728 x 90

کمبود آب در ایران جدی است - جیره‌بندی آب در آبادان

اعتراض مردم آبادان به جیره بندی آب و شوری
اعتراض مردم آبادان به جیره بندی آب و شوری

بنا بر گزارشات دریافتی اداره آبفای رژیم در آبادان روز سه‌شنبه با صدور اطلاعیه‌یی از جیره‌بندی آب در این شهر خبر داد و اعلام کرد این جیربندی تا پایان تیر ماه ادامه خواهد داشت. اداره آبفای رژیم دلیل این جیره بندی را شوری آب رودخانه بهمنشیر عنوان کرد.

در این اطلاعیه آمده است:‌ «شوری آب رودخانه بهمنشیر به حد آب دریا رسیده و به‌دلیل شوری بسیار، نمی‌توان از آن برداشت کرد که این امر سبب کاهش تولید آب آبادان شده است».

 

وعده و وعیدهای کارگزاران رژیم برای رفع کمبود آب

سهمیه بندی آب در آبادان در شرایطی که اسحاق جهانگیری، معاون اول آخوند روحانی، روز ۲۱خرداد گفته بود: «دولت عزم خود را برای رفع مشکل آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن جزم کرده است».

پس از آن هم غلامرضا شریعتی، استاندار رژیم در خوزستان، روز ۲۷خرداد گفت: «باید اهتمام بورزیم و وضعیت آب خرمشهر و آبادان را پیش از رسیدن به مرز بحران اصلاح کنیم». «آب لوله‌کشی مردم این دو شهر، آب نمک است».

 

کمبود آب در آبادان بهانه‌یی دیگر برای دعواهای باندی

جلیل مختار، عضو مجلس ارتجاع از آبادان نیز روز ۲۴خرداد در تذکری به آخوند روحانی، گفت: «شوری آب آبادان وخرمشهر، امان مردم را بریده است». وی افزود: «سیاستهای آبی دولتمردان شما چیزی جز شوری آب شرب و کشاورزی آبادان به‌دنبال نداشته است». «چطور دولتمردان شما قول انتقال آب کارون را به کشورهای همسایه می‌دهند در حالی که مردم آبادان صدای بلند العطش سر می‌دهند».

به نوشته ایرنا، ساکنان آبادان و خرمشهر در چند هفته گذشته به‌دلیل شوری بیش از حد آب رودخانه بهمنشیر که تأمین کننده اصلی آب آشامیدنی این دو شهر است با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند.

 

اعتراف به کمبود آب در تعدادی از شهرهای خوزستان

‌سایت باشگاه خبرنگاران بسیجی نیز روز ۲۲خرداد۹۷در گزارشی اشاره کرد که طرح آب‌رسانی غدیر برای «برخی شهرهای اولویت‌دار نظیر آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، اندیمشک، دزفول و شوشتر و ۱۲۰۰روستا در استان خوزستان»‌ در سال ۸۹ آغاز شد.

بر اساس این گزارش، استاندار رژیم در خوزستان اواخر سال گذشته با اعلام این‌که این طرح مشکل اعتباری ندارد، گفته بود: «هر گونه کوتاهی و سستی در رابطه با اجرای این پروژه از سوی مسئولان قابل نیست».

سهمیه‌بندی آب در آبادان در شرایطی رخ می‌دهد که بسیاری از مناطق ایران با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 

کمی آبی از مرز بحرانی نیز عبور کرده است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست رژیم اخیراً گفته بود که در حال حاضر بیش از ۷۰درصد جمعیت کشور در معرض «بی‌آبی» قرار دارند و سرانه آب در سال جاری خورشیدی، از شرایط بحرانی نیز عبور کرده است.

وزیر نیروی کابینه آخوند روحانی نیز اول اردیبهشت‌ماه، امسال را سخت‌ترین سال از نظر تأمین آب در کشور طی نیم قرن اخیر دانست و هشدار داد که ۳۳۴شهر با جمعیت ۳۵میلیون نفر امسال در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

 

کمبود آب باعث جیره‌بندی در بوشهر و اصفهان

در ادامه مشکلات مربوط به کم‌آبی در ایران، «همشهری آنلاین» روز ۲۸خرداد نوشت‌: «قطعی و افت شدید فشار آب در روزهای اخیر در برخی مناطق اصفهان موجب گلایه بسیاری از شهروندان و نگرانی از جیره‌بندی آب در تابستان شده است».

هم‌چنین به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ قاسم قائدی، مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر، روز ۲۲خرداد با اعلام این‌که مشکلات ناشی از خشکسالی و کمبود آب در این استان به «بحرانی جدی» تبدیل شده است گفت که در «بخش جنوبی استان بوشهر، آب سهمیه‌بندی شده است».

 

اعتراض مردم آبادان به نداشتن آب شیرین و شوری آب

جمعی از مردم آبادان طبق فراخوان قبلی در مقابل اداره آب و فاضلاب این شهر تجمع کردند و به نداشتن آب شیرین اعتراض کردند.

تجمع‌کنندگان می‌گفتند ما پول قبض آب شور پرداخت می‌کنیم اما از آب خبری نیست.

آنها شعار می‌دادند:

فرماندار بی‌غیرت کجایی کجایی

آبادانی با غیرت حمایت حمایت

 

معترضان دست نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود:

مسئول پایتخت نشین، حاضری از این آب استفاده کنی؟ آب شور، بوی لجن و تعفن

سهم من از نفت در آبادان بیکاری؛ آب شور؛ گرد و خاک؛ گرانی

 

آبادان.تجمع اعتراضی مردمی۳۰خرداد۹۷

آبادان.تجمع اعتراضی مردمی۳۰خرداد۹۷

 

آبادان.تجمع اعتراضی مردمی۳۰خرداد۹۷

آبادان.تجمع اعتراضی مردمی۳۰خرداد۹۷

 

آبادان.تجمع جمعی از مردم مقابل اداره آب و فاضلاب۳۰خرداد۹۷

آبادان.تجمع جمعی از مردم مقابل اداره آب و فاضلاب۳۰خرداد۹۷

 

لینکهای مرتبط:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aa984bb5-5ca0-4584-bc7d-790e83fc64e0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات