728 x 90

کنفرانس در پارلمان انگلستان در جستجوی عدالت برای قربانیان جنایت علیه بشریت در ایران

کنفرانس در پارلمان انگلستان در جستجوی عدالت
کنفرانس در پارلمان انگلستان در جستجوی عدالت

جنبش دادخواهی با تلاش و پرداخت بهای مقاومت ایران، اکنون به بخش جدایی‌ناپذیر و بسیار تأثیرگذار نبرد برای آزادی ایران تبدیل شده است. برجسته‌ترین شخصیت‌های حقوقی دنیا در کنفرانس‌ها و تجمعات مرتبط با این جنبش شرکت و سخنرانی می‌کنند. آخرین نمونه‌ٔ آن کنفرانس در پارلمان انگلستان بود، این کنفرانس با عنوان «در جستجوی عدالت برای قربانیان جنایت علیه بشریت در ایران» برگزار شد و اعضای مجلس عوام و اعیان انگلستان در این جلسه حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند.

در این جلسه پروفسور جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد برای ایران و جفری رابرتسون قاضی پیشین سازمان ملل نیز حضور داشتند.

سخنرانان این کنفرانس از این قرار بودند.

لرد دیوید آلتون عضو مجلس اعیان و عضو ارشد کمیته حقوق‌بشر پارلمان

بارونس کندی عضو مجلس اعیان، دارای بالاترین رتبه حقوقی کی سی رئیس مشترک مؤسسه حقوق‌بشر انجمن بین‌المللی وکلا

دکتر لیام فاکس نماینده پارلمان، وزیر سابق دفاع انگلستان

الکس سوبل نماینده ارشد پارلمان از حزب کارگر

جیم شانون نماینده پارلمان و سخنگوی حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی

جوآنا چری سخنگوی حزب ملی اسکاتلند در زمینه‌ٔ امور قضایی و حقوقدان برجسته

و لورن لدرل وکیل بین‌المللی حقوق بشر

پروفسور جاوید رحمان در این کنفرانس گفت:

پس از کشتارهای سال ۱۹۸۸، رهبر وقت خمینی، جلادان مشتاق وی به مقام‌های بالاتری در سیاست و قوه قضاییه ارتقا یافتند، جایی که امروزه بسیاری در آنجا باقی مانده‌اند، از جمله نگرانی‌های جدی در مورد نقش رئیس‌جمهور فعلی، آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فعلی. به‌عنوان یکی از اعضای کمیته مرگ یک امکان استفاده از صلاحیت جهانی برای محاکمه افراد برای جنایات جدی، از جمله جنایات علیه بشریت و سایر موارد نقض جدی حقوق‌بشر است. همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید، در ژوئیه ۲۰۲۲، دادگاه سوئد حمید نوری را به‌دلیل نقش داشتن در شکنجه و اعدام‌های دسته‌جمعی در جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۸۸ مجرم شناخته، زیرا دادگاه او را به جنایات جنگی و قتل مجرم شناخته و او را به حبس ابد محکوم کرد. دیگری آشکارا ایجاد یک دادگاه بین‌المللی یا سازوکار تحقیقی برای پاسخگویی به همه افرادی است که مرتکب جنایات سنگین علیه مردم ایران شده‌اند. من پیوسته خواستار پاسخگویی در رابطه با رویدادهای نمادین طولانی‌مدتی هستم که با معافیت‌های مداوم مواجه شده‌اند، از جمله ناپدید شدن اجباری و اعدام‌های موقت و خودسرانه در سال ۱۹۸۸ و اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹. به‌عنوان یک جامعه بین‌المللی، ما باید خواستار پایان آن باشیم. به فرهنگ معافیت از مجازات برای رژیم ایران، خواستار عدالت و پاسخگویی برای قربانیان. من از شما سپاسگزارم.

جفری رابرتسون قاضی پیشین سازمان ملل متحد در سخنرانی‌اش در این کنفرانس گفت:

من گزارشی تهیه کردم و شنیدید که نتیجه آن را در مورد آنچه واقعاً در سال ۱۹۸۸ اتفاق افتاده خواندم. این گزارش تأیید می‌کند که ۳۰۰۰۰ قربانی وجود داشته است. مطمئناً حدود ۷۰۰۰ زندانی در تهران وجود داشت و ۲۹ زندان در جاهای دیگر ایران وجود داشت که به نظر می‌رسد آن فتوای شیطانی کم و بیش در آنها اجرا شده است. اما قربانیان عمدتاً چیزی بودند که «ملی‌کش» نامیده می‌شود. آنها اغلب در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ زمانی که می‌خواستند برای ایران آزادتر علیه خمینی اعتراض کنند از دانشگاهها جمع‌آوری‌شده بودند، که البته دستور اعدام آنها را در صورت هر عمل خشنی می‌داد. . اما این بچه‌ها وقتی در سال ۱۹۸۱ به زندان رفتند، عمدتاً توزیع‌کننده روزنامه و امثال این‌ها بودند. اما، البته، آنها پس از پایان دوره محکومیتشان در زندان نگه‌داشته شدند و در سال ۱۹۸۸ به‌خاطر این فتوای شیطانی که آنها را به چوبه‌دار برد، آنجا بودند. و این، به نظر من، یکی از ظالمانه‌ترین جنایات بود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b682949e-4906-4e38-a642-bb1e69a15ea8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات