728 x 90

کنفرانس قیام مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک - سخنرانیهای امانوئله پوتزولو، ماریوس ماتیوشایتیس، آنا زابورسکا و جوزپه ماریا مورگانتی

امانوئله پوتزولو، آنا زابورسکا، جوزپه ماریا مورگانتی و ماریوس ماتیوشایتیس
امانوئله پوتزولو، آنا زابورسکا، جوزپه ماریا مورگانتی و ماریوس ماتیوشایتیس

کنفرانس قیام مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک

نقش اروپا و جامعه بین‌المللی

 

سخنرانیهای

امانوئله پوتزولو نماینده پارلمان ایتالیا

ماریوس ماتیوشایتیس نماینده پارلمان لیتوانی

آنا زابورسکا رئیس هیأت اسلوواکی در شورای اروپا

جوزپه ماریا مورگانتی ریاست حکومت سن‌مارینو (۲۰۰۳)، نمایندهٔ پارلمان

 

امانوئله پوتزولو - عضو کمیسیون خارجی پارلمان ایتالیا

متشکرم.

ما به‌عنوان غربی‌ها آزادی را دوست داریم. تمدن ما مبتنی بر مفهوم آزادی است، با این حال، آزادی فقط متعلق به‌ما غربی‌ها نیست، بلکه متعلق به‌نوع بشر است، به‌مردان، زنان، از سراسر جهان و ما خودمان باید تضمین باشیم، زیرا ما هم خوش‌شانس هستیم. خوش‌شانس‌تر از دیگران، به‌واسطهٔ زندگی در جایی که به‌آزادی بیش از موقعیت‌های دیگر احترام گذاشته می‌شود. به‌طور مشخص مانند رژیم کفرآمیز دینی حاکم بر ایران‌ِ امروز و بنابراین ما نیز باید صدای خود را بلند کنیم، شجاعتٍ بیدار کردن وجدان خود را داشته باشیم، نه این‌که تظاهر کنیم. نه‌فقط با کلمات، چون گاهی به‌نظرم می‌رسد و این‌را به‌افرادی می‌گویم که قطعاً مستحق این انتقاد نیستند، اما همهٔ ما باید در اروپا، در آمریکا، در غرب باید این‌را به‌عهده بگیریم که از کلمات عبور کرده و به‌عمل دست بزنیم.

باید به‌نفع کسانی وارد شویم که به‌واقع برای آزادی می‌جنگند و در واقع تنها کسانی هستند که حقیقتاً برای آزادی مردم ایران می‌جنگند، اینها مجاهدین خلق هستند، کسان دیگر نیستند. شعارها نیستند، مینی‌ژوپ‌ها نیستند. اعتراضات خوب است، اما اعتراض، برای سرنگونی این رژیم کافی نیست. بله این رژیم باید تضعیف شود، اگر چه ضعیف است و غرب نباید خجالت بکشد، نباید بترسد و اقداماتی که باید را انجام ندهد، این اسباب افتخار تمدن ما نخواهد بود. بیداری وجدانها، آوای وزیدن نسیم آزادی، عبارات بسیاری که به‌قولی به‌آن حس انکارناپذیر مربوط می‌شود، میل به‌آزادی که متعلق به‌ارو پای ماست. ما باید ابتدا به‌عنوان سیاستمدار عمل کنیم، به‌عنوان افرادی که به‌واقعیت بین‌المللی، به‌حقوق‌بشر علاقه‌مند هستند. همه برای بیدار کردن وجدانها، وجدانهای ما، اطرافیانمان، کسانی که به‌شما می‌گویند، اما در نهایت چرا متمرکز خانهٔ خود نیستید و روی ایران تمرکز می‌کنید؟ این انتقادی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما مصرانه صورت می‌گیرد و من به‌شما توضیح می‌دهم که چرا باید روی ایران تمرکز کنیم، زیرا ایران همان‌طور که سخنران قبل از من نیز گفت، (رژیم) ایران پایتخت جهانی تغذیهٔ تروریسم بین‌المللی است. به‌نظر من به‌خوبی می‌توانیم به‌همه بگویم که بنابراین مسألهٔ ایران باید کاملاً حل شود؛ و از سوی دیگر تحسین‌کردن هر چه بیشتر دوستانمان، حمایت قوی‌تر از آن گروه از مردم است که من آنها را میهن‌پرست ایرانی می‌نامم؛ همان مجاهدین خلق، چون مجاهدین خلق از بسیاری جهات برای ما غربی‌ها مثال‌زدنی هستند، زیرا به‌واقع عمل سیاسی خود را به‌حرف محدود نمی‌کنند، بلکه در زندگی روزانه به‌آن عمل می‌کنند. بهای آن‌را با پوست و گوشت خودشان می‌پردازند. برای آن جان می‌دهند و به‌بذل جان ادامه می‌دهند تا رؤیایی را محقق کنند که دیگر تنها یک رؤیا نخواهد بود، بلکه به‌زودی تبدیل به‌واقعیت خواهد شد، برای آزادی وطنشان. من معتقدم که این نه‌تنها شایان تشویق ما است، بلکه شایستهٔ حمایت کامل و قاطع ما است. پس درود به مریم رجوی و ما بدون تردید و بدون فراموشی در کنار آنها باید به‌پیش برویم، باید صریح بیان کنیم، قاطع باشیم و هیچ نوع سازش را با یک رژیم تروریستی نپذیریم که امروز بر تهران حاکم است.

 

آنا زابورسکا – نماینده پارلمان اسلوواکی، رئیس هیأت اسلوواکی در شورای اروپا

ممنون خانم رئیس. ریاست محترم جلسه، خانم‌ها و آقایان، باعث افتخار است که در این اجلاس بسیار مهم در کنار شما هستم. مهم‌ترین لحظات زندگی‌ام به‌ارتباط من با فعالیت‌های شورای ملی مقاومت ایران و خانم مریم رجوی، پرزیدنت این شورا برمی‌گردد که نزدیک به‌۳۰سال است ادامه دارد. بسیار سخت است چون نزدیک به‌۲۰سال است زندگی آنها را از نزدیک دنبال می‌کنم. هر روز با مردان و زنان مقاومت ایران در ساختمان پارلمان اروپا ملاقات می‌کردم. آنها خستگی‌ناپذیر با نمایندگان صحبت می‌کردند، امضا جمع‌آوری می‌کردند و جلسه‌ها را ترتیب می‌دادند. یک تشکر قوی از شما.

آنچه برای من بسیار اهمیت دارد و نسبت به آن دغدغه خاطر دارم این است که چگونه همهٔ اشکال تبعیض علیه زنان و خانواده‌ها را حذف کنیم و احترام برابر به‌کرامتشان را تضمین کنیم.

در بسیاری از قطعنامه‌ها و سایر اسناد بین‌المللی دربارهٔ آن صحبت می‌شود، اما مقامات (رژیم) ایران به‌آن احترام نمی‌گذارند. می‌بینم که زندگی زنان، کودکان و خانواده‌ها در ایران بسیار با آنچه در این اسناد آمده فاصله دارد.

تعدادی از زنان ایرانی سالیان به‌عنوان زندانی سیاسی در زندان بودند و بسیاری از آنها در آنجا جان باختند.

فکر نمی‌کنم تصادفی باشد که در جنبش اپوزیسیون ایران، زنان نقش رهبری را ایفا می‌کنند. من آنها را دیده‌ام و می‌دانم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم.

من این فرصت را داشته‌ام که با خانم رجوی در چندین سفر ایشان به‌پارلمان اروپا ملاقات کنم. او رهبری است که پیوسته خواستار احترام به‌حقوق‌بشر و کرامت و برابری زن و مرد است. به‌واقع معتقدم که هر رژیمی که زنان را سرکوب می‌کند، محکوم به‌سقوط است. ممنوعیت هر گونه استثمار علیه زنان، به‌هر بهانه‌یی، شرط مطلق تغییر زندگی در ایران است. و آنچه بسیار ناراحت‌کننده و نگران‌کننده است این است که مقامات اروپایی و بین‌المللی در روابط متقابل خود با (رژیم) ایران به‌طور مداوم بر رعایت حقوق بنیادین بشر و لغو مجازات اعدام اصرار ندارند.

آنچه مردم ایران از جهان انتظار دارند این است که حق مردم ایران را برای تغییر رژیم به‌رسمیت بشناسند و در کنار آنها باشند، نه در کنار رژیم مذهبی. آنها انتظار دارند رژیم منزوی شود و از تغییر برای یک جمهوری کثرت‌گرای دموکراتیک در ایران بر اساس برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم رجوی حمایت شود. بسیار از شما متشکرم.

 

جوزپه ماریا مورگانتی - ریاست حکومت سن‌مارینو (۲۰۰۳)، نمایندهٔ پارلمان

عصر همگی به‌خیر. خیلی هیجان‌زده‌ام، در ضمن بسیار مفتخریم که اکثریت قاطع اعضای پارلمان سن‌مارینو سند حمایت از سیاست‌های شورای ملی مقاومت ایران را امضا کردند. پیشنهاد دموکراسی مبتنی بر حق رأی همگانی، کثرت‌گرایی، آزادی بیان، اجتماعات، مطبوعات و همهٔ آزادی‌هایی که توسط اعلامیه جهانی حقوق‌بشر محافظت می‌شود که تضمین یک استراتژی پیروزمند است (اینها). از جمله تعهداتی است که به‌صراحت در برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی برای آینده ایران آمده است. برنامه‌یی که کشور جدیدی را طراحی می‌کند، جایی که عدالت، دفاع از ضعیفان بدون تبعیض جنسی، مذهبی، قومیت و اندیشهٔ سیاسی، ستونهایی برای شروع توسعه‌یی است که رفاه را به‌شیوه‌یی گسترده و عادلانه برای همهٔ خانواده‌ها به‌ارمغان می‌آورد. ما هم‌چنین خرسندیم که پارلمان ما به‌اتفاق آرا رژیم آخوندها را قاطعانه محکوم کرد و همبستگی کامل خود را با جنبش زنان و همهٔ کسانی ابراز کرده که برای ایران آزاد تظاهرات می‌کنند. مبارزات جاری در کشور، شهامت زنان و مردان، سرکوب وحشیانه‌یی که ما از آن مطلعیم، بسیاری را به‌فکر فرو می‌برد و اجماع قوی نسبت به‌سیاست‌های محکومیت قاطعانه‌یی که تا دیروز امکان‌پذیر به‌نظر نمی‌رسید، افزایش یافته است. ما در سن مارینو مدتی است که اصرار داریم دولت از این دیکتاتوری خشن فاصله بگیرد که مخالفان سیاسی را در طلسم زندان، شکنجه و دار زدن نگه می‌دارد. این حکومت، تروریسم بین‌المللی را تأمین مالی می‌کند و تهدیدی برای خاورمیانه است. به‌همین دلیل ما درخواست کرده‌ایم که نه‌تنها همبستگی نکنیم، بلکه دیگر از رژیم ایران حمایت اقتصادی و تجاری هم به‌عمل نیاوریم تا قوانین فرا سرزمینی پیش‌بینی‌شده در قوانین جزایی برای اقدام علیه کسانی که مرتکب جنایات علیه بشریت مانند شکنجه شده‌اند و کودک‌ربایی و قتل‌های فراقانونی، فعال شود.

به‌طور خاص ما برای یک سیاست توسط دولت (خودمان) در قبال ایران کار می‌کنیم که سیاست دولت به‌نفع ماندگاری یک رژیم استبدادی نباشد که خطری برای مردم ایران و کل جامعهٔ بین‌المللی است. بلکه بر اساس ۱۰ماده‌یی ارائه‌شده توسط خانم رجوی که هدف آن ایجاد جمهوری مبتنی بر انتخابات آزاد، جدایی دین از دولت است، راهی به‌سوی دموکراسی در ایران که بتواند به‌همهٔ اندیشه‌ها فضای باز بدهد. برابری جنسی، عدم تبعیض اقلیت‌های مذهبی و کنار گذاشتن سیاست‌های تسلیحات اتمی. باید سیاست قاطعانه‌یی در قبال رژیم ایران با عدم اعطای گشایش اعتبار سیاسی اتخاذ کرد تا زمانی که رفتارهای سرکوب وحشیانه و حمایت از تروریسم را حفظ می‌کند و ما متأسفیم به‌خاطر آنچه امروز در جامعهٔ بین‌المللی اتفاق می‌افتد؛ زیرا متأسفانه گشایش‌هایی هر چند کوچک در حال انجام است که ما صادقانه خواهان آن نیستیم. در عوض ما خواهان همبستگی قاطع‌تری با جنبش‌های آزادیبخش ایران هستیم تا بتوانند در نبرد خود برای اصول دموکراسی و احترام به‌حقوق‌بشر پیروز شوند. همبستگی ضروری است؛ همبستگی بین‌المللی تا کسانی که برای آزادی می‌جنگند بدانند که می‌توانند روی دیگران حساب کنند و کسانی که بر حکومت در فضای وحشت پافشاری می‌کنند بدانند که انزوای آنها عمیق‌تر و غیرقابل کنترل‌تر خواهد بود. متشکرم.

 

ماریوس ماتیوشایتیس نماینده پارلمان لیتوانی

خانم‌ها و آقایان،

ما در کنار مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافتهٔ آنها ایستاده‌ایم که موتور محرک قیام و انقلاب در ایران است. بار دیگر قلبمان به‌درد آمد که دیدیم رژیم ایران پهپادهای شاهد را برای کشتن کودکان، زنان و مردان غیرنظامی اوکراینی می‌فرستد. من درود می‌فرستم به‌تلاش‌ها و پیشروی‌های چشمگیر کانون‌های شورشی که از سال۲۰۱۴ به سمبلی از امید تبدیل شده‌اند، آن‌هم با سلسله فعالیت‌های شجاعانهٔ خود در فضای سرکوب که نماد امید است.

از نوشتن شعارهای قدرتمند بر روی دیوارها علیه مقامات رژیم که الآن دیدیم، پاره‌کردن عکس‌های سران ستمگر، سوزاندن نمادهای رژیم و نمایش بی‌باکانهٔ تصاویر رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران مریم رجوی، در انظار عمومی در سراسر ایران. در حالی‌که بیش از ۷۵۰نفر از سپتامبر گذشته کشته و بیش از ۳۰هزار نفر در داخل ایران دستگیر شده‌اند، این امر مانع از فعالیت‌های مقاومت ایران نشده است و آن افراد شجاع به‌رغم احکام زندان و اعدامها هم‌چنان ثابت‌قدم باقی مانده‌اند. حدود ۷جوان معترض ایرانی اعدام شده و بیش از ۳۶۰۰نفر از اعضای کانون‌های شورشی در ایران از زمان قیام دستگیر یا ناپدید شده‌اند. مکان نگهداری آنها نامعلوم باقی مانده و خانواده‌ها را در اندوه قرار داده و همبستگی جوامع را برانگیخته است.

با این حال، حتی در مواجهه با چنین ناملایماتی، تعداد کانون‌های شورشی و فعالیت‌های آنها هم‌چنان در سراسر ایران رو به‌افزایش است. فداکاری خستگی‌ناپذیر آنها در انجام اقدامات بی‌شمار علیه رژیم، به‌مردم قدرت بخشیده و آنها را قادر ساخته تا بر تاکتیک‌های ظالمانهٔ به‌کار گرفته شده توسط رژیم غلبه کنند.

وسعت قیام از تمامی انتظارات فراتر رفته، در حالی‌که این کانون‌ها الهام‌بخش امید و عزم در بین مردم ایران هستند. من به‌این قهرمانان به‌خاطر ادامهٔ فعالیتشان درود می‌فرستم. این‌که رژیم می‌خواهد آنها را نابود کند، گویای آن است که چه‌قدر در جامعه تأثیرگذار هستند. همین سال گذشته، تعداد کانون‌های شورشی به‌عدد حیرت‌آور ۵۰۰۰کانون شورشی افزایش یافته بود. این رشد تصاعدی پیامی روشن به‌رژیم می‌فرستد: مردم ایران به‌سکوت کشانده نخواهند شد، قیمت آن هر چه باشد و ما از آنها حمایت خواهیم کرد. کانون‌های شورشی نقش محوری در سازماندهی و گسترش اعتراضات و فعالیت‌های ضد رژیم و پیشبرد خیزش‌های مردمی دارند. مشارکت فعال آنها باعث شد تا قیام جاری به‌سرعت در سراسر ایران گسترش یابد و به‌بیش از ۲۰۳شهر و ۳۱استان برسد. این امر آشکار است که همهٔ مردم حول این پیام گردهم آمده‌اند و این ماهیت سازمان‌یافتهٔ قیام را نشان می‌دهد. امروز ما شاهد روحیهٔ تسلیم‌ناپذیر کانون‌های شورشی در ایران هستیم. در این اجلاس ۴روزه، ما به‌عنوان نمایندگان پارلمان در همبستگی گردهم آمده‌ایم. تعهد تزلزل‌ناپذیر شورای ملی مقاومت ایران، با وجود سخت‌ترین شرایط، برای ما الهام‌بخش است. بیایید به حمایت از آرمان آنها، برای دفاع از آزادی، عدالت و آینده‌یی بهتر برای مردم ایران بپیوندیم. متشکرم.

 

ادامه دارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a79545cf-6030-4d80-91a1-48c00fa6e273"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات