728 x 90

پنجمین روز حمله روسیه به اوکراین - مقاومت سرسختانه و اعتراض جهانی

حمله هلی‌کوپترهای روسی به اوکراین
حمله هلی‌کوپترهای روسی به اوکراین

 آمار خسارتهای وارده به ارتش روسیه در جنگ اوکراین به‌نقل از توئیت اینتل کیوب:

خسارتهای ارتش روسیه تا ۲۸فوریه ۲۰۲۲ بر اساس گزارش وزارت دفاع اوکراین

پرسنل ارتشی: ۵۳۰۰ نفر

جت جنگنده: ۲۹ فروند

هلیکوپتر: ۲۹ فروند

تانک: ۱۹۱ دستگاه

توپ: ۷۴ عدد

نفربر زرهی: ۸۱۶

سکوی پرتاپ موشک زمین به هوا: ۱

موشک انداز کاتیوشا: ۲۱

خودرو: ۲۹۱

تانکر سوخت: ۶۰

پهپاد: ۳

ضد هوایی: ۵ عدد

 

آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه (۹ اسفند) گفت که مذاکرات بین اوکراین و روسیه آغاز شده است، این اندکی بعد از اعلام شروع مذاکرات از جانب طرف اوکراینی بود. وزارت‌خارجه روسیه عکس‌هایی از هیئتهای نشسته‌ای را که در کنار یکدیگر قرار دارند، منتشر کرد.

اوکراین اعلام کرده هدفش برای مذاکرات یک آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه از اوکراین است. کرملین در اظهارنظر در مورد اهدافش در مذاکرات خویشتندار بوده است.

 

اوکراین خواستار ادغام «فوری» در اتحادیه اروپا شد

به گزارش یورونیوز (۹اسفند) ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا کشورش را که مدت پنج روز است با ارتش بزرگ روسیه می‌جنگد، «بدون تأخیر» به‌عنوان عضوی از این اتحادیه بپذیرد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «ما خواستار ادغام فوری اوکراین در اتحادیه اروپا از طریق یک رویه ویژه هستیم. من مطمئنم که این کار درست و امکان‌پذیر است».

 

اتحادیۀ اروپا با تحویل سلاح و هواپیماهای جنگنده به اوکراین موافقت کرد

به گزارش رادیو فرانسه (۹اسفند) در پی تهدید اتمی رئیس‌جمهوری روسیه، اتحادیۀ اروپا با خرید و تحویل ٤٥٠میلیون یورو سلاح به اوکراین موافقت کرد. برای اولین بار اتحادیۀ اروپا اعلام کرد که قصد دارد هواپیماهای جنگنده نیز در اختیار اوکراین بگذارد. رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون‌درلاین، از این کمکهای نظامی به‌عنوان چرخشی تاریخی یاد نمود و حمایت صریح خود را از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اعلام کرد.

 

زنان و مردان اوکراین در سنگرهای نبرد

زنان و مردان اوکراین در سنگرهای نبرد

 

تلفات سنگین روسیه در اوکراین

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید "بیش از ۵هزار" سرباز روسیه در ۴روز اول نبرد در اوکراین کشته شده‌اند. اوکراین هم‌چنین می‌گوید که نیروهایش تاکنون ۱۹۱ تانک، ۲۹ هواپیمای جنگنده، ۲۹ بالگرد و ۸۱۶ نفربر زرهی را منهدم کرده‌اند.

 

بورل - اتحادیه اروپا با وجود تهدید اتمی روسیه، از اوکراین حمایت خواهد کرد

به گزارش رویترز (۸اسفند)، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت، روسیه کشورهای حامی اوکراین را، به‌وضوح به حمله اتمی تهدید کرده است، اما این مانع از حمایت این اتحادیه از این کشور نخواهد شد.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت: «فقط اشاره به امکان استفاده از سلاحهای هسته‌یی، یک اقدام غیرمسئولانه بزرگ است که چیزهای زیادی در مورد شخصیت افرادی که این کار را انجام می‌دهند، می‌گوید».

او به ما گفت، «هرکس که در حمله من به اوکراین دخالت کند، هرکس که ایده حمایت از اوکراینی‌ها را داشته باشد، مورد حمله‌یی قرار خواهد گرفت که هرگز متحمل نشده‌اند، چیزی که هرگز در تصور آنها هم نمی‌گنجد. با این وجود ما به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد».

 

تبدیل کارخانه آبجوسازی به ساخت کوکتل مولوتوف

لویو-اوکراین (خبرگزاری فرانسه) – در یک بخش صنعتی شهر اصلی لویو اوکراین، کارکنان آبجوسازی پراودا با چرخش تولید از آبجو به کوکتل مولوتوف به تهاجم روسیه پاسخ داده‌اند.

لویو – یک شهر با هویت اوکراینی – در نزدیکی مرز لهستان است و این نگرانی را دارد که تانکهای روسی در نقطه‌ای وارد این شهر تاریخی شوند. در ایستگاههای ایست و بازرسی حاشیه این شهر با جمعیت ۷۲۰هزار نفر، پلیس و سربازان هر خودرویی را چک می‌کنند و مجهز به آنها (کوکتل مولوتف) شده‌اند.

زاستاونی صاحب کارخانه پراودا متعهد شد که «هرکاری از دستمان بر بیاید را برای پیروزی این جنگ انجام خواهیم داد».

 

یورونیوز: اوکراین می‌گوید که روسیه از سرعت حملات کاسته است

ارتش اوکراین روز دوشنبه (۹اسفند) اعلام کرد که مسکو در پنجمین روز از حمله به این کشور «سرعت حمله» را کاهش داده است و گمان می‌رود برگزاری مذاکرات در مرز بلاروس دلیل این کار باشد.

ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌یی اعلام کرد: «اشغالگران روس سرعت حمله را کاهش داده‌اند، اما هم‌چنان در تلاش برای دستیابی به موفقیت در برخی مناطق هستند».

 

اوکراین در درازمدت بخشی از اتحادیه اروپا است

اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا یکشنبه ۸ اسفند (۲۷ فوریه) در یک نشست خبری از "پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در درازمدت" حمایت کرد.

فون‌درلاین که در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبری یورونیوز سخن می‌گفت، با اشاره به زمینه‌‌های همکاری بین اتحادیه اروپا و اوکراین تاکید کرد اوکراین در درازمدت بخشی از اتحادیه اروپا است. او افزود: «آنها از ما هستند و ما می‌خواهیم آنها را در اتحادیه داشته باشیم.»

 

ورود هیأت مذاکره‌کننده اوکراین به بلاروس

به گزارش العربیه (۹اسفند)، به‌رغم وجود فضای بدبینانه پیرامون مذاکراتی که امروز قرار است بین هیئت‌های اوکراین و روسیه برای آرام کردن اوضاع و دستیابی به راه‌حل اساسی برگزار شود، یکی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی پیش از ورود به بلاروس، گفت که این مذاکرات آغاز می‌شود و ما به تمام پیشنهادات روسیه گوش خواهیم داد.

در همین حال، وزارت‌خارجه بلاروس اعلام کرد که پلتفرم مذاکره از قبل برای حضور هیئت‌های دو کشور آماده شده است.

کی‌یف یکشنبه اعلام کرد بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی مذاکره با مسکو در مرز با بلاروس در نزدیکی چرنوبیل را پذیرفته است.

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت، این دیدار در منطقه «گومل» برگزار خواهد شد اما طرف اوکراینی تأکید کرد که مذاکرات در مرز بلاروس انجام خواهد شد. همزمان، دو طرف روز گذشته تأکید کردند که عملیات نظامی با وجود مذاکرات متوقف نخواهد شد.

 

آخرین تحولات اوکراین

خبرگزاری رویترز گزارش کرد:

- وزیر خارجه آلبانی در یک پیام ویدئویی گفت، آلبانی به توصیه‌های اتحادیه اروپا، حریم هوایی خود را برای تمام هواپیماهای روسی به غیر از پروازهای بشردوستانه و اورژانس از یکشنبه شب خواهد بست.

- مذاکره‌کننده روسی در مذاکرات اوکراین می‌گوید روسیه علاقه‌مند است در اسرع وقت با اوکراین به توافق برسد.

- مذاکره‌کننده روسیه در گفتگوهای اوکراین می‌گوید هر توافقنامه باید در منافع هر دو طرف باشد.

- سخنگوی وزارت امور خارجه لتوانی: پارلمان لتونی به‌اتفاق آرا به اتباع لتونی اجازه داد در صورت تمایل در اوکراین بجنگند.

- بریتانیا می‌گوید که پیشروی روسیه در کیف به‌دلیل مقاومت سرسخت اوکراین کاهش یافته است. وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که پیشروی روسیه در کی‌یف به‌دلیل شکستهای لجستیکی و مقاومت شدید اوکراین کاهش یافته است. این وزارتخانه گفت: بخش عمده نیروهای زمینی [ولادیمیر] پوتین در بیش از ۳۰ کیلومتری شمال کیف قرار دارند، و پیشروی آنها توسط نیروهای اوکراینی که از فرودگاه هوستومل دفاع می‌کنند، کند شده است. شکستهای لجستیکی و مقاومت سرسخت اوکراین هم‌چنان پیشروی روسیه را ناکام می‌کند.

وزارت دفاع انگلستان در یک به‌روزرسانی اطلاعاتی که در توئیتر منتشر شد، گفت: درگیریهای شدید در اطراف چرنیهف Chernihiv شهری در شمال اوکراین و شهر خارکیف در شمال شرقی این کشور ادامه دارد. بر اساس این گزارش، هر دو شهر تحت کنترل اوکراین هستند.

 

 

- در حالی که ولادیمیر پوتین، به رؤسای دفاعی خود دستور داد تا نیروهای بازدارنده هسته‌یی را در حالت آماده‌باش قرار دهند، اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که پس از چهار روز درگیری با مذاکره با روسیه موافقت کرده است.

- مردم مجارستان با کاسه‌های گولاش [سوپ با قطعات گوشت خورشی]، پیشنهاد اقامت رایگان و سواری به بوداپست، یا فقط یک آغوش و کلام محبت آمیز، به سوی مرز اوکراین هجوم آورده‌اند تا به پناهجویان فراری از تهاجم روسیه کمک کنند.

- بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان روز یکشنبه گفت تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای قرار دادن تسلیحات هسته‌یی روسیه در حالت آماده باش، برای پرت کردن حواس از آنچه واقعاً در اوکراین اتفاق می‌افتد است.

- آمریکا روز یکشنبه (۸اسفند) از شهروندان خود در روسیه درخواست کرد که فوراً به فکر ترک از این کشور باشند، زیرا خطوط هوایی تجاری پروازها را لغو کردند و کشورها حریم هوایی خود را در تلاش برای فشار بیشتر بر مسکو به‌خاطر حمله به اوکراین بسته‌اند.

- با توجه به مقاومت چهار روزه نیروهای اوکراینی در برابر تهاجم روسیه و در حالی که مسکو نیروهای هسته‌یی خود را به‌حالت آماده‌باش در آورده، اوکراین متعهد شد که در مذاکرات روز یکشنبه با مسکو زمین واگذار نکند.

- ایالات متحده هشدار نیروهای هسته‌یی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را در روز یکشنبه محکوم کرد و گفت که نیروهای زمینی متعارف روسیه در تهاجم به اوکراین با مشکلات لجستیکی مواجه هستند.

رهبران گروه ۷روز یکشنبه تهدید کردند که در صورت ادامه تجاوز به اوکراین تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام خواهند کرد

بلینکن، اعلام کرد که گروه ۷ کاملاً در برابر تهاجم مسکو به اوکراین هم‌سو هستند.

هواپیمایی روسیه، ایرفلوت تمامی پروازهای خود به مقاصد اروپایی را لغو کرد

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید بلینکن با وزیر امور خارجه ژاپن و همتایان G7 درباره تحریم‌های مالی ژاپن علیه روسیه صحبت کرده است. بلینکن گفت که اقدامات ژاپن، همراه با سایر متحدان، هزینه‌های هنگفتی را بر روسیه تحمیل خواهد کرد و توانایی آن را برای جنگ با اوکراین خنثی خواهد کرد.

 کشورهای اروپایی و کانادا روز یکشنبه اقدام به بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه کردند، اقدامی بی‌سابقه با هدف تحت فشار قرار دادن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای پایان دادن به تهاجم خود به اوکراین، بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم.

 تیری برتون Thierry Breton، مدیر صنعت اتحادیه اروپا، روز یکشنبه به مدیران ارشد این شرکتها گفت: آلفابت، گوگل او و واحد یوتیوب آن باید به‌عنوان بخشی از اقداماتی برای توقف اطلاعات نادرست پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کاربرانی را که تبلیغات جنگی را انجام می‌دهند را ممنوع کند.

در حالی که متحدان غربی کارزار دیپلماتیک خود را برای منزوی کردن مسکو افزایش داده‌اند، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه خواستار برگزاری نشست ویژه اضطراری نادر مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی درباره تهاجم روسیه به اوکراین شد که در روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

ارتش اوکراین با توجه به گلوله‌بارانهای قابل توجه روسیه می‌گوید یکشنبه «زمان سختی» برای نیروهای دفاعی این کشور بود.

 در حمله روسیه به اوکراین ۳۵۲غیرنظامی از جمله ۱۴ کودک کشته شدند- وزارت بهداشت اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ۳۵۲غیرنظامی از جمله ۱۴ کودک کشته شده‌اند. هم‌چنین ۱۶۸۴نفر از جمله ۱۱۶ کودک زخمی شده‌اند.

 

نبردهای سنگین در اوکراین

نبردهای سنگین در اوکراین

 

تحولات اوکراین - خبرگزاری آسوشیتدپرس

- شورای امنیت سازمان ملل متحد به برگزاری نشست اضطراری مجمع عمومی با ۱۹۳کشور عضو برای بررسی تهاجم روسیه به اوکراین در روز دوشنبه رأی داد. در رأی‌گیری روز یکشنبه ۱۱کشور رأی موافق، روسیه رأی مخالف و چین، هند و امارات متحده عربی رأی ممتنع دادند.

- با نزدیک‌تر شدن نیروهای روسی به پایتخت اوکراین، شهردار کی‌یف گفت هم از روحیه شهروندانش احساس غرور می‌کند و هم نگران این است که چقدر می‌توانند مقاومت کنند. ویتالی کلیچکو، شهردار این شهر [و قهرمان سابق بوکس سنگین وزن جهان] در مصاحبه‌یی با آسوشیتدپرس روز یکشنبه، پس از یک شب طاقت‌فرسا از حملات روسیه در حومه شهر، گفت اگر نیروهای روسیه موفق به تصرف کی‌یف شوند، هیچ برنامه‌یی برای تخلیه غیرنظامیان وجود ندارد. او گفت: «ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، زیرا همه راه‌ها مسدود است. در حال حاضر ما در محاصره هستیم.

- پس از سه روز از حمله به اوکراین برخی از نشانه‌های اولیه از پیامدهای اقتصادی قابل توجهی برای روسیه در حال ظهور است. در حالی که نقل قول‌های رسمی برای روبل روسیه، تقریباً ۸۴ روبل در مقابل دلار بدون تغییر بود، یکی از بانک‌های آنلاین روسی، Tinkoff، نرخ ارز غیررسمی ۱۵۲ روبل در مقابل دلار را در طول آخر هفته ارائه داد. ویدئوها از روسیه صف‌های طولانی مردم را نشان می‌دهد که سعی می‌کنند پول نقد را از دستگاههای خودپرداز برداشت کنند، در حالی که بانک مرکزی روسیه بیانیه‌یی صادر کرد و خواستار آرامش شد.

- آمریکا برای اولین بار تحویل مستقیم موشکهای استینگر به اوکراین را به‌عنوان بخشی از بسته‌ای که روز جمعه توسط کاخ‌سفید تصویب شد، تأیید کرد. مقامات می‌گویند که ایالات متحده در حال حاضر روی تدارکات رسانی و لجستیک این محموله کار می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b6d2fc7-aa80-4486-b782-4a4c1e004c5f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات