728 x 90

چهل و هفتمین روز جنگ در غزه -وزارت بهداشت فلسطین در غزه: تعداد کشته‌شدگان به ۱۴۱۰۰نفر افزایش یافت

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات چهل و هفتمین روز جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

 

کابینهٔ جنگ اسراییل به‌دنبال یک جلسهٔ شش ساعته در تل‌آویو، در بامداد چهارشنبه توافق بر سر آتش‌بس موقف به‌ازای آزادی گروگانها را تصویب کرد.

در بیانیهٔ صادره از سوی دفتر نخست‌وزیر اسراییل آمده است که ۵۰زن و کودکان طی ۴روز آزاد می‌شوند و در این مدت، درگیریها متوقف خواهد شد. برای هر ۱۰گروگان آزاد شدهٔ دیگر، وقفه به‌مدت یک روز تمدید می‌شود.

 

نتانیاهو پیش از جلسهٔ کابینهٔ اسرائیل، گفت: «ما در جنگ هستیم و تا زمانی که به همهٔ اهدافمان برسیم، به جنگ ادامه خواهیم داد: نابودی حماس، بازگشت همهٔ ربوده‌شدگان و افراد مفقود و تضمین این‌که هیچ عنصری در غزه نباشد که اسراییل را تهدید کند».

 

وزارت‌خارجهٔ قطر با صدور بیانیه‌یی برای اعلام توافق آتش‌بس بشردوستانه در غزه، نوشت: «این توافق شامل آزادی ۵۰گروگان غیرنظامی زن و کودک که هم‌اکنون در نوار غزه تحت بازداشت هستند به‌ازای آزادی شماری از زنان و کودکان فلسطینی است که در زندانهای اسراییلی تحت بازداشتند خواهد بود؛ شمار کسانی که آزاد می‌شوند در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت».

وزارت‌خارجهٔ قطر، افزود: «وقفة بشردوستانه هم‌چنین اجازهٔ ورود تعداد بیشتری از کاروانهای بشردوستانه و کمکهای امدادی را خواهد داد که شامل سوخت برای نیازمندی‌های بشردوستانه است»...

 

هاآرتص گزارش داد: «زودترین زمانی که گروگانها می‌توانند آزاد شوند ساعت ۵صبح پنجشنبه ۲۴ساعت بعد از انتشار فهرست زندانیان فلسطینی که آزاد می‌شوند توسط اسراییل خواهد بود. این زمانبندی به مردم اسراییل اجازه می‌دهد که علیه توافق شکایت کنند».

 

در همین حال حماس گفت که آتش‌بس از ساعت ۱۰صبح پنجشنبه به‌اجرا گذاشته خواهد شد.

 

وزارت‌خارجه قطر روز چهارشنبه اول آذر اعلام کرد حماس و اسراییل بر سر توقف چهار روزه بشردوستانه حملات در غزه، به توافق رسیدند. توافقی که قابل تمدید خواهد بود.

رویترز ضمن انتشار این خبر به‌نقل از وزارت‌خارجه قطر نوشت: توقف موقت جنگ با میانجیگری قطر، مصر و آمریکا صورت گرفت و شامل آزادی ۵۰زن و کودک غیرنظامی است که در حال حاضر در نوار غزه گروگان هستند. در ازای آن اسراییل تعدادی از زنان و کودکان فلسطینی را که در زندانها این کشور در بازداشت به‌سر می‌برند آزاد خواهد کرد. قرار است تعداد آزاد شدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش یابد.

 

رویترز افزود حماس و اسراییل به‌عنوان بخشی از توافقنامه‌ای که در آن ۵۰زن و کودک گروگان گرفته شده در مقابل ازای آزادی ۱۵۰زن و کودک فلسطینی از زندان اسراییل آزاد می‌شوند، توافق کرده‌اند که درگیریها در غزه را به مدت چهار روز متوقف کنند.

این توافق هم‌چنین اجازه می‌دهد صدها کامیون کمکهای بشردوستانه، پزشکی و سوخت اجازه وارد تمام نقاط نوار غزه شوند.

 

حسین الشیخ دبیرکل کمیتهٔ اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در حساب ایکس خود، نوشت: «پرزیدنت (محمود) عباس و رهبری از توافق آتش‌بس بشردوستانه استقبال می‌کنند، ما از تلاش قطر و مصر قدردانی می‌کنیم و فراخوان خود را برای توقف همه‌جانبه (حملهٔ) اسراییل به مردم فلسطین، ارائهٔ کمکهای بشردوستانه و اجرای یک راه‌حل سیاسی مبتنی بر مشروعیت بین‌المللی مورد تأکید قرار می‌دهیم که منجر به پایان اشغالگری و دستیابی مردم فلسطین به آزادی، استقلال و حاکمیت بشود».

 

رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌یی ضمن استقبال از توافق برای آزادی گروگانها به‌ازای آتش‌بس موقت، تأکید کرد: «مهم است که تمام جنبه‌های این معامله به‌طور کامل اجرا شود.

توافق امروز باید گروگانهای آمریکایی بیشتری را به خانه بیاورد، و من تا زمانی که همه آنها آزاد نشوند دست از کار برنخواهم داشت.

 

وزیر خارجهٔ قطر از جامعهٔ جهانی خواست «از این پنجرهٔ کوتاه فرصت برای ایجاد حرکت بیشتر برای مسیر دیپلماتیک» استفاده کند.

سران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان از توافق آتش‌بس موقت به‌ازای آزادی شماری از گروگانها استقبال کردند.

 

رئیس‌جمهور فرانسه در حساب ایکس خود، نوشت: «من از اعلام توافق برای آزادی گروگانها و آتش‌بس بشردوستانه استقبال می‌کنم. ما به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که همهٔ گروگانها آزاد شوند. آتش‌بس بشردوستانه اعلام‌شده باید کمک‌رسانی... به مردم غزه را ممکن کند».

 

کشورهای مختلف عربی از توافق آتش‌بس به‌ازای آزادی شماری از گروگانها استقبال کردند.

وزرای خارجهٔ مصر، اردن و عربستان در صحبت با خبرنگاران در لندن گفتند که این توافق می‌بایست به از سرگیری مذاکرات برای یک راه‌حل دو کشوری بیانجامد.

 

وزارت‌خارجه چین و وزارت‌خارجه روسیه نیز از توافق بین اسراییل و حماس استقبال کردند.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا در گزارشی از آخرین تحولات میدانی غزه نوشت: صبح چهارشنبه، ساعاتی قبل از اعلام توافق آتش‌بس اعلام شده توسط اسراییل و حماس، اسراییل حملات خود را به چندین منطقه در شمال غزه تجدید کرد. همزمان شهرکهای اسراییل در اطراف نوار غزه نیز هدف موشکهای حماس قرار گرفتند.

طی شامگاه سه‌شنبه نیز مناطق شجاعیه، شیخ رضوان، اردوگاه نـُصـِیرات در مرکز و شرق غزه، هم‌چنین منطقه خان یونس در جنوب نوار غزه هدف بمبارانهای اسراییل قرار گرفتند.

خبرگزاری وفا در خبر دیگری نوشت: ارتش اسراییل با ارسال پیامی تهدید کرد طی چند ساعت آینده به بیمارستان اندونزی در بیت لاهیا در شمال غزه حمله خواهد کرد و مدعی شد در این بیمارستان فعالیت‌های نظامی وجود دارد.

 

خبرگزاری وفا افزود از تعداد ۷۳۰بیمار بستری در این بیمارستان تنها ۱۰۰تن در همآهنگی با صلیب‌سرخ به بیمارستان خان یونس در جنوب غزه منتقل شده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه با ارائه آماری غیرنهایی از تلفات انسانی جنگ اخیر غزه اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان به ۱۴۱۰۰نفر افزایش یافته که بیش از ۵۸۴۰تن از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند. این منبع تعداد مجروحان را بیش از ۳۳هزار و مفقودین را بیش از ۶۸۰۰تن اعلام کرد.

 

رسانه‌های خبری روز چهارشنبه از ادامهٔ حملات اسراییل در غزه پیش از شروع آتش‌بس موقت خبر دادند.

ارتش اسراییل گفت که یک حملهٔ زمینی را در منطقه‌یی در نزدیکی کمپ جبالیا در غزه علیه نیروهای حماس انجام داده است.

 

سخنگوی ارتش اسراییل قبل از ظهر چهارشنبه در حساب ایکس خود، نوشت: «نیروهای ارتش اسراییل به جنگ در نوار غزه ادامه می‌دهند. آنها تاکنون حدود ۴۰۰ورودی تونل را کشف و منهدم کرده‌اند».

 

ارتش اسراییل اعلام کرد روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه پایگاههای نظامی و مناطق شمالی اسراییل تحت آتشباری و موشک‌باران مستمر حزب‌الله قرار داشته است. وی افزود در واکنش به حملات حزب‌الله چند هسته عملیاتی آن‌که قصد شلیک موشک به سمت اسراییل را داشتند توسط هواپیماهای اسراییل نابود شدند. هم‌چنین تأسیسات نظامی، انبارهای تسلیحات و سایتهای تولید سلاح حزب‌الله در عمق خاک لبنان هدف حملات هوایی جنگنده‌های اسراییل قرار گرفتند.

 

 

 

مقام فلسطینی توافق با اسراییل این به معنی آزادی کامل ۱۰۰نفر از حدود ۲۴۰ نفری است که حماس دستگیر کرده بود.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا: توافق بشردوستانه و آزادی گروگانها به خانواده‌های آسیب دیده در اسراییل امید و مقداری به فلسطینی‌های غزه مهلت می‌دهد.

اکنون باید تلاش‌ها را برای بازگرداندن همه گروگانهای باقی مانده به خانه، افزایش کمکهای بشردوستانه و استفاده از این بارقه امید که مدتها در انتظار آن بودیم برای یافتن راه‌حلی بادوام و پایدار و چشم‌انداز واقعی برای صلح که افق سیاسی را بازسازی می‌کند، مضاعف کنیم.

اسرائیل و حماس روز چهارشنبه بر سر آتش‌بس در غزه به مدت حداقل ۴روز توافق کردند تا در ازای دست‌کم ۱۵۰فلسطینی زندانی در اسرائیل، کمک‌ها به غزه داده شود و حداقل ۵۰گروگان اسیر شده توسط شبه‌نظامیان آزاد شوند.

یک مقام فلسطینی به رویترز گفت، توافق اسراییل و حماس که روز چهارشنبه برای آزادی ۵۰گروگان در غزه در ازای آزادی ۱۵۰ اسیر فلسطینی به توافق رسید، اواخر این ماه نیز تکرار خواهد شد.

مقام فلسطینی که نخواست نامش فاش شود، گفت که این به‌معنای آزادی کامل ۱۰۰نفر از حدود ۲۴۰ نفری است که حماس دستگیر کرده بود.

نشست گروه ۲۰: پوتین می‌گوید رویدادهای غزه نیز تکان‌دهنده است

ارتش سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که اسراییل حملات هوایی را به مواضع در مجاورت دمشق انجام داده است که هیچ مجروح یا کشته‌ای نداشته است. در بیانیه ارتش سوریه آمده است که این موشکها از بلندیهای جولان شلیک شده‌اند.

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسراییل هیچ اشاره‌ای به آزادی زندانیان فلسطینی نکرده است، اما وزارت دادگستری اسراییل فهرستی از ۳۰۰اسامی از اسرای فلسطینی را منتشر کرده است که می‌توانند آزاد شوند.

در بیانیه دولت آمده است: دولت اسراییل متعهد است همه گروگانها را به خانه بازگرداند. امشب، توافق پیشنهادی را به‌عنوان اولین مرحله برای دستیابی به این هدف تأیید کرد.

 یک منبع امنیتی مصری گفت که میانجی‌ها به‌دنبال برقراری آتش‌بس در ساعت ۱۰صبح روز پنجشنبه بودند، هر چند که این هنوز در انتظار تأیید اسرائیلی‌ها بوده است و حماس به‌دنبال آغاز آزادی گروگانها ساعاتی بعد از آتش‌بس می‌باشد. سخنگوی وزارت دفاع اسراییل گفت که آتش‌بس احتمالاً «فردا» برقرار خواهد شد.

در بیانیه کاخ اردن آمده است، ملک عبدالله، پادشاه اردن روز چهارشنبه برای گفتگو با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر درباره چگونگی پایان دادن به «تجاوزات اسراییل به فلسطینیان» به قاهره رفت.

دولت عراق حملات هوایی شبانه آمریکا در جنوب بغداد را که منجر به کشته شدن ۸تن از اعضای گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله عراق هم‌سو با ایران شد، محکوم کرد و گفت که این حملات تشدید خطرناکی است که با مقامات همآهنگ نشده است.

پاپ فرانسیس روز چهارشنبه به‌طور جداگانه با بستگان اسراییلی گروگانهایی که توسط حماس و فلسطینی‌ها به همراه خانواده در غزه نگهداری می‌شوند دیدار کرد و گفت که درگیری از جنگ فراتر رفته و به «تروریسم» تبدیل شده است.

وزرای خارجه عرب از توافق برای آتش‌بس موقت بین اسراییل و گروه شبه‌نظامی حماس در غزه در روز چهارشنبه استقبال کردند، اما گفتند که باید تمدید شود و اولین گام در جهت توقف کامل درگیریها باشد.

وزرای خارجه عربستان، مصر و اردن در یک نشست خبری در لندن گفتند که این توافق که شامل آزادی گروگانها و افزایش کمکها به نوار ویران شده غزه است، در نهایت باید به ازسرگیری مذاکرات برای راه‌حل دو کشوری نیز منجر شود.

وزیر خارجه عربستان می‌گوید شورای امنیت سازمان ملل یک انتخاب دارد: در مجازات دستجمعی در غزه شریک باشد یا اطمینان حاصل شود که غیرنظامیان بی‌گناه غذا، آب، دارو دریافت خواهند کرد.

وزیر خارجه اردن گفت: هر روز پتانسیل برای انفجار خشونت در کرانه غربی افزایش می‌یابد.

وزیر خارجه اردن می‌گوید غزه به ۸۰۰کامیون کمک در روز نیاز دارد، بنابراین شکاف بزرگی در کمکها با وجود توافق هم‌چنان باقی است

وزیر خارجه اردن گفت: مردم در شمال غزه باید تقویت شوند تا در خانه‌های خود بمانند، نه در آوارگی.

وال استریت ژورنال: توافق آزادی گروگانها در دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحله اول، ۳۰کودک، هشت مادر و ۱۲زن دیگر در یک دوره چهار روزه آزاد خواهند شد. افراد آشنا به توافقی که برای آزادی گروگانها صورت گرفته گفتند که اولین دسته گروگانها از روز پنجشنبه آزاد می‌شوند. زمان شروع توقف در نبرد «طی ۲۴ساعت آینده اعلام خواهد شد.

در مرحله دوم، حداکثر ۳۰گروگان در یک دوره سه روزه آزاد خواهند شد. مردم گفتند که در آن مرحله، گروگانهای غیراسراییلی می‌توانند آزاد شوند. مقامات اسراییلی در روزهای اخیر گفته‌اند که چنین توافقی برای آزادی گروگانها بدون اعمال فشار نظامی شدید اسراییل بر حماس امکان‌پذیر نبود.

 

 

اسرائیل می‌گوید که نیروهایش هم‌چنان در حال فعالیت هستند، دود بر فراز شمال غزه بلند شده است
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه از توافق بین اسراییل و حماس برای توقف چهار روزه درگیریها برای آزادی ۵۰گروگان غزه در ازای ۱۵۰فلسطینی زندانی در اسراییل و ورود کمکهای بشردوستانه به مناطق محاصره شده استقبال کرد.
روسیه از آتش‌بس اسراییل و حماس استقبال می‌کند و می‌گوید توقف‌های بشردوستانه تنها راه رو به جلو است
پاپ فرانسیس روز چهارشنبه به‌طور جداگانه با بستگان اسرائیلی‌هایی که توسط حماس گروگان گرفته شده و فلسطینی‌هایی که خانواده در غزه دارند دیدار کرد و گفت که درگیری از جنگ فراتر رفته و به «تروریسم» تبدیل شده است.
کرملین روز چهارشنبه از اظهارنظر درباره سخنان جان کربی، سخنگوی کاخ‌سفید مبنی بر این‌که ایران در حال بررسی ارائه موشکهای بالستیک به روسیه برای استفاده در اوکراین است، خودداری کرد.
شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق اعلام کردند که پنج تن از اعضای آن در پایگاه خود در جرف الصخر، در جنوب بغداد، در حملات آمریکا کشته شدند که به‌گفته واشنگتن در پاسخ به حملات شبه‌نظامیان هم‌سو با ایران علیه نیروهایش در منطقه بود.
بیانیه دولت عراق می‌گوید که حملات آمریکا نقض آشکار مأموریت ائتلاف ضدداعش در عراق است.

 

وال استریت ژورنال:
توافق آزادی گروگانها در دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحله اول، ۳۰کودک، هشت مادر و ۱۲زن دیگر در یک دوره چهار روزه آزاد خواهند شد. افراد آشنا به توافقی که برای آزادی گروگانها صورت گرفته گفتند که اولین دسته گروگانها از روز پنجشنبه آزاد می‌شوند. زمان شروع توقف در نبرد طی ۲۴ساعت آینده اعلام خواهد شد.
در مرحله دوم، حداکثر ۳۰گروگان در یک دوره سه روزه آزاد خواهند شد. برخی گفتند که در آن مرحله، گروگانهای غیراسراییلی می‌توانند آزاد شوند.
مقامات اسراییلی در روزهای اخیر گفته‌اند که چنین توافقی برای آزادی گروگانها بدون اعمال فشار نظامی شدید اسراییل بر حماس امکان‌پذیر نبود.


رویترز: اتحادیه اروپا از توافق آتش‌بس اسراییل و حماس استقبال می‌کند
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت که از توافق بین اسراییل و حماس درباره آزادی ۵۰گروگان و توقف درگیریها در غزه استقبال می‌کند.
او در بیانیه‌یی گفت: «کمیسیون اروپا تمام تلاش خود را برای استفاده از این توقف برای افزایش کمکهای بشردوستانه به غزه انجام خواهد داد»... .

رویترز: کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، توافق اسراییل و حماس را گامی حیاتی خواند
دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا از توافق بین دولت اسراییل و حماس برای توقف چهار روزه درگیریها در روز چهارشنبه استقبال کرد و آن را گامی حیاتی خواند و از طرف‌ها خواست تا توافق را به‌طور کامل انجام دهند.
کامرون گفت: «این توافق گامی مهم در جهت امدادرسانی به خانواده‌های گروگانها و رسیدگی به بحران انسانی در غزه است. من از همه طرف‌ها می‌خواهم که از اجرای کامل توافق اطمینان حاصل کنند».

 

رویترز اول آذر نوشت: محمود عباس از آتش‌بس بشردوستانه غزه استقبال کرد و راه‌حل‌های گسترده‌تری را خواستار شد.

رام‌الله، کرانه باختری- محمود عباس، روز چهارشنبه از توافق بشردوستانه با میانجیگری خارجی بین حماس و اسراییل در نوار غزه استقبال کرد و خواستار راه‌حل‌های گسترده‌تر برای درگیری طولانی‌مدت اسراییل و فلسطین شد.
دولت محمود عباس که در کرانه باختری اشغالی مستقر است، در یک پست شبکه اجتماعی به‌نقل از حسین الشیخ دستیار ارشد فلسطینی گفت: از تلاش (میانجی‌گری) قطر-مصر قدردانی می‌کند، خواهان آتش‌بس طولانی با اسراییل و اجرای یک راه‌حل سیاسی مبتنی بر مشروعیت بین‌المللی است.

 

سنتکام:
در ۲۱نوامبر یک هواپیمای گشت AC-۱۳۰ با افرادی که مسئول حمله موشکی به پرسنل ایالات متحده و ائتلاف در پایگاه هوایی الاسد عراق بودند، درگیر شد. این سایت تأیید بصری افراد را از زمان پرتاب تا زمان درگیری حفظ کرد. این حمله منجر به چندین تلفات دشمن شد.

خبرهای کوتاه از رویترز - اول آذر ۱۴۰۲

رویترز: دولت اسراییل و حماس روز چهارشنبه با توقف چهار روزه در جنگ موافقت کردند

بر اساس توافق، حماس ۵۰گروگان را در ازای ۱۵۰فلسطینی زندانی در اسراییل و ورود کمکهای بشردوستانه آزاد می‌کند

بیانیه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل: ۵۰ زن و کودک طی چهار روز آزاد خواهند شد و در این مدت حملات متوقف خواهد شد. همزمان کمکهای بشردوستانه، پزشکی و سوخت اجازه ورود به غزه را خواهند داشت

بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از توافق آزادی گروگانها استقبال کرد.

رویترز - نیروهای آمریکایی مجموعه‌یی از حملات را علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق انجام می‌دهند.

مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند که آمریکا در اولین واکنش علنی در عراق به دهها حمله اخیر علیه نیروهای نظامی آمریکا در منطقه دو سری حمله را در عراق علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انجام داد.

-نیروهای امنیتی عراق به سمت یک پهپاد در بالای منطقه سبز بغداد تیراندازی کردند.

پلیس و ارتش عراق اعلام کردند که نیروهای امنیتی عراق روز سه‌شنبه به یک پهپاد در بالای منطقه سبز بغداد که به‌شدت مستحکم شده است، آتش گشودند

-اسراییل اسرای فلسطینی را که طبق توافق غزه برای آزادی در نظر گرفته شده‌اند، فهرست کرد

-اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت که از توافق بین اسراییل و حماس درباره آزادی ۵۰گروگان و توقف درگیریها در غزه استقبال می‌کند.

-به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین، وفا، پنج فلسطینی روز چهارشنبه در اردوگاه تولکرم در کرانه باختری اشغالی در حمله پهپادهای اسراییل کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

-جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه از توافق برای آزادی گروگانهایی که توسط حماس در جریان حمله به اسراییل گرفته شده بود استقبال کرد.

-آکسیوس روز سه‌شنبه به‌نقل از دو منبع آگاه از این سفر گزارش داد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، قصد دارد اوایل هفته آینده برای گفتگو با مقامات اسراییلی و فلسطینی درباره جنگ جاری در غزه به اسراییل سفر کند.

-جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ‌سفید روز سه‌شنبه گفت، ایالات متحده در واکنش به توقیف یک کشتی باری از سوی گروه شورشی حوثی یمن، در حال بررسی «لیست‌گذاری تروریستی احتمالی» (حوثیها) است.

رویترز: بر اثر حملات اسراییل به جنوب لبنان در روز سه‌شنبه ۸نفر از جمله دو روزنامه‌نگار شاغل در یک شبکه تلویزیونی لبنان و یک مقام ارشد حماس کشته شدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/53ddaf65-34a4-4d23-8356-b5e860108c40"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات