728 x 90

کشف دهها گذرگاه و تونل قاچاق سلاح حزب‌الله لبنان

گذرگاه و تونل قاچاق سلاح حزب‌الله لبنان - عکس از آرشیو
گذرگاه و تونل قاچاق سلاح حزب‌الله لبنان - عکس از آرشیو

نیروهای امنیتی لبنان دهها گذرگاه قاچاق در مرز سوریه و لبنان را که توسط حزب‌الله یا مافیای وابسته به آن اداره می‌شوند کشف کرده‌اند. شبه‌نظامیان از این تونلها برای انتقال سلاح و مهمات وارد شده از ایران از طریق سوریه به خاک لبنان استفاده می‌کنند. این تونلها با نظارت سپاه پاسداران رژیم ایران احداث شده است.

 

اورینت نت ۵مرداد۹۸:

مقامهای لبنانی به وجود گذرگاههای غیرقانونی در مرز لبنان با سوریه اعتراف کردند. تعدادی از این گذرگاه‌ها به دهه هفتاد برمی گردد. از طریق این گذرگاه‌ها انسان و اجناس قاچاق می‌شود. امری که روی امنیت و اقتصاد لبنان تأثیر منفی دارد دولت از پایان دادن این پدیده عاجز بوده چرا که شبه‌نظامیان حزب‌الله بر قسمت بزرگی از مرز لبنان به طول ۳۶۰کیلومتر تسلط دارند

به‌گفته منابع امنیتی که نخواستند هویتشان فاش شود ارتش لبنان توانست ۱۳۸گذرگاه غیرقانونی را شناسایی کنند. این گذرگاهها برای قاچاق اجناس مختلف بین مرز دو کشور و همچنین باندهای قاچاق انسان استفاده می‌شوند. گذرگاه «‌الصویری» در منطقه البقاع الغربی یکی از این گذرگاههاست.

منابع مطلع همچنین به وجود لوله‌هایی به طول دهها متر بین دو طرف مرز اشاره کردند، این لوله‌ها برای قاچاق مواد نفتی استفاده می‌شوند، طوری که تانکرها در تاریکی نفت خود را از طرف خاک لبنان خالی می‌کنند و از طرف خاک سوریه این مواد بارگیری می‌شود. تعداد این لوله‌ها بیش از ۱۵لوله است که در مرزهای شمالی و شرقی گذاشته شده‌اند.

گذرگاههایی که حزب‌الله برای انتقال سلاح و مهمات استفاده می‌کند همان گذرگاههای قاچاق نیستند، بلکه گذرگاههای دیگری هستند که دارای ضوابط امنیتی دقیقی بوده و به‌غایت سری می‌باشند و حتی سیستمهای امنیتی رسمی نمی‌توانند آنها را رصد کنند.

تونل بزرگی وجود دارد که منطقه قوسایا در بقاع را با مناطقی در نزدیکی الزبدانی سوریه بهم وصل می‌کند، این تونل دارای شاخه‌های مختلفی در دو طرف لبنان و سوریه است.

تجهیزاتی که در ایجاد تونل‌های حزب‌الله بکار گرفته شد، چه تونلهای داخلی و یا تونلهای مرزی متعلق به کره شمالی است، و نظارت کار با کارشناسانی از رژیم کره شمالی و سپاه پاسداران بوده است. در اطلاعات مربوط به تونلهای دیگری که بین برخی مناطق لبنان امتداد پیدا کرده‌اند نیز موجود است. مثلا منطقه الضاحیه جنوبی با برخی مناطق را زیر زمینی بهم وصل می‌کند، به‌خصوص مناطقی بین بیروت و بقاع و جنوب.

برخی منایع سیاسی گفتند که پیامهای امنیتی در این رابطه از برخی کشورهای غربی به مقامات سیاسی و امنیتی لبنان رسیده است که از گسترش پدیده قاچاق به سوریه ابراز نگرانی شده است. گسترش این تونلها باعث نگرانی جامعه جهانی و ضرر و زیان به اقتصاد لبنان می‌شودَ، چرا که ارزش مالیاتی این قاچاق حوالی ۴میلیارد دلار می‌باشد که با توجه به ابعاد اقتصاد لبنان این رقم بسیار بالایی است.

این امر «اکسیژن» به حزب‌الله کمک می‌کند که تحریم‌های بین‌المللی و آمریکایی را دور بزند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a5746e67-c565-4c40-94a2-d12aa81edeab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات