728 x 90

چشم‌انداز آینده تأمین برق در ایران تاریک‌تر از پیش است

چشم‌انداز آینده تامین برق در ایران تاریک‌تر از پیش است
چشم‌انداز آینده تامین برق در ایران تاریک‌تر از پیش است

دویچه وله در شماره اول مرداد ماه خود در مطلبی به وضعیت برق و کمبود آب در ایران اشاره کرده و نوشت: ‌

قطع برق یگانه نارسایی‌ای نیست که جامعه ایران با آن روبه‌روست. اما این پدیده در کنار کمبود آب بدل به یکی از چالشهای اصلی رژیم ایران شده است؛ پدیده‌یی که هم موجب نارضایتی مردم شده و هم سرنوشت دولت را به چالش کشیده است.

بر اساس آمار منتشر شده حدود ۸۰درصد نیازهای ایران به انرژی از طریق انرژی‌های فسیلی تأمین می‌شود. به‌رغم آن، ایران با کمبود جدی برق روبه‌رو است؛ کمبودی که پدیده قطع برق را در پی دارد و همه ساله‌ باز تولید می‌کند.

 

 

علتهای کمبود برق در ایران

هر بار که ایران با پدیده کمبود و قطع برق روبه‌رو می‌شود،... بازار گمانه‌زنی پیرامون علت این نارسایی داغ می‌شود.

اما توجه به سابقه‌ٔ قطع برق در ایران، حکایت از یک مشکل جدی‌تر دارد؛ مشکلی که با تحریم‌های ایران آغاز نشد و به‌عملکرد این یا آن دولت نیز محدود نمی‌شود.

پدیده قطع برق به‌طور جدی در سال‌های دهه ۱۳۶۰و ۱۳۷۰به وجود آمد.

سردمداران رژیم آخوندی برای توضیح کمبود برق و پدیده قطع برق از جمله به الگوی مصرف برق به‌ویژه به مصرف خانگی آن اشاره می‌کنند. و می‌گویند مصرف سرانه برق در ایران حدود ۳برابر استاندارد مصرف در دنیا است. این در حالی است که مقایسه ساده میزان مصرف سرانه برق در ایران و کشورهای صنعتی و حتی کشورهای خلیج‌فارس چنین ادعایی را تأیید نمی‌کند.

به‌عنوان نمونه، مصرف برق در سه استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان که در شمار گرم‌ترین نقاط جهان به حساب می‌آیند، به‌مراتب کمتر از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس است.

نوشتن کمبود برق و پدیده قطع آن به‌ویژه در تابستان به حساب مصارف خانگی در مجموع تصویری ناصحیح از مشکل نارسایی در تأمین نیاز جامعه به برق ارائه می‌کند.

زمانی گفته بودند که نفت را سر سفره‌های مردم می‌برند، حال آن که برق را هم قطع کردند. «به این ترتیب نفتی که قرار بود در قالب یارانه‌ها سر سفره‌های مردم آورده شود، برق را از شبکه‌‌خانه‌ها ربوده است.»

 

بی توجهی رژیم ایران به تأمین برق مورد نیاز مردم

این‌که ایران با کمبود برق روبه‌روست، رازی نیست که در تابستان سال ۹۷کشف شده باشد. به‌رغم مشاهده پدیده قطع برق در سال‌های دهه ۱۳۶۰ عملاً اقدامی اساسی برای تأمین نیازهای جامعه به این منبع انرژی صورت نگرفت. صرف‌نظر از بی‌توجهی رژیم به انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری لازم در صنعت برق نیز صورت نمی‌گیرد.

برای تأمین نیازهای ایران به برق به میلیاردها دلار سرمایه نیاز است. بودجه‌یی که عملاً برای وزارت نیرو پیش‌بینی شده نمی‌تواند به نیازهای برخاسته از تأمین برق پاسخ دهد. یک کارشناس حکومتی معتقد است که دولت برای حل معضل قطع برق نیاز به سرمایه‌گذاری‌ بالغ بر ۴میلیارد یورو دارد. نیروگاههای برق آبی با ظرفیتی حدود ۵۰درصد کار می‌کنند. ذخایر مفید سدهای کارون در سال جاری به نصف میزان سال گذشته رسیده است. پدیده‌ای که در کاهش ظرفیت تولید برق این سدها مؤثر واقع شده است.

 

 

دزدی و چپاول از در آمد حاصله ار مصرف برق

دزدیها و چپاول رژیم از در آمدهای ملی نیز بخشی دیگر از علل معضل برق است به‌طور مثال پیام باقری یک کارشناس رژیم روز ۱۶تیر به خبرگزاری حکومتی ایلنا گفته است که سازمان برنامه و بودجه اواخر سال ۹۶و ظرف ماه‌های نخست سال جاری حدود «۱۷۰میلیارد تومان اعتبار از محل فروش برق و پولی که باید صرف سرمایه‌گذاری در صنعت برق می‌شد، برداشت کرد».

بی‌دلیل نیست که مردم به جان آمده از نارساییها و مشکلات معیشتی و دزدی و چپاول این رژیم در اعتراضات خود فریاد می‌زنند سوریه را رها کن فکری به‌حال ما کن.

 

عدم تمایل بخشی خصوصی به سرمایه‌گذاری در تولید برق

یکی دیگر از علل حل نشدن مشکل کمبود برق این است که بخش خصوصی به دلایل روشنی تمایل به مشارکت در تولید برق ندارد. این عدم تمایل دلایل متعددی دارد.

در ایران بهای فروش هر کیلووات برق هزینه تولید آن را جبران نمی‌کند. از این رو، فعالیت در صنعت برق، برای بخش خصوصی سودآور نیست.

یک عضو مجلس ارتجاع به نام اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس رژیم نیز پیش از این خواستار مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت شده بود و گفته بود تا بخش خصوصی به این حوزه جذب نشود و بهای برق نیز تصحیح نشود، مشکل کمبود برق حل نخواهد شد.

 

چشم انداز تاریکتر وضعیت برق پس از تحریمهای آمریکا

پیام باقری نایب رئیس هیأت مدیره‌ٔ سندیکای صنعت برق، در کنفرانس خبری روز ۱۶تیرماه، خبر از توقف ۳۰۰قرارداد مربوط به صنعت برق داد. او علت توقف این قراردادها را عدم توانایی و تمایل بخش خصوصی اعلام کرد.

افزون بر این مشکلات، کارشناسان از نقش تشدید تحریم‌ها نیز بر نارسایی‌های ناظر بر برق‌رسانی سخن گفته‌اند. باقری درباره خاموشی‌های احتمالی و دشواریهای رژیم ایران در تأمین برق گفته است: «چشم‌انداز آینده تأمین برق در ایران تاریک‌تر از پیش است.»

مطالب مرتبط:

قطع برق و کمبود آب، در ایران به بحران امنیتی تبدیل می‌شود

کمبود آب در ایران جدی است - جیره‌بندی آب در آبادان

عواقب فاجعه‌بار زیست محیطی سدسازیهای بی‌رویه توسط رژیم آخوندی

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/88267979-b63a-43bd-a48f-355e8e60691f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات