728 x 90

پولیتیکو: ایران در حال مذاکره محرمانه با چین و روسیه برای دستیابی به سوخت موشکی تحریم شده است

موشک شهاب ۳ رژیم ایران
موشک شهاب ۳ رژیم ایران

«پولیتیکو» روز چهارشنبه ۲۳فروردین، به‌نقل از «دیپلماتهای آشنا» نوشت: چین و روسیه در حال گفتگوهای محرمانه پیشرفته با رژیم ایران برای تکمیل منابع جمهوری اسلامی از ترکیب شیمیایی کلیدی مورد استفاده برای موشکهای بالستیک هستند.
در این گزارش آمده است این اقدام نشان‌دهنده نقض آشکار تحریم‌های سازمان ملل است و احتمالاً به مسکو کمک می‌کند ذخیره موشک‌های خالی شده خود را دوباره پر کند.
دیپلماتهایی که خواستند نامشان فاش نشود درباره این اطلاعات محرمانه اظهار داشتند رژیم ایران گفتگوهای همزمان با مقامات و نهادهای تحت کنترل دولت از هر دو کشور، از جمله شرکت سازنده مواد شیمیایی روسی FKP Anozit، برای به دست آوردن مقادیر زیادی آمونیوم پرکلرات یا AP، ماده اصلی پیشران جامد مورد استفاده برای تأمین انرژی موشکی انجام داده است.
پرکلرات آمونیوم یک جزء کلیدی در سوخت جامد موشکها است و اغلب برای مصارف نظامی استفاده می‌شود. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد که در سال۲۰۱۵ به تصویب رسید، کشورها از تأمین این ماده برای ایران بدون تأیید شورای امنیت سازمان ملل منع شده‌اند.
مقدار دقیق AP که رژیم ایران قصد خرید آن را دارد مشخص نیست، اما دیپلماتهایی که با برنامه‌های آن آشنا هستند تخمین می‌زنند که برای ساخت هزاران موشک، از جمله موشک ذوالفقار کافی است، که برد ۷۰۰ کیلومتری داشته و توسط ایران و گروه‌های نیابتی آن در خاورمیانه در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، دیپلماتها گفتند که اگر این توافق انجام شود، برخی از این موشکها ممکن است در نهایت علیه اوکراین مستقر شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/76103219-b94a-474f-895b-d34e768e688c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات