728 x 90

چهل‌وچهارمین روز حمله روسیه به اوکراین - موج محکومیت کشتار در بوچا + تصویر

مراسم تدفین شماری از کشته شدگان بوچا
مراسم تدفین شماری از کشته شدگان بوچا

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت که روسیه «تلفات قابل توجهی» در اوکراین متحمل شده است. وی در مصاحبه‌یی با شبکه انگلیسی اسکای نیوز گفت: «ما تلفات قابل توجهی از نیروها داریم و این یک تراژدی بزرگ برای ما است.

رویترز - آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت واشنگتن اجازه نخواهد داد هیچ چیزی مانع ارسال تسلیحات مورد نیاز اوکراین برای مقابله با روسیه شود. بلینکن می‌گوید که گزارشهای معتبرتر و بیشتر از شکنجه، تجاوز جنسی و قتل توسط سربازان روسی در اوکراین وجود دارد بلینکن، در ناتو، می‌گوید ائتلاف رو به رشدی از کشورها با اوکراین و علیه روسیه شکل می‌گیرد.

رویترز - مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه روسیه را به‌دلیل گزارشهایی مبنی بر «نقض فاحش و سیستماتیک و نقض حقوق بشر» با حمله به نیروهای روسیه در اوکراین، از عضویت در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل معلق کرد.

رویترز - ژنرال ارشد آمریکا می‌گوید: ایالات متحده و متحدان ۲۵هزار سیستم ضدهوایی مانند موشکهای استینگر به اوکراین فرستاده‌اند. میلی ژنرال ارشد آمریکایی روز پنجشنبه در جلسه استماع سنا گفت که اوکراین به‌طور مؤثر از مینها در درگیری با روسیه استفاده می‌کند و خودروهای زرهی روسیه را مجبور به ورود به مناطق درگیری می‌کند که در آن در برابر تسلیحات ضدتانک عرضه شده توسط ایالات متحده آسیب‌پذیر هستند.

رویترز - اوکراینی‌ها در حال بازگشت به پایتخت کی‌یف هستند، برخی اشکبار و برخی دیگر نگران بازگشت به خانه پس از خروج نیروهای روسی از حومه شهر خود هستند. یک هفته پس از خروج نیروهای روسی از روستاهای شمال کی‌یف و به جای گذاشتن ساختمانهای تخریب شده و اجساد در برخی از خیابان‌ها، مقامات به مردم هشدار داده‌اند که از ترس تهاجم مجدد، هنوز به پایتخت باز نگردند.

رویترز - آمریکا به روسیه گفت که مذاکرات در مورد امنیت سایبری را متوقف می‌کند و کانال ارتباطی دو کشور را می‌بندد.

رویترز - استولتنبرگ ناتو: اعضای ناتو با تقویت حمایت از اوکراین موافقت کردند.

رویترز - اروین بولینگر، مقام دولتی سوئیس روز پنجشنبه گفت، سوئیس تاکنون حدود ۷.۵ میلیارد فرانک سوئیس (۸.۰۳ میلیارد دلار) از منابع مالی و دارایی خود را تحت تحریم‌ها علیه روس‌ها برای مجازات حمله مسکو به اوکراین مسدود کرده است.

رویترز - وزرای خارجه جی۷ آنچه را که به‌گفته آنها جنایات نیروهای مسلح روسیه در اوکراین است را محکوم کردند و افزودند که مسئولان مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. وزرای خارجه جی۷ شدیدترین نگرانی خود را از روسیه که کنترل تأسیسات هسته‌یی را به‌زور در دست گرفته است، ابراز می‌دارند. وزرای خارجه G۷ نسبت به سایر کشورها و بازیگرانی که کمپین دروغپراکنی روسیه را تقویت کرده‌اند ابراز نگرانی می‌کنند.

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه از غرب خواست تا روسیه را به دست عدالت بسپارد و گفت که اقدامات مسکو نه تنها علیه اوکراین، بلکه علیه اروپا نیز انجام می‌شود. اوکراین خواهان تحریم‌هایی است که به اندازه کافی فلج کننده باشد تا روسیه را مجبور کند که به جنگ خود پایان دهد، زیرا برخی کشورها را متهم می‌کند که رفاه اقتصادی را بالاتر از مجازات برای کشتار غیرنظامیان قرار می‌دهند که غرب آن را به‌عنوان جنایات جنگی محکوم می‌کند.

رویترز - سرگی نیکیفوروف، سخنگوی ریاست‌جمهوری اوکراین در تلویزیون ملی گفت زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در کی‌یف با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفتگو خواهد کرد.

رویترز - اطلاعات نظامی انگلستان- توپخانه و حملات هوایی روسیه در امتداد خط کنترل دونباس ادامه دارد.

رویترز - سخنگوی وزیر خارجه اتریش روز پنجشنبه با پیوستن به گروهی از کشورهای اتحادیه اروپا که این هفته اقدامات مشابهی را انجام داده‌اند، گفت: اتریش ۴دیپلمات روسی را به‌دلیل رفتارهای ناسازگار با وضعیت دیپلماتیک آنها اخراج می‌کند.

رویترز - دیمیترو کولیبا، وزیر خارجه اوکراین که روز پنجشنبه با کشورهای گروه ۷ و ناتو گفتگو می‌کرد، گفت که کشورش به‌دنبال «راه‌حل‌های بلندمدت» برای کمک به پیروزی در جنگ با روسیه است.

رویترز - جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت، دور پنجم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، از جمله ممنوعیت واردات زغال‌سنگ، می‌تواند در روز پنجشنبه یا جمعه مورد توافق این اتحادیه باشد.

 

قدردانی اوکراین از تعلیق روسیه در شورای حقوق‌بشر

اوکراین روز پنجشنبه (۱۸فروردین) ضمن استقبال از تصمیم برای تعلیق روسیه از شورای حقوق‌بشر تأکید کرد و گفت که «جنایتکاران جنگی» نباید در این نهاد نمایندگی داشته باشند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با انتشار توئیتی در این خصوص تصریح کرد: «تعلیق مشارکت روسیه در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل مجازات جدیدی برای تجاوز به اوکراین است». وی افزود: «ما باید فشار هماهنگ بر روسیه را در همه مجامع بین‌المللی حفظ کنیم. بیایید روسیه را وادار کنیم تا در پی صلح با ما باشد».

 

زلنسکی کشتار در بورودیانکا را بسیار وحشتناک‌تر از بوچا خواند

همزمان با گزارشها درباره تجدید قوای نیروهای روسیه برای حمله به شرق اوکراین، ولودیمیر زلنسکی جنایات روسیه در شهر بورودیانکا در نزدیکی کی‌یف را «بسیار وحشتناک‌تر» از بوچا خواند.

مقامات اوکراین از کشف دهها جسد در بورودیانکا در استان کی‌یف خبر داده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، شامگاه پنجشنبه گفت جنایات روسیه در این شهر «بسیار وحشتناک‌تر» از بوچا بوده است.

درباره کشتار در بوچا، در همین استان، نیز جزییات بیشتری منتشر شده و به‌گفته آناتولی فدوروک، شهردار، تاکنون ۳۲۰ جنازه جمع‌آوری شده و ۱۶۳نفر از آنان شناسایی شده‌اند.

به گفته مقام‌های اوکراین، این افراد با شلیک گلوله از نزدیک کشته شده‌اند.

 

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه واردات زغال‌سنگ روسیه وضع کرده و هم‌چنین بنادر خود را به روی کشتی‌های روسی می‌بندد. یکی از مقامات شورای اروپا گفت که این اقدام آغازگر دور پنجم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو به‌خاطر جنگ اوکراین خواهد بود. این تحریم‌ها هم‌چنین شامل ممنوعیت صادرات ۱۰میلیارد یورویی به روسیه، از جمله در حوزه تکنولوژی، و مسدود کردن دارایی‌های چندین بانک روسی می‌شود. اتحادیه اروپا علاوه بر این تحریم‌ها از طرح افزایش ۵۰۰میلیون یورویی تأمین تسلیحاتی اوکراین حمایت کرد تا مجموع این کمکهای تسلیحاتی به یک و نیم میلیارد دلار برسد. شارل میشل، رئیس شورای اروپا، در توئیتر نوشت که این طرح «به‌سرعت تصویب خواهد شد».

حمله روسیه به اوکراین - 0

حمله روسیه به اوکراین - 1

حمله روسیه به اوکراین - 2

حمله روسیه به اوکراین - 3

حمله روسیه به اوکراین - 4

حمله روسیه به اوکراین - 5

حمله روسیه به اوکراین - 6

حمله روسیه به اوکراین - 7
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff3430da-3abd-4e59-a0c8-5cd69a8e4dc6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات