728 x 90

ژنو – چهل و سومین اجلاس شورای حقوق‌بشر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد‌

ژنو – چهل و سومین اجلاس شورای حقوق بشر
ژنو – چهل و سومین اجلاس شورای حقوق بشر
  • ژنو – چهل و سومین اجلاس شورای حقوق بشرگزارشگر ویژه سازمان ملل متحد‌: باتوجه به تهدید شیوع ویروس کرونا در زندانهای ایران زندانیان باید فورا آزاد شوند.
  • رژیم ایران باید به مجازات مرگ، شکنجه و اعتراف‌گیری در زندانها پایان دهد.
  • سخنان نمایندگان کشورهای مختلف علیه رژیم آخوندی به خاطر سرکوب قیام آبانماه و کشتار ۱۵۰۰ نفر و فراخوان به تحقیقات مستقل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و حسابرسی از مسببان سرکوب قیام آبان.
  • نماینده آلبانی در شورای حقوق بشر:‌ ما  سرکوب بی‌سابقه مردم توسط نیروهای امنیتی را که منجر به ۱۵۰۰قربانی شد محکوم میکنیم. ما خواهان یک تحقیق شفاف و بیطرف در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران هستیم.

 

در چهل و سومین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو روز دوشنبه۱۹ اسفند، جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران، گفت: «من تأکید می‌کنم با توجه به شیوع ویروس کرونا و تهدیدی که در این رابطه برای زندانیان وجود دارد، زندانیان باید فوراً آزاد شوند. به‌ویژه زندانیان عقیدتی که هم‌چنان در بازداشت به‌سر می‌برند و تهدید ابتلا به کرونا برای آنها بسیار جدی است».

وی افزود:‌ «رژیم ایران باید به مجازات مرگ پایان دهد. هم‌چنین باید از شکنجه و بازداشت و اعتراف‌گیری دست بردارد».

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ملل ‌متحد در امور ایران گفت:‌ «رژیم ایران کماکان اجازهٔ ورود به ایران برای بررسی وضعیت حقوق‌بشر را به وی نمی‌دهد».

 

نماینده آلبانی در شورای حقوق‌بشر گفت:‌ آلبانی در نگرانی گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران سهیم است به‌ویژه به‌دنبال تظاهرات سراسری در آبان ۹۸. ما سرکوب بی‌سابقه مردم توسط نیروهای امنیتی را که منجر به ۱۵۰۰قربانی شد محکوم می‌کنیم. ما خواهان یک تحقیق شفاف و بی‌طرف در رابطه با نقض حقوق‌بشر ایران هستیم.

 

نماینده دولت آلمان در شورای حقوق‌بشر خواستار بازدید گزارشگر حقوق‌بشر از ایران شد و گفت:‌

وضعیت حقوق‌بشر در ایران هم‌چنان بحرانی است. آلمان نگرانی جدی خود را از نقض آزادی بیان، عقیده و نقض حق آزادی تجمعات را ابراز می‌کند. نقض این آزادی اساسی به‌ویژه در دوره بعد از سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات آبان ۹۸ تشدید شده است.

 

نمایندهٔ اسپانیا در شورای حقوق‌بشر گفت: «واکنش رژیم ایران به تظاهرات مردم در آبان‌ماه ۱۳۹۸ قابل‌قبول نیست. ما به‌ویژه در رابطه با سرکوب خردسالان توسط این رژیم نگران هستیم. اسپانیا نگران افزایش اعدام توسط رژیم ایران است. ما از وضعیت حقوق زنان و دختران در ایران و تبعیضی که علیه آنها اعمال می‌شود، به‌طور ویژه نگران هستیم».

 

نمایندهٔ فرانسه در اجلاس شورای حقوق‌بشر گفت: «فرانسه از وضعیت حقوق‌بشر در ایران با توجه به سرکوب تظاهرات آبان‌ماه نگران است. باید حق آزادی عقیده و بیان را تضمین کرد. نباید مدافعان حقوق‌بشر، حقوق زنان، حقوق وکلا، خبرنگاران و فعالان محیط‌زیست را مورد آزار و اذیت قرار داد و خودسرانه بازداشت کرد».

نمایندهٔ فرانسه افزود: «فرانسه مخالفت خود را با اجرای اعدام، به‌ویژه اعدام خردسالان توسط رژیم ایران اعلام می‌کند».

 

نماینده سوئد نگرانی خود را از مجازات مرگ، نقض حقوق زنان و دختران و اقلیتها در ایران ابراز کرد و خواستار آزادی بیان و آزادی برپایی تجمعات شد. وی خواستار آن شد که رژیم آخوندی اجازه بازدید گزارشگر ویژه حقوق‌بشر از ایران را بدهد.

 

نماینده سوئیس در جلسه شورای حقوق‌بشر گفت وضعیت حقوق‌بشر در ایران بسیار نگران‌کننده است سوئیس با نگرانی بکارگیری قهر توسط سرویسهای امنیتی در پی اعتراضات آبان ۹۸ را دنبال می‌کند. ما خواستار انتشار آمار تعداد افراد دستگیر شده، کشته شده و مجروح هستیم. ما خواهان حسابرسی از مسببان سرکوب هستیم.

 

نماینده کانادا در جلسه شورای حقوق‌بشر در ژنو گفت: ما از بازداشتها و دستگیریهای خودسرانه علاوه بر نقض حق آزادی عقیده و بیان و آزادی تجمعات عمیقاً نگران هستیم. تعداد بالای اعدامها کماکان نگران‌کننده است.ما هم‌چنین از مجازات مرگ جوانان نگران هستیم.

 

نماینده هلند گفت: وضعیت حقوق‌بشر به‌ویژه در زمینه آزادیهای مردم ایران عمیقاً نگران‌کننده است. در رابطه با سرکوب خشونت‌بار اعتراضات اخیر و نقض جدی حقوق بنیادین، باید تحقیقات شفاف صورت گیرد و عاملان این سرکوب حسابرسی شوند.

 

نماینده سازمان عفو بین‌الملل در جلسه شورای حقوق‌بشر در ژنو گفت: وضعیت وخیم حقوق‌بشر در ایران به توجه فوری و مستمر این شورا و ادامه نظارت و گزارش و مستند کردن توسط گزارشگر ویژه نیاز دارد. مقامات حکومتی به سرکوب آزادی بیان، انجمن‌ها و تجمعات مردم ادامه داده‌اند. مقامات رژیم ایران در ماههای اخیر اعتراضات را سرکوب کرده‌اند و از زور و نیروی مرگبار استفاده کرده‌اند. ما به این دلایل از این شورا می‌خواهیم که مأموریت گزارشگر ویژه را تمدید کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d3c869f-e6cc-4b1b-9b1c-4ca071a52c72"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات