728 x 90

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ - سخنرانیهای کندیس برگن، راما یاد، لیندا چاوز، کاتلین دپورتر، لطیفه آیت‌بالا، جودی اسکرو، کلر چندلر و یاکین ارتوک

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ -کندیس برگن، راما یاد، لیندا چاوز، کاتلین دپورتر، لطیفه آیت‌بالا، جودی اسکرو، کلر چندلر و یاکین ارتوک
کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ -کندیس برگن، راما یاد، لیندا چاوز، کاتلین دپورتر، لطیفه آیت‌بالا، جودی اسکرو، کلر چندلر و یاکین ارتوک

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳

پیش به‌سوی یک جمهوری دموکراتیک

پیشتازی زنان ایرانی در صف مقدم (قسمت دوم)

 

سخنرانیهای کندیس برگن - راما یاد - لیندا چاوز - کاتلین دپورتر -لطیفه آیتبالا -جودی اسکرو - کلر چندلر- یاکین ارتوک

 

کندیس برگن وزیر سابق توسعه اجتماعی و رهبر سابق حزب محافظه‌کار کانادا

رژیم ایران باید بداند که روزهایش به شماره افتاده است

به رهبران کشورها که در تلاش برای مماشات با رژیم ایران هستند می‌خواهم بگویم شما نیز دستتان به خون آلوده است

من لذت و افتخار ملاقات با زنان باور نکردنی شما را داشته‌ام، آنها خانواده و زندگی خود را فدای شادی بیشتر و دعوتی بزرگتر کرده‌اند. آنها رقیب یکدیگر نیستند. روحیهٔ شما را دارند و آن روحیه فداکاری و بالا بردن یکدیگر است.

هیچ جای دیگری در جهان وجود ندارد که ترجیح بدهم آنجا باشم. ما در کنار شما ایستاده‌ایم

 

کندیس برگن وزیر سابق توسعه اجتماعی و رهبر سابق حزب محافظه‌کار کانادا:

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ - کندیس برگن

عصر همگی بخیر چه افتخار بزرگی است که در اینجا روز جهانی زن را با همهٔ شما جشن می‌گیریم. خانم رجوی خیلی ممنون. میهمانان محترم، خانم‌ها، دیدن این همه خانم و آقایان و زنان جوان امروز بعدازظهر در این‌جا باور نکردنی است. احساسات، تعهد و اشتیاق الهام‌بخش شما زنان جوان باور نکردنی است. ما از کانادا به جمع شما پیوسته‌ایم. من به‌عنوان رهبر سابق اپوزیسیون نزد شما می‌آیم. من به‌عنوان یک نمایندهٔ سابق مجلس پیش شما می‌آیم، اما به‌عنوان یک مادر، یک خواهر، یک دختر و به‌عنوان یک دوست پیش شما هستم.

من دو پیام بسیار مهم دارم که می‌خواهم آنها را با شما در میان بگذارم. اول از همه، شما در این مبارزه تنها نیستید. من و بسیاری دیگر در کنار شما هستیم و هر کاری که بتوانیم از نظر سیاسی، قانونی و هم‌چنین عملی انجام خواهیم داد تا به شما در مبارزه‌یی که انجام می‌دهید، کمک کنیم. هنگامی که من در مورد قانونگذاری و سیاست صحبت می‌کنم، در مورد چیزهایی است مانند کانادا، نام بردن از سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی، این کاریست که ما می‌توانیم انجام دهیم و باید انجام دهیم. کشورها باید این کار را انجام دهند.

زنان در طول تاریخ راه را برای کمک به نجات مردم خود از ظالمان و قلدران رهبری کرده‌اند.

به داستانی فکر می‌کنم که اغلب در کتاب مقدس دربارهٔ استر برایم گفته شده که به تنهایی، با ظرافت و هوشیاری، اما با صلابت و قدرت، به نجات مردم خود کمک کرد. او فقط یک نمونه از زنی است که برای آن زمان متولد شده بود. زنان ایران، مردم ایران نیز برای چنین زمانی متولد شده‌اند، شجاعت، فداکاری و تعهد شما.

آرزوی شما این است که زنان ایران آزادی مشارکت آزادانه و ایمن در همهٔ جنبه‌های زندگی، اقتصادی، سیاسی، تحصیلی، رهبری و در انتخاب‌های شخصی خود به‌عنوان زن، از جمله پوشش و تصمیمات مذهبی خود را داشته باشند. این خیلی زیاد نیست که بخواهیم. این‌ها آزادی‌های اساسی است که هر انسانی سزاوار آن است. و به این ترتیب که به هشتم مارس نزدیک می‌شویم و روز جهانی زن را جشن می‌گیریم، نمی‌توانم به جز زنان ایرانی نمونه دیگری از دفاع از حقوق زنان را نه تنها در ایران، بلکه زنان ایرانی در سرتاسر جهان به ذهنم بیاورم.

و اجازه دهید این را بگویم که شما نه تنها به‌عنوان کسانی که آزادی زنان را به ارمغان آوردند، بلکه به‌عنوان (مدافعان) دموکراسی، خودمختاری و رفاه برای کل ملت در تاریخ ثبت خواهید شد و ما در کنار شما هستیم. حالا قسمت دوم پیام من، یک پیام توبیخ است.

بخش دوم پیام من به رژیمی است که مردم ایران را به وحشت انداخته است. و هم‌چنین به رهبران آن: به سخنان من با دقت گوش دهید به رهبران کشورهایی که آشکارا یا پنهان از این رژیم حمایت می‌کنند، همهٔ شما شیطان هستید و روزهای شما به شماره افتاده است.

شما ترسو هستید، شما قلدر هستید و شکست خواهید خورد. و من می‌خواهم به کشورها و رهبران کشورها و سازمانهایی که در سراسر جهان در تلاش برای مماشات با این رژیم هستند، بگویم، شما نیز دستتان به خون آلوده است. شما نمی‌توانید بایستید و از این رژیم دلجویی کنید. شما نمی‌توانید همراه این رژیم باشید. شما نمی‌توانید بی‌سر و صدا و مخفیانه (به این رژیم) تلنگر بزنید، تلنگر بزنید، چشمک بزنید، چشمک بزنید و اجازه دهید آنها از مجازات فرار کنند. شما هم مسئول هستید و باید به‌خاطر دست نزدن به اقدام باید پاسخگو باشید.

حالا من از کجا می‌دانم؟ می‌خواهم به شما بگویم.

این رژیم باید بداند که روزهایش به شماره افتاده است و دلیل آن این است که مردم ایران و زنان ایرانی تسلیم نخواهند شد. عقب نخواهند رفت. آنها ساکت نخواهند شد. آنها کنار نخواهند رفت. آنها هرگز تسلیم نخواهند شد. عقب‌نشینی نخواهند کرد و سکوت نخواهند کرد.

این را هم می‌دانم که خیر همیشه بر شر پیروز می‌شود و نور همیشه تاریکی را شکست می‌دهد. و من می‌دانم که عشق هرگز شکست نمی‌خورد. و همهٔ شما این را هدایت می‌کنید. شما با عشق رهبری می‌کنید و به همین دلیل است که می‌دانم این شکست نخواهد خورد. خانم رجوی، می‌خواهم از شما به‌خاطر شجاعت و دیدگاهتان تشکر کنم. می‌خواهم از شما به‌خاطر صحبت‌هایتان تشکر کنم.

شما باید این همه رنج و درد را تحمل کنید. زنان باید رنج بیشتر و درد بیشتری را تحمل کنند. خانم رجوی، از دیدگاه شما سپاسگزارم و متشکرم از روحیه‌یی که به زنان خدمتگزار مقاومت در اطراف خودتان می‌دهید. من لذت و افتخار ملاقات با برخی از این زنان جوان باور نکردنی را داشته‌ام و آنها فداکاریهای زیادی کرده‌اند. خانوادهٴ خودشان، برخی از امیدها و رویاهای خودشان، برخی چیزهایی که آنها را به یک زن تبدیل می‌کند، آموزش و شادی‌هایی که می‌توانستند داشته باشند، اما آنها را فدای شادی بیشتر و دعوتی بزرگتر کرده‌اند. آنها رقیب یکدیگر نیستند. آنها سعی نمی‌کنند از یکدیگر سبقت بگیرند و باید به شما بگویم، در غرب، من افراد زیادی را می‌بینم که در این رقابتها هستند. خانم رجوی، زنانی که برای این هدف باور نکردنی خدمت می‌کنند، روحیهٔ شما را دارند و آن روحیه فداکاری و بالا بردن یکدیگر است. و من می‌دانم که به همین دلیل است که می‌توان کارهای زیادی انجام داد. متشکرم. متشکرم. متشکرم.

در پایان، اجازه دهید از شما تشکر کنم، به‌خاطر افتخار حضور در این‌جا. مهربانی، سخاوت و اشتیاق شما به من انگیزه داده است. و من می‌توانم به شما بگویم، هیچ جای دیگری در جهان وجود ندارد که ترجیح بدهم آنجاباشم. امروز روز جهانی زن را با همهٔ شما جشن می‌گیریم. ما در کنار شما ایستاده‌ایم. خدا شما را حفظ کند. خداوند به شما قدرت و حفاظت بدهد. متشکرم

 

راما یاد وزیر سابق حقوق‌بشر فرانسه

ساده‌لوحانه خواهد بود که مقاومت زنان ایران را به حجاب تقلیل دهیم. آنها برای آزادی می‌جنگند

خانم رجوی جنبشی را رهبری کرده و ۳۰سال است که قلب این جنبش است و از این بابت از او تشکر می‌کنم

 

راما یاد وزیر سابق حقوق‌بشر فرانسه:

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ - راما یاد

زنان ایران سال‌هاست که برای احقاق حقوق خود برای برابری و آزادی مبارزه می‌کنند. مرگ مهسا امینی در ۲۵شهریور ۱۴۰۱ یک تراژدی و یک نقطه‌عطف بود که یک شوک در ایران ایجاد کرد و کل بخش‌های جامعه را بسیار فراتر از زنان بسیج کرد. چهره آنها اکنون همه جا بر دیوارهای پایتخت‌های جهان است، در شبکه‌های اجتماعی از رشادتها و فداکاریهای آنها غوغا است. تلویزیونها و رادیوها درباره انگیزه‌های آنها بحث می‌کنند. فیلم‌های آنها را به‌عنوان الگو نشان می‌دهند. جوانان به‌عنوان نمونه و زن ایرانی اکنون نماینده همه زنان در جستجوی آزادی است. در ماه مربوط به زنان (مارس) بیش از هر زمان دیگری برای آنها جشن گرفته می‌شود، زیرا می‌دانیم که آنها به جای همه صحبت می‌کنند.

ساده‌لوحانه خواهد بود که مقاومت آنها را به حجاب تقلیل دهیم. آنها برای آزادی می‌جنگند تا به هر چه می‌خواهند برسند. با وجود خطرات، آنها برای تغییر عمیق جامعه در ایران مبارزه می‌کنند. بسیاری در زندان هستند. خیلی‌ها کشته شدند. دسترسی به اینترنت هر روز با مشکل مواجه می‌شود. سانسور همه جا هست.

مردم ایران با تظاهرات در خیابان‌ها خواستار تغییرات برای اساسی‌ترین آزادی‌های خود هستند. این‌ها مطالبات مشروعی هستند و نباید سرکوب شوند.

وضعیت بسیار بد اقتصاد ایران در هفته‌های اخیر به عامل مهمی در خشم مردم تبدیل شده است. کاهش ارزش پول ایران ادامه دارد. خواسته‌های زنان نیز به همین امر و ماهیت سرکوبگر رژیم مربوط می‌شود.

به ندرت دیده می‌شود که یک جنبش فمینیستی محرک، پیش برنده و قلب یک انقلاب ملی باشد: این نقطه قوت این جنبش است که آنها هدایت کننده و رهبر این جنبش هستند، کسانی مثل مجاهدین خلق و با خانم رجوی، جنبش را رهبری می‌کنند. خانم رجوی جنبشی را رهبری کرده و ۳۰سال است که قلب این جنبش است و از این بابت از او تشکر می‌کنم.

امروز، روزهای آینده، هفته‌های بعد، ماه‌های بعد، سال‌های بعد، ما در کنار آنها خواهیم بود و هم‌چنین، نه تنها افکار عمومی بلکه دولتها را نیز تشویق می‌کنیم که تا زمانی که آزاد شوند، از آنها حمایت کنند.

از شما بسیار متشکرم.

 

‌لیندا چاوز مدیر پیشین روابط‌عمومی کاخ‌سفید

خانم رجوی کاملاً روشن کرده است که آنچه زنان ایران می‌خواهند آزادی و دموکراسی و حق کنترل زندگی خودشان است

خانم رجوی گفته است حق زنان است که حجاب داشته باشند یا نداشته باشند.

این حق مردم است که بتوانند رهبران خود را انتخاب کنند

من این‌جا هستم تا به شما بگویم

مردم ایران نمی‌خواهند به رژیم قبلی، رژیم سلطنتی برگردند. آنها نمی‌خواهند تحت حاکمیت دیکتاتورها با هر نامی باشند

ده‌ها سال است که سازمان و گروهی وجود دارد که با رژیم مبارزه می‌کند

مجاهدین خلق، که توسط یک زن رهبری می‌شوند

مریم با شجاعت در مقابل رژیم تهران ایستاده است

 

‌لیندا چاوز - مدیر پیشین روابط‌عمومی کاخ‌سفید

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ - لیندا چاوز

بسیار از شما متشکرم. باعث افتخار و خوشحالی است که امروز در این گردهمایی برای بزرگداشت روز جهانی زن با شما هستم. اما مهم‌تر از همه این است که ما این کار را نه فقط به احترام زنان، بلکه به افتخار همه مردم ایران انجام می‌دهیم، مردمی که در آرزوی آزادی هستند. افرادی که در این سالن هستند، ساکنان اشرف، کسانی که در سراسر جهان بخشی از مقاومت هستند، برای آزادی آن مردم مبارزه می‌کنند.

امسال سال مهمی در ایران بود. سال اعتراضات بی‌سابقه‌یی که در شروع با قتل وحشیانهٴ مهسا امینی آغاز شد، او به‌سادگی به‌قتل رسید، به‌خاطر زن بودن. زنی که هدف رژیم مذهبی این کشور قرار گرفت و بی‌دلیل مورد ضرب‌وشتم واقع شد و رها شد تا بمیرد. اما این هفته ما گزارشهایی را دیدیم، من آنها را در سی.ان.ان دیدم که فقط زنان معترض نیستند که هدف این رژیم هستند، دختران دانش‌آموز، دخترانی که به مدرسه می‌روند در سراسر ایران به‌معنای واقعی کلمه مسموم می‌شوند.

زنانی را در ایران دیده‌ایم که می‌گویند دیگر بس است. ما مجبور نیستیم آن‌طور که حاکمان دین‌سالار این رژیم دیکته می‌کنند، رفتار کنیم. اکنون، دهها سال است که سازمان و گروهی وجود دارد که با رژیم مبارزه می‌کند، مجاهدین خلق، که توسط یک زن رهبری می‌شوند.

مریم (رجوی) دهه‌هاست رهبری این سازمان را به‌عهده داشته و فردی است که با شجاعت در مقابل رژیم تهران ایستاده است. اما این نیست که خانم رجوی فقط یک نفر رهبر باشد او اولین کسی است که می‌گوید او فقط یک فرد و یک زن است است، اما او پشت خود ده‌ها، صدها و هزاران تن از زنان را دارد که بخشی از این مقاومت هستند.

من فکر می‌کنم خانم رجوی کاملاً روشن کرده است که آنچه زنان ایران می‌خواهند آزادی و دموکراسی و حق کنترل زندگی خودشان است.

و خانم رجوی گفته است حق زنان است که حجاب داشته باشند یا نداشته باشند، و حق زنان است که زندگی شخصی خود را انتخاب کنند. این حق مردم است که بتوانند رهبران خود را انتخاب کنند. همان‌طور که دیدید او یک طرح ده ماده‌یی ارائه داده که الگویی برای نوع حکومت و آینده‌یی است که به‌خاطرش برای مردم ایران تلاش می‌کند. این نه تنها شامل حق انتخاب رهبران‌شان می‌شود، بلکه شامل حق برخورداری از یک قوه قضاییه مستقل، حق مطبوعات آزاد، حق عدم تبعیض است و حق پرستش به هر شکلی که فرد انتخاب می‌کند.

همه این‌ها جزیی از برنامه‌های بنیادین مجاهدین خلق، و طرح خانم رجوی برای آینده ایران است. فکر می‌کنم در هفته‌های اخیر عده‌یی بودند که سعی داشتند بگویند که ما می‌خواهیم از شر رژیم مذهبی خلاص شویم. پس بیایید نگاهی بیاندازیم به برخی از افرادی که بخشی از تاریخ گذشته ایران بوده‌اند. حتی کسانی هستند که گفته‌اند شاید خوب باشد به رژیم قبلی، رژیم سلطنتی، برگردیم.

من این‌جا هستم تا به شما بگویم که مردم ایران این را نمی‌خواهند. آنها نمی‌خواهند تحت حاکمیت دیکتاتورها با هر نامی باشند.

در نهایت یک فرد یا حتی یک سازمان نیست که آینده ایران را تعیین می‌کند.

آینده ایران را مردم ایران رقم خواهند زد.

اما از آن‌جایی‌که ما این‌جا هستیم تا روز جهانی زن را جشن بگیریم، از آن‌جایی که این‌جا هستیم تا مشارکت زنان را جشن بگیریم، فکر می‌کنم درک این موضوع مهم است که هر جامعهٔی را می‌توان بر اساس رفتاری که با زنانش می‌کند مورد قضاوت قرار داد. و شما نمی‌توانید دولتی داشته باشید، صرف‌نظر از رنگ و بوی سیاسی آن، که با نیمی از مردم نه فقط به‌عنوان شهروندان درجه دوم، بلکه به‌عنوان افرادی که انسان نیستند، رفتار کند، کسانی که به‌سادگی بتو‌ان به آنها گفت که چه کار کنند و در تصمیم‌گیری برای خودشان صدایی نداشته باشند. این چیزی است غیر‌قابل تحمل. به همین دلیل امروز برای ما بسیار مهم است که به این فکر کنیم این تغییر چگونه رخ خواهد داد. این (تغییر) قرار است توسط مردمی صورت گیرد که در خیابانهای تهران و سایر شهرهای ایران دیده‌ایم. شهامتی را تصور کنید که تصویر مریم رجوی را روی دیوار ساختمانها می‌اندازند. تصور کنید چه شهامتی لازم است که در خیابانها راه بروید و مردم را به سرنگونی رهبران مذهبی فرا بخوانید. این (همان) شجاعتی است که همواره انقلابات را پیش برده. این، همان شجاعتی است که مردم ایران برای دستیابی به آینده‌یی که مستحقش هستند، به آن نیاز دارند.

مدت‌های مدیدی است که مردم ایران رنج کشیده‌اند. من می‌خواهم قبل از نتیجه‌گیری، یک کلمه در مورد تصمیم دادگاه که صادر شده، بگویم. جالب است که این حکم شب قبل از برگزاری این جلسه صادر شد. در آن تصمیم گفته شد که یک معاهده بین دولت بلژیک و (رژیم) ایران وجود دارد که می‌گوید زندانیان دو طرف به دولتهای‌شان تحویل داده می‌شوند، اما قربانیانی که جنایات رژیم علیه آنها صورت گرفته، این حق را دارند که شنیده شوند. من این‌جا هستم تا به‌عنوان یکی از شاکیان پرونده‌یی که در دادگاه عالی بلژیک در دست بررسی بود، به شما بگویم که ما شنیده خواهیم شد، صدای ما شنیده خواهد شد. و ما به استرداد فردی که عضوی از رژیم بوده و تلاش کرده‌ هزاران نفر را به کشتن بدهد، نه می‌گوییم.

همان‌طور که سروی (سروناز چیت‌ساز) قبلاً گفت، این کاملاً درست است که اگر رژیم ایران با گروگان‌گیری به‌منظور تلاش برای سوءاستفاده از افراد بی‌گناه برای بازپس‌گیری تروریست‌های تحت هدایت و پرورش‌یافتهٔ خود، پاداش دریافت کند، آنها فقط تشویق خواهند شد که دوباره این کار را انجام دهند. آنها تشویق خواهند شد تا کارهای بیشتری انجام دهند. و بنابراین ما باید به آن نه بگوییم. ما باید در مقابل، فشار بیاوریم. صدای ما باید شنیده شود. به کسانی که با ساختن بمب مرتکب جنایت شدند و می‌خواستند آن‌را به یک گردهمایی عمومی بیاورند که در آن هزاران نفر قطعاً کشته و مجروح می‌شدند، نباید با برگرداندن به کشورشان پاداش داد.

اجازه دهید در پایان بگویم که ما شاهد تقریباً ۶ماه اعتراضات در ایران بوده‌ایم، اما برای این‌که بتوانیم این رژیم را از بین ببریم، چیزی فراتر از اعتراضات نیاز است. مردمی که باید بگویند نه به استبداد و بگویند بله به دموکراسی و بگویند بله به رهبری سازمان‌یافته‌ای مانند شورای ملی مقاومت و رهبری مریم رجوی که خواهان برقراری آزادی و عدالت برای مردم ایران است. بسیار از شما متشکرم.

 

کاتلین دپورتر

نمایندهٔ مجلس فدرال بلژیک و نایب‌رئیس کمیسیون مقابله با کرونا

دلیل اینکه من اینجا با شما هستم در کنار همهٔ زنان شجاع ایران که قیام کردند

این است که واقعاً به عدالت در آرمان شما ایمان دارم

اگر شما برای آزادی و برابری و دموکراسی مبارزه کردید

با هدایت برجستهٔ رهبری خانم رجوی بوده و من واقعاً او را تحسین می‌کنم

او واقعاً اثبات کرده که رهبری زنان چیست

او واقعاً زنان را به جایی می‌برد که آنها باید بروند تا یک رهبر سیاسی شوند

تا واقعاً ما آینده را در دستان خود بگیریم

کاتلین دپورتر – نمایندهٔ مجلس فدرال بلژیک و نایب‌رئیس کمیسیون مقابله با کرونا

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ - کاتلین دپورتر

سلام. عصر همهٔ شما بخیر، این‌جا بودن چه افتخاری است. چه حس مثبتی به همه ما می‌دهید. باور کردنی نیست.

تبریک می‌گویم!

بیش از ۵۰ سازمان (این‌جا هستند) که برای حقوق زنان مبارزه می‌کنند. ما این‌جا در بلژیک نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم (ولی) شما می‌توانید. خیلی خوب است که این شجاعت را به خرج دادید و همهٔ این‌ها را سازماندهی کردید. زیرا امروز ما باید حقوق زنان را جشن بگیریم، اما به جایش، برای حقوق اساسی زنان در ایران مبارزه می‌کنیم. باید ایستاد و ادامه داد و هرگز نباید تسلیم شد.

دلیل این‌که من این‌جا با شما هستم در کنار همهٔ این زنان شجاع ایران که قیام کردند، این است که واقعاً به عدالت در آرمان شما، آرمان ما و آرمان هر زن ایمان دارم. مادربزرگ من ۷۵سال پیش در این‌جا در بلژیک برای حقوق زنان جنگید. او و زنان شجاع دوران خود برای حق رأی زنان در بلژیک مبارزه می‌کردند و ما آن را به دست آوردیم، اگر‌چه در حال حاضر کامل نیست، اما از حقوق سیاسی مساوی برخورداریم. و به‌عنوان یک سیاستمدار، وظیفهٔ من حمایت از هر سازمان و هر انسانی است که حقوق زنان را در سراسر جهان حمایت می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید زنان و دختران ایرانی در این جنبش علیه رژیم ستمگر و جنسیت‌گرا نقش رهبری را ایفا کرده‌اند. و این رژیم به مدت ۴۴سال ادامه داشته است. این خیلی طولانی است.

هر کسی حق دارد انتخاب کند که چه کسی رهبر سیاسی‌اش باشد، چه کسی برای حقوقش مبارزه کند و چه کسی برای دفاع از حقوقش قیام کند. و البته در این‌جا خانم رجوی است. دیدن شما عالی است.

وقتی اخیراً شنیدم و قبلاً گفته شد که موجی از مسمومیت دختران دانش‌آموز با گاز سمی وجود دارد، واقعاً شوکه شدم. ما باید از شرایطی که والدین از ترس، دختران خود را در خانه نگه دارند، جلوگیری کنیم. آموزش بسیار مهم است.

تحقیقات به ما ثابت می‌کند که زنانی که فرصت مطالعه دارند می‌توانند زندگی بهتری را برای فرزندان خود تضمین کنند، می‌توانند انتخابهای خود را انجام دهند. و البته، هر زن می‌تواند انتخابهای خود را انجام دهد. البته هر زن حق دارد تصمیم بگیرد که کجا برود، سرنوشتش چه باشد و رهبر سیاسی او چه کسی باشد.

قدرت معترضان ایرانی برای من قابل تحسین است. من واقعاً قدرت شما را تحسین می‌کنم زیرا به‌معنای واقعی کلمه شما جان خود را به خطر می‌اندازید تا حقوقی را که سزاوار آن هستید، یعنی حقوق اساسی را به‌دست آورید. همهٔ شما می‌دانید که رژیم ایران رکورددار فعلی اعدام در جهان است. ما تصاویر تمام آن دختران را وقتی که وارد این‌جا (سالن) شدیم، دیدیم.

من می‌خواهم احترام عمیق خود را به خانواده‌های کسانی ابراز کنم که جان خود را، فقط برای آینده بهتر دیگران فدا کردند. در روز جهانی زن، واقعاً می‌خواهم شما را ارج بگذارم و به تمام زنان دلاور ایرانی که نقش مهمی در قیام داشتند، احترام بگذارم.

هم‌چنین می‌خواهم شورای ملی مقاومت ایران را گرامی بدارم، زیرا، بله، با وجود نیمی از اعضای زن آن و مسئول بسیاری از کمیته‌های آن، شما برای آزادی و برابری مبارزه می‌کنید. و حالا برمی‌گردم به خانم رجوی

ما فقط آنلاین با هم آشنا شدیم، اما دوست دارم به او بگویم، چه نقشی ایفا می‌کند. چه زنی! او واقعاً، بله، شما اینجا هستید.

او واقعاً اثبات کرده که رهبری زنان چیست. او واقعاً زنان را به جایی می‌برد که آنها باید بروند تا یک رهبر سیاسی شوند، تا واقعاً ما آینده را در دستان خود بگیریم. اگر‌چه بسیار تأثیرگذار است که همهٔ شما این رویدادها را سازماندهی و در آن شرکت می‌کنید، و البته خود به خود اتفاق نیفتاده است. این (حاصل) چهار دهه مبارزه است که شما در تمام این سال‌ها رهبری کرده‌اید. و اگر شما برای آزادی و برابری و دموکراسی مبارزه کردید، با هدایت برجستهٔ رهبری خانم رجوی بوده و قدرتمند شده و من واقعاً او را تحسین می‌کنم.

به‌عنوان یک همسر و مادر سه پسر، فکر می‌کنم در این روز زن بسیار مهم است که از مردانی یاد کنم که می‌دانند حقوق برابر چیست مردانی که می‌دانند حقوق برابر چیست و به خیابان‌ها می‌روند، همراه ما می‌جنگند و می‌دانند که چقدر مهم است. و آنها به اندازه کافی شجاع هستند، زیرا جرأت دارند آن را به آخوندها اعلام کنند. بله، حقوق مساوی لازم است. بنابراین مردان را نیز لطفاً تشویق کنید.

شهروندان ایرانی، زنان، دختران، مردان، پسران، به ایستادگی و مبارزه برای حقوق خود ادامه داده‌اند و با شجاعت و مقاومت خود در سراسر جهان به ما الهام می‌بخشند. و ما به اندازه کافی از سیاستمداران بین‌المللی نمی‌شنویم. باید به خیابان برویم و بیشتر از این افراد حمایت کنیم. حمایت جامعهٔ جهانی از مبارزه شما برای آزادی و برابری بسیار مهم است.

آینده همین حالاست. وقت شماست.

رهبری زنان در قیام و تداوم قدرت جنبش مقاومت، شهروندان ایرانی را امیدوار کرد. ما باید این امید را به آیندگان بدهیم. امروز در این‌جا، در همه جا و در ایران، چشم جهان به همهٔ شماست. و شما سزاوار حمایت جامعهٔ جهانی هستید.

بنابراین برای دموکراسی، برای حقوق زنان، برای زندگی و برای آزادی.

زنده باد ایران

 

لطیفه آیت بالا نماینده پارلمان بروکسل و مسئول امور زنان حزب لیبرال

مردم ایران خواستار یک جمهوری دموکراتیک هستند

و دیکتاتوری را رد می‌کنند

تصادفی نیست که چهار دهه است که زنان در کنار مریم رجوی

برای رهبری سیاسی او در جنبش مقاومت ایران قرار گرفته‌اند

 

مبارزه زنان ایرانی و کل جامعه ایران

به مسأله اجباری بودن حجاب محدود نمی‌شود

این مبارزه برای آزادی‌ها و حقوق اساسی، برابری جنسیتی

حقوق اقلیت‌ها، چه قومی و چه غیرقومی و پایان خشونت یک رژیم است

 

در ۲۲بهمن ۱۳۵۷ ایرانیان علیه دیکتاتوری شاه قیام کردند

امروز مردم علیه دیکتاتوری مذهبی در ایران قیام می‌کنند

این زن‌ستیزترین رژیم دنیا به دست زنان سرنگون خواهد شد

 

لطیفه آیت‌ بالا نماینده پارلمان بروکسل و مسئول امور زنان حزب لیبرال

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ - لطیفه آیت بالا

دوستان عزیز

صحبت بعد از خانم رجوی خیلی سخت است.

خانم رجوی عزیز، من بسیار مفتخرم که امروز به‌مناسبت روز جهانی زن در کنار شما هستم.

اجازه دهید به شما بگویم که امروز چقدر افتخار می‌کنم که در میان شما، در میان دوستان بسیار زیادی که برای دموکراسی در ایران و آزادی مردم ایران می‌جنگند، هستم. در هر دموکراسی، مردم حاکم هستند! این حاکمیت اکنون توسط رژیم آخوندها از ایرانیان مصادره شده است.

من امروز پس از شرکت در کمپینهای متعددی که مقاومت ایران برای آزادی و دموکراسی برگزار کرده، با شما صحبت می‌کنم. واضح است که چیزی تغییر کرده است و این مبارزه بیش از هر زمان دیگری شایسته رهبری و برجسته‌شدن است.

بله، این باد دموکراسی که بر سر ایران می‌وزد من و ما را تشویق می‌کند که به اقداماتمان ادامه دهیم. ایرانیان با حامیان راه درازی را پیموده‌اند، اما هدف رهایی ایران از ظلم استبداد مذهبی نزدیک به‌نظر می‌رسد.

با مبارزه برای حقوق زنان و حقوق‌بشر است که ایران آزاد خواهد شد. طی چند ماه از آغاز انقلاب مردمی به‌دنبال کشتن مهسا امینی توسط رژیم آخوندها، بیش از ۷۵۰ قتل و اعدام سریع، ۳۰۰۰۰ دستگیری خودسرانه و... بوده است.

در مواجهه با این خشونت نهادینه، دنیا در تحسین این زنان و دختران ایرانی است که با وجود ظلم‌ها، سرکوب‌ها و تحقیرهایی که متحمل می‌شوند، جرأت می‌کنند برای آزادی و کرامت یک ملت بجنگند.

این رژیم فقط وحشت و نقض حقوق‌بشر را کاشته است. این رژیم زن‌ستیز با بیش از نیمی از بشریت مشکل دارد، با زنان مشکل دارد! این رژیم از همه ابزارها برای ساکت‌کردن آنها استفاده می‌کند. حالا به دانش‌آموزان دختر حمله می‌کند و علیه آنها گاز سمی به‌کار می‌برد. در این نقطه در واقع این رژیم به نسل‌های جدید، نسل بعدی حمله می‌کند تا اطمینان حاصل کند که زنان نمی‌توانند موقعیت خود را در جامعه داشته باشند. اما اگر رژیم از زنان می‌ترسد، زنان از این رژیم نمی‌ترسند و در نهایت بر آن غلبه خواهند کرد.

مبارزه زنان ایرانی و کل جامعه ایران به مسأله اجباری بودن حجاب محدود نمی‌شود. این مبارزه برای آزادی‌ها و حقوق اساسی، برای برابری جنسیتی، حقوق اقلیت‌ها، چه قومی و چه غیرقومی و پایان خشونت یک رژیم و تمامیت فیزیکی و اخلاقی یک ملت است.

مردم ایران از (تظاهرات در) خیابان‌ها، از طریق بسیج عمومی در ایران و تظاهرات در سراسر جهان، به‌طور مشروع آرزوی رژیمی دموکراتیک دارند که تعیین آن برعهده آن‌هاست. آنها خواستار یک جمهوری دموکراتیک بر اساس جدایی دین و دولت هستند و امروز تمام میراث دینی و دیکتاتوری را رد می‌کند.

تصادفی نیست که چهار دهه است که زنان در کنار مریم رجوی

برای رهبری سیاسی او در جنبش مقاومت ایران در این مبارزه قرار گرفته‌اند.

در پایان، می‌خواهم همبستگی کامل خود را با همه زنان و مردان آزادیخواه که آرزوی زندگی در یک دموکراسی با احترام به حقوق و آزادی‌های اساسی را دارند، اعلام کنم. من این کار را روزانه انجام می‌دهم، مخصوصاً در فعالیت‌هایم به‌عنوان نماینده مجلس.

به همه زنان، به همه خواهران، به شما می‌گویم، پیش بروید! ما در کنار شما هستیم.

پس بیایید در همبستگی با مردم ایران و به‌ویژه این زنانی که راه را به ما نشان می‌دهند بایستیم.

صدای خود را برای پایان دادن به ظلم رژیم آخوندها و استقرار دموکراسی مبتنی بر تفکیک قوا بلند کنیم.

بیایید متعهد شویم که از مبارزات مردم ایران تا روزی حمایت کنیم که بالاخره بتوانند از حقوق و آزادی‌های اساسی بشری که ما اغلب بدیهی می‌دانیم بهره‌مند شوند.

ما با هم می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم.

ما با هم می‌توانیم به ایجاد تغییری که مردم ایران به‌شدت به آن نیاز دارند کمک کنیم.

بیایید با هم برای جهانی بهتر و عاری از دیکتاتوری و حکومت آخوندی که مردم دیگر آن را نمی‌خواهند تلاش کنیم.

در ۲۲بهمن ۱۳۵۷ ایرانیان علیه دیکتاتوری شاه قیام کردند. امروز مردم علیه دیکتاتوری اسلامی در ایران قیام می‌کنند. این زن‌ستیزترین رژیم دنیا به دست زنان سرنگون خواهد شد. زنانی که در انتخاب خود کاملاً آزاد هستند. زنده باد زنان، زنده باد ایرانیان آزادیخواه. و قدرت بیشتر برای همه در این مبارزه برای شرافت.

زنده باد ایران آزاد و آزاد شده

 

جودی اسکرو نماینده ارشد پارلمان و وزیر سابق مهاجرت کانادا

خانم رئیس‌جمهور رجوی

به دلایل بسیار زیادی حضور در این‌جا باعث افتخار است

پیروی از این رهبران زن فوق‌العاده، بسیار الهام‌بخش است

الهام بخشیدن به همهٔ زنان جهان که مقاومت کنند

و از زنان شگفت‌انگیز ایرانی که در ایران هستند حمایت کنند

برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی همیشه به شما یادآوری می‌کند

که این الگویی است برای جهان نه فقط برای ایران

این الگویی است که جهان باید از آن پیروی کند

 

جودی اسکرو نماینده ارشد پارلمان و وزیر سابق مهاجرت کانادا

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ - جودی اسگرو

عالی، این تنها چیزی است که می‌توانم بگویم. عالی!

خانم رئیس‌جمهور رجوی، به دلایل بسیار زیادی حضور در این‌جا باعث افتخار است، اما پیروی از این رهبران زن فوق‌العاده، بسیار الهام‌بخش است. یک دلیل که امروز ما این‌جا هستیم، (برای) الهام بخشیدن به یکدیگر و الهام بخشیدن به همهٔ زنان جهان است که مقاومت کنند، بایستند و از آن زنان شگفت‌انگیز ایرانی که در ایران هستند، حمایت کنند. آن‌هایی که در خیابان‌ها می‌بینیم، چه بچه‌های مدرسه‌یی باشند و چه بزرگسالان، با شهامتی که قابل‌توجه است ایستادگی می‌کنند. هرگز تصور نمی‌کردم یک سال پیش یا زمانی که تابستان گذشته در اشرف۳ بودم، که وقایعی که رخ داده ما را به جایی که امروز هستیم، برساند. روز جهانی زن را در این‌جا جشن می‌گیریم و روی زنان سراسر جهان تمرکز می‌کنیم

خانم رجوی و هزاران زن در اشرف۳ برای آزادی و دموکراسی به کار خود ادامه می‌دهند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چیزی کمتر از یک سازمان تروریستی نیست، اما در بخش‌هایی از جهان،

خواست‌های ما برای حقوق و آزادی که همه مستحق آن هستند را نمی‌شناسند.

من معتقدم خداوند همهٔ ما را برابر و مساوی خلق کرده. شما با من فرقی نداری. فرقی نمی‌کند چگونه لباس بپوشی، فرقی نمی‌کند که به چه مذهبی اعتقاد داری. همهٔ ما فرزندان خدا هستیم و باید با ما رفتار مناسب شود. ما با هم با احترام رفتار می‌کنیم. این برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی است و وقتی آن را دوباره می‌خوانید، همیشه به شما یادآوری می‌کند که این الگویی است برای جهان، نه فقط برای ایران. این الگویی است که جهان باید از آن پیروی کند، احترام گذاشتن به همدیگر

ما بسیار به آن نزدیک هستیم. امیدوارم و آرزو می‌کنم که روز جهانی زن بعدی را با خانم رجوی در ایران جشن بگیریم، همراه با آزادی

بنابراین، خانم رجوی، با این نوع رهبری که امروز در این‌جا توسط بسیاری از رهبران زن فوق‌العاده نشان داده شده، شما باید بسیار مورد تشویق قرار بگیرید. و امیدوارم به هر طریقی که بتوانید این پیام‌ها را به زنان و مردان ما که در ایران در حال انجام وظایفشان هستند، نیز برسانید، زیرا همه ما به هم نیاز داریم. این یک مبارزه برای همه است. همهٔ ما باید یک کار را انجام دهیم. این‌که این آخوندها را از ایران بیرون کنید و از شر آن رژیم خلاص شوید و دموکراسی و آزادی را جایگزین آن کنید.

بسیار متشکرم

 

سناتور کلر چندلر از استرالیا

در سراسر جهان از جمله در استرالیا

ما از شجاعت و اراده زنان و دختران ایرانی

که در مقابل ستمگران خود ایستاده‌اند، الهام گرفته‌ایم

ما در کنار آنها ایستاده‌ایم

سناتور کلر چندلر از استرالیا

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ - کلر چندلر

مشارکت کامل و آزاد در جامعه یک حق اساسی است که همه زنان و دختران باید از آن برخوردار شوند.

حق تحصیل، آزادی مذهب. حق رهایی از خشونت، خواه در خانه خود، در خیابانهای شهر، مدرسه، دانشگاه یا محل کار.

همه کشورها باید برای حفظ این حقوق بیشتر تلاش کنند.

ما می‌دانیم و دنیا هم می‌داند که رژیم جمهوری اسلامی ایران یکی از بدترین متخلفان است.

ما زنان و دخترانی را دیده‌ایم که توسط جمهوری اسلامی ایران مورد ضرب‌وشتم، تیراندازی، زندان و کشته شدن قرار گرفته‌اند، زیرا کاری جز دفاع از حقوق خود انجام نداده‌اند.

در سراسر جهان، از جمله در استرالیا، ما از شجاعت و اراده زنان و دختران ایرانی که در مقابل ستمگران خود ایستاده‌اند، الهام گرفته‌ایم.

استرالیا از زنان و دختران ایرانی حمایت می‌کند. ما در کنار آنها ایستاده‌ایم. و ما مشتاقانه منتظر روزی هستیم که آنها در ایستادگی شجاعانه و شجاعانه خود برای حقوق‌بشر خود موفق شوند.

 

یاکین ارتوک

از متخصصان سازمان ملل در امور زنان

گزارشگر منع خشونت علیه زنان سازمان ملل ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

و عضو کمیسیون منع شکنجه شورای اروپا ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

به‌رغم محدودیتها و تجاوزات به حقوق زنان

قیام ۱۴۰۱یک پیروزی است

و ایران را به‌شکلی برگشت‌ناپذیر تغییر داده است

 

یاکین ارتوک از متخصصان سازمان ملل در امور زنان، گزارشگر منع خشونت علیه زنان سازمان ملل ۲۰۰۳تا ۲۰۰۹ و عضو کمیسیون منع شکنجه شورای اروپا ۲۰۰۹تا ۲۰۱۳

کنفرانس روز جهانی زن بروکسل و اشرف۳ - یاکین ارتوک

چه مخاطبان شگفت‌انگیزی، مفتخرم که لحظاتی را با شما و حضور الهام‌بخش مریم رجوی در این جلسه، به اشتراک بگذارم.

حضور من در این‌جا، به‌عنوان کسی که به‌عنوان یک مقام رسمی مدتها پیش به ایران سفر کرده‌ام، بسیار افتخارآمیز است، من از نزدیک شاهد بودم که چگونه تبعیض جنسیتی و قوانین و نگرش‌های زن‌ستیزانه در تار و پود جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از متمایزترین ویژگیهای آن تنیده شده است. زنان از همهٔ رده‌ها در خط مقدم انقلاب۱۳۵۷ در انتظار یک ایران آزاد بودند. اما تنها دو روز قبل از بزرگداشت روز جهانی زن، خمینی اعلام اقداماتی را شروع کرد که نشان از پس‌زدن حقوق زنان داشت. از جملهٔ این احکام، برکناری تمام قضات زن، ممنوعیت حضور دانشجویان زن در دانشکده‌های حقوق، برقراری حجاب اجباری و غیره بودند.

زنان ایرانی سابقهٔ طولانی در مقاومت و مبارزه برای رهایی از مقررات تحمیلی قانون و اعمال زن‌ستیزانه دارند. بنابراین، اعتراضات امروز به نوعی نتیجه نزدیک به دو قرن مبارزه برای حقوق شهروندی است. زنان در زندگی روزمره خود ارادهٴ قوی برای مقاومت از خود نشان داده‌اند و از ابتدای جمهوری اسلامی تاکنون بخشی از شرکت‌کنندگان در هر تظاهرات بزرگ بوده‌اند.

. آنها در خط مقدم اعتراضات گسترده سال۱۳۹۶ علیه تورم بالا و فساد دولتی و بعد موج دوم اعتراضات گسترده در سال۱۳۹۷، علیه افزایش قیمت نفت و کمبود آب شرکت کردند. با این حال، به‌نظر می‌رسد اعتراضات ۱۴۰۱ با اعتراضات قبلی متفاوت است. . زنان بازیگران اصلی اعتراضات اخیر هستند، اما طبقهٔ متوسط شهری، طبقهٔ متوسط، فقیر، زاغه‌نشینان و مردمی از جغرافیاها و هویت‌های قومی و مذهبی مختلف به آنها پیوسته‌اند.

زنان ایرانی اکنون، بدون شک توسط همه به‌عنوان یک نیروی دگرگون‌کننده، نه تنها در داخل ایران، بلکه در سراسر جهان شناخته می‌شوند. اعتراضات اخیر به‌خوبی نشان داده است که مسأله زن یک مسأله استراتژیک است و زنان یک بازیگر استراتژیک در مبارزه برای تغییر در ایران هستند.

تغییر بدون زن ایرانی به‌وجود نمی‌آید. رژیم به‌خوبی از قدرت فزایندهٴ جنبش زنان آگاه است، به‌ویژه اکنون که انگیزه‌های اعتراضات با نارضایتی‌های اقتصادی و قومیتی همگرا شده است. رژیم بدون شک در چنین موردی بیکار نخواهد ماند و تمام تلاش خود را برای سرکوب این قدرت به کار خواهد گرفت، همان‌طور که در اعتراضاتی که صدها نفر از جمله بیش از۶۰ زن جان باختند، مشهود بود. در سه ماه گذشته صدها دانش‌آموز دختر به‌دلیل مسمومیت در حداقل ۵۲مدرسه در ده استان کشور بستری شده‌اند. ابن امر اگر چه توسط مقامات تکذیب می‌شود، اما بسیاری معتقدند که این تلاشی عمدی برای تعطیلی مدارس دخترانه است.

به‌رغم محدودیتها و تجاوزات به حقوق زنان، نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که قیام ۱۴۰۱یک پیروزی است و ایران را به‌شکلی برگشت‌ناپذیر تغییر داده است. همان‌طور که یکی از تحلیلگران نوشت، اعتراضات، ایران را به آستانهٔ صدور حکم اعدام برای استبداد مذهبی که بیش از چهار دهه حکومت کرده، رسانده است. آرمان و سرنوشت زنان ایران به شیوه‌های مشابه، بر سرنوشت زنانی که در سرتاسر جهان زندگی‌شان به گونه‌یی اساسی در معرض تهدید است، تأثیر دارد.

بنابراین مبارزه زنان در ایران در پیوند با مبارزه زنان در سطح جهانی است. برابری جنسیتی یک موضوع مورد توجه جهانی است که حقوق زنان و دموکراسی را تهدید می‌کند و این‌ها مسائلی به هم مرتبط هستند.

بنابراین، زنان در حال ایجاد یک جبهه متحد علیه حکومت استبدادی زن‌ستیز هستند که در سراسر جهان در حال گسترش است. من می‌خواهم با نقل قولی از یک شاعر تونسی پایان دهم که گفت: زمانی که ملتی برای حیات خود اراده کند، بر سرنوشت است که پاسخ گوید. از صمیم قلب آرزو می‌کنم که روزهای ایران دموکراتیک در راه باشد.

 

ادامه دارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d352ca92-b12e-4264-837e-1521866fa011"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات