728 x 90

پاراگوئه: عمل «تغییر چهره» با عمل جراحی یکی از خدمه ایرانی هواپیمای توقیف شده در آرژانتین

هواپیمای امتراسور از نوع هواپیمای توقیف شده با خلبان ایرانی
هواپیمای امتراسور از نوع هواپیمای توقیف شده با خلبان ایرانی

ماریو عبده بنیتس رئیس‌جمهور پاراگوئه با اعلام اینکه «تعداد زیادی» از خدمه ونزوئلایی و ایرانی هواپیمای توقیف شده در آرژانتین «با تروریسم بین‌المللی ارتباط دارند»، گفت فردی که با اجرای عمل جراحی در کوبا چهره خود را تغییر داده، محمد خسروی عراق، دستیار غلامرضا قاسمی، کاپیتان هواپیمای توقیف شده است.

یکی از ۷ ایرانی بازداشت شده هواپیمای باری که به همراه ۱۱ونزوئلایی توسط آرژانتین از ۶ژوئن توقیف شده، در کوبا تحت عمل جراحی قرار گرفته و تغییر چهره داده است.

ماریو عبدو بنیتز، رئیس‌جمهوری لبنانی‌تبار پاراگوئه، جمعه ۱۰تیر این موضوع را در پاسخ به پرسش خبرنگاران پیرامون تازه‌ترین اخبار مربوط به هواپیمای ایرانی- ونزوئلایی فاش کرد.

به گزارش بوئنوس‌آیرس تایمز، عبده بنیتس روز جمعه ۱۰تیر در یک نشست خبری گفت که چنین چیزی، شبیه بخشی از «یک فیلم» است. وی افزود: «فکرش را بکنید که یکی از آنها در اقدامی که به صحنه‌های سریالی تلویزیونی شباهت دارد، اقدام به عمل جراحی تغیر چهره در کوبا کرده است.»

کمتر از یک ماه پیش، وزارت امنیت آرژانتین از توقیف یک هواپیمای باری بویینگ ۷۴۷ تحت تحریم آمریکا در یک فرودگاه شهر بوئنوس‌آیرس خبر داد.

بر اساس گزارشها، این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان و در اجاره ونزوئلا بوده، اما ماهان ارتباط خود با این هواپیما را رد کرده است.

در حالی که پاراگوئه پیش‌تر یکی از خدمه ایرانی هواپیما را با نیروی قدس سپاه پاسداران مرتبط دانسته، رئیس‌جمهور این کشور افزود: «اطلاعات پاراگوئه کار بزرگی در شناسایی خطر آن پرواز انجام داد. از آنجایی که پاراگوئه به مقامات اطلاع و هشدار داد، آنها توانستند تحقیق کنند و دیدیم که بخش بزرگی از خدمه با تروریسم بین‌المللی ارتباط داشتند».

عبده بنیتس هم‌چنین درباره احتمال اقدامات تلافی‌جویانه ایران در این زمینه نیز گفت: «ما به کار خود ادامه می‌دهیم، صرف‌نظر از این‌که آنان [خدمه هواپیما] از چه کشورهایی هستند».

او تأکید کرد: «این موضوع علیه هیچ کشوری نیست. مبارزه با جنایت و تروریسم بین‌المللی است».

واشنگتن پست روز دوم تیر در رابطه با متوقف کردن بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلایی با خلبانی از نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران نوشت: تحقیقات آرژانتین و پاراگوئه هواپیمای ۷۴۷ ایران را در ارتباط با تروریسم متوقف کرد.

اف.بی.آی در گزارشی به قاضی فدرال آرژانتین، فدریکو ویلنا، مسئول این پرونده گفت که قاسمی مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم فارس ایر است که به‌گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا از نیروی قدس سپاه پاسداران و شرکت هواپیمایی ایران حمایت مادی می‌کند.

این هواپیما توسط خط دولتی امتراسور ونزوئلا، یکی از شرکت‌های تابعه کونویاسا که تحت تحریم های ایالات متحده است، اداره می‌شود و قبل از اینکه یک سال پیش به امتراسور فروخته شود، متعلق به ماهان‌ ایر ایران بود که دولت آمریکا آن را به اتهام کمک به سپاه قدس و فعالیت‌های تروریستی تحریم کرده است.

دادستان های این دو کشور آمریکای جنوبی، تحقیقاتی گسترده را برای تعیین اینکه آیا ۱۴ خدمه ونزوئلایی و پنج ایرانی با تروریسم بین المللی یا سایر فعالیت‌های غیرقانونی ارتباط دارند یا خیر، آغاز کرده‌اند.

دادستانی که این پرونده را در آرژانتین راهبری می‌کند، تحقیقات خود را بر روی خلبان ایرانی و ارتباط احتمالی او با تروریسم بین المللی متمرکز کرده است.

واشنگتن پست ضمن درج این خبر به‌نقل از سیسیلیا اینکاردونا، داستان آرژانتینی که مسئولیت تحقیقات مربوط به این پرونده را به عهده دارد گفت: شرایط و فضای مخدوش و نامنظم پیرامون هواپیما، این الزام را به‌وجود آورده که ببینم آیا هدف واقعی از ورود هواپیما به کشورمان صرفاً حمل قطعات خودرو بوده است یا آماده‌سازی برای تهیه کالا یا پولی برای فعالیت‌های تروریستی، تأمین مالی و یا سازماندهی چنین فعالیت‌هایی.

دویچه‌وله نوشت: استبان آکوئینو، رئیس سازمان اطلاعات پاراگوئه به خبرگزاری فرانسه گفته غلامرضا قاسمی، خلبان هواپیمای توقیف شده در آرژانتین صرفاً با یکی از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران شباهت اسمی ندارد، بلکه در حقیقت، ''همان فرد'' است.

پیش‌تر استبان آکینو، رئیس دبیرخانه اطلاعات ملی پاراگوئه، اعلام کرده بود که غلامرضا قاسمی، از خدمه این هواپیما، عضو نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران است.

آنیبال فرناندز، وزیر امنیت آرژانتین، نیز گفته که قاسمی، از بستگان احمد وحیدی، وزیر کشور رژیم است.

وحیدی پیش‌تر به‌عنوان سرکرده وقت نیروی تروریستی قدس در بمب‌گذاری آمیا نقش داشته و حکم جلب بین‌المللی او صادر شده است.

غلامرضا قاسمی هم‌چنین عضو پیشین هیأت مدیره شرکت هواپیمایی قشم‌فارس‌ایر بوده و پیش از این دست‌کم یک بار در سال۲۰۱۸ در قاچاق تسلیحات رژیم ایران به حزب‌الله لبنان دست داشته است.

هواپیمای توقیف شده، یک هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ است که از مکزیک وارد آرژانتین شد و قطعات خودرو حمل می‌کرد.

این هواپیما متعلق به شرکت امتراسور، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت حمل و نقل دولتی کونویاسا در ونزوئلاست که تحت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/403eda59-ffd7-4092-9498-55ce4967a324"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات