728 x 90

گردهمایی جهانی ایران آزاد؛ سخنرانی تریتان شهو، میمی کودلی، کلایدا جوشا، ادموند اسپاهو، والنتینا لسکای و احمد فتفت

تریتان شهو - میمی کودلی - کلایدا جوشا - ادموند اسپاهو - والنتینا لسکای - دکتر احمد فتفت
تریتان شهو - میمی کودلی - کلایدا جوشا - ادموند اسپاهو - والنتینا لسکای - دکتر احمد فتفت

سخنرانی ۵وزیر پیشین آلبانی و وزیر کشور اسبق لبنان

تریتان شهو - وزیر خارجهٔ پیشین آلبانی

خانم رجوی عزیز، میهمانان محترم، دوستان ایرانی در سراسر جهان.

برای من باعث مسرت است که در این کنفرانس مهم برای دموکراسی و آزادی با حضور بسیاری از شخصیتهای بین‌المللی و ایرانیان شرکت کنم.

آزادی و دموکراسی یک حق پایه‌یی و جهانی است و مردم ایران شایستهٔ آن هستند. مردم ایران شایسته آن هستند که از حقوق‌بشر، عدالت و حاکمیت قانون برخوردار باشند.

معنی آزادی هم‌چنین مسئولیت است، معنی آزادی سلامتی، کار و صلح است؛ همگرایی با سایر انسان‌ها بدون هیچ تبعیضی و بدون در نظر گرفتن تفاوتهای نژادی، جنسیتی، مذهبی، جغرافیایی و غیره. حقی که مردم ایران باید از آن برخوردار باشند. آنها از سوء‌استفاده از مذهب رنج زیادی دیده‌اند. از سرکوب، فقر و فساد دولتی و بسیاری مسائل دیگر. بنابراین من کاملاً درک می‌کنم چرا آنها خواهان دموکراسی هستند. برای این‌که دموکراسی ضرورت توسعه و ثبات کشور و هم‌چنین ضرورتی برای مسائل بسیار بغرنج منطقهٔ خاورمیانه است.

بر این اساس بسیار ضروری است که از افراطی‌گری و بنیاد‌گرایی اجتناب شود. بنیادگرایی نه تنها دموکراسی را تغییر شکل می‌دهد بلکه کار بیشتری می‌کند و آن این است که پایه‌یی برای افراطی‌گری و تروریسم ایجاد می‌کند آن هم در زمانی که ما نیازمند ایجاد شرایطی هستیم برای همکاری مسالمت‌آمیز بین مردم برای سعادت و شکوفایی. فقط دموکراسی می‌تواند این مسأله را تضمین کند و نه چیز دیگری. فقط هم یک شکل از دموکراسی وجود دارد که بنا شده بر آزادی، برابری، حقوق‌بشر، تنوع و رأی آزاد برای همه.

برای همین است که من همبستگی خودم را با شما اعلام می‌کنم و در کنار شما می‌ایستم. در طرف درست تاریخ در تلاش شما برای رسیدن به دمکراسی و برابری.

آرزوی موفقیت و بهترینها را برای کنفرانس شما دارم. متشکرم

میمی کودلی – وزیر دفاع آلبانی (۲۰۱۷)، نایب‌رئیس مجمع پارلمانی ناتو، رئیس کمیتهٴ امور خارجی پارلمان آلبانی

سلام به همه، مریم گرامی، خانم‌ها و آقایان، دوستان عزیز. اجازه بدهید با تبریک به‌سازماندهندگان این رخداد مهم و ویژه شروع کنم و حمایتم را از خواسته مردم ایران برای برخورداری از یک جمهوری دمکراتیک، مبتنی بر جدایی دین از دولت، شکوفا و غیراتمی ابراز کنم و نقض حقوق‌بشر و تروریسم حکومتی را در ایران محکوم کنم.

در ابتدا می‌خواهم حمایتم را از قطعنامهٔ دو حزبی۱۱۸ که توسط اکثریت اعضای کنگره آمریکا در ۲۷آوریل اعلام شد، ابراز کنم. هم‌چنین، آلبانی به‌طور کامل با مواضع اتحادیه اروپا، ناتو، شورای اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد دموکراسی، حقوق‌بشر، امور بین‌المللی و امنیت اتمی در مورد رژیم ایران، هم‌سو است. آلبانی به‌طور مطلق معتقد بوده و متعهد به‌حراست و ارتقای اصول و ارزش‌های دمکراتیک است. این کشور همواره در کنار کسانی بوده که خواستار بردباری هستند و برای آن و دموکراسی و حقوق‌بشر می‌جنگند که در نظر ما اصول و پایه‌های صلح است. این هم‌چنین از اصول حمایت بی‌قید و شرط ما در مبارزه علیه تروریسم و تمامی اشکال بنیادگرایی است.

همان‌طور که شما می‌دانید از سال۲۰۱۳، آلبانی میزبان شماری از مخالفان ایرانی بوده است. در آن زمان، من وزیر دفاع کشورم بودم و درباره حضور آنها در کشور صحبت می‌کردم (ادی). راما، نخست‌وزیر آلبانی در وین، جایی که او باید در شورای سازمان امنیت و همکاری از موضع رئیس این سازمان صحبت می‌کرد، به‌خبرنگاران گفت، این یک موضوع و مسأله در مورد ما است و در رابطه با (رژیم) ایران چیز جدیدی نیست. ما دست به‌اقدامی زدیم که افتخار آلبانی است و با سنت‌های آلبانی همتراز است. در یک اتحاد استراتژیک غیرقابل مذاکره با ایالات‌متحده، ما درهایمان را به‌روی گروهی از افراد که زندگی‌شان در خطر است، یا در آن زمان در خطر بود، باز کردیم.

ما افتخار می‌کنیم همان‌طور که به‌یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم کمک کردیم، به این افراد هم بدون هیچ‌گونه برنامهٔ مخفی کمک کنیم. زمانی که بسیاری به‌آنها پشت کردند، ما به‌آنها سرپناه دادیم. ما این‌گونه هستیم و بینش ما همواره این‌چنین بوده است.

از طرف دیگر دولت آلبانی و تمامی طیف سیاسی در آلبانی نسبت به‌خصومتها و مواضع و فعالیت‌های شرورانهٔ رژیم ایران در داخل خاک آلبانی، ابراز بیزاری کرده‌اند. آلبانی به‌مدت دو دهه در راستای تعهداتش نسبت به‌ناتو، آمریکا و سایر کشورهای هم‌سو در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی و هر گونه اقدامی که ثبات و صلح جهان را به‌خطر می‌اندازد، ثابت قدم بوده است.

در موارد متعددی، مقام‌های آلبانی فعالیت‌های خطرناکی را شناسایی کرده‌اند که توسط گروه‌های تروریستی مرتبط با رژیم ایران سازماندهی شده بود. در دسامبر۲۰۱۹ سفیر و یکی از دیپلمات‌های سفارت رژیم ایران در آلبانی از کشور اخراج شدند. وزارت‌خارجه در آن زمان اعلام کرد که این دو دیپلمات رژیم ایران نامطلوب و مظنون به‌دست‌داشتن در فعالیت‌هایی هستند که امنیت این کشور را به‌خطر می‌اندازد. لذا تصمیم اعلام این‌که این دو دیپلمات عناصر نامطلوب هستند از سوی وزارت‌خارجه، همانند تصمیمی که در مشورت با کشورهای متحد گرفته شد، مورد تأیید قرار گرفت؛ زیرا فعالیت آنها در آلبانی موقعیت آنها را نقض می‌کرد.

خانم‌ها و آقایان، در ژانویه۲۰۲۰، دولت آلبانی ۲دیپلمات دیگر رژیم ایران را اخراج کرد که علیه مجاهدین طرح حملهٔ تروریستی داشتند. بیش از این چه می‌توان گفت؟ به‌نظر من، آلبانی و سخاوتمندی آلبانیایی‌ها همواره یک نمونهٔ بارز بردباری و همزیستی مذهبی بوده است، زیرا در این کشور مردم هم‌دیگر را به‌طور یکسان محترم می‌شمارند، فارغ از عقیده، فرهنگ و پیشینهٔ آنها. ما بیش از سه مذهب در کشورمان داریم و می‌دانیم چگونه در کنار یکدیگر زندگی کنیم و به‌حیاتمان ادامه دهیم. ما این‌را بلد هستیم. ما قویاً معتقدیم که تقویت و ارتقای این ارزش‌ها تلاشی سخت برای حفاظت از جامعه و در راستای انسجام آن است. این، هم‌چنین تفاوت میان افراط‌گرایی و بنیادگرایی را برجسته می‌کند که هیچ ارتباطی با مذهب ندارد.

لذا برای مقابله با ایدئولوژی تروریسم و افراط‌گرایی و دیدگاه آنها و بصیرت سیاسی‌شان و شکست‌دادن آن، ما باید با افراط‌گرایی، فقر، بی‌عدالتی اجتماعی و تحمیل جهالت و نابردباری و البته تفرقه و تبعیض در ریشه بجنگیم که در واقع در ایران وجود دارد.

علاوه بر این فکر می‌کنم عضویت آلبانی برای اولین بار به‌طور موقت در شورای امنیت ملل متحد، ما را متعهد می‌سازد که از حقوق‌بشر و حقوق بین‌الملل به‌عنوان کشوری که تاریخ آن بارها به‌ما آموخته که حقوق‌بشر و حقوق بین‌الملل ستونهای ناگزیر پلتفرمی هستند که سازندهٔ جوامع بهتر و حفاظت از حقوق‌بشر بدون تبعیض هستند و بی‌شک یک همکاری قوی‌تری در میان ملتها ایجاد می‌کنند، دفاع کنیم. بیایید تا به‌صلح فرصت دیگری بدهیم. و همگی ما حاضریم از زمانی که به‌من دادید تشکر می‌کنم.

کلایدا جوشا - وزیر امور اروپایی آلبانی (۲۰۱۷)، از رهبری جنبش سوسیالیست

مایلم به همه شما به‌خاطر سازمان دادن چنین برنامهٔ بین‌المللی شگفت‌انگیز برای رساندن صدای مردم ایران به‌تمام جهان تبریک بگویم.

من حقیقتاً از تلاشهای خانم رجوی و مجاهدین خلق و تیم آنها و تمامی شما قدردانی می‌کنم که هر روز برای آزادی، دموکراسی و حقوق‌بشر مردم ایران مبارزه می‌کنید و بسیار مفتخرم که آلبانی پناهگاهی است برای اپوزیسیون ایران و افرادی که رنج برده‌اند و در مقابل رژیمی که کشور ایران را به اسارت گرفته است ایستاده‌اند. آلترناتیو بزرگی برای ایران و آینده آن وجود دارد؛ بنابراین ما در آلبانی از آن حمایت می‌کنیم.

آنچه در ایران اتفاق می‌افتد مطلقاً قابل‌قبول نیست و جامعهٔ جهانی باید هوشیار باشد و همهٔ ما باید توجهمان به‌سوی مردم ایران باشد. وضعیت اقتصادی نیز کاملاً مورد نگرانی است و می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد و نباید شکافی بین غرب و ایران باشد.

مایلم مجدداً به شما تبریک بگویم که امروز همه جهان را در اینجا بسیج کرده‌اید تا توجه آنها را به‌وضعیت کشور تان جلب کنید و یک تصویر واقعی از آنچه در ایران می‌گذرد را به‌همهٔ ما ارائه دهید. برای شما آرزوی موفقیت بسیار می‌کنم و به‌شما اطمینان می‌دهم که آلبانی همیشه یک حامی بزرگ برای مردم ایران خواهد بود.

از توجه شما بسیار سپاسگزارم.

ادموند اسپاهو - رهبر فراکسیون حزب دمکراتیک در پارلمان آلبانی، وزیر پیشین جهانگردی

خانم رجوی عزیز، حضار گرامی، موجب خوشوقتی من است که در این کنفرانس فوق‌العاده بین‌المللی از سراسر جهان صحبت کنم. باید به‌مردم و مقاومت ایران تبریک بگویم که چنین گردهمایی باشکوهی را برگزار کرده‌اند.

آلبانی همواره از کسانی حمایت کرده که تحت سرکوب رژیم دیکتاتوری در ایران بوده‌اند. ما نگرانی عمیق خود را نسبت به‌نقض مستمر حقوق‌بشر در ایران و هزاران اعدام طی سالیان گذشته، از جمله قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ ابراز می‌کنیم.

مردم و مقاومت ایران بیش از ۴۰سال است که به‌اعتراض و مبارزه پرداخته‌اند؛ آن‌هم در قیامهای گسترده در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و (۲۰۲۰).

به‌گفتهٔ وزارت‌خارجهٔ آمریکا بیش از ۱۵۰۰نفر در اعتراضهای مردمی (آبان۹۸) کشته شدند. ما تمام این جنایات وحشیانه و کشتار مردم بی‌گناه را محکوم می‌کنیم.

در چارچوب سیاست قاطع آلبانی علیه تروریسم، دولت ما سفیر رژیم ایران در آلبانی و ۳دیپلمات دیگر سفارت (رژیم) ایران را به‌خاطر مشارکتشان در توطئه‌های تروریستی علیه مجاهدین در تیرانا در دسامبر۲۰۱۸، اخراج کرد. اخراج سفیر (رژیم) ایران و دیپلمات‌های آن توسط مقام‌های ما یک گام مهم است که پیام درستی را می‌فرستد مبنی بر این‌که هیچ‌یک از سفارتهای (رژیم) ایران نباید برای توطئهٔ تروریستی و فعالیت‌های جاسوسی علیه مخالفان به‌کار گرفته شود. ما از اقدامات مشابه در آینده در صورت لزوم، حمایت خواهیم کرد.

در ۴فوریه۲۰۲۱، دادگاه بلژیک دیپلمات (رژیم) ایران در وین اسدالله اسدی را به‌اشد مجازات ۲۰سال زندان محکوم کرد، آن‌هم به‌خاطر نقش او در طراحی یک بمب‌گذاری در گردهمایی ایران آزاد در سال۲۰۱۸.۳همدست وی نیز به ۱۵ تا ۱۸سال حبس محکوم شدند و تابعیت بلژیکی از آنها سلب شد.

در روز ۲۷آوریل۲۰۲۱، اکثریت اعضای کنگرهٔ آمریکا از قطعنامهٔ ۱۱۸ پشتیبانی کردند که حمایت خود را از خواست مردم ایران برای برقراری یک جمهوری دمکراتیک، مبتنی بر جدایی دین و دولت و غیراتمی در ایران ابراز می‌کند و نقض حقوق‌بشر و حمایت حکومتی از تروریسم را توسط حکومت ایران محکوم می‌کند.

مردم ایران انتخابات ریاست‌جمهوری را در روز ۱۸ژوئن۲۰۲۱ تحریم کردند. همان‌طور که خانم رجوی اعلام کردند، انتصاب رئیس‌جمهور جدید نشانهٔ استیصال این رژیم است و سرنگونی دیکتاتوری مذهبی حاکم را در چشم‌انداز قرار می‌دهد.

اعضای پارلمان آلبانی از حزب دمکراتیک آلبانی، از شورای ملی مقاومت ایران به‌عنوان آلترناتیو مشروع برای برقراری صلح و آزادی در ایران، حمایت می‌کنند. ما از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیدهٔ شورای ملی مقاومت ایران برای یک ایران دمکراتیک، مبتنی بر جدایی دین و دولت و غیراتمی حمایت می‌کنیم.

خانم‌ها و آقایان از توجه شما متشکرم.

والنتینا لسکای – وزیر کار و امور اجتماعی آلبانی (۲۰۰۴)، عضو رهبری حزب حاکم سوسیالیست، نایب‌رئیس شورای اروپا (۲۰۱۷)

خانم رجوی عزیز، میهمانان عالیقدر، دوستان گرامی. باعث خوشوقتی من است که در این کنفرانس فوق‌العاده بین‌المللی با چنین شرکت‌کنندگان محترم و جمعیت گسترده‌یی از سراسر دنیا سخن بگویم. این نشانه‌یی از حمایت عظیم مقاومت و تعهد جدی برگزار کنندگان به برنامه و رهبری مجاهدین است. آنها علیه دیکتاتوری مبارزه می‌کنند که یک تهدید مداوم، نه فقط برای ایران، بلکه یک تهدید جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

وقتی برای دموکراسی و حقوق‌بشر مبارزه می‌کنید، وقتی علیه چنین دیکتاتوری مبارزه می‌کنید که تهدیدی برای مردم ایران و تمام منطقه و فراتر از آن است، این یک تعهد بسیار مهم و یک وظیفهٔ انسانی است. وظیفه‌یی برای همهٔ ما در این‌جا و به‌عقیدهٔ من برای سازمانهای بین‌المللی است.

رژیم ایران نشان داده که تغییر نمی‌کند. آنها به‌حرف مردم گوش نمی‌کنند که در حال اعتراض در خیابان‌ها هستند. آنها به‌انتقادات و تحریم‌های جامعهٔ بین‌المللی توجهی ندارند.

آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تصمیم رژیم آخوندها را نشان داد که همان مسیر قبلی را ادامه می‌دهد، یعنی ارتکاب جنایات وحشیانه و بی‌عدالتی. رئیس‌جمهور گزینش‌شدهٔ جدید، اولین رئیس‌جمهوری است که تحت تحریم دولت آمریکا حتی قبل از شروع به‌کار است. او مسئول اعدام و زندانی‌کردن مردم است. او مسئول مرگ هزاران ایرانی است (عفو) بین‌الملل به‌تحقیقات درباره او فراخوان داده، به‌خاطر مشارکتش در جنایات گذشته و کنونی و بر اساس قانون بین‌الملل... ... ... ...

طی سال گذشته و حتی سال‌های پیش از آن، من در فعالیت‌های بین‌المللی‌ام زنان ایرانی بسیاری را دیده‌ام که شجاعانه انتخاب کرده‌اند که برای حقوق‌بشر و عدالت علیه دیکتاتوری مبارزه کنند. اما قویاً اعتقاد دارم که سازمان مجاهدین یک پیام قوی در ارتباط با حقوق زنان به‌عنوان حقوق انسان، داده است. این مقاومت احترام خود را نسبت به‌حقوق زنان و عدالت و برابری وقتی به‌اثبات رسانده که تصمیم گرفت خانم رجوی را به‌عنوان یک رهبر زن در برابر رژیم آخوندها انتخاب کند: او یک شخصیت قدرتمند است که تبدیل به‌صدای بی‌صدایان در ایران و سراسر جهان شده است.

من این‌جا هستم تا همبستگی خودم را با خانم رجوی و مردم ایران ابراز کنم که علیه دیکتاتوری اعتراض می‌کنند و خواهان یک حکومت مبتنی بر جدایی دین و دولت، دمکراتیک و غیراتمی هستند. من به‌سیاست قاطع کشورم علیه هر نوع تروریسم و دیکتاتوری افتخار می‌کنم. از شما متشکرم.

دکتر احمد فتفت – وزیر کشور لبنان (۲۰۰۶)

سلام بر شما خانم مریم رجوی، شرکت‌کنندگان گرامی

از بیروت به مقاومت شریف ایران و مجاهدین خلق و همه مبارزان در برابر حاکمان تهران درود می‌فرستم.

لبنان به‌نوعی کشوری دمکراتیک و مستقل است، اما تحت یک اشغالگری پنهان از طرف رژیم ایران به‌وسیله حزب‌الله قرار گرفته است که تمامی منابع حیات مردم لبنان را نابود کرده و تلاش می‌کند به‌طور کامل مردم لبنان را به مسیری تحت هژمونی رژیم تهران سوق دهد. رژیمی که بارها ادعا کرده است ۴پایتخت عربی را اشغال کرده است: بغداد و دمشق و بیروت و صنعا.

رژیم ایران جنگی ویرانگر علیه مناطق عربی در منطقه خلیج‌فارس با عنوان «محور مقاومت علیه اسراییل» به‌راه انداخته است در حالی‌که خود این رژیم هم‌پیمان واقعی و کنونی اسراییل است.

رژیم جنایتکار تهران فتنه اسلامی- اسلامی بپا کرده است یعنی فتنه سنی-شیعه، به‌وسیله به‌اصطلاح ولایت فقیه که در تلاش است با منطق اعتقاد و باور آنرا اعمال کند. این امر منجر به جنگهایی مهار نشدنی و ویرانگر، و نابودی کامل اقتصاد علیه تمامی مردم منطقه شده است.

سال ۲۰۰۸ حزب‌الله بیروت را قبضه کرد و شرطهای سیاسی امنیتی خود را بر همه لبنان اعمال کرد و در سال۲۰۱۱ از طریق کودتای موسوم به «پیراهن‌مشکی‌ها» کنترل مستقیم خود بر حکومتهای بعدی لبنان را اعمال کرد.

حزب‌الله که به ولایت فقیه التزام دارد تلاش کرده است لبنان را از عمق عربی خود جدا کرده و روابط خارجی لبنان با دنیای آزاد را نابود کند. این امر موجب شد دموکراسی گثرت‌گرا در لبنان، به شکلی از اشکال حکومت ارائه شده توسط ولی‌فقیه محلی حسن نصرالله تبدیل شود. این امر همراه با فروپاشی وحشتناک اقتصاد لبنان بود و رشد اقتصادی از ۸درصد در قبل از ۲۰۱۱ به صفر و سپس به منفی رسید که حتی نان شب مردم لبنان را نیز تهدید می‌کند. همین امر دقیقاً در ایران و عراق و سوریه و یمن در حال وقوع است.

ایستادن در برابر حاکمیت جدید توسعه‌طلب و استعماری آخوندها در تهران قبل از هر چیز آگاهی و همکاری مردم منطقه را ضروری می‌سازد؛ هم مردم ایران و هم مردم کشورهای عربی. تا ولایت فقیه را که می‌خواهد ما را به قرون وسطی برگرداند از بین ببرد. این امر به‌ترتیب زیر محقق می‌شود.

یکم: احترام به اراده مردم منطقه و آرزوی آنها برای صلح و پیشرفت و همکاری

دوم: مخالفت با آنچه که رژیم ایران در داخل ایران و در کشورهای همسایه و در تمام جهان انجام می‌دهد؛ امری که توضیح و روشنگری برای افکار عمومی و حاکمیتها در جهان آزاد را ضروری می‌سازد، درباره حقیقت آنچه در حال وقوع است و خطرات آن برای صلح در منطقه و جهان.

سوم: فشار آوردن بر سیاستمداران اروپایی و آمریکایی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با رهبران سیاسی این کشورها تا دوباره فریب توافق اتمی تکرار نشود، قراردادی که به رژیم آخوندی اجازه گسترش تدریجی و تهدید و نابود کردن منطقه را از طریق موشکهای بالستیک و تروریسم سپاه پاسداران و شاخه‌هایش خواهد داد.

این، نبرد بودن برای همه مردم منطقه است. نبردی برای صلح و پیشرفت که بدون آزادی و دموکراسی و حاکمیت مردمی برای مردم منطقه و همکاری آنان کامل نمی‌شود.

ما در لبنان کاملاً می‌دانیم که حمایت و پشتیبانی ما از شما و اپوزیسیون دمکراتیک شریف، حمایت از خود ما و آینده مشترک ما در منطقه است.

شما از حمایت و تأیید کامل ما برخوردار هستید. ما یا با هم شکست می‌خوریم یا با هم پیروز خواهیم شد.

زنده باد مردم دوست ایران،

زنده باد اپوزیسیون دمکراتیک ایران،

زنده باد لبنان عربی و آزاد و سرفراز و مستقل و دوست‌دار صلح و دوست مردم آزاده ایران

سپاس از دعوت شما

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3615e9ba-03b4-47f5-8ef7-e4765d409cb5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات