی که خواهان نوسازی ایران هستند را پشتیبانی و تشویق بکنیم؛ نوسازی به‌معنی کشوری دارای دموکراسی با طبقه‌ٔ حاکمه متشکل از نخبگان، مهندسین، دانشگاهیان، دانشمندان و پیمانکارانی با کیفیت بالا. معتقدم که آنها حق دارند از امکاناتی برخوردار باشند که پیشرفته‌ترین کشورها از آن بهره‌مند هستند. ایران کشوری است که می‌تواند ظرفیت توسعه خود را با پایبندی به اهدافش بارز کند، بدون این‌که همواره نقطه نگرانی باشد و مستمراً در خارج از مرزهایش دخالت کند.

بله، برای ما اطلاع از تحولات ایران یک وظیفه است. وظیفه ماست که توجهات را جلب کنیم، خواهان شنیدن باشیم، واقعیت را بگوییم، پیام حمایت بفرستیم به همه آنهایی که مثل اتحادیه اروپا دفاع می‌کنند از آزادی بیشتر و از دموکراسی بیشتر در زندگی یومیه. صلح پیش‌شرط رفاه است و آزادی تک‌تک انسان‌ها پیش‌شرط صلح است. ایرانی‌ها به اتم وجه حق دسترسی به‌آن را دارند.

 

ترزا ویلیرز – نمایندهٔ پارلمان انگلستان، وزیر محیط‌زیست (۲۰۲۰)

خانم رجوی، همکاران گرامی، نمایندگان منتخب از سراسر جهان، خانم‌ها و آقایان، امتیاز بزرگی برای من است که امروز اینجا همراه با شما هستم. بسیار احساس افتخار می‌کنم که مرا امروز برای شرکت در این جلسه دعوت کرده‌اید. همان‌طور که از بسیاری از سخنرانان عصر امروز شنیده‌ایم، ارتقای ابراهیم رئیسی به‌ریاست‌جمهوری بعد از انتخابات نمایشی نشان‌دهندهٔ این است که این رژیم هیچ قصدی برای تغییر رویکرد خصمانهٔ خود با جامعهٔ بین‌المللی ندارد. هیچ‌چیز در مواضع علنی آنها، هیچ‌گونه نشانه‌یی از آن ندارد که آخوندها قصد داشته باشند، به حمایتشان از شبه‌نظامیان خشن در سراسر منطقه و یا به‌فعالیت‌های اتمی‌شان پایان بدهند. گروههایی مثل عفو بین‌الملل نگرانی شدید خود را درباره روی کار آمدن رئیسی ابراز کرده‌اند، آن‌هم با استناد به‌مشارکت او در کشتارهای جمعی و وحشتناک سال۱۳۶۷ که طی آن هزاران تن از زندانیان سیاسی به‌قتل رسیدند. به‌خاطر گزینش رئیسی نباید با رفع تحریم‌ها، (به‌رژیم) پاداشی داده شود.

در پنجمین گزارش درباره روابط انگلستان با (رژیم) ایران، همکاران من در کمیتهٴ امور خارجی پارلمان انگلستان، بر کارنامهٔ وحشتناک حکومت ایران در زمینهٔ حقوق‌بشر تأکید کردند. بسیاری از اعضای پارلمان انگلستان به‌وزارت‌خارجه فراخوان داده‌اند تا از نظام تحریم‌های مگنیتسکی برای اعمال مجازات‌های هدفمند علیه مقام‌هایی مثل رئیسی استفاده کنند؛ منظور در مواردی است که شواهد معتبری از مشارکت آنها در نقض‌های جدی و نهادینهٔ حقوق‌بشر وجود دارد. این نظام جدید تحریم‌های جهانی حقوق‌بشر از هم‌اکنون در ارتباط با برخی دیگر از کشورها نیز استفاده می‌شود و (رژیم) ایران نباید مستثنی بشود؛ رئیسی هم نباید مستثنی بشود.

 

نگرانم که گزینش او احتمالاً وضعیت حقوق‌بشر در ایران را باز هم وخیم‌تر بکند. ایرانیان مقیم انگلستان در حوزه انتخابی من به‌من گفته‌اند که آنها این تحول اخیر را نشانه‌یی از آن می‌دانند که این رژیم می‌خواهد سلطهٔ خود را بر مردم ایران محکمتر کند.

مشارکت عظیم در این کنفرانس آنلاین، بار دیگر نشانه‌یی از آن است که دهها هزار ایرانی خواهان آینده‌یی بهتر برای کشورشان هستند. کشوری که در آن به‌حاکمیت قانون احترام گذاشته شود، مردان و زنان برابر باشند و حقوق‌بشر محترم شمرده شود. کشوری که بر پایهٔ اصول آزادی، دموکراسی و برابری بنا شود، همان چیزی که توسط خانم رجوی در سخنرانی امروز او مورد تأکید قرار گرفت. می‌دانم بسیاری هستند که حاضرند فداکاریهای عظیمی را به‌عمل بیاورند تا تغییر را محقق کنند.

 

به‌گزارش کمیتهٴ امور خارجی پارلمان (انگلستان) بر می‌گردم که همکارانم در آن به‌لیست‌گذاری سپاه پاسداران (رژیم) ایران فراخوان می‌دهند. این اقدام مهمی است که من هم چند سال است خواهان آن شده‌ام و امروز هم بر آن تأکید می‌کنم. هم‌چنان‌که در این گزارش تأکید شده، سپاه پاسداران به‌روشنی مسئول خشونت و خون‌ریزی و ایجاد درد و رنج در ایران و فراتر از آن است. کمیته نتیجه‌گیری می‌کند که نخستین قربانیان رژیم ایران، مردم ایران هستند. آنها دولت انگلستان را به‌استمرار اعلام حمایت از کسانی فرا می‌خوانند که از خشونت‌های این رژیم رنج می‌کشند. این اجلاس ایران آزاد، همین فرصت را به‌من می‌دهد تا همین کار را بکنم. من امروز به‌بسیاری دیگر از سخنرانان در این گردهمایی عظیم پیوسته‌ام تا دولت انگلستان و تمامیت جامعهٔ بین‌المللی را به‌برقراری ارتباط با شورای ملی مقاومت به‌عنوان یک گروه اپوزیسیون تشویق کنم که قادر است یک آلترناتیو دمکراتیک بادوام را برای مردم ایران فراهم سازد. من در کنار همهٔ کسانی خواهم ایستاد که خواهان یک آینده دمکراتیک و آزاد برای ایران هستند و به‌دفاع از حقوق‌بشر، احترام به‌حاکمیت قانون، دموکراسی و عدالت ادامه خواهم داد تا روزی که ایران آزاد بشود.

از شما متشکرم.

 

دیوید جونز – نمایندهٔ پارلمان انگلستان، وزیر برگزیت (۲۰۱۷)

خانم رئیس‌جمهور منتخب، همکاران، خانم‌ها و آقایان

مردم ایران و به‌خصوص دوستان و ساکنان اشرف۳. همهٔ شرکت‌کنندگان در برنامهٔ امروز موافقند که آینده ایران باید توسط مردم ایران تعیین شود. خانم رجوی، شما و جنبشتان پیشتاز تلاش برای رسیدن به‌آزادی بوده‌اید. شما به‌تحریم انتخابات نمایشی فراخوان دادید و اکثریت ایرانیان به‌فراخوان شما پاسخ دادند، آن‌هم با رد صریح دیکتاتوری دینی. جنبش شما و کانون‌های شورشی آن در داخل ایران کمک کرده‌اند که مردم بتوانند این کارزار را به‌پیش ببرند، با به‌حرکت درآوردن اپوزیسیون علیه رژیم و برگزاری اعتراضات در سراسر کشور. به‌همین دلیل همان‌طور که این‌را در مشارکت قوی در برنامهٔ امروز و در تحریم انتخابات سراسری می‌بینیم، شما از حمایت گسترده‌یی در میان ایرانیان و حمایت فراحزبی پارلمانی در انگلستان، ایالات متحده و اروپا برخوردارید. شرایط با شتاب در این مقطع تعیین‌کنندهٔ تاریخ ایران به‌سود شما به‌پیش می‌رود. در نقطهٔ مقابل، به‌عنوان نشانه‌یی روشن از ضعف و استیصال، رژیم و ولی‌فقیه آن فردی که جلاد قتل‌عام۶۷ نامیده شده، یعنی ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهورشان انتخاب کردند. این باید یک زنگ خطر برای جامعهٔ بین‌المللی باشد و پرونده برای تحقیق آن قتل‌عام را تقویت کند؛ همان تحقیقاتی که گزارشگر ویژهٔ ملل متحد برای ایران به‌آن بعد از آمدن رئیسی فراخوان داد. انگلستان باید اکنون به‌ملل متحد فشار بیاورد تا یک تحقیقات مستقل را درباره قتل‌عام۱۳۶۷ شروع کند.

 

خانواده‌های قربانیان و همهٔ مردم ایران شایستهٔ عدالتند و من می‌دانم که چنین تحقیقاتی، از حمایت فراحزبی گسترده در هر دو مجلس پارلمان انگلستان برخودار است و بهترین شیوه برای دولت ما است تا به‌مردم ایران نشان بدهد که انگلستان، در کنار آنها ایستاده است، نه در کنار سرکوب‌کنندگان آنها. لذا من و همکارانم هم‌چنان دولت انگلستان را فرا خواهیم خواند تا در کنار مردم ایران در تلاششان برای دستیابی به‌عدالت بایستد و شورای ملی مقاومت ایران تحت رهبری خانم مریم رجوی را به‌عنوان آلترناتیو دمکراتیک معتبرِ رژیم ایران به‌رسمیت بشناسد که تهدید جدی برای مردم ایران و تهدیدی برای کل جهان است.

خانم رجوی، مقاومت شما در ۴۰سال گذشته به‌جامعهٔ بین‌المللی توصیه کرده که رژیم حاکم بر ایران قابل اصلاح نیست. تاریخ به‌ما نشان داده که هر گونه تلاشی برای پیدا کردن ذره‌یی از میانه‌روی در داخل این رژیم، بیهوده است. به‌رغم این توصیه‌ها، غرب به‌جای حمایت از مردم ایران و مقاومتشان، مسیر اشتباه را در پیش گرفت و تلاش کرد با رژیم آخوندها مماشات کند و جنبش مشروع شما را لیست‌گذاری کرد که ضربه بزرگی به‌خواسته‌های دمکراتیک مردم ایران بود. رویکردی که شما در تمام طول این مسیر از آن دفاع کردید درست بود و رویکرد غرب غلط بود. به‌همین دلیل کشورهای غربی باید در پی جبران این خسارت در برابر مردم ایران و جنبش آنها برای دموکراسی باشند. خانم رجوی، همهٔ ما که امروز این‌جا هستیم و در این برنامهٔ فوق‌العاده شرکت می‌کنیم، در کنار شما خواهیم ایستاد، تا روزی که ایران آزاد بشود.

 

بارونس ورما – عضو مجلس اعیان انگلستان، وزیر توسعهٔ بین‌المللی (۲۰۱۶)

دوست خوب من خانم رجوی، همکاران محترم، مردم ایران، خانم‌ها و آقایان. شما می‌بینید که به‌واقع یک آلترناتیو دمکراتیک وجود دارد که یک برنامه دارد و هم‌چنین یک طرح پر طرفدار بین‌المللی که به‌مردم ایران نقشه‌ٔ مسیری قابل‌ اتکا برای برقراری یک ایران آزاد و دمکراتیک و یک جمهوری مبتنی بر جدایی دین و دولت ارائه می‌دهد. چیزی که ایران را از تاریکی بیرون می‌آورد و این امکان را برایش فراهم می‌کند که جایگاه واقعی خودش را در بین ملت‌های آزاد جهان پیدا کند. و اصلاً تصادفی نیست که (این اپوزیسیون) تحت رهبری کسی است که تجلی رهبری از طریق یک زن است و در عین‌حال همهٔ مسائل و نگرانی‌های تمامی مردم ایران را در نظر می‌گیرد.

من از او حمایت کرده‌ام و به حمایت از دوست عزیزم و رهبری ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران ادامه می‌دهم.

خانم رجوی، بازتابی از رهبریِ فعال برای زنان در سازمان‌یافته‌ترین اپوزیسیون ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران و حضور زنان در صف مقدم اعتراضهای ضد رژیم در سراسر کشور بوده است. این بدان معنیست که جنبش اعتراضی زنده و قوی است، آن‌گونه که توسط اکثریت مردم ایران دیده شد که به‌فراخوان رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران خانم رجوی پاسخ دادند و انتخابات قلابی ریاست‌جمهوری را تحریم کردند. پاسخ رژیم مانند گذشته افزایش شدت سرکوب داخلی با هم‌آوردن شکاف بین مقامات خودش بوده است. آینده ایران توسط مردم آن تعیین می‌شود و آنها تحت رهبری زنان بپا خاسته‌اند، برای به‌دست‌آوردن یک ایران آزاد و دمکراتیک.

 

انگلستان و دولتهای غربی و بقیهٔ جهان باید در کنار شما بایستند؛ باید مبارزه مردمی را به‌رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند، برای یک تغییر دمکراتیک در ایران به‌رهبری شورای ملی مقاومت ایران.

خانم رجوی، بگذارید من همراه با همکارانم از تمام احزاب تعهد بدهم که در پارلمان انگلستان، ما هر چه را که در توان داریم به‌کار خواهیم گرفت تا اطمینان حاصل کنیم که ابراهیم رئیسی به دادگاه کشانده بشود و کاری کنیم که او به‌خاطر جنایات علیه بشریت حساب پس بدهد. به‌اندازه کافی کسانی از ما هستند که تاریخ را رقم زده‌اند، در زمانی که ما لیست بی‌پایهٔ تروریستی را در دادگاه پوئک و دادگاه عالی به‌چالش کشیدیم، ما تمامی اتهامات را علیه سازمان مجاهدین نابود کردیم. و همین عزم در بسیاری از نمایندگان پارلمان وجود دارد که عاملان قتل‌عام۶۷ را به‌پای میز عدالت بکشانند؛ به‌طور خاص ابراهیم رئیسی و همهٔ کسانی را که از او حمایت می‌کنند. زمان آن رسیده که مردم انگلستان و پارلمان انگلستان بپا خیزند و صدای خود را در حمایت از شما واضح و بلند به‌گوش همه برسانند.

ما با شما هستیم و با شما خواهیم ماند و دوستان شما خواهیم بود تا ایران آزاد بشود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ce7f4b0-db84-4100-bec6-c474b82c20e1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات