728 x 90

چین خرید نفت از رژیم ایران را متوقف کرده است

چین خرید نفت از ایران را متوقف کرد
چین خرید نفت از ایران را متوقف کرد

خریداران عمده چینی واردات نفت از ایران را قطع کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت پتروشیمی سینوپک چین و شرکت ملی نفت چین(سی‌ان‌پی‌سی)، دو شرکت دولتی که بزرگترین پالایشگاههای نفت این کشور را در مالکیت دارند در ماه جاری میلادی از خرید نفت از ایران خودداری کرده‌اند. دلیل این تصمیم دو شرکت بزرگ چینی نگرانی از قرار گرفتن در معرض تحریم ثانویه آمریکا بوده است بعد از این‌که آمریکا معافیت چین و ۷کشور دیگر از تحریم‌ها را در شروع ماه میلادی جدید تمدید نکرد.

از زمان خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ، آمریکا به هشت کشور از جمله چین اجازه‌ ۱۸۰روزه برای خرید نفت و میعانات گازی داده بود تا در این مدت منبع دیگری به جای نفت ایران را جایگزین کنند. این معافیت روز دوم مه (۱۲اردیبهشت) به پایان رسید.

بر اساس منابع چینی،‌ این کشور در ۴ماهه اول سال میلادی بزرگترین خریدار نفت از رژیم ایران بوده است و روزانه ۴۷۵هزار بشکه نفت ایران به چین صادر می‌شده است. اما خبرگزاری رویترز گزارش داد که منابعی به این خبرگزاری اطلاع داده‌اند شرکت سیناپک که بزرگترین وارد کننده نفت ایران بوده است هیچ نفت‌کشی را برای ماه مه رزرو نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز از ۵نفتکش بزرگی که در ماه اوریل نفت ایران را برای چین برده‌اند ۲نفتکش تخلیه شده و ۳نفتکش دیگر هنوز در بنادر چین در انتظار هستند. در ماه اکتبر گذشته نیز زمانی که آمریکا تحریم‌های نفتی علیه رژیم را اعلام کرد اما هنوز معافیتهای ۶ماهه را مشخص نکرده بود شرکتهای چینی در حرکتی مشابه،‌ برای ماه بعدی میلادی یعنی نوامبر هیچ نفت کشی را رزرو نکردند و تنها بعد از کسب اطمینان از معافیتهای ۶ماهه بود که خرید نفت از رژیم را دوباره از سر گرفتند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94daaa52-acae-41d2-9f6f-26cf40bf9fa5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات