728 x 90

گرد و غبار در فهرج کرمان به ۴۰برابر حد مجاز رسید

گرد و غبار در سیستان و بلوچستان
گرد و غبار در سیستان و بلوچستان

از سه روز گذشته توفان و گرد و غبار شهرستان فهرج کرمان را فراگرفته است، دستگاه پایش آلودگی هوا ذرات معلق در هوای فهرج را ۴۰برابر حد مجاز اعلام کرده است.

بخشدار بخش مرکزی رژیم در فهرج چهارشنبه ۱۳تیر اذعان کرد که شدت توفان در بخش نگین کویر نسبت به فهرج از شدت بیشتری برخوردار است.

از ۷۸روستای این شهرستان ۴۳روستا در محاصره شنهای روان قرار دارند. تعدادی از سالخوردگان این بخش به‌علت مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

بدلیل شدت گردو غبار در شهرستان فهرج امروز ادارات ساعت ۱۱ظهر تعطیل شدند.

 

گرد و غبار در ریگان

در ریگان ۵۳نفر راهی مراکز درمانی شدند

در پی تشدید گرد و غبار در ریگان محصول خرمای این شهرستان بین ۲۰تا ۴۰درصد دچار ریزش محصول شد. راه ارتباطی ۴۰روستا مسدود و نیمی از ۳۰۲روستای ریگان در محاصره گرد و غبار قرار دارند.

فرماندار رژیم در ریگان اذعان کرد گرد و غبار نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است.


گرد و غبار در زابل

سرعت توفان گرد و خاک در زابل نیز، به ۱۰۴کیلومتر در ساعت رسید که دید افقی را در ایستگاه فردوگاهی زابل بسیار کاهش داد. و غلظت گردو غبار را به ۲۲برابر حد مجاز رساند.

به‌دنبال شدت توفان در زابل، پروازهای مسیر مشهد – زابل و تهران – زابل به‌علت دید کم در منطقه فرودگاهی زابل امروز لغو شد.

توفان و گرد و خاک در زابل ۱۰۰هموطن را راهی مراکز درمانی کرد.

 

گردو غبار در کرمان صدها تن را راهی بیمارستان کرد

۲۵اردیبهشت ۹۷- گردو غبار در شهرهای مختلف استان کرمان ۲۵۰نفر را راهی بیمارستان کرد.

به گزارش رسانه‌های رژیم در سه روز اخیر ۱۹۵نفر در بیمارستانها بستری شده‌اند. مشکلات تنفسی ناشی از گردو غبار در شهرهای کرمان، بافت، رفسنجان، بردسیر، سیرجان و زرند بیش از دیگر مناطق استان کرمان گزارش‌شده است.

 

تعطیلی مدارس ۱۱شهرستان استان فارس به‌علت گرد و غبار

۲۳اردیبهشت ۹۷- مدارس ۱۱شهرستان استان فارس به‌علت بروز گرد و غبار تعطیل شد.

یک کارگزار رژیم در مدیرت بحران استانداری رژیم در فارس با اعلام این خبر گفت: گرد و غباری که از اواخر هفته گذشته وارد استان فارس شده است به حد غیرمجاز رسیده است. شهرهای شیراز، کوار، کازرون، ممسنی، رستم، فیروزآباد، سروستان، لامرد، مهر، جهرم، و مرودشت مدارس آنها تعطیل شد.

 

تعطیلی مدارس و دانشگاههای دو استان به‌دلیل آلودگی هوا

 

روز شنبه ۲۲اردیبهشت افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا، مدارس و دانشگاهها در استان لرستان و خوزستان را به تعطیلی کشاند. به گزارش رسانه‌های رژیم روز شنبه برخی از شهرستانهای استان لرستان به ۸برابر حد مجاز رسیده و در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

در همین حال در استان خوزستان نیز روز شنبه تمام مدارس و دانشگاهها به‌دلیل « گردوغبار» تعطیل اعلام شد.

 

خوزستان:‌ غلظت گرد و خاک در ۸شهر بیش از حد مجاز

۱۴اردیبهشت ۹۷- میزان غلظت گرد و غبار هوا در ۸شهر خوزستان از حد مجاز عبور کرد. این هشت شهر عبارتند از: اهواز، اندیمشک، بندر مو سوم به امام، رامشیر، شوش، شوشتر، شادگان.

 

آلودگی هوا در ایلام مدارس را به تعطیلی کشاند

آلودگی هوا و شدت گرد و غبار در شهرستانهای ایلام، ایوان و چرداول باعث شد تا شنبه ۸اردیبهشت ۹۷مدارس و مهد کودکها در این شهرها تعطیل شوند. شدت گرد و غبار به حدی است که تمامی پروازهای فرودگاه ایلام منتفی شد. 

 

ریزگرد چیست؟

ریزگرد یا به انگلیسی (haze) در اصطلاح به ذراتی در اندازه چند میکرون تا چند ده میکرون گفته می‌شود که در هوا معلق است و با ترکیب ذرات آلایندهٔ شهری اثرات مخربی بر سلامت مردم و محیط‌زیست می‌گذارد. میزان مجاز غلظت ریزگردها طبق نظر وزارت بهداشت حد سلامت نام دارد که ۱۵۰میکروگرم بر مترمکعب می‌باشد. هجوم ریزگردها بیماریهای مختلفی از جمله بیماریهای تنفسی به بار می‌آورد و زندگی و کار را مختل می‌کند. (۱) 
در هنگام استنشاق دود ناشی از احتراق ماشینها یا سوختهای پاک ذرات کمتر از ۲.۵میکرومتر به ریه وارد می‌شود. این ذرات زیانی به انسان وارد نمی‌کنند. اما ذرات بالاتر از ۲.۵تا ۱۰میکرومتر و چند ده میکرومتر با سایر آلاینده‌ها ترکیب شده و مشکل تنفس، و آسم و مرگ زودرس، به‌ویژه در کودکان و سالمندان ایجاد می‌کنند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/142eeae8-735b-4523-8678-42a8831f5a1d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات