728 x 90

چوب حراج به نفت ایران با تخفیف زیاد به چین برای رقابت با روسیه

صادرات نفت رژیم - عکس از آرشیو
صادرات نفت رژیم - عکس از آرشیو

خبرگزاری بلومبرگ یکشنبه ۱۲تیر، در گزارشی نوشت رژیم ایران برای ماندن در بازار چین، نفت خود را به این کشور با قیمت ارزان می‌فروشد.

با شروع جنگ و تجاوز روسیه به اوکراین و متعاقباً تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، چین نفت خود را با قیمت ارزان از روسیه وارد می‌کند این امر منجر به این شده است که رژیم ایران در رقابت، قیمت فروش نفت خام خود را تخفیف داده و با قیمت ارزان بفروشد.

واندانا هری بنیان‌گذار شرکت مشاور انرژی واندا اینسایتس در سنگاپور در این باره اظهار داشت: «تنها رقابت نفتی ایران و روسیه می‌تواند در چین باشد و این هم کاملاً به سود پکن است. این مسأله احتمالاً برای تولیدکنندگان نفت در خلیج‌فارس سخت باشد چرا که می‌بینند بازارهای ارزشمند خود را به‌خاطر نفت ارزان از دست می‌دهند».

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد رژیم ایران نفت خود را به قیمت تقریباً ۱۰دلار کمتر از نفت برنت به چین می‌فروشد تا بتواند با نفت روسیه که قرار است در ماه اوت وارد بازار این کشور بشود، رقابت کند. این در حالی است که پیش از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین رژیم ایران نفت خود را با تخفیف چهار تا پنج دلاری به چین می‌فروخت.

 

«سی.ان.ان» روز ۷خرداد در گزارشی به‌نقل از مرکز «پژوهش‌های انرژی و هوای پاک» خبر داد، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، میزان فروش نفت ایران به چین به‌دلیل رقابت با مسکو به بیش از یک چهارم کاهش یافته است.

سی.ان.ان به‌نقل از کارشناسان حوزه انرژی نوشته است، پس از تحریم صنعت نفت روسیه توسط آمریکا و بریتانیا، مسکو فروش نفت خود را به چین افزایش داده و این رقم از فوریه تاکنون به بیش از ۷.۵میلیارد دلار رسیده است.

به گفته کارشناسان، این امر باعث شده است که چین واردات نفت خود را از ایران کاهش داده و درخواست تخفیف بیشتری کند.

این گزارش در ادامه افزوده است، نفت روسیه ارزان‌تر بوده و عیار بالاتری نسبت به نفت ایران دارد. از سوی دیگر، نهادهای غیرآمریکایی درگیر در این خرید و فروش، نگران تحریم‌های ثانویه آمریکا نیستند. این در حالی است که تحریم‌های ثانویه واشنگتن، هر نهاد غیرآمریکایی که با ایران خرید و فروش کند را در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e27f0f9d-7776-4634-8577-2f964a94ce03"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات