728 x 90

پاریس صحنه درگیری‌های شدید کردهای ترکیه با پلیس

پاریس صحنه درگیری‌های شدید کردهای ترکیه با پلیس
پاریس صحنه درگیری‌های شدید کردهای ترکیه با پلیس

پاریس در روز شنبه ۳دی صحنه درگیری‌های شدید کردهای ترکیه با پلیس بود که پلیس سعی داشت با شلیک گاز اشک‌آور و دستگیری نفرات متخلف جمعیت را متفرق کند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد در اعتراض به تیراندازی و قتل ۳تن در مرکز فرهنگی کردهای ترکیه در پاریس، هزاران کرد بعدازظهر شنبه در میدان جمهوری در مرکز پاریس تظاهرات کردند.

به‌گزارش پلیس فرانسه روز جمعه ۲دی بر اثر تیراندازی یک فرد مسلح که وارد مرکز فرهنگی کردهای ترکیه در مرکز پاریس شده بود، ۳تن کشته و شماری زخمی شدند. ضارب نیز دستگیر شد.

او که یک فرد سابقه‌دار در این قبیل کارهاست پس از تهاجم تروریستی به مرکز کردهای ترکیه و قتل افراد به یک آرایشگاه گریخت اما در آنجا دستگیر شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه امین کارا، یکی از قربانیان، از رهبران جنبش زنان کرد در فرانسه بود.

 

رویترز نیز گزارش داد: روز شنبه برای دومین روز در پاریس بین پلیس و اعضای جامعه کرد خشمگین از قتل ۳عضو جامعه خود در روز جمعه درگیری شد. خودروها واژگون شدند، یک وسیله نقلیه سوخت و آتش‌های کوچکی در نزدیکی میدان جمهوری، روشن شد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: کردها در فرانسه هدف یک حمله نفرت‌انگیز در قلب پاریس قرار گرفته‌اند.

وزیر کشور فرانسه این حادثه را دردناک توصیف کرد و ملانشون، رهبر حزب فرانسه نافرمان، این حادثه را تروریستی نامید و گفت که ۱۰سال پیش هم در چنین روزهایی ۳رهبر کرد در قلب پاریس ترور شدند(خبرگزاری فرانسه و رادیو فرانسه ۳دی ۱۴۰۱).

 

خاطرنشان می‌شود ۱۰سال پیش به‌دنبال ترور ۳زن کرد در پاریس در روز ۲۱دی ۱۳۹۱، نیویورک تایمز احتمال دست داشتن رژیم ایران در ترور زنان کرد را که از اعضا و رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه بودند، مطرح کرد و نوشت: برخی رزمندگان کرد حدس می‌زنند که رژیم ایران ممکن است مسئول این حمله باشد.

در همان زمان گزارشگر تلویزیون سی.ان.ان هم در گزارشی در همین مورد گفت: برخی نظرات حاکی از این است که رژیم ایران ممکن است چنین سناریویی را مهندسی کرده باشد.

اکنون یکی از دلایل خشم جمعیت کردهای ترکیه در پاریس به نتیجه نرسیدن همان پرونده قبلی است.

در ۲۱دی ۱۳۹۱ سکینه جانسز GANSEZ از رهبران حزب کارگران کردستان، فیدان دوغان FIDAN نماینده کنگره ملی کردستان در پاریس و لیلا سویلمزه SOILMZA با شلیک گلوله به سرشان در انستیتوی کرد در پاریس ترور شدند. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه این ترور را محکوم کرده بود.

سی.ان.ان گزارش کرد که مقامات در ترکیه به مردم اجازه داده‌اند تا برای قربانیان پ.کا.کا مراسم برگزار کنند.

برخی از مفسران این را لحظه‌یی تاریخی برای صلح بین دولت مرکزی و کردهای ترکیه توصیف کردند که تابه‌حال محقق نشده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1279ac48-2a36-4e83-a131-c58071e2605a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات