728 x 90

کی‌یف پست: اوکراینی‌ها و ایرانیها برای حمایت از حقوق زنان متحد می شوند

تظاهرات ایرانیان آزاده
تظاهرات ایرانیان آزاده

سایت کی‌یف پست  روز پنجشنبه ۲۳شهریور ضمن انعکاس بیانیه حمایت ۱۰۰۰شخصیت از زنان سراسر جهان از مقاومت زنان ایران و برنامه ده ماده‌یی خانم مریم رجوی در آستانه سالگرد قیام سراسری مردم ایران به قلم جیسون جی اسمارت نوشت یک سال پس از اعتراضات گسترده در ایران، بیش از هزار رهبر زن - از جمله نمایندگان پارلمان اوکراین - از مبارزه برای آزادی مردم ایران، به‌ویژه زنان، حمایت کردند.

هزاران رهبر برجسته بیانیه‌یی را امضا کرده‌اند که در آن از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند تا در کنار مردم ایران، به‌ویژه زنان، در راه آزادی آنها بایستند. امضاکنندگان شامل ۵۰ رئیس‌جمهور سابق، معاونان رئیس‌جمهور، نخست وزیران، وزرا و هم‌چنین نمایندگان در حال خدمت و سابق و هم‌چنین صدها شهردار، سابق، فعالان زن، دانشگاهیان، کارشناسان، برندگان جایزه نوبل و رؤسای سازمانهای غیردولتی هستند.

چندین امضاکننده از اوکراین آمده بودند که از لحاظ تاریخی از حقوق و برابری زنان حمایت کرده است، از جمله الکساندرا ماتویچوک برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲ به همراه یولیا تیموشنکو، لسیا واسیلنکو و کی یرا رودیک، اعضای پارلمان اوکراین.

رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، خانم مریم رجوی، برای «برنامه ده ماده‌ای برای آینده ایران» از حمایت قاطع امضاکنندگان برخوردار شد.

امضاکنندگان از جامعه جهانی خواستند تا اقدامات عملی برای "ایستادن در کنار زنان و مردم شجاع ایران" در مبارزات خود انجام دهند. آنها به‌ویژه از دولتها خواستند که «سپاه پاسداران سرکوبگر و جنایتکار را در فهرست تروریستی قرار دهند و گام‌های قاطعی برای حسابرسی از رهبران رژیم به‌خاطر جنایاتشان بردارند».

اعلامیه مشترک از دولتهای جهان می‌خواهد که سپاه پاسداران ایران را که به نقض حقوق‌بشر - به‌ویژه علیه زنان - معروف است، تحریم کنند. این سند این واقعیت را مشخص می‌کند که از «۷۵۰ نفری که به طرز فجیعی توسط نیروهای سرکوبگر رژیم کشته شدند، تعداد قابل توجهی زنان و دختران جوان بودند. در نتیجه سرکوب وحشیانه رژیم حداقل ۷۰ کودک جان خود را از دست دادند.

امضاکنندگان هم‌چنین بیان می‌کنند که برجسته بودن نقش زنان ایرانی در مبارزات، «ریشه محکمی در یک قرن مقاومت زنان ایرانی در برابر دو شکل متمایز استبداد دارد: دیکتاتوری سلطنتی و دینی». در ادامه آمده است: «چه با حجاب و چه بی‌حجاب، پیش به سوی انقلاب».

جنبش مقاومت ایران از حامیان سرسخت اوکراین بوده و اسنادی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد چگونه دولت ایران با روسیه علیه مردم اوکراین و ایران متحد می‌شود.

در ماه مه، خانم رجوی رهبر اپوزیسیون ایران، از رئیس‌جمهور زلنسکی و پارلمان اوکراین به‌دلیل تصویب تحریم‌های شدید علیه رژیم تهران قدردانی کرد و به صراحت اعلام کرد که «مردم ایران رژیم آخوندی را برای همیشه تحریم کرده‌اند و به‌دنبال سرنگونی آن در سریع‌ترین زمان ممکن هستند».

روسیه به‌طور مداوم به جریانی از فناوریهای ایرانی، به‌ویژه پهپادها، برای جنگ خود علیه اوکراین متکی بوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/46cfba36-74be-45e6-a70b-67295b013f56"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات