728 x 90

پایان کتاب‌خوانی در دیکتاتوری آخوندها

کتابفروشی در تهران
کتابفروشی در تهران

خامنه‌ای ظاهراً قسم خورده که سیاه‌ترین دیکتاتوری ارتجاعی تمامی تاریخ جهان را در ایران ما پیاده کند، نظامی فاشیستی که بر بستری از سرکوب مطلق و سراسری، در یک جامعه مطلقاً طبقاتی که یک اقلیت ۴ ـ ۵درصدی مسلح و آدم‌کش و مرفه بر ۹۵درصد باقی مانده حکومت کنند. نظامی که در آن تمامی مردم باید به سلیقه آخوندها؛

لباس بپوشند،

درس‌های مطلوب آخوندها را بخوانند

به دستمزدهایی که آخوندها مشخص می‌کنند بسازند

فقط تلویزیون و ماهواره مجاز آخوندی را ببینند و هزار باید و نباید دیگر

در تازه‌ترین تهاجم خامنه‌ای به حیطه زندگی مردم ایران روز ۲۹ آبان ۱۴۰۲ روزنامه دنیای اقتصاد رژیم نوشت کتاب از سبد هزینه خانوارها حذف شده است، زیرا با توجه به کمبود دستمزدها و بالا بودن هزینه‌ها و هم‌چنین گرانی کتاب، اگر یک خانواده سه نفره بخواهد در ماه فقط یک کتاب بخرند باید به‌طور متوسط هر ماه نزدیک به ۵میلیون تومان کنار بگذارند. و از آنجایی که استفاده از کتاب‌خانه ملی برای همه آزاد نیست و سایر کتاب‌خانه‌ها هم کتاب جدید در دسترس نمی‌گذارند، اکنون دانشجویان و پژوهشگران ناگزیر از خرید قسطی کتاب شده‌اند. و پیام کلی این است که با توجه به گرانی کتاب، بهتر است کتاب نخوانید!

یک خریدار کتاب در همین مورد گفته است: یک کتاب ۷۰صفحه‌یی ۱۲۰هزار تومان و یک کتاب ۶۰۰صفحه‌یی با جلد گالینگور در سبد خریدم می‌گذارم. کتاب‌ها را نیاز دارم اما قیمتشان می‌شود ۵۵۰هزار تومان. خیلی‌ها دستشان به کتاب می‌رود، ولی قیمتها نمی‌گذارند خرید به نتیجه برسد. سبدهای خرید کتاب خالی است. بسیاری از انتشاراتی‌ها تعطیل شده‌اند، از جمله انتشارات خوارزمی که نماد کتاب ارزان بود، انتشارات طهوری و بسیاری انتشاراتی‌های دیگر.

اما فراتر از انتشاراتی‌ها، وضع کتاب‌فروشی‌ها هم اسف‌بار است.

طبق آماری که توسط اتحادیه ناشران منتشر شده است تا سال ۱۴۰۰ حدود پنج‌هزار و ۵۰۰کتاب‌فروشی در سطح کشور مشغول فعالیت هستند. از این میان بررسیها نشان می‌دهد که بیش از ۳۰۰کتاب‌فروشی در خطر جدی تعطیلی قرار دارند و بقیه هم با مشکلات فراوان مواجهند.

طبق آمار دیگری که خانه کتاب منتشر کرده، تا سال ۹۷ در کل کشور حدود هشت هزار کتاب‌فروشی داشتیم که از این تعداد حدود ۱۵۰۰کتاب‌فروشی در استان تهران مستقر بودند. بنابراین تا همین چند سال پیش یعنی در میانه دهه ۹۰ آمار کتاب‌فروشی‌های فعال حدود دوبرابر رقم فعلی بود و کتاب‌فروشی‌های تازه‌نفس رو به رشد بودند، اما اکنون عموم انتشاراتی‌های غیرحکومتی در آستانه تعطیل و ورشکستگی هستند.

در حالی‌که بسیاری کتاب‌های ارگانهای سرکوبگر و نهادهای حکومتی یا خزعبلات خمینی و دیگر آخوندهای عصرحجری با کاغذ مرغوب و ارزان دولتی چاپ شده اما به‌علت بی‌ارزش بودن محتوا، مدتی در انبارها خاک خورده و سپس خمیر می‌شوند.

سیاستی رذیلانه که مردم امکان نشر و انتشار افکار خود و افکار نو را نداشته باشند و همه همان‌طور فکر کنند و حرف بزنند که دیکتاتور می‌خواهد! برنامه‌یی که البته خامنه‌ای باید خوابش را ببیند!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1eef81cd-819a-4f6a-8a98-b0c25359756b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات