728 x 90

بیانیه عفو بین‌الملل در رابطه با تصاویر منتشر شده از شکنجه‌گاه اوین: این فقط نوک کوه یخ اپیدمی شکنجه در رژیم ایران است

زندان اوین
زندان اوین

عفو بین‌الملل چهارشنبه ۳شهریور طی بیانیه‌یی نسبت به تصاویر نظارتی فاش شده از زندان اوین که سوءاستفاده وحشتناک از زندانیان را نشان می‌دهد، نوشت؛ این ویدئوها یادآور مصونیت وحشتناکی از مجازات مقامات زندان در ایران است که افرادی را که در بازداشت هستند تحت شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار می‌دهند.

این سازمان ۱۶کلیپ ویدئویی فاش شده را که از رسانه‌های مستقل ایرانی به دست آمده است، تجزیه و تحلیل کرده است، که شواهد تکان‌دهنده‌ای از ضرب‌وشتم، آزار جنسی، و بی‌توجهی عمدی و بدرفتاری عمدی با نیازمندان به مراقبتهای پزشکی ارائه می‌دهد، مواردی که عفو بین‌الملل سال‌ها آنها را مستند کرده است. این ویدئوها هم‌چنین نگرانی‌های مربوط به ازدحام بیش از حد مزمن و سلول انفرادی در شرایط بی‌رحمانه و غیرانسانی زندان را تأیید می‌کند.

 

هبه مورایف مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: «این فیلمهای نگران‌کننده نمایی نادر از ظلمی است که مرتباً در قبال زندانیان در رژیم ایران انجام می‌شود. دیدن آنچه در درون دیوارهای زندان اوین می‌گذرد تکان‌دهنده است، اما متأسفانه سوءاستفاده‌هایی که در این کلیپهای ویدئویی فاش شده نشان داده شده تنها نوک کوه یخ اپیدمی شکنجه ایران است.

به دور از دید عموم، مقامات امنیتی رژیم ایران به‌طور معمول مردان، زنان و کودکان را در پشت میله‌های زندان تحت شکنجه یا سایر بدرفتاریها قرار می‌دهند، به‌ویژه هنگام بازجویی در بازداشتگاههایی که توسط وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و واحد تحقیقات پلیس ایران (آگاهی) اداره می‌شوند».

هبه مرآیف افزود: «این فیلم نگران‌کننده نمایی نادر از ظلمی است که مرتب در زندانیان در رژیم ایران انجام می‌شود».

روشهای شکنجه در رژیم ایران که توسط عفو بین‌الملل طی سال‌های گذشته ثبت شده است شامل شلاق، شوک الکتریکی، اعدام‌های ساختگی، به خفگی انداختن با آب، خشونت جنسی، آویزان کردن، خوراندن اجباری مواد شیمیایی و محرومیت عمدی از مراقبتهای پزشکی است.

رسانه‌های مستقل مستقر در خارج از ایران از ۲۲ آگوست تعداد فزاینده‌یی از ویدئوهای لو رفته را منتشر کرده‌اند که از گروهی که خود را "عدالت علی" می‌نامد دریافت کرده که دوربینهای امنیتی زندان اوین تهران را هک کرده است.

 

مقامات ارشد رژیم ایران صحت این تصاویر را تأیید کرده‌اند. محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندانهای ایران، در اعتراف به مسئولیت نادر خود، در توئیتی در ۲۴ آگوست گفت که مسئولیت "رفتارهای غیرقابل قبول" نشان داده شده در فیلم را می‌پذیرد و قول داد که در جهت پاسخگویی مسئولان و جلوگیری از تکرار این وقایع اقدام کند

 

 

بحران مصونیت از مجازات

در حالی که برخی از مقامات تخلفات را محکوم کرده و وعده تحقیقات را داده‌اند، محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندانهای ایران نیز گفت که از تلاشهای زندانبانان "شایسته" ایران قدردانی می‌کند و نشان می‌دهد که سوء‌استفاده‌ها در زندان اوین استثنایی بوده و تعداد کمی اینکار را کرده‌اند.

شکنجه و سایر بدرفتاریها در زندانها و بازداشتگاههای ایران آن‌قدر گسترده و سیستماتیک است که نمی‌توان آنرا به‌عنوان کار چند "سیب بد" ارائه داد.

هبه مرایف گفت: عذرخواهی مختصر و وعده‌های کلی پاسخگویی& از حل بحران معافیت سیستماتیک (از مجازات) در ایران بسیار فاصله دارد.

هبه مرایف افزود: اگر مقامات رژیم ایران می‌خواهند وعده‌هایشان درباره پاسخگویی پوچ به‌نظر نرسد، باید فوراً به ناظران بین‌المللی از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر در ایران اجازه دهند تا بازرسیهای مستقل از زندانهای اوین و سایر زندانها را مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام دهند»...

با توجه به امتناع مداوم مقامات ایرانی از تحقیقات جنایی و محاکمه کسانی که علیه آنها شواهدی مبنی بر دست داشتن در جنایات تحت قوانین بین‌المللی از جمله شکنجه، ناپدید شدن اجباری، اعدام‌های فراقضایی و سایر قتل‌های غیرقانونی وجود دارد، ما مجدداً به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد فراخوان می‌دهیم تا برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شواهد جدی‌ترین جنایات تحت قوانین بین‌المللی که در ایران صورت گرفته، یک مکانیزم تحقیق و پاسخگویی برای تسهیل روند کیفری عادلانه را بکار گیرد. (بیانیه عفو بین‌الملل ۳شهریور).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f3998f61-e650-49d8-9105-5bee8a3cb85c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات