728 x 90

وزیر خارجه آمریکا: زمان بازگشت رژیم ایران به برجام بسیار کم شده است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

همزمان با اعلام انریکه مورا برای از سر گیری دور هفتم مذاکرات اتمی رژیم ایران در روز پنجشنبه ۱۸آذر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت: فرصت بازگشت ایران به برجام، بسیار محدود شده است.

آنتونی بلینکن در مصاحبه‌یی با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در روز ۱۶آذر که در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است با اشاره به پیشرفت‌های فنی فعالیت‌های هسته‌یی ایران گفت: رژیم ایران در دو سال گذشته به‌رغم فشار حداکثری که بر علیه آن اعمال شده بود، از آن به‌عنوان توجیهی برای عقب‌کشیدن از برنامه هسته‌یی و حرکت بسیار بسیار عمدی به سمت داشتن یک ظرفیت هسته‌یی فوق‌العاده خطرناک استفاده کرده است و سانتریفوژهای پیچیده‌تری را راه‌اندازی کرده، اورانیوم غنی شده ۲۰ و ۶۰درصد ذخیره کرده، و هم‌چنین کار بازرسان را برای انجام وظایف خود بسیار دشوار می‌کند، که همه این موارد در توافقنامه ممنوع بوده و اجرا می‌شد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: بنابراین چالش اینجاست. ما هم‌چنان بر این باوریم که بازگشت به پایبندی به توافقنامه بهترین راه به جلو است، ولی این یک چشم‌انداز نامحدود نیست، به‌دلیل این‌که آنچه ما اجازه نخواهیم داد این است که ایران عملاً در گفت‌و‌گوها وقت‌کشی کند و هیچ پیشنهاد معنادار و جدی برای حل نهایی مسائل باقی مانده برای بازگشت به پایبندی ارائه ندهد و همزمان برنامه خود را پیش ببرد. بنابراین در این زمینه زمان بسیار کم شده است.

بلینکن افزود: همان‌طور که می‌دانید یک هفته پیش، پس از این وقفه حدوداً پنج ماهه، در وین دور هفتم مذاکرات را از سر گرفتیم. مقامات رژیم ایران با جدیت ضروری برای هدف بازگشت به توافقنامه پای میز مذاکره نیامدند. فکر می‌کنم مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. شما نه فقط از ما به‌طور غیرمستقیم شنیده‌اید و از شرکای اروپاییمان و هم‌چنین از روسیه و حتی از چین شنیده‌اید که این مسیر برای حرکت به جلو نیست، ما خواهیم دید که آیا آنها رویکرد متفاوتی در پیش خواهند گرفت. اما زمان برای آنها برای انجام این کار کوتاه می‌شود.

وی افزود: «امیدوار» احتمالاً کلمه‌ای نیست که من بر اساس آنچه تاکنون دیده‌ایم استفاده کنم. و تکرار می‌کنم که زمان باقی مانده کوتاه است... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/618bfd54-6739-47e1-98b8-c17457b2b91c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات