728 x 90

گام سوم نقض برجام – علی ربیعی: حتماً باید از ما نفت بخرند ما حتماً باید نفت بفروشیم

برجام - عکس از آرشیو
برجام - عکس از آرشیو

همزمان با سفر عراقچی به فرانسه، علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی روز دوشنبه ۱۱شهریور درباره مذاکرات عراقچی و گام سوم رژیم برای کاهش تعهدات برجامی خود گفت:

«موضوع اصلی مذاکره این‌که حتماً باید از ما نفت بخرند. ما حتماً باید نفت بفروشیم و پولش به ایران به‌راحتی برگرده....اگر تا فرصت تعیین شده رضایت تهران در زمینه اجرای تعهدات جلب نشه، ما گام محکمی برای اجرای مرحله جدید کاهش تعهدات برخواهیم داشت».

 

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم درباره گام سوم نقض برجام گفت: این گام از گامهای اول و دوم محکمتر خواهد بود و چنان‌چه اراده لازم از طرفهای اروپایی برای بازگشت به تعهدات برجامی وجود نداشته باشد، گام سوم را برخواهیم داشت.

 

روزنامه سپاه پاسداران نوشت: ظریف گفت، اروپایی‌ها تقریباًً روابط تجاری خود را با (ما) قطع کردند و ضرورت دارد که آنها اقدامات لازم را انجام دهند. اینس‌تکس، مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپاست و اروپایی‌ها و سایر اعضای برجام، ۱۱تعهد داده‌اند، ما به هیچ‌وجه چین و روسیه را در کنار اروپا قرار نمی‌دهیم.

 

خبرگزاری سپاه پاسداران نیز به‌ نقل از ظریف نوشت: گام سوم، طبق برنامه پیش می‌رود، آنچه رئیس‌جمهور فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می‌دهند مربوط به فرانسویها و اتحادیه اروپاست و آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اروپا در این توافق است.

 

روزنامه حکومتی فرهیختگان نوشت: دولت با راه نیامدن اروپایی‌ها مجبور است نسبت به گام سوم خود که احتمالاً ضربه مهلکی به برجام خواهد بود، اقدام کند. از این‌رو حسن روحانی در تلاش است با منحرف کردن افکار عمومی نسبت به این وضعیت، شدت سقوط ایده خود در افکار عمومی را کاهش دهد.

 

یک کارشناس اقتصادی رژیم نیز گفت: بدون شک، ترس ما از این است که اگر گام سوم را عملی کنیم، وضعیت ما بسیار خطرناک و کار ما نیز بسیار سخت خواهد شد، چون اگر (نظام) این اقدام را انجام دهد باعث می‌شود تا ما از اروپا فاصله بگیریم و اروپا به آمریکا نزدیک‌تر خواهد شد و سپس در مرحله بعدی پرونده ما به شورای امنیت می‌رود و به زیر فصل هفت خواهیم رفت، که کار (ما) را سخت‌تر و مشکل‌تر خواهد کرد.

 

در همین حال، عراقچی معاون ظریف به همراه یک هیأت اقتصادی، روز دوشنبه وارد پاریس شد.

روزنامه سپاه پاسداران در این باره نوشت: این سفر نشان می‌دهد تیم هسته‌یی دولت به شکلی جدی به پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه نگاه می‌کند و از طرف دیگر منعکس‌کننده آن است که گام سوم کاهش تعهدات برجامی به شکلی نخواهد بود که واکنش تند و تیز اروپاییان را در پی داشته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/41a979d4-f034-4885-aa2c-92dc6d3be7b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات