728 x 90

کانادا: مقامات رژیم ایران، به‌طور کامل مسئول ساقط شدن پرواز PS۷۵۲ هستند

سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران
سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران

دولت کانادا با انتشار یک گزارش کامل از ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران آن را محصول تصمیمات و خطاهای مقامات رژیم ایران توصیف کرد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر و مارک گانو، وزیر حمل و نقل کانادا با انتشار بیانیه‌یی نوشتند: «مقامات غیرنظامی و نظامی ایران، با تصمیمات، اقدامات و خطاهای خود، به‌طور کامل مسئول ساقط شدن پرواز PS۷۵۲ هستند که به طرز غم‌انگیزی جان ۱۷۶انسان بی‌گناه از جمله ۵۵ شهروندان کانادایی را گرفت، ۳۰نفر مقیم دائم و بسیاری دیگر که با کانادا ارتباط دارند».

این گزارش بی‌احتیاطی، بی‌کفایتی و بی‌توجهی مقامات رژیم ایران برای جان انسان‌ها را برجسته می‌کند. هم‌چنین نتیجه‌گیری می‌شود که گزارش رسمی ایران از وقایع نادرست، گمراه‌کننده و سطحی است و عمداً عوامل اصلی را نادیده می‌گیرد. این گزارش دیدگاه کانادا را تأیید می‌کند که اقدامات و خطاهای ایران در رابطه با پرواز PS۷۵۲ به‌معنای نقض تعهدات آن طبق قوانین بین‌المللی است.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی سیستم‌های ضدهوایی را در حالت آماده‌باش بالا در نزدیکی یک فرودگاه غیرنظامی قرار داده‌اند، بدون این‌که اقدامات پایه‌یی مانند بستن فضای هوای تهران یا اطلاع‌رسانی به خطوط هوایی را انجام دهند. تمام هواپیماهایی که در آن شب به فرودگاه تهران وارد یا خارج می‌شدند در معرض خطر بودند، از جمله ۴پرواز غیرنظامی که بلافاصله قبل از پرواز PS۷۵۲ با صدها مسافر که به مراکز اصلی بین‌المللی می‌رفتند، پرواز کردند. در حقیقت، کل اطلاعات موجود تیم پزشکی قانونی را به این نتیجه می‌رساند که ایران چندین هدف را ردیابی کرده است، اما نتوانست بین هواپیماهای مسافربری و تهدیدهای مشروع تفاوت قائل شود.

در این گزارش اشاره شده است که: «خانواده‌ها و نزدیکان قربانیان، مستحق توضیح کامل درباره انتخاب خطرناک و آگاهانه رژیم ایران برای باز نگه‌داشتن فضای هوایی آن و یک حسابرسی کامل از آموزش و فرماندهی و کنترل ارتش ایران برای عملیات ضدهوایی هستند».

گزارش خواستار حسابرسی از مخفی‌کاریهای رژیم ایران است و در آن آمده است: «رژیم ایران هم‌چنین باید مخفی‌کاریهایی که پس از سرنگونی پرواز PS۷۵۲ به‌وجود آمد، شامل بولدوزر کردن محل سقوط قبل از ورود محققان، به حساب آورد».

در بیانیه دولت کانادا اشاره شده است: «کانادا به‌شدت پیگیریهای کامل برای سرنگونی و صدماتی که رژیم ایران به قربانیان و خانواده‌های آنها وارد کرده را دنبال خواهد کرد. این شامل حسابرسی کامل از وقایع رخ داده، شفافیت کامل در مورد پیگردهای کیفری در حال انجام و تضمینهای مشخصی از سوی رژیم ایران در مورد اقدامات اتخاذ شده برای اطمینان از این‌که وقوع چنین فاجعه‌یی هرگز تکرار نشود است، اما محدود به آنها نیست.

کانادا هم‌چنین برای درخواست حسابرسی از ایران در مجامع بین‌المللی اقدام خواهد کرد. علاوه بر این، ما به همکاری با شرکای بین‌المللی برای بهبود پروتکل‌های تحقیق برای شرایط شلیک و پیشبرد ابتکارعمل آسمانهای ایمن برای محافظت بهتر از مسافران در برابر خطر پرواز در مناطق درگیری یا در نزدیکی آن ادامه خواهیم داد.
به خانواده‌ها و عزیزان قربانیان: ما هرگز از تعهد خود برای دریافت پاسخهای شایسته شما دور نخواهیم شد و تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از تحقق عدالت انجام خواهیم داد. ما به‌عنوان یک کشور، در اینجا هستیم تا از طریق این درد دل و غم از شما حمایت کنیم و یاد کسانی که جان خود را از دست دادند را گرامی خواهیم داشت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/267d8af2-7e16-46a2-948f-4af9b9cb28b8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات