728 x 90

وزیر خارجه انگلستان بار دیگر مبادله نفتکشهای توقیف شده را رد کرد

دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان

وزیر خارجه انگلستان بار دیگر مبادله نفتکش توقیف شده با رژیم ایران را رد کرد. دومینیک راب، وزیر خارجه انگلستان، روز پنجشنبه گفت: «هر گونه مبادله یا به هم مرتبط کردن دو نفتکش را خارج از گزینه دانست و رد کرد وی که برای شرکت در نشست آسه‌آن به تایلند سفر کرده است تأکید کرد: «ما یک کشتی را که به‌صورت قانونی توقیف شده با یک کشتی که غیرقانونی توقیف شده مبادله نخواهیم کرد. این روشی نیست که رژیم ایران از انزوا بیرون بیاید».

 

دومینیک راب روز دوشنبه ۷مرداد در مصاحبه با شبکه جهانی بی‌بی سی گفته بود: «موضوع، انجام داد و ستد پایاپای نیست، بلکه موضوع قانون بین‌الملل است و این‌که نظام قانونی بین‌الملل باید رعایت شود و این چیزی است که ما بر آن پافشاری داریم».

 دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان از رژیم ایران خواست کشتی انگلیس را آزاد کرده و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

 کمال خرازی، رئیس منصوب خامنه‌ای در شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با یک مقام چینی گفته بود: «اگر نفتکش ایرانی «گریس- ۱» در جبل‌الطارق آزاد شود، جمهوری اسلامی نیز مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات» کشتی بریتانیایی را تسریع می‌کند».

 

 

دولت محلی جبل‌الطارق روز پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۸ در بیانیه‌یی اعلام کرد تفنگداران نیروی دریایی انگلستان یک نفتکش حامل نفت خام بار زده شده در بندر عسلویه به مقصد سوریه را در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند. در این بیانیه آمده است "شواهد کافی در دست بود که نشان می‌داد مقصد نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه است."

دادگاه عالی جبل الطارق بعد ازظهر جمعه ۱۴تیرماه توقیف نفتکش رژیم ایران را دو هفته دیگر تمدید کرد.

مقامهای دریانوردی پاناما اعلام کردند نفتکش گریس۱ متعلق به رژیم آخوندی که توسط تفنگداران دریایی انگلستان توقیف شد از ۲۹مه دیگر در لیست ثبت نام کشتیرانی پاناما وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقامهای پاناما در مورد این‌که چرا گریس ۱ با پرچم پاناما سفر می‌کرده است گفتند پاناما بعد از دریافت یک اخطار که این نفتکش در تأمین مالی تروریست نقش داشته یا با آن مرتبط است، آن را از لیست کشتی‌های ثبت شده خود حذف کرده است. این نفتکش متعلق به رژیم آخوندی و حامل نفتی بود که رژیم برای بشار اسد ارسال کرده بود و روز پنجشنبه در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

عصر جمعه ۲۸ تیرماه سپاه تروریستی پاسداران اعلام کرد یک فروند نفتکش متعلق به انگلستان به نام استنو ایمپرو (steno impero) را که ۲۳ خدمه دارد، حین عبور از تنگنه هرمز توقیف کرده است. این اطلاعیه، علت این راهزنی دریایی را به طور مضحکی رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی اعلام کرد و اضافه کرد که این نفتکش برای بررسیهای لازم تحویل سازمان بنادر شده است.

انگلستان با "غیرقانونی" خواندن توقیف نفتکش این کشور روز دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸ از رژیم ایران خواست تا این نفتکش و خدمه آن را هر چه سریع‌تر آزاد کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: انگلستان به شورای امنیت نامه‌یی فرستاد و اعلام کرد: نیروهای رژیم ایران یک نفتکش را که با پرچم انگلستان در آبهای ملی عمان بوده توقیف کرده‌اند. این اقدام « مداخله غیرقانونی محسوب می‌شود».

هیات انگلستان در سازمان ملل به شورای امنیت نوشت: این کشتی حق قانونی عبور ترانزیت در یک تنگه بین‌المللی راکه تحت قوانین بین‌الملل است داشته است. قانون بین‌الملل ملزم می‌کند که نباید از حق عبور ترانزیت ممانعت شود و در نتیجه اقدام رژیم ایران مداخله غیرقانونی محسوب می‌شود»‌.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1296264-4b40-43dd-8474-d96dc122d329"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات