728 x 90

لبنان در پنجمین روز از اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی

پنجمین روز اعتراضات در لبنان
پنجمین روز اعتراضات در لبنان

لبنان شنبه ۱۶ اسفند در پنجمین روز از اعتراضات به وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی و افزایش نرخ دلار شاهد مسدود شدن شماری از شهرهای این کشور توسط اعتراض‌کنندگان بود.

رویترز گزارش داد که در همین روز حسان دیاب، کفیل نخست‌وزیری هشدار داد که لبنان در خطر است و اگر دولت جدید به‌زودی در لبنان تشکیل نشود او چاره‌ای جز کنار رفتن نخواهد داشت.

رویترز افزود، دور تازه اعتراضات از سه‌شنبه گذشته و به‌دنبال کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی لبنان در برابر ارزهای خارجی از جمله دلار آغاز شد.

روز شنبه شماری از معترضان در برابر پارلمان لبنان در مرکز بیروت تجمع کردند و شماری دیگر با آتش زدن لاستیک و سطل زباله خیابان‌ها و مسیر عبور و مرور را مسدود کردند.

شایان یادآوری است که لبنان طی دو سال اخیر همزمان با تشدید بحران اقتصادی، شاهد بی‌ثباتی سیاسی نیز بوده است.

 

انفجار عظیم در نیمه تابستان در بندر بیروت که تصور می‌شود دلیل آن وقوع آتش‌سوزی در نزدیکی انباری حاوی دو هزار و ۷۵۰تن نیترات آمونیوم واقع در این بندر بوده، و دست‌کم ۱۹۰نفر کشته، چند ده نفر مفقود و شش هزار نفر مجروح بر جای گذاشت، دولت جدید لبنان را وارد بحرانی تازه‌یی کرد.

با وجود بحران اقتصادی در لبنان، خسارات ناشی از این حادثه در ارزیابی‌های اولیه بین ۱۰ تا ۱۵میلیارد دلار برآورد شد و این در حالی است که لبنان از مدتها قبل، با چالش بحران اقتصادی درگیر بود.

این انفجار باعث پیامدهای سیاسی و اقتصادی در مردادماه سال جاری شد و حسان دیاب مجبور به استعفا شد. او کابینه خود را در دیماه ۱۳۹۸ تشکیل داده بود اما در پی انفجار عظیم در بندر بیروت از مقام خود کناره گرفت.

حسان دیاب شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که در وضعیت کنونی اگر کناره‌گیری او به تشکیل دولت جدید کمک کند، آماده است که این کار انجام دهد.

دیاب افزود که چنین اقدامی را مغایر با تعهد خود به کشور می‌داند، اما چنین کاری می‌تواند به مختل شدن تمام امور کشوری منجر شود و برای لبنان زیان‌بار است.

به گزارش رویترز، پول ملی لبنان روز سه‌شنبه شاهد مرحله تازه از سقوط خود در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی بود و هر دلار به قیمت ۱۰هزار پوند در روز سه‌شنبه معامله شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/676af924-fe90-47d1-a82d-e1efba7e5995"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات