728 x 90

پمپئو: نقض آشکار موافقتنامه‌های پادمانی توسط رژیم ایران

مایک پمپئو
مایک پمپئو

مایک پمپئو در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸ گفت: در رابطه با رژیم ایران، این هفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو گزارش منتشر کرد که رژیم ایران مواد و فعالیت‌های هسته‌یی را مخفی می‌کند.

پمپئو افزود: رژیم ایران امضا کننده پیمان منع تکثیر هسته‌یی «ان پی تی» است. موافقتنامه پادمانی ایران بر اساس این پیمان مقرر می‌کند که مواد هسته‌یی را به IAEA اعلام کند و به بازرسان IAEA دسترسی کامل بدهد به‌منظور این‌که این سایتها و مواد را راستی‌آزمایی کنند.

 

عدم اعلام عمدی چنین موادی توسط رژیم ایران همان‌طور که IAEA این هفته گزارش کرد، نقض آشکار موافقتنامه‌های پادمانی آن محسوب می‌شود که ان پی تی مقرر کرده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: این رژیم باید فوراً با IAEA همکاری کند و به تعهدات پادمانی خود کاملاً ملزم باشد. همه کشورها باید رژیم ایران را در رابطه با تعهداتش مورد حسابرسی قرار دهند، در غیراینصورت ان پی تی ارزش کاغذی که روی آن نوشته شده را ندارد.

وی افزود: تازه‌ترین گزارشات IAEA خیلی نگران‌کننده است چرا که رژیم ایران کماکان در رابطه با برنامه تسلیحات هسته‌یی گذشته خود دروغ می‌گوید، درست همان‌طور که در رابطه با سرنگون کردن هواپیمای مسافربری دروغ گفت و هم‌چنین در رابطه با ابعاد شیوع ویروس کرونا دروغ گفت.

پمپئو در ادامه گفت: با توجه به برنامه پیشین مخفی تسلیحات هسته‌یی رژیم ایران و کارنامه طولانی دورویی آن، هر گونه مواد هسته‌یی اعلام نشده در ایران یک مسأله به‌غایت جدی است. آمریکا به محروم کردن رژیم ایران از هر مسیری به سلاح هسته‌یی ادامه خواهد داد. با توجه به برنامه گذشته سلاح هسته‌یی ایران، این امری ضروری است که رژیم ایران به‌صورت قابل راستی‌آزمایی نشان دهد که از همه کارهای گذشته‌اش دست برداشته است. گسترش کنونی برنامه غنی‌سازی توسط رژیم ایران طبق توافقنامه هسته‌یی در سال ۲۰۳۱مجاز خواهد بود. اینجا ما باز هم ماهیت کوتاه مدت این توافقنامه را می‌بینیم.

 

فوری‌تر از این، هفت ماه دیگر، ما شاهد رفع تحریم تسلیحاتی علیه ایران خواهیم بود. شورای امنیت ملل ‌متحد باید اقدام کند تا تحریم تسلیحاتی را قبل از این‌که منقضی شود، تمدید کند.

نکته آخر در مورد رژیم ایران: قلب ما از گزارش عفو بین‌الملل داغدار شد که نیروهای امنیتی رژیم حداقل ۲۳کودک را طی اعتراضات ماه نوامبر کشتند. رژیم ایران واقعاً یک رژیم یاغی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5a366116-1f50-47a8-81ba-28c49395e91c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات