728 x 90

ژنو – مقابل مقر اروپایی ملل متحد - گرامی‌داشت دکتر کاظم رجوی شهید بزرگ حقوق‌بشر

ژنو – مقابل مقر اروپایی سازمان ملل متحد
ژنو – مقابل مقر اروپایی سازمان ملل متحد

مراسم گرامیداشت دکتر کاظم رجوی شهید بزرگ حقوق‌بشر در سی و سومین سالگرد شهادتش روز شنبه اول اردیبهشت۱۴۰۲ در میدان ناسیون ژنو در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل متحد برگزار شد.

 

سخنرانان این مراسم عبارت بودند از:

پروفسور ژان زیگلر معاون پیشین کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر ملل متحد

پروفسور آلفرد دو زایاس گزارشگر پیشین سازمان ملل متحد

نیلز دو داردل وکیل مقاومت ایران در پرونده ترور شهید بزرگ حقوق‌بشر دکتر کاظم رجوی

خانم کریستین پرگو نماینده پیشین پارلمان ژنو و استاد دانشگاه

و آزاد حسین‌زاده نماینده سازمان خبات کردستان ایران

سخنرانان و شرکت‌کنندگان در این مراسم ضمن محکوم کردن جنایتهای رژیم آخوندی حمایت خود را از قیام و انقلاب دموکراتیک مردم ایران اعلام کردند.

 

 

پروفسور ژان زیگلر معاون پیشین کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر ملل متحد

پروفسور ژان زیگلر گفت:

خانمها و آقایان دوستان عزیز

۳۳ سال است که کاظم ترو رشده و مراسم امروز جشن گرامیداشت این مرد فوق‌العاده است. امروز کاظم و آرمان او زنده است از سپتامبر سال قبل مردم ایران به‌پا خواستند صدها نفر جان خود را برای آزادی و دموکراسی و حکومتی مبتنی بر جدایی دین از دولت از دست داده‌اند این یک پیروزی است. آنها هنوز به خیابان‌ها می‌آیند و برای آزادی شعار می‌دهند. این جزو هما ن ارزشهای کاظم است و سالهای سال است که ما مقابل سازمان ملل و کمیسیون حقوق‌بشر توسط مجاهدین برای دفاع از ارزشهای کاظم جمع می‌شویم در این قیام بیش از ۳۰هزار نفر دستگیر و شکنجه شدند اما جنبش هم‌چنان ادامه دارد اینها نشانگر حضور زنده کاظم است.

آنچه که در این جنبش فوق‌العاده است حضور همه اقلیتها و ملیتهای مختلف است که به هم پیوستند و مجاهدین هم‌چون بدنه و موتور این جنبش حضور دارند.

 

پروفسور ژان زیگلر در ادامه گفت: آنچه که توسط پاسداران و نیروهای بسیج علیه شهروندان بی‌دفاع انجام می‌شود یک جنایت است دادگاه بین‌المللی باید به فوریت این امر را بررسی کند و علیه جنایتکاران سپاه پاسداران و بسیج اقدامات لازم را انجام دهد.

خواسته‌هایی که دکتر کاظم و همراهان او داشتند دقیقاً همان خواسته‌هایی است که مردم ایران دارند

زنده باد مردم ایران، زنده باد مقاومت مردم ایران و زنان و مردان شجاعی که این روزها به خیابان آمدند و علیه دیکتاتورها شعار می دادند

 

پروفسور زایاس -گزارشگر پیشین سازمان ملل متحد

پروفسور آلفرد دو زایاس گزارشگر پیشین سازمان ملل متحد سخنران بعدی مراسم بزرگداشت یاد دکتر کاظم رجوی بود، وی گفت:

خیلی خوشوقتم که برای تثبیت همبستگی خودم و دهها تن از گزارشگران حقوق‌بشر و همین‌طور همبستگی جایگزین من دکتر ویلینستون در این برنامه شرکت می‌کنم.

همینطورکه می‌دانید دادگاه فدرال سوئیس خواستار آن شد که پرونده ترور دکتر کاظم رجوی ادامه پیدا کند آنها این عمل را به‌عنوان جنایت علیه بشریت اعلام کردند برای همین است که ما گزارشگران سازمان ملل بارها و بارها تأکید کردیم کشتار سال۶۷ که بیش از ۳۰هزار شهید به جای گذاشته یک جنایت فاحش علیه حقوق‌بشر است

 

پروفسور زایاس در ادامه افزود: باید دنبال کشورهایی بود که تمایل به همکاری و همبستگی دارند این کشورها و جوامع بایستی با شورای ملی مقاومت اعلام همبستگی کنند نه با بچه شاه که می‌خواهد سلطنت را دوباره احیا کند ولی هیچکس به این‌گونه صحبت‌ها و به این شیوه‌ها رضایت نخواهد نداد و هیچکس تکرار جنایتها را نخواهد خواست. خوشبختانه شما دوستان بسیار خوبی دارید سیاستمدارانی در پاریس و لندن واشنگتن و من تعداد زیادی از آنها را در کنفرانس مقاومت ملاقات کرده‌ام و بسیار قدردان فعالیت‌های شورای ملی مقاومت ایران و به‌ویژه فعالیت‌های خانم رجوی برای یک تغییر دموکراتیک در ایران هستم. من مطمئن هستم که مبارزه ایشان و برنامه ده ماده‌ای خانم رجوی بسیار برای ساختن ایران آزاد فردا، بسیار پایه‌یی و عمیق است.

 

نیلز دو داردل وکیل مقاومت ایران در پرونده ترور شهید بزرگ حقوق‌بشر دکتر کاظم رجوی

نیلز دو داردل وکیل مقاومت ایران در پرونده ترور شهید بزرگ حقوق‌بشر دکتر کاظم رجوی در ادامه این مراسم گفت:

خانمها و آقایان

امروز هم مثل سال‌های گذشته با گذشت بیش از ۳۰سال در اینجا هستیم که در سالگرد ترور کاظم رجوی یاد او را که توسط ۱۳نفر از مأموران رژیم ایران که تماماً پاسپورتهای دیپلماتیک داشتند، گرامی بداریم ما می‌دانیم که ترور دکتر کاظم توسط سردمداران رژیم سازماندهی شده یعنی در این تصمیم خامنه‌ای و رفسنجانی دست داشتند و مسئولانی مثل فلاحیان که مسئول اجرای این برنامه برای ترور دکتر کاظم بود این تصمیم در تابستان ۱۹۸۹ گرفته شده یعنی کمی بعد از قتل‌عام ۱۹۸۸ که به یاد دارید که تا ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی که اکثراً از مجاهدین خلق بودند به‌شهادت رسیدند.

دادگاه جنایی فدرال سوئیس که ترور دکتر کاظم را رسیدگی می‌کند، کشتار ۶۷ را به‌عنوان قتل‌عام و جنایت علیه بشریت به‌رسمیت می‌شناسد

تصمیم ترور دکتر کاظم در فاصله کمی تنها چند ماه پس از قتل‌عام گرفته شده است.

سیستم قضاییه سوئیس بر این باور است که ترور دکتر کاظم و ترورهای دیگر سیاسی با قتل‌عام ۱۳۶۷ مرتبط است و همگی توسط رژیم ایران هدایت می‌شدند.

 

وکیل مقاومت ایران در دادگاه فدرال سوئیس افزود: هم‌چنین امسال سالگرد کاظم را در شرایط متفاوتی گرامی می‌داریم در شرایطی که از تابستان گذشته شاهد اعتراضات مردمی در تمامی ایران بودیم که بسیار قوی بود و باعث فعالیت به‌خصوص جوانان و زنان بسیار قوی و (شجاع) شد. این اعتراضات همه ما را به وجد می‌آورد و همه ما را سرشار از امید می‌کند باید بگویم که وقتی به این اعتراضات زیبای اخیر فکر می‌کنم صدای خنده کاظم رو میشنوم کاظم خنده خیلی خاصی داشت خنده‌اش مثل پرتو آفتاب، بود.

لازمه سرنگونی رژیم ایران، یک نیروی سیاسی بسیار سازماندهی شده حتی در داخل ایران است و حقیقتاً مجاهدین نقش مهمی در این نیرو و رهبری آن دارند.

زندباد ایران آزاد و دموکراتیک بدون شاه و شیخ

 

کریستین پرگو نماینده پیشین پارلمان ژنو و استاد دانشگاه

 

کریستین پرگو استاد دانشگاه درمراسم گرامیداشت دکتر کاظم رجوی گفت:

به همه دوستان ایرانی‌ام که در این جا هستید سلام می‌کنم

۳۳سال است که ما در این جا در این محل سمبلیک، با امید او برای نابودی رژیم جمع می‌شویم و شما هر سال به این جا می‌آیید و ما هم در این جا با شما هستیم ما باید یاد تمامی آنهایی که در شش ماه گذشته در ایران جان خود را از دست دادند را گرامی بداریم امید به آزادی ایران نزدیک است. شما خشونتهای رژیم شاه را حتماً بیاد می‌آورید بعضی از کشورها می خواهند حکومت سلطنتی را بر سرکار بیاورند. البته آنها به‌دنبال منافع خودشان هستند و دنبال منافع مردم ایران نیستند شاه ایران کسی بود که مسعود را به اعدام محکوم کرد در دهه هفتاد می خواست مجاهدین را نابود کند از آن زمان به بعد نام رجوی مطرح شد و شناخته شد و بیانگر ایمان بود

کاظم برادر مسعود، مسعود را نجات داد کاظم در ژنو جنگید تا مسعود را نجات دهد جنایتکاران ۴آوریل ۱۹۹۰ به این محل آمدند و کاظم را ترور کردند امروز شهادت کاظم برای همه ایرانیان به‌مثابه جنایت علیه بشریت شناخته شده است.

 

خانم کریستین پرگو افزود: مارس سال گذشت کمیسیون حقوق‌بشر جلسه‌ای تشکیل داد و در آنجا خواهان بررسی جنایتهایی که در ایران اتفاق افتاده شد و گفتند که آنچه در ایران اتفاق می‌افتد برای ما غیرقابل تحمل است

دوستانی که در این جا هستند و دوستانی که در جاهای دیگه هستند همه بیاد می‌آورند که خانم مریم رجوی در جلسه‌ای در هفتم فوریه امسال گفت که ما ایرانیان به مبارزه ادامه خواهیم داد و این رژیم را جارو میکنیم و این رژیم را برای همیشه سرنگون می‌کنیم خانم رجوی گفت که شرایط دیگر به قبل برنمی گردد و دیکتاتور نمی‌تواند نه دیکتاتوری شاه و نه دیکتاتوری آخوندی حضور داشته باشد خانم رجوی گفت دیکتاتوری ملاها از بین می‌رود ولی دیکتاتوری شاه نمی‌تواند جایگزین شود ما دیگر نمی‌توانیم هیچ دیکتاتوری چه آخوندی و چه از نوع شاه را قبول کنیم.

اگر کشورهایی مثل فرانسه و من اضافه می‌کنم سوئیس می خواهند از مردم حمایت کنند آنها باید از سرنگونی رژیم حمایت کنند و کشورهای اروپایی باید سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهند چرا که این سپاه موتور تروریسم رژیم است که باید در لیست قرار داده شود

ماهمراه شما همبستگی خودم را با شما اعلام می‌کنم و در کنار شما هستم

 

در این مراسم آزاد حسین‌زاده نماینده سازمان خَه‌بات کردستان ایران نیز طی سخنانی یاد دکتر کاظم رجوی را گرامی داشت.

 

آزاد حسین‌زاده نماینده سازمان خه‌بات کردستان ایران

گرامی باد یاد و خاطره شهید حقوق‌بشر شهید کاظم رجوی. دوستان گرامی امروز اینجا گردهم آمده‌ایم تا سی و سومین سالگرد ترور شهید کاظم رجوی شهید حقوق‌بشر به‌دست تیم های رژیم تروریستی آخوندی را گرامی بداریم. شهید کاظم رجوی نخستین نماینده ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو پس از انقلاب ۱۳۵۷ مردم ایران بود که زمان زیادی از تسلط بر مسئولیتش نگذشته بود که علیه سیاست‌های سرکوب و اعدام‌های دستجمعی و اعمال تروریستی رژیم آخوندی مخالفت کرده و از پست خود استعفا داده و راه خود را از رژیم آخوندی جدا کرد. . به‌دنبال آن شهید کاظم رجوی فعالیت‌های خود را علیه اعدام‌های وسیع و بازداشتهای خودسرانه و سرکوب و شکنجه با شدت هر چه بیشتر ادامه داد. . به‌خاطر فعالیت‌های شبانه‌روزی و تاثیرات بسزای ایشان بر جامعه جهانی رژیم آخوندی دکتر کاظم رجوی را ترور کرد. با ترور شهید کاظم رجوی لکه ننگ دیگری در کارنامه سیاه و شوم خود ثبت کرده و در این جنایات خامنه‌ای ولی‌فقیه رژیم، حسن روحانی دبیر شورای عالی وقت، علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه وفت، علی فلاحیان وزیر اطلاعات پیشین رژیم و شمار دیگری از مهره‌های حکومت آخوندی نقش داشتند. و حکم جلب بین‌المللی برای علی فلاحیان را به‌دنبال داشت.

گرامی باد یاد و خاطره شهید دکتر کاظم رجوی و تمام قربانیان دست ترور رژیم آخوندی. سرنگون باد رژیم ضدمردمی آخوندی. سازمان خه‌بات کردستان ایران کمیته سوئیس. متشکرم

 

 

همزمان با این مراسم نمایشگاهی از تصاویر شهیدان قیام سراسری مردم ایران در ۱۴۰۱ در میدان ناسیون ژنو در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل برگزار شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/335938fe-60ed-439e-b8a7-ba23e15a17ab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات