728 x 90

پارلمان اروپا خوان گایدو رهبر اپوزیسیون را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به‌رسمیت شناخت

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷ خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا بر اساس قانون اساسی این کشور به‌رسمیت شناخت.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از فدریکو موگرینی رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو نیز خواستار به‌رسمیت شناختن گوایدو به‌عنوان تنها رئیس‌جمهور موقت این کشور شدند تا به انتخابات آزاد و شفاف و معتبر ریاست‌جمهوری بتوان برای احیای دموکراسی فراخوان داد.

در تصویب قطعنامه‌ای با ۴۳۹رأی مثبت و ۱۰۴رأی منفی و ۸۸غایب آنها بر حمایت کامل خود از مجلس ملی تنها نهاد مشروع ونزوئلا تأکید نمودند، نهاد قدرتمندی که باید قدرت آن از جمله حقوق و سلامتی اعضای آن مورد احترام قرار گیرد.

پارلمان اروپا همچنین افزود،‌ به‌دنبال به‌رسمیت شناختن خوان گایدو اتحادیه اروپا و اعضای آن باید نمایندگان منصوب شده توسط مقامات مشروع را به‌رسمیت بشناسند.

 

لازم به یادآوری است که خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا در حالی که هزاران معترض به خیابانها آمده و خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو بودند، در یک سخنرانی خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷ او را به‌طور رسمی به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت به‌رسمیت شناخت.

از سوی دیگر مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد کشورش روابط دیپلماتیک با آمریکا را قطع می‌کند.

آرژ‌انتین، پرو، کلمبیا، برزیل و کانادا نیز خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به‌رسمیت شناختند.

از سوی دیگر جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا بر قطع دسترسی حکومت نیکلاس مادورو به منابع درآمدی‌اش متمرکز شده است و چنین منابعی باید در اختیار خوان گوایدو، رقیب او، قرار گیرد.

وی گفت: ما امروز بر قطع منابع مالی حکومت غیرقانونی مادورو متمرکز شده‌ایم.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که دستور خروج کارکنان غیرضروری سفارت آمریکا در ونزوئلا، از این کشور صادر شده است.

 

به‌دنبال ماه‌ها تظاهرات و درگیریهای گسترده در ونزوئلا، روز چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷ خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا با استناد به قانون اساسی این کشور، خود را به‌عنوان "رئیس‌جمهور رسمی" معرفی کرد.

پیش از این، پارلمان ونزوئلا انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری را غیرقانونی و باطل اعلام کرده بود.

 

رئیس پارلمان، خوان گوایدو در تظاهراتی علیه نیکلاس مادورو گفت که به‌طور رسمی ریاست قوه مجریه را به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا برعهده خواهد گرفت تا به حکومت غاصبان خاتمه دهم و انتخابات آزاد را برگزار کند.

شرکت مایک پمپئو در جلسه شورای امنیت و بررسی وضعیت ونزوئلا

برگزاری جلسه شورای امنیت در مورد ونزوئلا / اولتیماتوم ٨روزه فرانسه، آلمان و اسپانیا به "مادورو" برای برگزاری انتخابات آزاد

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/413a915c-af96-4d0a-ab0f-55a867794dc4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات