728 x 90

پنجاه‌ویکمین روز حمله روسیه به اوکراین - حملات موشکی به شهرها

حملات موشکی روسیه به کی‌یف
حملات موشکی روسیه به کی‌یف

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - ارتش اوکراین اعلام کرد که در ۲۴ساعت گذشته هشت حمله در شرق این کشور را دفع کرده و چندین خودرو از جمله چهار تانک را منهدم کرده است. گزارشها قابل تأیید نیست.

رویترز - فرماندار منطقه خارکیف از کشته شدن چهار غیرنظامی و زخمی شدن ۱۰نفر در گلوله‌باران شهر خارکیف توسط روسیه خبر داد. فرماندار خارکوف گفت: دومین روستا در منطقه بلگورود روسیه مورد حمله اوکراین قرار گرفته است. مقامات روسی گفتند هلیکوپترهای اوکراینی به ساختمانهای مسکونی حمله کرده و در منطقه بریانسک ۷نفر را مجروح کردند.

رویترز - یک کمیته سازمان ملل به‌نقل گزاراشی مبنی بر این‌که بسیاری در خانه‌ها، مراکز نگهداری و یتیم‌خانه‌های خود بدون تجهیزات اولیه یا دارو گیر افتاده یا رها شده‌اند، اعلام کرد که زندگی حدود ۲.۷ میلیون معلول در اوکراین در خطر است.

رویترز - ویلیام برنز، مدیر سیا گفت: تهدید روسیه به‌طور بالقوه از سلاحهای هسته‌یی تاکتیکی یا کم بازده در اوکراین استفاده نمی‌کند، اما سیا شواهد عملی زیادی برای تقویت این نگرانی ندیده است.

رویترز - رئیس‌جمهور جو بایدن گفت که مقامات ارشد ایالات متحده به‌زودی در حال تصمیم‌گیری برای اعزام یک مقام ارشد به کیف برای نشان‌دادن حمایت از اوکراین هستند.

رویترز - پوتین گفت که مسکو تلاش خواهد کرد تا صادرات انرژی خود را به سمت شرق هدایت کند، زیرا اروپا تلاش می‌کند اتکای خود را به آنها کاهش دهد. در یادداشت داخلی کمیسیون اروپا آمده است که پرداخت گاز روسیه به روبل توسط خریداران اتحادیه اروپا، طبق درخواست پوتین، رژیم تحریمهای اتحادیه اروپا علیه مسکو را شکسته است.

 

حملات موشکی به کی‌یف و شماری از شهرها

بامداد روز جمعه (۲۶فروردین) انفجارهای سهمگینی کی‌یف، پایتخت اوکراین، را لرزاند. آژیرهای هشدار حمله هوایی در سراسر اوکراین به صدا درآمد. انفجارهای روز جمعه در منطقه کی‌یف از زمان عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف پایتخت اوکراین بی‌سابقه توصیف شده است.

روز گذشته هم‌چنین رزمناو مسکوا به‌طور کامل غرق شد. ارتش اوکراین مسئولیت غرق شدن رزمناو مسکوا را برعهده گرفته و می‌گوید که این کشتی دوره اتحاد جماهیر شوروی را هدف حمله موشکی قرار داده است. اما روسیه می‌گوید که انفجار در انبار مهمات این کشتی باعث وقوع این حادثه شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نطق ویدیویی بامداد جمعه خود به این حادثه اشاره کرد و هشدار داد که روس‌ها قصد دارند منطقه دونباس در شرق اوکراین را هدف حملات تازه خود قرار دهند.

با این حال صدای این انفجارها در چهار گوشه اوکراین شنیده شده، اگر چه هنوز گزارشی از خسارات انفجارها در کی‌یف، شهر جنوبی خرسون، خارکیف در شرق اوکراین و شهرک ایوانو-فرانسیسک در غرب این کشور منتشر نشده است.

خبرگزاری دولتی اینترفاکس وابسته به وزارت دفاع روسیه مدعی شده که نیروهای این کشور در شبانه‌روز گذشته توانسته‌اند ۷ تأسیسات مهم ارتش اوکراین را منهدم کنند. بر اساس این گزارش یکی از انبارهای موشک اوکراین نیز مورد هدف قرار گرفته است.

 

حملات موشکی به کی‌یف

حملات موشکی به کی‌یف

 

پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه هشدار داد در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان ناتو «دیگر نمی‌توان در مورد وضعیت عاری از سلاح هسته‌یی در منطقه بالتیک صحبت کرد». او افزود که چنین تصمیمی باعث می‌گردد که طول مرزهای زمینی ناتو با روسیه بیش از دو برابر شود و در صوت عملی شدن این تصمیم، مسکو قطعاً به آن واکنش نشان خواهد داد.

سخنان آقای مدودف در حالی بیان شده که نظرسنجیها در هر دو کشور سوئد و فنلاند حاکی از حمایت شهروندان از پیوستن کشورشان به پیمان ناتو است.

مدودف افزود که هر نوع تصمیمی از این دست باعث اقدام روسیه برای تقویت جدی قدرت زمینی، پدافند هوایی و نیروهای دریایی خود در خلیج فنلاند خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8c5acf4a-05d3-42a3-a382-7478a792c177"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات