728 x 90

وزیر خارجه انگلستان: ما به اقدام برای جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه ادامه خواهیم داد

جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلستان
جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلستان

روزنامه الشرق‌الاوسط روز سه‌شنبه اول آذرماه در مطلبی به‌نقل از جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلستان نوشت: تدابیر لازم را برای جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه اتخاذ کند.

الشرق‌الاوسط کلورلی را مورد سؤال قرار می‌دهد که شما در سخنرانی خود در گفتگوی منامه گفتید که روسیه و ایران تهدیدی برای امنیت منطقه عربی هستند. انگلستان تحریم‌هایی را اعمال کرده و کاردار را احضار کرده است. آیا این اقدامات برای ارسال پیام به ایرانیان کافی است؟

کلورلی در پاسخ گفت: ما تحریم‌های بسیار هدفمندی را در پاسخ به اقدامات خاص افراد اعمال می‌کنیم. بنابراین، وقتی متوجه شدیم که پهپادهای ایرانی به روسیه فروخته می‌شوند و از آن پهپادها برای حمله به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی در اوکراین استفاده می‌شود، تحریم‌های بسیار خاصی را برای شرکتها و افرادی که مسئول صادرات آن پهپادها به روسیه هستند، وضع کردیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که شاهد خشونت علیه زنان ایرانی توسط رژیم ایران بودیم، تحریم‌های خاصی را علیه به‌اصطلاح «گشت ارشاد» وضع کردیم.

ما از سران رژیم ایران می‌خواهیم که به مردم ایران گوش دهد و مطمئن شویم که وقتی مقامهای رژیم ایران کارهایی انجام می‌دهند که غیرقابل قبول است، ما آن افراد و آن نهادها را با تحریم‌های خود به موقع هدف قرار می‌دهیم تا از آنها جلوگیری کنیم.

الشرق‌الاوسط پرسید؛ نقش ایران در منطقه چطور؟

کلورلی پاسخ داد: وقتی متوجه می‌شویم که ایران در حال تلاش برای بی‌ثبات کردن همسایگان خود است، اقدام می‌کنیم. به‌عنوان مثال، کشتی‌های جنگی انگلستان سیستمهای موشکی یا موتورهای سیستمهای موشکی که از ایران می‌آیند را رهگیری کرده‌اند و به اقدامات خود برای جلوگیری از این فعالیت بی‌ثبات‌کننده در منطقه، و هم به‌طور مشخص افرادی را که مسئول آن رفتار هستند، با تحریم‌ها هدف قرار خواهند داد.

الشرق‌الاوسط: آیا می‌گویید مذاکرات هسته‌یی با ایران در حال حاضر تمام شده است؟

کلورلی: ما در ماه مارس سال جاری یک معامله بسیار معتبر با ایرانیها انجام دادیم، آنها هنوز پاسخی نداده‌اند. در این فاصله، اکنون شاهد بودیم که آنها اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را علیه زنان ایرانی انجام دادند که علیه رژیم صحبت می‌کنند. ما شاهد صادرات پهپادهای آنها به روسیه بودیم که علیه اهداف غیرنظامی استفاده می‌شد.

ما هم‌چنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌یی هستیم، اما اکنون این برعهده ایران است که به مذاکراتی که ما ارائه کرده‌ایم پاسخ معنادار بدهد. توپ برای مدتهاست که به‌طور کامل در زمین ایران است و واقعاً باید جواب بدهند.

الشرق‌الاوسط: آیا این به این معنی است که مذاکرات به پایان رسیده است؟

کلورلی: همان‌طور که گفتم، مذاکراتی که ما انجام دادیم، پیشنهادی که ارائه کردیم، منطقی و عملی بود. ایرانی‌ها تاکنون به درستی با آن برخورد نکرده‌اند. من هم‌چنین معتقدم پیامی که ممکن است به رهبری ایران بفرستم این است که در دست آنهاست که اقداماتی انجام دهند که با این روند تعامل بهتری داشته باشد. ما توافقی را مطرح کردیم، این یک معامله بسیار خوب است و ایرانیها باید با آن تعامل داشته باشند... .

الشرق‌الاوسط: سوریه چطور؟ آیا فراموش شده است؟ آیا این کشور با این همه رنج بشردوستانه و پنج ارتش درگیر (آمریکا، روسیه، ترکیه، ایران و اسرائیل) را می‌توان فراموش کرد؟

وزیر خارجه انگلستان افزود: ما هنوز به سوریه فکر می‌کنیم. ما میلیون‌ها پناهنده سوری را در کشورهای اطراف می‌بینیم و از آن کشورها برای حمایت از این پناهندگان سوری تشکر می‌کنیم. ما هنوز تعداد قابل توجهی از سوریها را در اردوگاه‌های داخل سوریه می‌بینیم که از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا تلاش کنیم تا راه‌حلی برای درگیری در آنجا بیاوریم تا سوریها بتوانند به خانه‌های خود بازگردند و سوریه بتواند یک بار دیگر کشوری پیشرفته، پر جنب و جوش و از نظر اقتصادی مرفهی باشد که قبلاً بوده است.

اما با وجود این‌که بسیاری از مردم جهان درباره روسیه و اوکراین صحبت می‌کنند و این کاملاً درست است، من می‌توانم به شما و هر یک از خوانندگان سوری این مصاحبه اطمینان دهم که ما هنوز خیلی به فکر سوریه هستیم. ما با همسایگان منطقه‌یی در مورد حفاظت از سوریهایی که آواره شده‌اند گفتگو می‌کنیم و به تلاش برای ایجاد صلح معنادار مناسب در سوریه یک بار دیگر ادامه خواهیم داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cca5c22f-4cf1-4851-b853-c5fc30e35070"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات