728 x 90

پیامدهای حمله به مرکز ساخت سانتریفیوژها در کرج – گزارش خبری

حمله به مرکز ساخت سانتریفیوژها در کرج
حمله به مرکز ساخت سانتریفیوژها در کرج

چنان‌چه بارها شاهد بودیم رژیم آخوندی به‌دلیل بحرانهای لاعلاجش تلاش می‌کند با سانسور دیوانه‌وار، خبرهای شکستش را بپوشاند. یکی از نمونه‌های اخیر آن حمله به شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران، تسا، در کرج است.

 

حمله به شرکت داروسازی برکت؟

ابتدا برخی از رسانه‌های حکومتی مانند خبرگزاری ایلنا گزارش کردند که به کارخانه داروسازی «برکت» حمله پهپادی شده اما ناموفق مانده است. پس از مدت کوتاهی این خبر از خروجی ایلنا برداشته شد.

-41

تصویری از درج خبر در خبرگزاری حکومتی مهر

 

ایلنا نوشته بود: «یک پهپاد قصد حمله به مجموعه دارویی زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام را داشته که این حمله ناموفق بوده و گویا نقطه مجاور این مجموعه هدف حمله قرار گرفته که هیچ آسیبی به‌دنبال نداشته است».

شورای عالی امنیت رژیم (۲تیر) از یک حملهٔ پهپادی به یک سایت سازمان انرژی اتمی در کرج در بامداد چهارشنبه ۲تیرماه خبر داد. شورای عالی امنیت رژیم ادعا کرد حمله خنثی شده و خسارتی وارد نشده است. حمله به تسا (تکنولوژی سانتریفوژ ایران) در ساعت ۲ و ۵دقیقه بامداد صورت گرفت.

شرکت تسا قبلاً زیر پوشش «شرکت تابا» واقع در کیلومتر ۱۰ اتوبان کرج قزوین در بلوار سها در فروردین ۱۳۹۰ توسط مقاومت ایران افشا شده بود.

سایت نورنیوز نیز، بدون اشاره به پهپاد یا هر نوع جزییات بیشتر در مورد نوع حمله، نوشت: «چگونگی این رخداد و هم‌چنین شناسایی عوامل آن، از سوی مراجع مسئول در دست بررسی و پیگیری است».

تا اینجای کار مشاهده کردید که عمده رسانه‌های رژیم گرای شرکت داروسازی برکت را دادند و تلاش کردند حمله به شرکت تسا (تکنولوژی سانتریفوژ ایران) را بپوشانند.

 

نتیجه حمله؟

بر اساس اطلاع‌رسانی شورای عالی امنیت رژیم هیچ خسارتی به این محل وارد نشده و حمله خنثی شده است. خبرگزاری صدا و سیمای رژیم و ایسنا در این مورد نوشتند: این اقدام «با شکست روبه‌رو شد و هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی نیز به‌دنبال نداشت».

خبرگزاری مهر آخوندی هم نوشت: «یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر در همین زمینه اعلام کرد: بامداد امروز یک ریزپرنده (کوادکوپتر) قصد حمله خرابکارانه به یک مجموعه سازمان انرژی اتمی در اطراف تهران را داشت اما موفق به انجام عملیات نشد و در نهایت ساقط گردید».

 

اما واقعیت چیست؟

نیویورک تایمز در این زمینه نوشت: «ساختمان هدف حمله یکی از مراکز اصلی تولید سانتریفوژهای مورد استفاده در دو تأسیسات هسته‌یی فردو و نطنز بوده است… فرد آشنا با این حمله می‌گوید که این پهپاد ظاهراً از داخل ایران بلند شد، از جایی نه چندان دور از این مرکز، و به ساختمان برخورد کرد».

نیویورک تایمز در ادامه به‌نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا نوشت: «حمله به تأسیسات تولید سانتریفوژ رژیم ایران در فهرست پیشنهادی بود که اسراییل در اوایل سال۲۰۲۰ به مقام‌های ارشد دولت دونالد ترامپ از جمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، و جینا هسپل رئیس سی آی ای به‌عنوان بخشی از طرح گسترده خود علیه برنامه هسته‌یی رژیم ایران ارائه کرده است.

به‌نوشته نیویورک تایمز، برخلاف ادعای ایران مبنی بر خنثی کردن این حمله، عملیات موفقیت‌آمیز بوده و پهپادها توانسته‌اند به کارخانه حمله کنند. به‌گفته او، میزان خسارات احتمالی هنوز مشخص نشده است».

 

روزنامه الجریده کویت (۳تیر) نوشت: «این انفجار قرار بود توسط بمبی که در یک ساختمان متعلق به این سازمان در شهر کرج (غرب تهران) کار گذاشته شده بود، صورت بگیرد».

الجریده افزود: «نهادهای امنیتی ایران موفق به کشف بمبی شدند که مدتها قبل در زیر یکی از پایه‌های این ساختمان واقع در منطقه کردان کرج کار گذاشته شده بود… این ساختمان میزبان جلسه‌یی از دانشمندان برجسته هسته‌یی ایران بود و عاملان حادثه با استفاده از «کواد کوپتر» مجهز به دستگاه منفجره‌کننده بی‌سیم سعی در منفجر کردن بمب داشتند اما نهادهای امنیتی به‌وجود این پهپاد کوچک در بالای ساختمان به‌محض شروع جلسه پی برده و فوراً دستور لغو جلسه و تخلیه همه دانشمندان و کارشناسان از محله حادثه شدند».

الجریده تشریح کرد: «به‌محض این‌که نیروهای امنیتی برای پایین آوردن «کواد کوپتر» شروع به تیراندازی کردند، این پهپاد کوچک بین کابل‌های برق و درختانی که محل را احاطه کرده بودند گیر کرده و عاملان حمله نتوانستند مأموریت خود را عملی کنند و انفجار ناکام ماند».

 

از خلال گزارشهای منتشر شده در رسانه‌های خارجی می‌توان دریافت که حمله بزرگی علیه مرکز ساخت سانتریفوژهای رژیم در کرج تدارک دیده شده است. انتقال حجم زیادی ماده منفجره و پرواز پهپادی که این مواد را منفجر کند بیانگر ضعف و شکافهای عمده در سیستمهای امنیتی آخوندهاست. موضوعی که طی سال گذشته بارها شاهد آن بودیم و نشانه‌ای از وارفتگی امنیتی در مهمترین مراکز نظامی و صنعتی آخوندهاست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c43e74be-6ebd-4988-ac09-6d5c96b973f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات