728 x 90

گرد و غبار در ۴۰شهر و ۸۰۰۰روستای سیستان و بلوچستان

گرد وغبار در ۴۰ شهر و ۸۰۰۰ روستای سیستان و بلوچستان
گرد وغبار در ۴۰ شهر و ۸۰۰۰ روستای سیستان و بلوچستان

‌بنا به خبرهای رسیده از سیستان و بلوچستان طی سه روز گذشته تا امروز پنجشنبه ۱۴تیر ۹۷، گردو غبار ۴۰شهر و ۸۰۰۰روستای سیستان و بلوچستان را در برگرفته است.

بر اساس گزارش هواشناسی سیستان و بلوچستان وزش بادهای ۱۲۰روزه در شمال استان به ۱۰۴کیلومتر بر ساعت رسیده است. سرعت این باد سبب وقوع توفان گرد و خاک در برخی شهرهای شمالی و همچنین تشکیل یک توده عظیم گرد و غبار شد که بخش‌های زیادی از استان را فرا گرفت‌.

 

گرد و غبار در فهرج

 

دستگاه پایش آلودگی هوا ذرات معلق در هوای فهرج را ۴۰برابر حد مجاز اعلام کرد.

بخشدار بخش مرکزی رژیم در فهرج چهارشنبه ۱۳تیر اذعان کرد که شدت توفان در بخش نگین کویر نسبت به فهرج از شدت بیشتری برخوردار است.

از ۷۸روستای این شهرستان ۴۳روستا در محاصره شنهای روان قرار دارند. تعدادی از سالخوردگان به مراکز درمانی مراجعه کردند.

بدلیل شدت گردو غبار در شهرستان فهرج ادارات تعطیل شدند.

 

گرد و غبار در زابل

در ریگان ۵۳نفر راهی مراکز درمانی شدند

در پی تشدید گرد و غبار در ریگان محصول خرمای این شهرستان بین ۲۰ تا ۴۰درصد دچار ریزش محصول شد. راه ارتباطی ۴۰روستا مسدود و نیمی از ۳۰۲روستای ریگان در محاصره گرد و غبار قرار دارند.

فرماندار رژیم در ریگان اذعان کرد گرد و غبار نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است.


گرد و غبار در زابل

سرعت توفان گرد و خاک در زابل نیز، به ۱۰۴کیلومتر در ساعت رسید که دید افقی را در ایستگاه فردوگاهی زابل بسیار کاهش داد. و غلظت گردو غبار را به ۲۲برابر حد مجاز رساند.

به‌دنبال شدت توفان در زابل، پروازهای مسیر مشهد – زابل و تهران – زابل به‌علت دید کم در منطقه فرودگاهی زابل امروز لغو شد.

توفان و گرد و خاک در زابل ۱۰۰هموطن را راهی مراکز درمانی کرد.

حیدری عضو ستاد مدیریت بحران رژیم در سیستان و بلوچستان اذعان کرد در بیشتر شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان غلظت ذرات گردو غبار بسیار زیاد بوده است به‌طوریکه در شهرهای دارای ایستگاه هواشناسی نظیر زابل و زاهدان که میزان غلظت ذرات معلق به‌صورت مستقیم اندازه‌گیری شده است، شرایط کیفی هوا به ۱۵ تا ۲۲برابر حد مجاز نیز رسیده است‌.

غلظت ذرات معلق با اندازه ۱۰میکرون در هوای زابل ۳۲۶۹میکروگرم در هر متر‌مکعب هوا گزارش شده که بیش از ۲۲برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت است.

همین گردو غبار در شهر زاهدان سبب شد تا غلظت غبار به بیش از ۱۵برابر حد مجاز برسد‌.

میزان دید افقی در شهر سراوان که در فاصله ۵۷۰کیلومتری از ایستگاه هواشناسی زابل قرار دارد در کمترین زمان به ۲۰۰متر رسید. همچنین دید افقی در شهرهای زهک، نصرت‌آباد و میرجاوه نیز به ترتیب به ۵۰، ۷۰۰ و ۸۰۰متر رسید‌.

سرعت وزش بادهای ۱۲۰روزه در شمال استان به حدود ۱۱۰کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است که با توجه به خشکسالی حاکم در منطقه و خشک کردن تالاب‌های هامون توسط رژیم ایران، موجب وقوع توفان گرد و خاک شده است‌.

 

در همین زمینه:

وبسایت مو سوم به &#۳۹;میدان&#۳۹; به‌نقل از ایسنا در تاریخ یکم بهمن ۹۶:


https://image.mojahedin.org/images/2018/20181251554297569139452.jpg

 

&#۳۹;به گفته کریم شافعی ۱۵۰میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که کمیسیون تلفیق مجلس آن را حذف کرده است.&#۳۹;

'با این‌که پدیده ریزگردها به‌شدت زندگی مردم در استانهای جنوبی و غربی به‌ویژه خوزستان و ایلام را دشوار کرده است با این‌حال حذف بودجه‌های مبارزه با ریزگردها پیش‌تر هم سابقه داشته است. سدسازیهای بی‌رویه و پروژه‌های انتقال آب باعث خشک شدن تالاب‌ها و ایجاد کانونهای ریزگرد در این مناطق شده است. در بودجه سال آینده‌ هزاران میلیارد تومان به سازمانها و بنیادهای غیرمولد و غیرضروری اختصاص داده شده است.'

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس ارتجاع با اشاره سربسته به نقش رژیم و غارتگران آب خوزستان و دخالت آن در بروز این پدیده اظهار کرد که اگر دولتها دخالت نکنند و اجازه دهند اکوسیستم محیط‌زیست به‌طور طبیعی ادامه پیدا کند، معضل ریزگرد حل خواهد شد.
خبرگزاری حکومتی ایسنا –یک بهمن 96:
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس رژیم گفت:‌ در خصوص گرد و غبارهای مناطق زاگرس‌نشین اگر دولتها دخالت نکنند و بگذارند روند طبیعی اکوسیستم محیط‌زیست ادامه یابد و در مسیر رودخانه‌ها تغییر ایجاد نکنند استان خوزستان و مناطق زاگرس‌نشین از این گرد و غبار رها می‌شوند.

‌به گزارش ایسنا، هدایت‌الله خادمی در پایان جلسه امروز در تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور، بیان کرد: «در هفته گذشته به‌خصوص در روز گذشته استان خوزستان را خاک و گرد و غبار و بارانهای اسیدی مورد تهاجم قرارداد و این مردم نادیده گرفته شده را روانه بیمارستانهای بدون تجهیزات استان کرد، حتماً تعدادی هم فوت کردند. مدارس و صنعت تعطیل شد. پروازها لغو شد و تصادفاًت جاده‌یی فراوانی اتفاق افتاد. چرا آقای کلانتری که با صحبتهای غیرکارشناسی هدفمند و بخشی‌نگری مدتی است استان را ملتهب کرده است در استان حضور پیدا نکرده است؟

وی در ادامه گفت: چرا تصمیمی برای بردن خاک از خوزستان گرفته نمی‌شود؟ نفت و آب و منابع دیگر قابل انتقال را برده‌اید و می‌برید، چرا این خاک و گرد و غبار را نمی‌برید؟ این خاک را هم ببرید و بریزید بر سر کسانی که باعث بیکاری جوانان شده‌اند، باعث کوله‌بری پیرمردان و معلولین در کردستان شده‌اند. باعث فقر و بیکاری در سیستان و بلوچستان شده‌اند. این خاک را ببرید و بر سر کسانی که باعث وضعیت اسفناک آموزش و پرورش و معلمین آینده‌ساز کشور شده‌اند، بریزید. آقای رئیس‌جمهور بگذارید استانهای زاگرس‌نشین هم زندگی کنند، اجازه دهید که خاک خوزستان هم مرطوب و نمناک شود. اجازه دهید آب شرب داشته باشند و تالاب‌هایش سیراب باشد. اگر دولتها دخالت نکنند و اجازه دهند اکوسیستم محیط‌زیست به‌طور طبیعی ادامه یابد مسأله گرد و غبار حل خواهد شد.»

این است مدیریت بحران در نظام پوسیده مو سوم به جمهوری اسلامی، بودجه مبارزه با ریزگرد را حذف می‌کنند تا خود آن را به غارت ببرند، در رسانه‌های جمعی با خونسردی از کنار مسأله عبور می‌کنند و در صورت حاد بودن مشکل یکدیگر را متهم می‌کنند و در پایان نیز کاری از پیش نمی‌برند و این چرخه تکرار می‌شود!

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/997b9baf-8a5a-4989-8626-272007d3209d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات