728 x 90

کهکشان مقاومت ایران ۱۴۰۳- سخنرانیهای سفیر رابرت جوزف، دکتر برکات عوجان، اد ملکرت و ماریوس ماتیوشایتیس

سفیر رابرت جوزف، دکتر برکات عوجان، اد ملکرت، ماریوس ماتیوشایتیس و آتیلا آراکواکس
سفیر رابرت جوزف، دکتر برکات عوجان، اد ملکرت، ماریوس ماتیوشایتیس و آتیلا آراکواکس

کهکشان مقاومت ایران ۱۴۰۳

سخنرانی‌های

سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزیر امور خارجهٔ آمریکا

دکتر برکات عوجان وزیر فرهنگ اردن (۲۰۱۳)

اد ملکرت نمایندهٔ ویژهٔ دبیرکل ملل متحد در عراق (۲۰۱۱)

ماریوس ماتیوشایتیس عضو کمیتهٔ خارجی پارلمان لیتوانی

 

سفیر رابرت جوزف – معاون پیشین وزیر امور خارجهٔ آمریکا

برای من افتخار است که در کنار شما هستم، اجازه دهید با نقل‌قولی از رئیس‌جمهور هری ترومن شروع کنم، که گفت: «مردان بزرگ تاریخ را می‌سازند، نه برعکس». خانم رجوی، شما یک زن بزرگ هستید و امروز در حال ساختن تاریخ هستید.

رهبری الهام‌بخش شما، آینده‌نگری شما و شجاعت شخص شما چونان شاخصی راهگشاست. شاخصی راهگشا برای مخاطبان مختلف. برای آنها که در کانون‌های شورشی در خط مقدم، با به‌خطر انداختن جان خود در سراسر شهرهای ایران می‌جنگند. برای تمام مردم ایران که آرزوی آزادی دارند. و برای جامعه بین‌المللی که در این مبارزه تاریخی از شما حمایت می‌کند.

برای ۴۵ سال، مردم ایران هدف خشونتی غیرقابل‌ توصیف قرارگرفته‌اند و از حقوق‌بشر بنیادین، حقوق جهانی تمام مردان و زنان محروم بوده‌اند. این حقوق، نقطه کانونی اعلامیه استقلال در کشور من است که در ۲۴۸ سال پیش تشکیل شد. دستیابی به این حقوق غیرقابل انکار، زندگی، آزادی و جستجوی خوشبختی، توسط بسیاری دیگر پیگیری شده است و آرزوی مردم در سراسر جهان بوده است که برای دستیابی به آن از دو قرن پیش، به سرنگونی استبدادگران و دیکتاتورها پرداخته‌اند. این‌ها همان آزادی‌هایی است که مردم ایران خواهان آن هستند. و این آزادی‌ها زمانی که از یوغ سرکوب رهایی یابند، به دست خواهد آمد. این مردان و زنان شجاع چیزی کمتر از این را نمی‌پذیرند، حتی اگر این نیاز به قیمت فدای همه‌چیز توسط آنها باشد. فشار در ایران، فشار به‌تدریج بیشتر و بیشتر شده و این دیگر بیش‌ازحد است. مردم به‌اندازه کافی تحمل کرده‌اند و وقت عمل است. وظیفه تمام ملل متمدن این است که از مردم ایران در مبارزه‌شان برای آزادی حمایت کنند. در انجام این کار، آنها باید از اطلاعات دروغ و خطرناکی که توسط افراد نادان در دولت و خارج از آن منتقل می‌شود، که اغلب توسط رژیم خریداری‌شده و حقوق می‌گیرند، پرهیز کنند. به‌جای برخورد با رژیم به‌عنوان آنچه که هست، یعنی سر و تأمین‌کننده بی‌چون‌وچرای تروریسم بین‌المللی و قاتل جمعی شهروندان، کشورهای غربی به‌ویژه به‌دنبال سیاست، یا به‌نظر من «خطای بزرگ» مماشات بوده‌اند. این باید متوقف شود. جامعه بین‌المللی باید از تأمین حیات رژیم شروری که برای مدت طولانی مردم ایران را سرکوب کرده است، دست بردارد. در عوض، کشورهای غربی باید به اصول اخلاقی خود وفادار بمانند. آنها باید به آنچه موعظه می‌کنند، عمل کنند. آنها باید در جهت منافع امنیت ملی خود عمل کنند. آنها باید به حمایت اخلاقی از کسانی که در داخل و خارج از ایران به‌دنبال پایان دادن به رژیم هستند بپردازند و به روش‌های مختلف برای تسریع در سرنگونی رژیم از طریق افشای قساوت و فساد گسترده آن - از طریق تشدید تحریم‌های مؤثر و سایر روش‌ها، در جهت تشدید تضادهای داخلی، به‌ویژه شکاف‌های بین مردم و حاکمان قرون‌وسطایی حاکم، کمک کنند. در این زمینه، همه کشورها باید از گروه مخالف دموکراتیک حمایت سیاسی کنند و خواستار ایران آزاد، دموکراتیک، مبتنی بر جدایی دین و دولت و غیرهسته‌یی شوند، همان‌گونه که در طرح ۱۰ماده‌یی ذکرشده است. این طرح، که توسط صدها قانون‌گذار، نماینده کنگره و سناتور در کشور من و در سراسر جهان تأیید و ستوده شده است، باید راهنمای آینده ما باشد.

خانم رجوی، بسیار متشکرم. از همه شما متشکرم.

 

دکتر برکات عوجان- وزیر فرهنگ اردن (۲۰۱۳)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

حضار محترم از تمامی نقاط دنیا، سلام بر شما. در زمانی که آرامش و صلحی وجود ندارد، خوشحالم که می‌توانم در این اجلاس جهانی مهم شرکت کنم و احترام و سپاس خود را به‌تمامی برگزارکنندگان این اجلاس ابراز کنم به‌ویژه از خانم مریم رجوی که توجه آزادیخواهان را جلب کرده و با ویژگی‌های شخصی نه‌تنها برای مردم ایران بلکه برای جهان، دیدگاه دموکراتیک واقعی ارائه کرده است ایشان به فرهنگ شناختی و مبارزاتی متکی است که نظیر آن کم است. با درود و احترام و سپاس از شما، من با تمامی نکاتی که فرمودید کاملاً موافق هستم،

روشنفکرها و افراد سیاسی در منطقه ما قاطعانه ظلم و فجایعی که در اقصا نقاط این جهان روی می‌دهد را رد می‌کنند در شرق، ایران با تاریخ و تمدن خود شاهد است که آخوندها آزادی و عدالت را زیر پا گذاشته و انقلاب را صادر می‌کنند و در عراق، سوریه و یمن و هم‌چنین در میهن من، تلاش می‌کنند تا فتنه ایجاد کنند اما هیهات.

ما به‌خوبی می‌دانیم که مردم ایران شایسته بهترین‌ها، پیشرفت و شکوفایی هستند، اما با وجود چنین رژیمی، رژیم آخوندی، امور به‌درستی پیش نمی‌رود و صلح امکان‌پذیر نیست.

این نظام بی‌ثباتی را در منطقه ایجاد می‌کند و در امور کشورهای همسایه از طریق ایادی خود دخالت می‌کند. بنابراین چرا غرب روی این رژیم سرمایه‌گذاری می‌کند؟ خانم رجوی در مورد حمایت برخی کشورهای غربی از این رژیم در زمینهٔ هسته‌یی و غیره صحبت کرده است. حقیقت این است که شورای ملی مقاومت ایران، شایسته‌ترین برای کمک به مردم شجاع و مبارز ایران است

حقیقت این است که باندهای قاچاق مواد مخدر که توسط شبه‌نظامیان مرتبط با رژیم آخوندها عمل می‌کنند در اردن به جنایتکاران سازمان‌یافته‌ای در مرز شمالی اردن تبدیل شده‌اند و این با حمایت آشکار کشورهای همسایه از این شبه‌نظامیان صورت می‌گیرد.

امیدوارم وجدانها و قلب‌های شما به حقیقت روشن بیدار شود. با تشکر فراوان و سلام بر شما و رحمت و برکات خداوند بر شما باد.

 

اد ملکرت نمایندهٔ ویژهٔ دبیرکل ملل متحد در عراق (۲۰۱۱)

خانم رجوی، دوستان عزیز اشرفی، همکاران گرامی، اجازه دهید ابتدا از شما قدردانی کنم به‌خاطر پافشاری در دفاع قاطعانه از عدالت و دموکراسی در ایران و گردهم‌آوردن دوباره این ائتلاف گسترده جهانی که از درخواست‌های متعدد سازمان ملل برای توقف نقض‌های فاحش حقوق‌بشر که هم‌چنان ادامه دارد و مسئول شناختن مرتکبین حمایت می‌کند، . گزارش اخیر دبیرکل در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران که در جلسه ۵۶شورای حقوق‌بشر سازمان ملل ارائه شد، تأکید می‌کند بر محدودیت‌های شدید بر مدافعان حقوق‌بشر، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، و هم‌چنین تبعیض جنسیتی نهادینه‌شده علیه زنان و دختران. این گزارش هم‌چنین به افزایش نگران‌کننده اعدامها اشاره می‌کند که در سال ۲۰۲۳ حداقل ۸۳۴نفر اعدام‌ شده‌اند و این افزایش ۴۳درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. این وضعیت چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

گزارشگر (سابق) ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در ایران، جاوید رحمان، اعدام‌های جمعی زندانیان سیاسی در دهه ۱۹۸۰ به‌عنوان نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت را مطرح کرده است. برای اقدام چه چیز بیشتری نیاز است؟

هیأت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی سازمان ملل در مورد ایران اوایل امسال نتیجه‌گیری کرد «تبعیض گسترده و عمیق ساختاری و نهادینه‌شده علیه زنان و دختران، که تمامی حوزه‌های زندگی عمومی و خصوصی آنها را در برمی‌گیرد، هم محرک و هم تسهیل‌کننده نقض‌های شدید حقوق‌بشر و جنایات تحت قوانین بین‌المللی ارتکاب‌یافته علیه زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران این گزارش از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که «راه‌های حسابرسی بین‌المللی و محلی در خارج از ایران را بررسی کنند».

با این‌حال، نگرانم که شاهد تردید و عقب‌نشینی در تعهدات بین‌المللی برای وفاداری به عدالت باشیم، همان‌طور که در آزادی اخیر حمید نوری توسط دولت سوئد، شاهد بودیم؛ با وجود محکومیت حبس ابد او برای مشارکت در اعدام‌های جمعی ۱۹۸۸ و قبل‌تر از آن، آزادی اسدالله اسدی توسط دولت بلژیک. این واقعیتها به نفع تاکتیک‌های گروگان‌گیری رژیم ایران عمل می‌کنند. حمله وحشتناک به آلخو ویدال-کودراس، عضو پیشین پارلمان اروپا و حامی سرسخت مردم ایران، گواه دیگری از بی‌رحمی‌ای است که جامعه بین‌المللی نباید آن را تحمل کند.

من امروز در اینجا ایستاده‌ام تا همبستگی خود را با تمام کسانی اعلام کنم که از رژیمی که آینده مردمش را نابود می‌کند، آسیب‌دیده و رنج می‌برند. چهل‌وپنج سال وعده‌های دروغین، سرکوب و ترور، عزم شما را نشکسته است، همان‌طور که در اشرف و لیبرتی شاهد بودم و همان‌طور که امروز با طرح ۱۰ماده‌ای برای تغییر شاهد آن هستیم. گردهمایی امروز به‌شدت ضروری است تا نیاز به حمایت از تمام کسانی را برآورده کند که برای یک ایران متفاوت تلاش می‌کنند، به‌ویژه برای تحقق آرزوی میلیون‌ها جوان که می‌خواهند عقایدشان را آزادانه بیان کنند در کشوری که دموکراتیک، باز به جهان و پایبند به قوانین بین‌المللی باشد.

این گردهمایی هم‌چنین تأکید می‌کند که اپوزیسیون، در داخل و خارج ایران، آماده است تا ایران را به‌عنوان یک شریک قابل اعتماد در ترویج صلح و رفاه در کشور و در سطح منطقه بازگرداند. بنابراین، من از شما و جنبش‌تان قدردانی می‌کنم به‌خاطر پافشاری در رهبری کارزار تغییر، تغییراتی که در دسترس است. با تشکر.

 

ماریوس ماتیوشایتیس - نایب‌رئیس کمیتهٔ امور اروپایی پارلمان لیتوانی

خانم‌ها و آقایان، حضار محترم،

نام من ماریوس است. چهار عضو پارلمان لیتوانی با من هستند: آرمیناس لیدکا، لوکاس ساویچکاس و امانوئل زینگیریس امضاکنندگان بیانیه استقلال

بله، ما به‌همراه همکاران دیگرمان مفتخریم که موفق شدیم برای اولین بار اکثریت پارلمانمان را برای حمایت از طرح ۱۰ماده‌ای مریم رجوی جمع‌آوری کنیم. اینجا ۷۳ امضا داریم.

اما چگونه؟ اجازه بدهید کمی در مورد تجربه لیتوانی صحبت کنم. باید بدانید که لیتوانیایی‌ها نیز، شکنجه‌شده‌اند، مورد تجاوز و سوءاستفاده و بهره‌کشی قرار گرفته‌اند، کشته شده‌اند، و قتل‌عام شده‌اند آنها به من و همکاران با تجربه‌تر فرصتی دادند تا به ساختن لیتوانی ادامه دهیم، تا دموکراسی نوینمان را ادامه دهیم که این روزها می‌توانیم به آن افتخار کنیم به‌خاطر استاندارد حقوق‌بشر، استاندارد حاکمیت قانون، برابری جنسیتی، کیفیت زندگی که هنوز در حال بهبود است، آزادی مذهب، و مخالفت بی‌سابقه با سیاست‌های مماشات‌گرایانه.

اکنون شما نیز اهداف مشابهی دارید و می‌خواهید موفق شده و همین موضوعات را محقق کنید. چیزی که می‌خواهم بهترین آرزوها را برای شما داشته باشم که هر چه زودتر آنها را محقق کنید.

به‌تازگی، ترانه‌ای شنیدم به نام "شیطان یک دروغ است". اما واقعاً این آهنگ دروغ می‌گوید، زیرا شیطان زنده است. شیطان در روح و اعمال حاکمان رژیم ایران زنده است.

وارد جزئیات نخواهم شد و همه‌ٔ شرارتها را لیست نخواهم کرد. اما با شر چه می‌کنیم؟ با شیطان؟ آیا با آن مبارزه می‌کنیم؟ آیا سعی می‌کنیم با آن همزیستی کنیم؟ آیا آن را در جایی دور می‌گذاریم؟ آیا آن را تحمل می‌کنیم؟ به زندان می‌اندازیم یا به محاکمه می‌کشیم، همان‌طور که همکارم امانوئل زینگیریس پیشنهاد کرد، و من نیز پیشنهاد می‌کنم. اما یک معضل وجود دارد، با شیطان چه کنیم؟

گزینه اول این است که چشمانمان را باز کنیم، همان‌طور که با چشمان باز در این اتاق نگاه می‌کنیم، و همه ما علیه استمالت صحبت کنیم. همه ما در مورد تمایلمان به داشتن جوامع دموکراتیک و صلح‌آمیز در کشورهای زیبا و متنوعمان صحبت می‌کنیم. مهم نیست که در اروپا، خاورمیانه، آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا، استرالیا، کره شمالی، یا هر جای دیگری باشد.

بنابراین هدف این است که چشمانمان را باز کنیم و از بحث درباره مسائل بی‌اهمیت و کوچک دست‌برداریم، و بیشتر کنفرانس‌هایی مانند همین کنفرانس داشته باشیم. این اولین بار است که من در اجلاس جهانی ایران آزاد حضور دارم. من بسیار مفتخر خواهم بود که برای دومین بار بر روی این سن باشم، اما اولین بار است در چنین صحنه‌ای هستم. گزینه دوم این است که همبستگی کامل در میان کشورهای دموکراتیک وجود داشته باشد.

اما واقعاً، می‌خواهم تبریک بگویم به کانون‌های شورشی شما، به اپوزیسیون، که این‌قدر سازمان‌یافته، با انگیزه و با اراده است.

این مرا بسیار تحت تأثیر قرارداد. بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. به همین دلیل است که هم‌چنان به اینجا می‌آیم و حمایتم را ادامه می‌دهم. آزادی برای ایران

 

ادامه دارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8051f7c2-d5c3-482a-9773-bb26e3f62599"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات