728 x 90

کسب ثروتهای نجومی و شگفت‌انگیز از طریق فساد و رانت‌خواری

 فقر و بحرانهای اقتصادی در ایران
فقر و بحرانهای اقتصادی در ایران

روزنامه حکومتی جهان صنعت پنجشنبه ۱۰تیر، پیرامون مافیای اقتصادی و درآمدهای میلیاردی از طریق فساد و رانت خواری، در مطلبی تحت عنوان «نوکیسه‌ها این بار از برق و بورس دزدیدند» به گوشه دیگری از چپاول و غارت در حاکمیت آخوندی اعتراف کرد.

این روزنامه حکومتی در مورد کسب ثروتهای نجومی آن هم در زمان کوتاه از طریق فساد و رانت‌خواری می‌نویسد: «بیشتر نوکیسه‌های ایرانی که در سال‌های پس از جنگ به ثروتهای نجومی دست یافتند کسانی هستند که به شکلی با عناصر و نیروهای سیاسی و اقتصادی رفت و آمد دارند و اطلاعات را از آنها می‌گیرند و از این مسیر به مراکز تولید و توزیع رانت یورش می‌برند»... .

جهان صنعت در ادامه افزود: «نابرابری درآمدی که این نوکیسه‌ها در کشور و در میان جوانان پدیدار می‌آورند زهر حسرت و حرمان را به جسم و جان میلیون‌ها جوان ایرانی می‌ریزد و آنها را به هم و هر چیزی بی‌اعتماد و بدبین کرده و از همین نقطه است که نهال نافرمانی و عصیان یا فرو رفتن در گوشه و کنار و از دست دادن انگیزه برای کسب‌وکار حلال کاشته می‌شود. حسرت و خشم جوانان تهیدست در پهنه سرزمین هنگامی جانکاه‌تر و بیشتر می‌شود که می‌فهمند این نوکیسه‌هایی که در میان آنها شماری از فرزندان مقام‌های ارشد سیاسی و اقتصادی نیز حضور دارند از راه رانت و فساد به ثروتهای نجومی رسیده و اطلاعات پشت‌پرده از رخدادهای آتی داشته‌اند»... .

جهان صنعت در ادامه به‌نقل از نشریه فوربس در مورد «دلایل شتاب حیرت‌انگیز میلیونرهای دلاری در ایران» در سال۲۰۲۰ نوشت: «در این گزارش آمده است تأمین درآمد ایرانیان پرشماری که نان و خورش خود را با زحمت به دست آوردند از دو مسیر بوده است؛ یک مسیر از محل اطلاعات سرریز شده به بورس اوراق بهادار و این‌که دولت این بازار را برای راهبردهای بلند‌مدت برای یک دوره کوتاه رونق داد می‌گذرد. فوربس توضیح داده است: «دولت ایران با تزریق یک درصد از دارایی‌های صندوق توسعه ملی به بازار بورس در سپتامبر پارسال و تزریق دوباره ۲۵۰۰میلیارد تومان به این بازار در ژانویه امسال در رشد شمار میلیونرهای کشور که در بازار بورس فعال هستند، کمک کرده است». یک راه دیگر اما از مسیر ارزان نگه‌داشتن برق و به قیمت خاموشی برق مصرفی خانواده‌ها و نیز بنگاههای صنعتی بوده است.
در گزارش فوربس به برق ارزان و استخراج گسترده رمزارز در کشور اشاره شده و آمده است این موضوع نیز عامل دیگری در رشد سرمایه‌داران ایران شده است. شرکت کاپ‌جمینی تخمین زده است هم‌اکنون ۲۵۰هزار میلیونر دلاری در ایران وجود دارد که اغلب آنها ساکن تهران هستند. ماینر ایرانی تأیید کرده است برخی مردم از همین روش میلیونر شده‌اند، چرا که قیمت برق در کشور بسیار ارزان است و سود سرشاری در این کار وجود دارد»... .
جهان صنعت در بخش دیگری با اعتراف به مافیای اقتصادی و فساد سیستماتیک و نهادینه شده تحت حاکمیت آخوندی در کسب درآمدهای نجومی به سرانجام پیامدهای اجتماعی آن اشاره کرد و نوشت: «وقتی یک فرد می‌تواند با مراجعه به سازمان دولتی که مجوز واردات شکر را در اختیار دارد امتیاز بگیرد و این فرد در یک دوره کوتاه ۲۵۰میلیارد تومان از واردات شکر رانت به دست می‌آورد، آیا این راه مناسبی برای زایش نوکیسه‌ها نبود و آیا امکان تکرار آن نیست؟ روزی که مسئولان سابق بانک مرکزی با تأسیس اتاق مبادله ارزی و دادن ارز ۱۲۲۶تومانی، میلیاردها دلار پول به کسانی می‌دهند که تجارت را تسهیل کنند و آنها کالاهای وارداتی را به قیمت‌های آزاد عرضه می‌کنند و میلیاردها تومان رانت نصیب آنها می‌شود آیا نباید این محل فساد را بازکاوی کرد؟
دادن امتیاز انحصاری ساخت جاده، پل، فرودگاه، نیروگاه، ارتباطات و ساخت زیربناها، دانشگاهها و… به یک گروه خاص همان فعالیت‌های فسادزایی است که به زایش نوکیسه‌ها کمک می‌کند؛ وجود نوکیسه‌هایی که با سودهای بادآورده در پناه اقتصاد دولتی و متمرکز در جامعه ایرانی از هر زهری مهلک‌تر است و آتش غبطه، حسرت و افسردگی میلیون‌ها جوان تحصیل کرده بیکار را شعله‌ور می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f4108a4e-3b20-4a04-b03c-f4e53ccf5f6d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات