728 x 90

کنفرانس در پارلمان نروژ - انقلاب دموکراتیک ایران - سخنرانی‌های کریستیان تی برینگ یده، گیر سیگ بیورن تورسکه دال، اولا الوستئون، پرویز خزایی، آرلید هرمستاد، لارش ریسه و افشین متولی

کنفرانس در پارلمان نروژ - انقلاب دموکراتیک ایران
کنفرانس در پارلمان نروژ - انقلاب دموکراتیک ایران

کنفرانس در پارلمان نروژ

انقلاب دموکراتیک ایران

قیامی برای آزادی و دموکراسی

 

سخنرانی‌های

کریستیان تی برینگ یده، گیر سیگ بیورن تورسکه دال

اولا الوستئون و پرویز خزایی

 

کریستیان تی برینگ یده

عضو کمیسیون خارجه و دفاع پارلمان نروژ

ما می‌توانیم در رابطه با برنامه ۱۰ ماده‌یی (خانم رجوی)

یک حمایت فراحزبی در پارلمان داشته باشیم

سپاه پاسداران را نیز می‌توان در لیست تروریستی قرار داد

 

گیر سیگ بیورن تورسکه دال- به‌نمایندگی از حزب دموکرات‌مسیحی

خانم رجوی، ما تلاش‌های بی‌وقفه شما را

برای ایجاد تغییر در ایران تحسین می‌کنیم

ما از مبارزه شما برای یک ایران دموکراتیک و آزاد

همان‌طور که در برنامه ده ماده‌یی شما

برای آینده بیان شده حمایت می‌کنیم

 

اولا الوستئون

نماینده از حزب لیبرال و وزیر سابق محیط‌زیست

من به سخنان پرزیدنت رجوی گوش دادم

که هدف روشنی برای ایران آزاد و دموکراتیک دارد

برنامه‌یی برای حمایت از حقوق‌بشر و حمایت از خودمختاری

و حمایت از مردم سرکوب شده در ایران وجود دارد

این‌ها پیام‌های بسیار مهمی است که ما باید از آنها حمایت کنیم

 

پرویز خزایی نماینده شورای ملی مقاومت در کشورهای اسکاندیناوی

برای موفقیت واقعی تنها یک راه‌حل وجود دارد

همه باید حول برنامهٔ ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی متحد شویم

 

 

کریستیان تی برینگ یده عضو کمیسیون خارجه و دفاع پارلمان نروژ

کریستیان تی برینگ یده عضو کمیسیون خارجه و دفاع پارلمان نروژ

مرسی آقای رئیس و با تشکر از حزب لیبرال و دانشجویان به‌خاطر ترتیب دادن این برنامه هم‌چنین تشکر از شورای ملی مقاومت ایران.

ما از شما حمایت می‌کنیم و شما از آزادی در ایران، ما حامیان شما هستیم در ابتدا می‌خواهم بگویم که کسانی که از زنان وحشت دارند، افراد بسیار ضعیفی هستند، و به‌خاطر ضعف رژیمی است که به‌زنان اجازه نمی‌دهد در جامعه مشارکت داشته باشند. تنها به این دلیل که از آنها وحشت دارند.

فقط می‌خواستم این را بگویم و چند سؤال بپرسم، وزیر خارجه ما این‌جا در نروژ پاسخ‌های خیلی ضعیفی به ما می‌دهد، و می‌گوید که ما به اتحادیه اروپا گوش می‌دهیم و نمی‌توانیم به تنهایی کاری بکنیم و این ممکن است پاسخ درستی باشد. برای نروژ به‌عنوان یک کشور کوچک خیلی مشکل است که بتواند فعالانه کاری بکند ولی ما می‌توانیم آزادی را در ایران از طرق دیگر مثل مطبوعات و سایر شیوه‌ها اشاعه بدهیم. ولی در این زمینه نیز مشخص است که نروژ خیلی فعال نیست. ما باید به یاد داشته باشیم که ما یک ملت قوی هستیم ما دموکراسی قوی داریم، ما هم‌چنین قدرت اقتصادی داریم و می‌توانیم با کمکهای خارجی‌مان کاری انجام بدهیم.

ولی برمی‌گردم به این پیشنهادات مثلا پیشنهاد اخراج سفرا، این یک علامت بسیار قوی است اگر کسی این را انجام دهد، این چیزی است که در جهان دیپلماتیک نمی‌خواهید انجام دهید. ما می‌توانیم بگوییم که آنها گوش نمی‌دهند و مراکز تروریسم هستند همان‌طور که شما گفتید ممکن است درست باشد. یک تلاش بسیار قوی در دنیای دیپلوماسی.

منظورم این است که در صورت امکان. ما هر کاری را که بتوانیم باید برای حمایت از اپوزیسیون در ایران انجام بدهیم ولی دوست دارم بدانم که آیا این امکانپذیر است؟ آیا واقعاً تحریم‌ها چه هستند و چه نوع تحریم‌هایی باید باشند.

هم‌چنین امروز برای اولین بار در مورد قطعنامه کنگره شنیدم چیزی است که ما هم می‌توانیم دنبال کنیم چون از همه احزاب در این‌جا وجود دارند و ما می‌توانیم در رابطه با برنامه ۱۰ ماده‌یی یک حمایت فراحزبی در پارلمان داشته باشیم.

به یاد داشته باشید که سپاه پاسداران را نیز می‌توان در لیست تروریستی قرار داد این را هم می‌دانم که پیشنهاد دیگری است که مطرح شده است. چرا که آنها از گروه‌های تروریستی در سایر نقاط حمایت می‌کنند از طریق نیروی قدس و بسیجی‌ها و حزب‌الله در لبنان، در افغانستان، در فلسطین، سوریه و نقاط متعدد دیگری که در آنها نفوذ دارند.

ما باید حقایق را در نظر بگیریم و احساساتی نباشیم. اگر‌چه ممکن است بشویم ولی باید ابتدا همه فاکتها را جمع‌آوری کرد و سپس بر اساس آنها اقدامات مشترکی در پارلمان انجام داد.

متشکرم.

 

 

گیر سیگ بیورن تورسکه دال به‌نمایندگی از حزب دموکرات‌مسیحی

گیر سیگ بیورن تورسکه دال به‌نمایندگی از حزب دموکرات‌مسیحی

خانم رجوی دوستان عزیز، از شما متشکرم. به‌نمایندگی از طرف حزب دموکرات‌مسیحی، حضور در این جا و صحبت در مورد این موضوع مهم، خیلی خوب است

ما از وحشی‌گری رژیم ایران که کودکان و زنان را در روز روشن می‌کشد وحشت‌زده هستیم.

این رژیم مدت‌هاست که زنان را هدف قرار داده است، به همین دلیل است که زنان در خط مقدم قیام قرار دارند و جان خود را به‌خطر می‌اندازند تا خواسته‌های خود را مطرح کنند و آزادی خود را به‌دست آورند. ما از تلاش‌های شما برای آزادی بیان، دموکراسی و حقوق‌بشر در کشور دوست‌داشتنی شما ایران، حمایت می‌کنیم. امیدواریم این دیکتاتوری خیلی زود به‌پایان خود برسد. ما می‌دانیم که رژیم ایران نماینده مردم نیست و بهترین راه برای نشان دادن آن، به‌رسمیت شناختن حق مردم برای دفاع از خود و حمایت از تمایل آنها برای تغییر رژیم است. بنابراین ما از مبارزه‌یی که در جریان است، حمایت می‌کنیم.

ما از پیشنهادی که شد، استقبال می‌کنیم و من آن را به رهبری حزبم خواهم داد تا در این مورد به یک نتیجه مثبت برسیم. خانم رجوی، ما تلاش‌های بی‌وقفه شما را در این سال‌ها برای ایجاد تغییر در ایران تحسین می‌کنیم. ما از مبارزه شما برای یک ایران دموکراتیک و آزاد همان‌طور که در برنامه ده ماده‌یی شما برای آینده بیان شده است حمایت می‌کنیم.

خیلی ممنون و با آرزوی موفقیت.

 

پرویز خزایی نماینده شورای ملی مقاومت در اسکاندیناوی

پرویز خزایی نماینده شورای ملی مقاومت در اسکاندیناوی

بسیار مفتخرم که این‌جا هستم. طی مدتی که من در سفارت (رژیم) کار می‌کردم، در عرض دو سال مخفیانه برای مقاومت کار می‌کردم. من مردم را نجات می‌دادم، پاسپورت‌های زیادی می‌دادم تا مردمی را که در لیست مرگ بودند، نجات بدهم. من همان کاری را کردم که دیپلمات‌های سوئدی در جنگ جهانی دوم انجام می‌دادند و بسیاری از یهودیان را نجات دادند. این افتخار من است. من فقط می‌خواهم تأکید کنم که این بار دیگر دنیا نمی‌تواند بگوید ما بی‌طرف هستیم، ما سیاسی نیستیم. باز هم جهان به دو طرف تقسیم شده است؛ سمت درست و سمت غلط تاریخ. خوشحالم که بگویم همه ما در سمت درست تاریخ هستیم. برعکس بقیه که می‌شناسید و نمی‌توانم به آنها اشاره کنم.

نکته دوم: همه ایدئولوژیها در تاریخ مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند. پس بحث مخالفت با هیچ دینی یا آتش‌زدن قرآن نیست. این کار آب‌ریختن به آسیاب رژیم و دیکتاتورهاست. پس باید به این صورت به این موضوع نگاه کنیم.

برای مثال یکی از قهرمانان من در تاریخ مارتین لوتر است. در دورانی که پاپ خانمها را می‌سوزاند و شما مجبور به پرداخت بها برای خریدن گناهانتان بودید، وی در مقابل پاپ ایستاد و گفت این مسیح من نیست. او (مارتین لوتر با کلیسا) درگیر شد و پاپ او را ملحد خواند. درست مثل رژیم خمینی که مجاهدین را منافقین خطاب کرد و بعد دستور کشتار آنها را داد. سپس ما مهاتما گاندی را داریم که می‌خواست یک سیستم سکولار بعد از استقلال داشته باشد. چه کسی مهاتما گاندی را کشت؟ برادران و هندوهای متعصب او را کشتند.

پس نمی‌توان کاری کرد. حتی سوسیالیست‌های چپ‌گرا هم می‌بینند که پل پوت چه کرده است. آنها چهره تاریخ را تخریب کرده‌اند. زیرا تفسیر (غلط) کرده‌اند و این موضوع هم‌چنان ادامه دارد. مردم ایران بیش از ۱۰۰سال درگیر انقلاب بوده‌اند.

ایرانیان حکومت مصدق را تجربه کرده‌اند. مصدق هم همین کار را می‌کرد. اما آنها علیه مصدق کودتا کردند و شاه با نظام تک حزبی بر ایران حکومت کرد. من مسلمان نیستم، من سکولار هستم، من اومانیست هستم. اما دین نیز می‌تواند خواهان جدایی دین و دولت باشد. همان کاری که مارتین لوتر کرد و خانم رجوی و محمد حنیف‌نژاد کردند. به خمینی و اندیشه خمینی نه می‌گویند. گفتند ما تفسیر شما از دین را قبول نداریم. آقای مسعود رجوی به دیدار خمینی رفت. گفتند ما طرفدار دموکراسی هستیم. اسلام به این معنا نیست که ما باید تک نظام حزبی بسازیم. همه باید مقید به جدایی دین و دولت باشند و خمینی حاضر به پذیرش این موضوع نشد. و بعد از آن دستور داد مجاهدین را منافق نامید که همان ملحدی است که پاپ (قرون وسطی) می‌گفت.

بنابراین این خط ادامه یافت. برای موفقیت واقعی، تنها یک راه‌حل وجود دارد. همه ایدئولوژی‌ها، ایدئولوژیهای مترقی، چپ و راست و میانه، چه دینی و چه غیردینی، باید حول طرح ده ماده‌یی خانم مریم رجوی متحد شویم. بسیار از شما متشکرم.

 

 

افشین متولی از سازمان جوانان نروژی –ایرانی

افشین متولی از سازمان جوانان نروژی –ایرانی

روز بخیر، من افشین متولی هستم. من ۳۰ سال سن دارم و در نروژ به دنیا آمده و بزرگ شده‌ام. من دارای مدرک فوق‌لیسانس در رشته پداگوژی از دانشگاه اسلو هستم.

تقریباً دو سوم جمعیت ایران را جوانانی مثل من تشکیل می‌دهند و می‌خواهند از همان آزادی‌ها، حقوق و فرصتهایی برخوردار شوند که من و هموطنان نروژی‌ام داریم و از آن برخورداریم. این گرایش با شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» که از دانشگاههای سراسر ایران آغاز شد، بیان می‌شود. از طریق بازتاب آن توسط دانش‌آموزان، اکنون می‌توان آن را در سراسر کشور شنید.

جوانان در کنار زنان در خط مقدم این تظاهرات استمرار یافته قرار دارند و فعالانه در فعالیتهایی مانند شعارنویسی بر دیوارها بر علیه نظام، آتش زدن پوسترهای ولی‌فقیه خامنه‌ای و تروریستهایی مانند قاسم سلیمانی حضور دارند. جوانان هم‌چنین با محافظت از معترضان در برابر حملات خشونت‌آمیز و دستگیریهای سپاه، بسیج و عوامل لباس‌شخصی در مقابل نیروهای سرکوبگر رژیم می‌ایستند.

در نهایت، ما هم‌چنین از دولت خود می‌خواهیم که از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد تا از کارنامه وحشتناک حقوق‌بشر رژیم برای محاکمه رهبران رژیم در یک دادگاه بین‌المللی و عادلانه استفاده کند. بسیار از شما متشکرم.

 

 

آرلید هرمستاد -رهبر حزب سبز‌های نروژ

آرلید هرمستاد -رهبر حزب سبز‌های نروژ

این جوانان ایران و زنان ایران هستند که بسیار شجاع‌اند. در واقع این مبارزه آنهاست، و کاری که ما می‌توانیم برای حمایت از آنها انجام دهیم، فکر کردن به آن است. بنابراین فکر می‌کنم پیشنهادهای بسیار خوبی برای کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، شد و قطعاً می‌توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم. و به نظر من این پیشنهاد (صدور یک قطعنامه در حمایت از قیام مردم ایران) خوب است. هم‌چنین ما باید هر کاری که از دستمان بر می‌آید برای منزوی‌کردن رژیم و آخوندها انجام بدهیم.

من فکر می‌کنم این چالشی است که ما داریم. ما باید بیشتر استقامت و عمل کنیم و این اعمال را حتی بیشتر کنیم که تغییر تا جایی که می‌توانیم سریعتر اتفاق بیفتد، زیرا در حال حاضر نمی‌توانیم فقط نظاره‌گر خون‌ریزی‌هایی که در ایران انجام می‌شود، باشیم.

 

 

اولا الوستئون- نماینده از حزب لیبرال، وزیر سابق محیط‌زیست نروژ

اولا الوستئون- نماینده از حزب لیبرال، وزیر سابق محیط‌زیست نروژ

متشکرم. متشکرم.

دیکتاتوری مذهبی ۴۴سال است که در آنجا (ایران) حاکم است. اما هنوز فکر می‌کنم نکته مهم این است که بعد از این قیام‌ها، یک قبل و دوره بعد از قیام‌ها وجود دارد و با درک این‌که این شروع یک انقلاب است ما (دنیا) باید این‌طور رفتار کنیم. هم‌چنین وقتی به بازداشتی‌ها، کشتارها و کارهای مستمری که رژیم انجام می‌دهد نگاه می‌کنیم، بر ماست که بفهمیم که این رژیمی است که قابل اصلاح نیست.

بنابراین طرز فکر و عمل سال‌های قبل ما، که به انتخابات در ایران طوری نگاه می‌کردیم که گویا ممکن است امیدوارکننده باشد تا فردی معتدل‌تر انتخاب شود، این اتفاق نخواهد افتاد که ما در مورد توافق هسته‌یی مذاکراتی داشته باشیم که بتواند توافقی را ایجاد کند که بتواند رژیم را مورد بازخواست قرار دهد. این اتفاق نخواهد افتاد.

بنابراین ما باید آنها را واداریم که این آغاز انقلاب است و تنها هدف، داشتن یک ایران آزاد و دموکراتیک است و ما باید به همان شیوه و با همان عبارات عمل کنیم و از مخالفان (ایرانی) حمایت کنیم که با اوکراینیهای شجاع، که در برابر حمله روسیه می‌ایستند، می‌کنیم. و از موضع‌شان دفاع کنیم تا موفق به‌داشتن ایران آزاد و دموکراتیک شویم و دیکتاتورها (بروند). آنها همکاری می‌کنند و ما باید در همکاری بهتر عمل کنیم و در مورد شراکت‌مان استراتژیک باشیم.

نروژ، اروپا، و سایرین حمایت می‌کنیم. فکر می‌کنم‌ که ما نیز باید حمایت کنیم. من واقعاً به سخنان پرزیدنت رجوی گوش دادم که هدف روشنی برای ایران آزاد و دموکراتیک وجود دارد. برنامه‌یی برای حمایت از حقوق‌بشر و هم‌چنین حمایت از خودمختاری و حمایت از مردم سرکوب شده در ایران وجود دارد. این‌ها پیام‌های بسیار مهمی است که ما باید آنها را بپذیریم و عمل کنیم و از آنها حمایت کنیم.

و اگر این موضع را روشن کنیم، باید روی چگونگی انجام آن کار کنیم. حمایت از تحریم‌ها قطعاً بخشی از آن است. کار از طریق سازمانهای بین‌المللی، سازمان ملل متحد، و هم‌چنین سایرین. و با نگاهی به طرح ده ماده‌یی، باید ببینیم که چگونه می‌توانیم از آن حمایت کنیم، خواه این یک قطعنامه باشد یا بخشی از آن‌که باید بررسی کنیم. اما شکی نیست که هدف ما همین است.

تنها یک نقطه پایانی برای این (وضعیت) وجود دارد که یک دموکراسی آزاد است و به همین دلیل از آقای خزایی تشکر می‌کنم، به‌ویژه که شما معرفی خود را انجام دادید، در طول جلسه حضور داشتید. ما از این بابت بسیار مفتخریم. هم‌چنین از نخست‌وزیران و وزرای سابق که آنها را معرفی کردم، تشکر می‌کنم. این‌جا نماینده مجلس و نماینده سابق مجلس هم دارید.

هم‌چنین از جوانان نروژی ایرانی به‌خاطر تلاشتان برای اطمینان از برگزاری این جلسه تشکر می‌کنم. و از همه شرکت‌کنندگان. این جلسه بسیار مهمی بود، اما مانند هر جلسه مهمی، نمی‌توان آن را تنها با این جلسه متوقف کرد. ما باید به آنچه در مورد ما صحبت می‌شود عمل کنیم و سپس آن را برای آینده نیز برجسته کنیم. بنابراین از حضور شما در پارلمان بسیار سپاسگزارم.

من از طرف رئیس حزب لیبرال، حزب سبز و خودمان در پارلمان از شما که به این‌جا آمده‌اید، تشکر می‌کنم. بسیار از شما متشکرم.

 

لارش ریسه –رئیس کمیته دوستان ایران آزاد در نروژ

لارش ریسه –رئیس کمیته دوستان ایران آزاد در نروژ

می‌خواهم بگویم که این جلسه برای سپاسگزاری از زحمات ۴۰ ساله خانم رجوی است. بیش از ۴۰، تقریباً ۵۰، فکر می‌کنم. و به یاد داشته باشید، ما پنج سال تجربه جنبش مقاومت داریم. اکنون مقاومت (ایران) ۴۴ سال تجربه دارد و بلکه بیشتر. دیدن این استقامت و مبارزه شگفت‌انگیز است. مایلم این جلسه را با یک تشویق قوی از زحمات خانم رجوی و با پشتیبانی گرم از ایشان جلسه، را خاتمه دهیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fa5f24a2-9c6d-410d-bf25-19800854a13f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات