728 x 90

چرا رژیم ایران مجبور می‌شود توافق اتمی بسیار سخت‌گیرانه‌تری را بپذیرد؟

ته کشیدن ذخایر ارزی رژیم ایران
ته کشیدن ذخایر ارزی رژیم ایران

سایت اویل پرایس در آمریکا روز دوشنبه ۳۰فروردین نوشت: حتی پیش از توافق اتمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال۲۰۱۵ میان ایران و پنج به اضافه یک (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، موضوع آزمایش و توسعه فناوری موشکی ایران یک موضع چالش برانگیز بود.

این سایت در مورد این‌که چرا رژیم ایران مجبور خواهد بود که توافق اتمی بسیار سخت‌گیرانه‌تر را بپذیرد، افزود: اکنون، با توجه به این‌که اقتصاد ایران نزدیک به یک نقطه بحرانی است، همان‌گونه که داده‌های تازه اقتصادی - که اویل پرایس (OilPrice.com) به‌طور انحصاری آن را به‌دست آورده -نشان می‌دهند، منابع نزدیک به دولت تهران می‌گویند که ایران ممکن است مایل باشد که برای نخستین بار با قوانین تازه سختگیرانه بر برنامه موشکی کشور موافقت کند.

اویل پرایس به بحران جدی ذخایر ارزی رژیم اشاره کرد و نوشت: مشکل اقتصادی اساسی که ایران با آن روبه‌رو است این است که ذخایر ارزی این کشور در حال حاضر تنها در حدود ۱۰میلیارد دلار است در حالی که درست پیش از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام در ماه مه ۲۰۱۸، حدود ۱۱۴میلیارد دلار آمریکا بود.

این سایت به‌نقل از منبعی که با آخوند حسن روحانی همکاری نزدیک دارد، اضافه کرد: "این بدان معناست که سپاه [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی] هنگام تأمین بودجه شبکه بین‌المللی نیابتی‌های خود که هم‌اکنون برای طرح نفوذ ایران از جمله در صحنه‌های عملیاتی مهم یمن، لبنان و سوریه استفاده می‌شود به این دلیل که این افراد خواهان دریافت حقوق خود به دلار یا طلا هستند، به ته جیب خود رسیده است.

به‌گفته این منبع، این روند نزولی ذخایر ارزی ادامه خواهد داشت و این ذخایر ایران ظرف سه ماه صفر خواهد شد، زیرا در حال حاضر نرخ فرار سرمایه ارزی یا ارز خارجی از ایران - و به‌ویژه به ترکیه، دبی، مالزی و اسپانیا - در حدود ۴ تا ۴.۵میلیارد دلار در ماه است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2c657055-8350-4fe0-9715-d4161645a949"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات