728 x 90

وعده توخالی و کارشناسی نشده رئیسی صدای باند خودش را هم درآورد

وعده‌های توخالی آخوند رئیسی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال
وعده‌های توخالی آخوند رئیسی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال

بدنبال وعده‌های توخالی و پوپولیستی آخوند رئیسی جلاد در مورد ساخت یک میلیون مسکن در سال، و واکنشهای بسیاری که به همراه داشت، این بار علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از هم باندیهایش خودش واکنش نشان داد و گفت: «ابتدا نیازسنجی صورت بگیرد و بعد از آن، عرضه‌ها آغاز شود. علت این‌که به تقاضا توجهی نمی‌شود این است که می‌ترسیم صف ببندند و طلبکار شوند! اقشار ضعیف، به مسکن مهر توانشان نرسید آیا الآن می‌رسد؟».

سایت اصلاحات پرس وابسته به باند اصلاح‌طلبان قلابی به تاریخ ۱۳شهریور در مطلبی در این باره نوشت: «وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، از پرسروصداترین وعده‌های رئیسی بود که برخی آن را مصداق وعده‌های پوپولیستی دانسته‌اند. با وجود انتقادهای کارشناسان، این وعده تاکنون با حمایت و استقبال چهره‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا روبه‌رو شده و شاید علی آقامحمدی، در همایش بانکداری اسلامی را بشود نخستین جرقه‌های اعتراضی از درون خود جریان اصول‌گرایی به این ادعا دانست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره «وارونگی سیاست‌های جدید در بخش مسکن» و «عبور از تقاضای واقعی» در سیاست «ساخت یک میلیون مسکن» هشدار داده است. آقامحمدی گفته: «ابتدا نیازسنجی صورت بگیرد و بعد از آن، عرضه‌ها آغاز شود. علت این‌که به تقاضا توجهی نمی‌شود این است که می‌ترسیم صف ببندند و طلبکار شوند! اقشار ضعیف، به مسکن مهر توانشان نرسید آیا الآن می‌رسد؟».



سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا هم البته سه روز پیش صحبت‌هایی بر زبان آورده بود که رسانه‌ها از آن به واکنش تند سعید محمد به ایده مسکن یک میلیونی رئیسی یاد کردند؛ گرچه کنایه‌های محمد به صراحت انتقاد آقامحمدی نبود. او گفته بود: «بر مبنای آمار سالی یک میلیون مسکن اگر حجم مورد اشاره را برابر صد میلیون مترمربع در نظر بگیریم، برای ساخت آن به حداقل ۵۰۰هزار میلیارد تومان پول نیاز است که پنج برابر بودجه عمرانی کشور است. تزریق چنین عددی تورم وحشتناک ۳۰ تا ۴۰درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد، به‌علاوه چنین پولی اصلاً در دسترس نیست». او در ادامه با اشاره به این‌که ساخت‌وسازهای سریع امروز در دنیا بسیار رونق یافته و چین یا آلمان ثابت کرده‌اند که می‌توان با سرعت بسیار بالا کار کرد، گفته بود: «اما آنها که باید دنبال ورود این فناوریها به کشور بروند و کارخانه‌های سری‌سازی ایجاد کنند، نرفته‌اند و دستگاههای مربوطه هم معلوم نیست اجازه ساخت چند طبقه را به سازه‌های پیش‌ساز بدهند. یک میلیون مسکن سالانه را این‌گونه می‌توان ساخت نه با روش‌های قدیمی و زمان‌بر که بازدهی لازم را ندارند».


سایت حکومتی اصلاحات پرس در ادامه نوشت: وعده‌یی که رئیسی در نخستین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش آن را دنبال می‌کند، به باور کارشناسان امر نه‌تنها تحقق‌یافتنی نیست، بلکه در صورت اجرا نیز نمی‌تواند اثرات مثبتی بر بازار مسکن گذاشته و نیازهای موجود را پاسخ دهد.

یک فعال رسانه‌یی در توئیتی در انتقاد به این وعده رئیسی با اشاره به این‌که چهار برابرکردن تولید مسکن یعنی چهار برابر شدن ظرفیت تولید فولاد، سیمان، سنگ، کابل، لوله، برق، آب و... ‏ یعنی امضای سه برجام برای تأمین‌کردن ارز مورد نیاز آن، گفته بود: «ساختن یک میلیون مسکن در سال فقط نیاز به حداقل ۱۰میلیون تن میلگرد اضافه دارد؛ یعنی دوبرابر شدن ظرفیت تولید که اگر تحریم نباشیم، ۱۰سال زمان می‌برد. سیمان و سایر مصالحش بماند. وعده‌های تو خالی و کارشناسی‌نشده فقط آبروی شما را نمی‌برد، ملت را ناامید می‌کند».

یک کارشناس حوزه مسکن هم گفته بود: «احداث یک میلیون واحد فقط در یک سال نیاز به چهار هزار میلیارد تومان یعنی منابعی بیش از نقدینگی موجود در کشور دارد؛ سؤال این است که آیا چنین منابعی در اختیار داریم و آیا ساخت سالانه یک میلیون مسکن به ذهن دولتهای قبل نرسیده بود؟».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4c9bc6b2-1dc9-4229-8e9e-8a6d48b51c48"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات