728 x 90

کشوری که قادر به تأمین برق و گاز نیست، چرا صحبت از صادرات می‌کند؟

پالایشگاه گاز
پالایشگاه گاز

هاشم اورعی، ‏استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایلنا درباره صادرات انرژی به دیگر کشورها گفت: در مورد برق هم‌اکنون تمام هم و غم وزارت نیرو این است که از خرداد که هوا گرم می‌شود و بین ۱۲ تا ۱۵هزار مگاوات نسبت به سال قبل کسری تولید و خاموشی داریم، در بهترین حالت و ایده‌آل شاید بتوانیم کسری را تأمین کنیم اما قطعاً خاموشی خواهیم داشت، کما این‌که از هم‌اکنون نیز به صنایع انرژی‌بر جدول اعلام خاموشی اعلام شده است، بنابراین سؤال این است کشوری که نمی‌تواند در اوج گرما برق و در اوج سرما گاز مصرفی خود را تأمین کند چرا صحبت از صادرات می‌کند؟ صادرات وقتی معنی دارد که مازاد تولید بر مصرف داشته باشیم و امنیت انتقال انرژی را به‌طور مستمر تضمین کنیم، ما هیچ‌یک از این دو شرط را نداریم.

وی افزود: ‏وزارت نیرو در ایران از مدیریت مصرف هم تعریف جدیدی دارد یعنی خاموشی را اعمال می‌کند. وقتی گاز به برخی کارخانه‌ها داده نمی‌شود و در زمستان تعطیل می‌شوند این مدیریت نیست.

وی تأکید کرد: بنابراین صرف‌نظر از ظرفیت خط انتقال به دیگر کشورها در حوزه برق و گاز اصلاً نباید حرف از صادرات بزنیم مگر این‌که در زمانهای محدودی مقادیر کمی آن هم در حد تبادل انرژی صورت گیرد، مثلا در روزهایی که هر کشوری کمبود دارد با یکدیگر تبادل کنند و این در صدها هم یک رقمی است، اما اگر منظور از صادرات به به‌عنوان جذب ارز و درآمد است، صادرات انرژی در کشور ما با توجه به شرایط روز که کاملاً به مصرف انرژی بی‌توجهی می‌کنیم، بی‌معنی و پوچ است (خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۹فروردین).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c1c98964-462c-4563-85f2-27a2cd0ece68"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات