728 x 90

چرا عراق ثروتمند از نفت، قادر به تأمین برق نیست

چرا عراق ثروتمند از نفت، قادر به تأمين برق نيست
چرا عراق ثروتمند از نفت، قادر به تأمين برق نيست

وال استریت ژورنال ۳۰تیر ۹۷در مورد تظاهرات مردم عراق در اثر نبود برق و خدمات، از جمله نوشت، تظاهرات برای بیش از یک هفته جنوب نفت خیز عراق را در برگرفته و تظاهر کنندگان بواسطه ناتوانی دولت در تأمین خدمات پایه مانند برق، درمان و آب تمیز علیه دولت دست به اعتراض زدند.

برخی خانه‌ها خصوصاً در ساعتهایی از شبانه روز که مصرف برق بالا است، تنها چند ساعت در روز برق دولتی دریافت می‌کنند. کسانی‌ که استطاعت آن را دارند ژنراتورهای خودشان را می‌خرند و یا برق که می‌رود از ژنراتورهای محله، برق خریداری می‌کنند

بنا بر اسناد وزارت برق عراق، تقاضای برق این کشور، در اوج مصرف خود در تابستان به ۲۳۰۰۰مگاوات رسیده است اما عراق تنها توان تولید ۱۵۹۰۰مگاوات برق دارد. بنا بر این عراق بایستی ۷۱۰۰مگا وات باقی کمبود برق مورد نیاز خود را وارد کنند. تحلیلگران می‌گویند که تقاضا برق به‌طور متوسط هر ساله حدود ۷% بالاتر می‌رود.

عراق تعداد زیادی پروژه، از جمله قراردادهای چند میلیارد دلاری با زیمنس و ژنرال الکتریک، برای افزایش توان تولید برق را شروع کرده اما این پروژه‌ها هنوز تمام نشده‌اند.

 

قطع برق عراق توسط رژیم ایران

چند سال است که عراق از ایران برق خریداری می‌کند اما رژیم ایران بواسطه قروض پرداخت نشده عراق و کمبود برق خودش، صدور برق به عراق را قطع کرده است. مصعب المدرس، سخنگوی وزارت برق عراق گفت که این کشور پول برای پرداخت دارد اما دیگر بدون نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران قادر به انتقال پول به این کشور نیست.

وزارت برق عراق اما می‌گوید، بزرگترین مشکل نه تولید برق بلکه توزیع آن است. آنها می‌گویند تا ۶۵% برق توسط کسانی مصرف می‌شود که به‌طور غیرقانونی از شبکه برق‌ دزدی می‌کنند و یا کنتور برق ندارند. جمع‌آوری پرداخت برای فیش‌های برق نیز ضعیف است. در سال ۲۰۱۵که بهترین سال در این زمینه بود، وزارت برق می‌گوید که تنها پول ۱۲% فیشها را دریافت کرده است.

سخنگوی این وزارتخانه عراقی گفت دولت در سال ۲۰۱۵تلاش کرد که پول فیش‌های بیشتری را دریافت کند و مصرف غیرقانونی برق را متوقف کند اما با عکس‌العمل مردم روبه‌رو شد که باعث شد کار متوقف شود. مدرس گفت که از بزرگترین مخالفان سیاست دولت، تولیدکنندگان برق خصوصی بودند که به‌گفته وی حدود ۱۰میلیارد دلار در سال بواسطه ناتوانی دولت در تأمین برق سود می‌برند...

حسام حسن، یک تظاهر کننده اهل بصره گفت، «عقلانی نیست که با افزایش زیاد دمای هوا، برقی وجود ندارد و آب آن‌قدر شور است که ما نمی‌توانیم خودمان را بشوریم چون پوستمان را می‌سوزاند».

 

سرنوشت بودجه میلیاردی برق عراق

یکی از سیاستمداران عراقی می‌گوید دولتهای قبلی نزدیک به ۴۰میلیارد دلار برای برق هزینه کرده‌اند در حالیکه با این مبلغ امکان داشت شرکتهای برق معتبری مانند زیمنس آلمان را به‌طور کامل خرید.

هزینه یک نیروگاه بخار نزدیک به ۳۰۰میلیون دلار برآورد می‌شود. و با تأسیس ۱۰نیروگاه می‌تواند ۳۰۰۰مگاوات برق مورد نیاز عراق را تولید کرد. ولی گفته می‌شود رژیم ایران از کانال گروه‌های وابسته خود، پروژه‌های ساخت ایستگاه برق در عراق را مختل کرده و هر گاه منافع خود را در معرض تهدید می‌بیند از کارت کمبود برق و خدمات به‌عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند.

 

فساد گسترده دولتی در عراق

ناظران عقیده دارند فساد دولتی و عدم حسابرسی و نظارت بر کار دولت عاملی است که نمی‌گذارد این دولت به سوی خودکفایی در صنعت برق برود. ناظران، راه‌حل‌هایی که تابه‌حال برای مشکل برق داده شده را غیرمسئولانه می‌دانند.

اخیراً دولت عراق ۴۰۰مگاوات از ۷۵۰مگاوات برقی که سهم استان موصل بوده را به نفع استانهای جنوب عراق قطع کرده است تا اعتراضات مردم استانهای جنوبی را فرو بنشاند.

رژیم ایران در قراردادهایی که با دولت عراق بست طی سالهای ۲۰۰۷تا ۲۰۱۳چهار شبکه برق به استانهای بصره، عماره، دیالی و خانقین کشید و ۱۲۰۰مگاوات برق به این کشور فروخت. هم‌اکنون عراق نیازمند ۸هزار مگاوات برق وارداتی است تا بتواند پاسخگوی مصرف کشور باشد.

مصعب المدرس سخنگوی وزارت برق عراق گفت بغداد می‌خواهد نیروگاههایی را تأسیس کند که طی دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و می‌تواند ۸هزار مگاوات برق تولید کند

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b3f1048-a4c9-44c9-9a85-267956a86ad3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات