728 x 90

کنفرانس در پارلمان انگلستان با حضور اعضای مجلس اعیان و عوام، ایران در آستانه انقلاب نوین برای جمهوری دموکراتیک (قسمت اول)

کنفرانس در پارلمان انگلستان با حضور اعضای مجلس اعیان و عوام
کنفرانس در پارلمان انگلستان با حضور اعضای مجلس اعیان و عوام

کنفرانس در پارلمان انگلستان

با حضور اعضای مجلس اعیان و عوام

ایران در آستانه انقلاب نوین برای جمهوری دموکراتیک

چهارشنبه ۳اسفند ۱۴۰۱

(قسمت اول)

 

سخنرانی های

استیو مک کیب –بارونس ورما – استرون استیونسون

 

استیو مک کیب نماینده پارلمان انگلستان:

مردم ایران علیه هر نوع دیکتاتوری هستند

برنامه ده ماده‌ای خانم مریم رجوی

یک جایگزین روشن و یک راه واقعی را به مردم ارائه می‌دهد

 

مک کیب:

برخی می‌گویند شورای ملی مقاومت در داخل ایران

از حمایت چندانی برخوردار نیست

من به آنها می‌گویم شما چگونه چنین ادعایی می‌کنید؟

چگونه این حمایت را در یک رژیم دیکتاتوری مذهبی مشخص می‌کنید

اگر مریم رجوی و شورای ملی مقاومت حمایت مردمی ندارند

یک انتخابات آزاد و عادلانه‌ای برگزار کنید تا مشخص شود

 

بارونس ورما نماینده مجلس اعیان و وزیر پیشین توسعه بین‌المللی انگلستان:

امروز زنان و دختران ایران دارای یک جنبش مردمی و یک پلتفرم دموکراتیک هستند

که توسط شورای ملی مقاومت و برنامه ده ماده‌ای مریم رجوی ارائه شده است

 

بارونس ورما

من به حمایت خود از خانم رجوی

که یکی از شجاع‌ترین زنانی است که تا به‌حال دیده‌ام ادامه می‌دهم

یکی به من گفت او روسری دارد

من گفتم، اما این یک انتخاب است، دیکته نیست، اجباری نیست

او خواهان یک دموکراسی است و آن را خیلی واضح بیان کرده است

 

معرفی کتاب

دیکتاتوری و انقلاب: ایران – تاریخ معاصر

استرون استیونسون - معرفی کتاب دیکتاتوری و انقلاب: ایران – تاریخ معاصر

استرون استیونسون همآهنگ‌کننده کارزار تغییر برای ایران:

هر گونه پیشنهاد بازگشت به دیکتاتوری شاه مخلوع

یا ترویج یک «جمهوری» سلطنتی متناقض به رهبری پسر یا سایر اعضای خانواده‌اش

توهین به مردم ایران است

 

روز چهارشنبه ۳اسفند نمایندگان فراحزبی پارلمان و همتایان در کنفرانسی در پارلمان انگلستان در مورد تداوم اعتراضات مردمی در ایران، تأثیر آن بر آینده کشور و واکنش احتمالی سیاست انگلستان به این تحولات بحث کردند. در این کنفرانس استروان استیونسون، همآهنگ‌کننده کارزار تغییر ایران، کتاب جدید خود را با عنوان «دیکتاتوری و انقلاب: ایران - تاریخ معاصر» ارائه کرد که تاریخ سیاسی ایران را از ابتدای سال۲۰۱۸ ترسیم می‌کند. در این کنفرانس بارونس ورما، استیو مک کیب، باب بلکمن-جیم شانون مارتین دی، لرد سینک هم حضور داشتند.

 

استیو مک کیب نماینده پارلمان انگلستان

استیو مک کیب نماینده پارلمان انگلستان از حزب کارگر و معاون کمیته بریتانیایی ایران آزاد که سرپرستی کنفرانس لندن را به عهده داشت در افتتاحیه کنفرانس گفت: کاری که امروز قرار است انجام دهیم این است که نگاهی به وضعیت قیام در ایران، بیاندازیم در حالی که اعتراضات ضد رژیم وارد ششمین ماه متوالی خود شده است. ما در انگلیس باید برای حمایت از مردم ایران تلاش کنیم. بسیار مهم است سعی کنیم سیاست قبلی و دخالت غرب در قبال ایران را ارزیابی کنیم. من خوشحالم استرون استیونسون، نماینده سابق پارلمان اروپا از اسکاتلند و همآهنگ‌کننده کارزارتغییر برای ایران در این کنفرانس حضور دارد. همه شما او را به‌خاطر حمایت طولانی‌مدت و سرسختانه‌اش از جنبش مقاومت ایران می‌شناسید، او مدافع آرمان آزادی، دموکراسی و حقوق‌بشر ایران بوده است. او اکنون نویسنده کتاب دیکتاتوری و انقلاب پیرامون تاریخ معاصر ایران است که فکر می‌کنم از آمازون و سایر رسانه‌ها در دسترس است.

 

 

استرون استیونسون همآهنگ‌کننده کارزار تغییر برای ایران

استرون استیونسون همآهنگ‌کننده کارزار تغییر برای ایران گفت: قیام جاری در ایران در حال ورود به ماه ششم خود است. در حال حاضر بیش از ۷۰۰نفر، ۷۵۰نفر کشته شده‌اند. بیش از ۳۰۰۰۰نفر دستگیر شدند، زندانهای قرون‌وسطایی در ایران پر شده است. من مدام به اعضای اپوزیسیون یادآوری می‌کنم که انقلاب فرانسه با هجوم به باستیل آغاز شد. انقلاب ایران در سال۱۳۵۷ یک سال تمام طول کشید. بنابراین نباید گفت، ما شش ماه است که شروع کرده‌ایم و همه چیز از دست رفته است. این یک انقلاب در تکوین است. به همین دلیل بود که فکر کردم به موقع است که این کتاب را منتشر کنم. مدتی بود که روی آن کار می‌کردم و به تاریخ معاصر ایران مدرن از آغاز قرن بیستم نگاه می‌کردم، زمانی که پدربزرگ رضا پهلوی که چیزی جز یک مزدور قزاق نبود، به‌عنوان یک سرهنگ قزاق سلسله مراتب را طی کرد. بی‌سواد بود. او هم مانند همه مزدوران قزاق در آن زمان از اراذل و اوباش بود. ولی سلسله مراتب را طی کرد تا این‌که توانست تخت پادشاهی را تصاحب کند و خودش را پادشاه کرد. و این پسرش بود که شاه ایران شد و پدرش را یکی از مخوف‌ترین مردانی که تا به‌حال دیده بود توصیف کرد. و من با نگاه به تاریخ به‌خوبی می‌توانستم این را باور کنم. و سپس شاه، با کمک آمریکایی‌ها و انگلیسیها و در یک نقطه در کمال تعجب متوجه شدم که در زمان شاه، خزانه‌داری بریتانیا در اینجا در لندن مالیاتی که از بریتیش پترولیوم می‌گرفت بیشتر از آنچیزی بود که شاه بابت امتیاز شرکت نفت می‌گرفت. باور نکردنی است. مصدق البته شروع به افشاگری کرد و خواستار ملی شدن شرکت‌های نفتی شد و در مقطعی آن‌قدر در مقام نخست‌وزیری قدرتمند شد که شاه فرار کرد. شاه با کمک سیا و آمریکایی‌ها و انگلیسیها برگردانده شد. مصدق متهم به خیانت و زندانی شد و فکر می‌کنم آن قهرمان دموکراسی اصیل ایرانی قیمت آنچه را که سپس به یک خودکامگی وحشی تبدیل شد پرداخت کرد. اما نکته عجیبی که در حین انجام این تحقیق آشکار شد، این بود که شاه ارتباط نزدیکی با آخوندها و آخوندها هم ثروت و قدرت خود را از ارتباط نزدیک خود با شاه به‌دست آوردند. این رابطه همزیستی وجود داشت تا انقلاب ۱۳۵۷، زمانی که شاه مجبور به فرار شد زیرا مردم علیه او و جنایاتش قیام کردند، به‌خاطر اقدامات وحشیانه ساواک، یعنی پلیس مخفی‌اش، اعدام شاعران، ستارگان ادب، مشاهیر و زندانیان سیاسی، شکنجه، اعدام مردم قیام کردند و او را فراری دادند. سپس آخوندها انقلاب را ربودند

استرون استیونسون افزود: در سال۱۹۸۰، پس از مرگ شاه، رضا پهلوی خود را به‌عنوان ولیعهد معرفی کرد و به جهانیان گفت که دوست دارم مردم ایران قدرت انتخاب بازگرداندن سلطنت را داشته باشند.

از آن زمان و در ۴۴سال گذشته تقریباً نامشهود باقی مانده بود. و جالب این‌که در سال۱۳۹۷، زمانی که یک قیام بزرگ در ایران رخ داد. ناگهان در میان همه افرادی که علیه آخوندها فریاد می‌زدند، یکی دو نفر از عواملی که بعدها مشخص شد برای رژیم کار می‌کنند، و بسیجی بودند فریاد می‌زنند سلطنت را برگردانید، شاه را برگردانید. و در آن زمان ارزیابی این بود که رژیم به آنها گفته بود این کار را انجام دهند، تا اپوزیسیون را دچار سردرگمی بکنند، و در صفوف تخم آشفتگی بپاشند.

وقتی می‌شنوید که شهر به شهر، مردم شعار می‌دهند، و من آن را در پایین صفحه اول کتابم نوشته ام: «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر»، «نه به شاه. نه به ولی‌فقیه». مردم ترفند ها و تاکتیکهای رژیم آخوندها را برملا کرده‌اند

بسیار جالب است در سال۱۳۹۷ رضا پهلوی در مصاحبه‌یی که فکر کنم با ایران اینترنشنال بو به طرز عجیبی گفت من با سپاه پاسداران در حال گفتگو بوده و با آنها در ارتباط هستم. و من به آنها گفته‌ام، ما باید همآهنگ کار کنیم. و بعد از این‌که از شر آخوندها خلاص شدیم، نقشی برای ما وجود دارد که با هم کار کنیم.

منظور او همان سپاه پاسدارانی، است که عملاً گشتاپوی رژیم کنونی است، و عامل ترور در داخل و خارج از کشور، اعدام ها، و کشتار است، و مسئول کشته شدن ۷۵۰ نفری است که تا الآن در جریان قیام کشته شده‌اند

باور نکردنی است که شخصی مانند رضا پهلوی، که همان‌طور که گفتم ۴۴سال رویت نشده بود، اکنون وقتی احساس می‌کند که انقلابی در راه است، و روزهای آخوندها به‌سرعت در حال پایان یافتن است، بیاید بگوید که دوست دارم به‌عنوان پادشاه زمام امور را در دست بگیرم و دوباره سپاه را به‌عنوان یک نوع ساواک بازگردانم.

استرون استیونسون همآهنگ‌کننده کارزار تغییر برای ایران گفت:

به همین دلیل است که هزاران نفر از مردم آمریکای شمالی، ایرانیان مهاجر، حمایت خود را از اپوزیسیون دموکراتیک، شورای ملی مقاومت ایران، مجاهدین خلق، ۱۰۰۰۰۰نفر در اکتبر گذشته در برلین، ۱۰۰۰۰نفر در این ماه در پاریس به خیابان‌ها ریختند. من در اسلو در یک جلسه بین پارلمانی در آغاز پارلمان نروژ در ماه مارس صحبت می‌کردم، جایی که همه جناح های سیاسی حزب پیشرو، حزب سبز، حزب کارگر، محافظه‌کاران همه از قیام و مردم ایران و اپوزیسیون رسمی حمایت می‌کردند.

خوب، با چنین سابقه‌یی وقتی در کنفرانس امنیتی مونیخ آخر هفته گذشته دیدم که روس‌ها و مقام‌های رژیم ایران رسماً به‌دلیل جنگ غیرقانونی پوتین در اوکراین و به‌دلیل سرکوب وحشیانه و بی‌رحمانه قیام دعوت نشده بودند، برای من شوک بزرگی بود که ظاهراً به‌نمایندگی از اپوزیسیون ایران از رضا پهلوی دعوت شده بود. اکنون من نامه‌یی از طرف سازمان در جستجوی عدالت به سفیری که ریاست کنفرانس را برعهده داشت نوشتم و گفتم این یک اشتباه بزرگ است و متأسفانه مونیخ سابقه اشتباهات فاحشی در زمینه مسائلی از این قبیل داشته است. آنها بار دیگر با دعوت از رضا پهلوی مرتکب آن شده‌اند.

روز شنبه او حتی یک جلسه اعتراضی در مقابل هتلی که کنفرانس مونیخ در آن برگزار می‌شد، ترتیب داد. تمسخر آمیز بود چون فقط تعداد اندکی آمده بودند. اما یکی از آنها پلاکاردی حمل می‌کرد که روی آن عکس پرویز ثابتی، رئیس سابق ساواک که پس از انقلاب ۱۳۵۷ فرار کرده و اکنون در آمریکا زندگی می‌کند، نوشته بود، روی پلاکارد به فارسی نوشته شده بود کابوس برای تروریستهای آینده. به عبارت دیگر ما قصد داریم رئیس سابق ساواک را برگردانیم. این مانند این است که بگوییم، برگرد، هاینریش هیملر، همه گناهانت بخشیده شده‌اند. این کاملاً باور نکردنی است که این افراد به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت شده بودند. من قبلاً گفته‌ام و شما آگاهید، در این کتاب به تفصیل در مورد حمایتی که همیشه از رهبری فوق‌العاده خانم مریم رجوی کرده‌ام، بیانیه‌ٔ ده ماده‌ای ایشان برای احیای دموکراسی در ایران، برای تبدیل ایران به سرزمین حقوق‌بشر و حقوق زنان، به‌ویژه، غیرهسته‌ای، پایانی بر مجازات اعدام. برای این‌که همه اینها به‌وقوع بپیوندد، این یک مانیفست خواهد بود که من به‌عنوان یک سیاستمدار غربی کاملاً خوشحال خواهم شد که از آن دفاع کنم. و خانم رجوی خواهان ایجاد یک دولت موقت و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه پس از تنظیم قانون اساسی جدید از طرف مردم ایران است. اکنون، این اپوزیسیون رسمی است که همه ما باید از آن حمایت کنیم، و این کانونهای شورشی شجاع هستند که توسط سازمان مجاهدین همآهنگ و توسط زنان رهبری می‌شوند.

استرون استیونسون در پایان گفت:

شجاعت این زنان در سراسر ایران در طول این قیام سراسری است که الهام‌بخش جهان شده است. و به همین دلیل است که اکنون برای ما در غرب لازم است که حق مردم ایران را به‌رسمیت بشناسیم، این رژیم شیطانی را تغییر دهیم، و یک دولت منتخب دموکراتیک را جایگزین آن کنیم که در این قیام کنونی هر روز به خیابان‌ها می‌رود.

بنابراین من امیدوارم که این کتاب در اینجا شاید بر روی تصمیم‌گیریها در این زمینه تأثیر بگذارد. و امیدوارم غرب تمام این مماشات بیهوده را متوقف کند و شروع کند به کاری که آمریکا با لیست‌گذاری سپاه انجام داده است.

 

استیو مک کیب نماینده پارلمان انگلستان

استیو مک کیب پس از سخنرانی استیونسون گفت: کتاب استیونسون دید بزرگی از تاریخ معاصر ایران به ما می‌دهد و من فکر می‌کنم خواندن آن برای دیپلماتها و کارمندان دولتی، شاید وزرایی که در این کشور هستند و با سیاستهای خود دست و پنجه نرم می‌کنند، واقعاً استثنایی است، زیرا فکر می‌کنم بسیاری از مسائلی را که مردم با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، مطرح می‌کند. این کتاب فصل بسیار خوبی در مورد زنان دارد. اگر به اعتراضاتی که در حال حاضر در حال وقوع است نگاه کنید، می‌توانید متوجه شوید که چرا مردم در خیابان‌ها هستند.

قسمت مربوط به رؤسای جمهور شبیه گالری افراد سرکش و خبیث است، منظور رفسنجانی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی است و بعد می‌رسیم به جلاد تهران.

در این کتاب هم‌چنین وضعیت ساواک و سپاه به‌خوبی بیان شده است و به ما می‌گوید که چرا مردم ایران شعارهایشان علیه هر گونه دیکتاتوری است. آنها خوب می‌دانند، خوب، آنها دیکتاتوری نمی‌خواهند. به همین دلیل است که برنامه ده ماده‌ای خانم مریم رجوی اکنون بسیار مهم است، زیرا یک جایگزین روشن و یک راه واقعی به جلو را به مردم ارائه می‌دهد. می‌دانید، من با افرادی مواجه می‌شوم که می‌گویند، خوب، می‌دانید، او واقعاً در داخل ایران از حمایت چندانی برخوردار نیست. خوب، من به آنها می‌گویم شما چگونه چنین ادعایی می‌کنید و این حمایت را در یک رژیم دیکتاتوری مذهبی چگونه آزمایش می‌کنید. اگر مریم رجوی و شورای ملی مقاومت حمایت مردمی ندارند، اگر در ایران انتخابات آزاد و عادلانه‌ای برگزار می شد، آیا مردم به آنها رأی نمی‌دادند، آیا آنها به شخص دیگری رأی می‌دادند. خوب انجام بدهید، نگران چه هستید. به نظر من این ساده‌ترین راه برای آزمایش کردن چنین چیزی است.

استیو مک کیب افزود: دولت انگلستان باید شوخی کردن دست بردارد. ما می‌توانیم با این افراد مذاکره کنیم، خیلی بهتر است که وظیفه خود را بدانیم و از برنامه ده ماده‌ای (خانم رجوی) حمایت کنید و بدانید که این بهترین گزینه برای راه آینده است. من مطمئناً موافقم که وزارت کشور باید شاخ این گاو (سپاه پاسداران) را بگیرد. این همان چیزی است که من می‌خواهم ببینم. ما باید مانند حمایت از مردم اوکراین از مردم ایران حمایت کنیم. آنها دقیقاً به همان میزان از ما حمایت می خواهند

 

بارونس ورما نماینده مجلس اعیان و وزیر پیشین توسعه بین‌المللی انگلستان

بارونس ورما نماینده مجلس اعیان و وزیر پیشین توسعه بین‌المللی انگلستان ضمن قدردانی از استرون استیونسون به‌خاطر انتشار کتاب جدیدش گفت: ما تمایل داریم تاریخ را فراموش کنیم، من فکر می‌کنم اگر از تاریخ درس نگیریم، مشکلات دوباره رخ می‌دهد. ما مستمر با مماشات مواجه هستیم. من هر روز از حقوق زنان دفاع می‌کنم. حقوق زنان، حقوق دختران برای من یک ضرورت مطلق در یک دموکراسی است. در جایی که هیچ حقوقی برای زنان وجود ندارد، آن جا باید تغییر کند. بر سر این مسأله هیچ مماشاتی وجود ندارد. چیزی که واقعاً دوست دارم بگویم این است که یک برنامه ده ماده‌ای وجود دارد. یک رهبر زن وجود دارد که سال‌ها در صحنه حضور داشته و پیشتاز بوده و با زنان و مردان دیگر می‌جنگد و تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که ما دموکراسی را برقرار می‌کنیم.

بارونس ورما با تأکید بر این‌که باید سپاه پاسداران را لیست‌گذاری تروریستی کرد افزود: موضوعی که می‌خواهم طرح کنم این است تنها صدایی که فکر می‌کنم مردم برایش احترام قائل می‌شوند، خانم رجوی و همه مبارزینی است که جان خود را از دست داده‌اند و تمام افرادی که در زندان هستند و همه افرادی که روزبه‌روز ایستاده‌اند و مطمئن هستند که این صداها گم نمی‌شوند.

من از ادامه حمایت خود از خانم رجوی، که فکر می‌کنم یکی از شجاع‌ترین زنانی است که تا به‌حال دیده‌ام و همه کسانی که او را دنبال می‌کنند، لذت خواهم برد. یکی به من گفت، او روسری دارد. و من گفتم، اما این یک انتخاب است. دیکته نیست، اجباری نیست. او خواهان یک دموکراسی است، و او آن را خیلی واضح بیان کرده است... ما از حمایت فکری فراحزبی و و مستقل برخوردار هستیم، و من فکر می‌کنم این بزرگترین نقطه قوت ماست. استرون، از شما برای تحقیقات شگفت‌انگیزتان و قرار دادن آن در کتابی قدردانی می‌کنیم

ادامه دارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0c5f1ec-3e64-42ca-a6e5-89599d61a425"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات