728 x 90

چگونه ترامپ می‌تواند از افتادن در «تله یاوه‌‌سرایی» ایران اجتناب كند

ترامپ و پمپئو
ترامپ و پمپئو

 

«مارک دو بویتز» رئیس اجرایی مؤسسه دفاع از دموکراسیها و «ری تکیه» کارشناس ارشد در شورای روابط خارجی و نویسنده مشترک کتاب انقلاب و مابعد در روزنامه نیویورک پست مطلب زیر را تحت عنوان چگونه ترامپ می‌تواند از افتادن در “تله یاوه‌‌سرایی” ایران اجتناب کند درج کردند.

پرزیدنت ترامپ اخیراً پیشنهاد کرد تا حسن روحانی، بدون هیچ پیش‌شرطی برای بحث در مورد مسائل مربوط به نگرانیهای مشترک،با او ملاقات کند. علی خامنه‌ای، این درخواست را رد کرد و گفت: "هیچ جنگی نخواهد بود و ما با ایالات متحده مذاکره نخواهیم کرد.."

جمهوری اسلامی درصورتی‌که قدرت داشته باشد تا در مقابل فشارها، و تهدیدات آمریکا مقاومت کند می‌تواند با او مذاکره کند ولی امروز چنین وضعیتی وجود ندارد

هر چند مد شده که سیاست ترامپ در قبال ایران را نقد کرد اما رئیس‌جمهور باعث مغشوش شدن آخوندهای حاکم شده، بحرانهای اقتصادی و سیاسی در این حکومت مذهبی را تشدید کرده، و باعث یک بحث داغ در تهران بر سر نوع رویکرد با واشنگتن شده است.

 

رژیم ایران یک دیکتاتوری لجوج و غرق فساد

جمهوری اسلامی یک دیکتاتوری لجوج و غرق فساد است. امروزه، انقلاب ایران تجربه دیگری از استبداد قرن بیستمی است که به‌زور بیرحمی بر سر کار مانده و نیروهای امنیتی آن بیش‌ از‌پیش غیرقابل اتکاء می‌شوند. رویکرد توسعه‌طلبانه که قرار بود آینده تیره و تار سیاسی این حکومت مذهبی را نجات دهد برعکس سبب فشار بیشتری شده که مردم ایران حاضر به تحمل آن نیستند.

اعتراضات حالا امری روزمره هستند؛ در حالیکه رژیم نه توان اصلاح دارد و نه قادر به ارائه یک آینده روشن است...

ایران یک نمایشنامه به‌خوبی تدوین شده دارد که چگونه با رؤسای جمهور غیرقابل پیش‌بینی و متخاصم آمریکا مواجه شود: این‌که آنها را درگیر دیپلوماسی کند. در سال ۲۰۰۲، زمانیکه جورج دبلیو. بوش به خاورمیانه رفت و دنبال اژدها برای کشتن می‌گشت، ایران به‌سر عت برنامه اتمی خود را تعلیق کرد و وارد گفتگو با اروپائیان شد. وقتی توفان سپری شد و آمریکا در جنگ داخلی عراق فرو رفت، تهران به‌سر عت فعالیت‌های هسته‌یی خود را از سر گرفت...

 

رژیم ایران دنبال وقت خریدن است

ملایان روی این حساب کرده‌اند که دولت ترامپ بمرور زمان ضعیف‌تر و درگیر سیاستهای داخلی آمریکا خواهد شد. بهتر آن که آمریکا را درگیر دیپلوماسی کشدار کنند. رژیم منتظر است جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره شکست بخورند و در سال ۲۰۲۱یک رئیس‌جمهور منعطف‌تر دموکرات به قدرت برسد...

ملایان گمان می‌کنند که قادر اند با استفاده از دیپلوماسی تحریم‌های تشدید شونده آمریکا را تضعیف کنند

آنها به‌خوبی می‌دانند که بندرت ممکن است آمریکا مذاکرات را با دست زدن به اقدام نظامی مختل کند. محققاًً، به‌عنوان مقدمه گفتگوها، ایران حتی ممکن است که فعالیت‌های اتمی‌اش را از سر گیرد تا اروپائیان را بترساند و برای تغییر خطوط قرمز آمریکا و گذاشتن فشار بیشتر بر روی واشنگتن، کارت فشار به‌دست آورد.

در صورتیکه مذاکرات شروع شود، تیم ترامپ باید اقدامات احتیاطی معقول را بکار گیرد تا از مخمصه مذاکره‌کنندگان اوباما دور شود. دولت ترامپ باید کارزار اعمال حداکثر فشار و خواسته‌های خود را حفظ کند...

 

نباید به سخنان تو خالی رژیم ایران اعتنایی کرد

هر گونه مذاکره‌یی با جمهوری اسلامی باید سقف زمانی داشته باشد و واشنگتن باید در صورت برخورد با روش معمول رژیم ایران یعنی سخنان تو خالی و بی‌صداقتی آماده ترک مذاکرات باشد.

در ماه مه، مایک پمپئو وزیر خارجه طرح ۱۲ماده‌ای خود را برای یک توافقنامه قابل‌قبول که می‌تواند روابط دیپلماتیک با رژیم ایران را بهبود بخشد اعلام کرد. از جمله خواسته‌های آمریکا از رژیم ایران کنارگذاشتن تروریسم و غنی‌سازی اورانیوم برای تولید بمب اتمی بود..

هر گونه مذاکره‌ای با جمهوری اسلامی نیز باید محدود به زمان باشد.

واشنگتن باید آماده باشد که در صورت برخورد با روشهای معمول و ریاکارانه رژیم میز مذاکره را ترک کند.

ترامپ باید همانند آنچه که با کیم جونگ اون در کره‌شمالی انجام داد، روی گفتگوی مستقیم با خامنه‌ای اصرار کند: روحانی دست و پایش بسته و فاقد نفوذ واقعی است. همچنین دولت باید به‌عنوان بهای شرکت اروپائیان در مذاکرات از آنها بخواهد تا به تحریم‌ها علیه برنامه موشکهای بالستیکی ایران، حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر بپیوندند.

 

مطالب مرتبط:

روشهای سخت‌ ترامپ علیه رژیم ایران

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/775e1e73-6e3e-4c71-a52b-7fd787eafbc3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات