728 x 90

پوتین به رئیسی: ایران عضو سازمان شانگهای نیست؛ عضو ناظر است!

ورود رئیسی جلاد به روسیه
ورود رئیسی جلاد به روسیه

به‌دنبال سفر رئیسی جلاد به روسیه و ملاقات با رئیس‌جمهور این کشور، پوتین بدون هیچ ضرورتی به رئیسی یادآوری کرد که شما عضو «ناظر» پیمان شانگهای هستید! در حالی‌که رژیم از ماه‌ها قبل اعلام کرده بود به عضویت رسمی این پیمان درآمده!، این یادآوری بی‌موقع البته تصادفی نیست!

سایت حکومتی دیدبان به‌تاریخ ۳۰دی با عنوان «کوه دولت رئیسی موش زایید/پوتین به رئیسی: ایران عضو سازمان شانگهای نیست؛ عضو ناظر است!» نوشت: ۲۶ شهریورماه گذشته بود که رسانه‌های رسمی و دولتی با انتشار خبر پیوستن ایران به سازمان شانگهای از موفقیت مهم دولت جدید ابراهیم رئیسی خبر دادند. به‌عنوان مثال روزنامه کیهان در این رابطه ضمن اعلام شعف از ظهور یک رویداد «قرن جدید آسیایی» نوشت: "ایران، عضو پیمان شانگهای شد؛ عبور از تحریم‌های غرب! اما حالا چهار ماه  پس از آن در سفر ابراهیم رئیسی به مسکو معلوم شد که ایران تنها به‌عنوان عضو ناظر در این سازمان پذیرفته شده است.

کیهان نوشته بود: در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند. "

اما پوتین روز گذشته اعلام کرد: "ایران به‌عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای فعالیت می‌کند و بدیهی است که بخواهیم نظرات شما (رئیسی) را درباره برجام بدانیم."

روزنامه حکومتی ایران وابسته به رئیسی در همین رابطه و در توجیه این مطلب نوشت: پیوستن به SCO یک پروسه طولانی است. تهران باید به همه اسناد پذیرفته شده توسط سازمان همکاری شانگهای ملحق شود. در واقع مجلس شورای اسلامی باید ورود کشورمان به SCO و همه این اسناد را تأیید نماید. این کار بیش از یک سال طول خواهد کشید. این روال در هند و پاکستان دو سال طول کشیده است.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ee386f8-1cb5-417a-b5bb-76a3df1aea53"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات