728 x 90

گرانی و سفره‌های خالی در ایران؛ دستاورد نظام یا ماحصل جنگ اوکراین!؟

گرانی نان
گرانی نان

همزان با افزایش ۱۳۰درصدی قیمت برنج، به‌دلیل افزایش قیمت گندم و غلات که کالای استراتژیک محسوب می‌شود، قیمت انواع نان و ماکارونی که اغلب جایگزین برنج می‌شدند نیز، سر به فلک کشیده و بیش از ۱۵۰درصد گران شد. در چنین شرایطی وزیر جهاد کشاورزی رژیم، گرانی گندم و غلات و مشتقات آن را بر گردن جنگ روسیه و اوکراین انداخته است. در حالی که بررسیها نشان می‌دهد، تورم سالانه اقلام مصرفی خوراکی از ۱۰درصد در سال۹۷ به ۶۱درصد در نیمه دوم سال گذشته رسید. همزمان با افزایش گرانی‌ها، قدرت خرید ۸۰درصد از مردم به یک‌سوم کاهش یافته است.

 

قیمت نان ساندویچی ۱۳برابر افزایش یافت. سایت تجارت نیوز نوشت: آن‌طور که فعالان صنف نان فانتزی و حجیم در اصفهان خبر می‌دهند، قیمت آرد این محصولات از ۹۰۰تومان به ۱۲هزار تومان رسید. طبیعی است که با رشد بیش از ۱۳برابری هزینه مواد اولیه، قیمت نان ساندویچی و باگت هم خود را آماده جهش کند. اکنون شاهد افزایش بیش از ۱۳برابری قیمت نان ساندویچی در بازار هستیم (تجارت نیوز رژیم۱۳ اردیبهشت).

ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی کابینه رئیسی جلاد به افزایش قیمت آرد تا ۱۲هزار تومان اذعان کرد و به‌طور مضحکی ادعا کرد: آرد را ۱۲هزار تومان کردیم تا از قاچاق جلوگیری کنیم و یارانه‌ای که به‌خاطر گران شدن آرد به مردم خواهم داد بیشتر از هزینه‌ای است که به آنها تحمیل شده است (خبرگزاری انتخاب رژیم۱۴ اردیبهشت).

 

از سوی دیگر، جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم با وحشت از پیامدهای گرانی نان خطاب به دولت رئیسی جلاد گفت: صبر مردم را آزمایش نکنید. آزاد کردن قیمت آرد و محاسبه آن به نرخ جهانی به دلار یک اشتباه فاحش مدیران دولت است (سایت خبرآنلاین رژیم۱۴ اردیبهشت).

 

پاک‌فطرت عضو دیگر مجلس ارتجاع با اشاره به شکست دعاوی رئیسی جلاد درباره کنترل قیمتها گفت: دولت هیچ نظارتی روی بازار و کنترل قیمت ندارد.

این نماینده مجلس ارتجاع بحران گرانی سرسام‌آور و روزافزون را در یک ادعای مسخره به نفوذ ضدانقلاب نسبت داد و افزود: ضدانقلاب به تمام ساختارهای کشور نفوذ کرده و این نفوذ معطوف به هر جایی مثل اتاق اصناف، اتاق تعاون، وزارتخانه‌ها، اداره کل و سایر دستگاههای حکومتی می‌تواند بشود و هدفشان هم آزار دادن مردم و ناراضی کردن آنهاست و توجیه دیگری ندارد (سایت رویداد ۲۴ رژیم ۱۴ اردیبهشت).

 

 

علاوه بر نان، قیمت کالاهای ضروری نظیر برنج و گوشت نیز به‌طور سرسام‌آوری افزایش یافت. رئیس حکومتی اتحادیه برنج‌فروشان بابل اذعان کرد: قیمت برنج از شهریور سال گذشته (ابتدای روی کار آمدن دولت آخوند رئیسی) تا به امروز ۱۳۰درصد افزایش داشته است (خبرگزاری انتخاب رژیم ۱۴اردیبهشت).

 

 

هم‌چنین عضو هیأت مدیره اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی از کاهش ۱۵درصد تقاضا برای خرید گوشت در ماه رمضان خبر داد و گفت: در سال گذشته یک خانواده ماهیانه با ۵۰۰هزار تومان می‌توانست ۶کیلو گوشت خریداری کند، اما امسال با این مبلغ می‌تواند دو و نیم کیلو گوشت بخرد (خبرگزاری انتخاب ۱۴اردیبهشت).

 

 

مهاجری از باند غالب نیز در هشتک دولت علیل خطاب به رئیسی جلاد نوشت: چقدر زمان لازم دارید و باید چه بلابی بر سر اقتصاد بیاید تا متوجه شوی که خودت و دولتت این کاره نیستید؟ (توئیت محمد مهاجری۱۴ اردیبهشت)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/207fe068-3dab-4eb2-99d0-22016f5343a3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات