728 x 90

وال استریت ژورنال: دیپلماتها می‌گویند رئیس آژانس اتمی بدون هیچگونه توافقی در مورد بازرسیها ایران را ترک کرد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

وال استریت ژورنال روز چهارشنبه سوم آذر در یک گزارش ویژه از نتیجه سفر رافائل گروسی به ایران نوشت: دیپلماتها می‌گویند رئیس آژانس اتمی سازمان ملل، ایران را بدون توافقی در مورد بازرسی کارخانه [قطعات سانتریفوژ] ترک کرد

لورنس نورمن خبرنگار وال استریت در بروکسل نوشت: دیپلماتها روز چهارشنبه گفتند که رئیس آژانس نظارت بر اتمی سازمان ملل اواخر روز سه‌شنبه پس از ناکامی در دستیابی به توافقی برای دسترسی بازرسان به کارخانه ساخت تجهیزات برنامه هسته‌یی تهران، ایران را ترک کرد و این امر سایه جدیدی بر مذاکرات بین‌المللی اتمی که قرار است هفته آینده [در وین] برگزار شود، انداخت...

دیپلماتها گفتند گفتگوهای بین آژانس اتمی و ایران ادامه دارد...

گروسی گفت که مذاکرات برای دستیابی به توافق در مورد کرج ادامه دارد اما به‌نظر نمی‌رسد به توافقی نزدیک باشد... .

او هشدار داد که بدون دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت کرج، در آینده نزدیک دیگر نمی‌تواند در مورد مواد تولید شده در کرج اطمینان دهد... .

مقامات کشورهای غربی گفته‌اند که بدون اطمینان در مورد زیرساخت‌های هسته‌یی موجود ایران، دسترسی و امضای توافقی که در آن آمریکا و ایران هر کدام متعهد به انجام اقدامات خاصی برای بازگشت به پایبندی به توافق ۲۰۱۵ شوند، بسیار سخت‌تر خواهد بود... .

 

ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به کرج را از زمانیکه این سایت در معرض آنچه که به ادعای ایران حمله اسراییل در ماه ژوئن بوده، نداده است. اسراییل این اتهام را نه تأیید و نه رد کرده است. ایران پس از این حمله دوربینهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سایت خارج کرده است...

دو دیپلمات گفتند که ایران از ارائه امکان دسترسی آژانس به کرج امتناع می‌کند، مگر این‌که گروسی بخش‌هایی از ادامه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره کشف مواد اتمی فاش نشده در ایران در دو سال گذشته را کنار بگذارد. گروسی از پذیرش این مسأله خودداری کرده است. روز چهارشنبه وقتی در مورد این موضوع از گروسی سؤال شد اظهارنظری نکرد... .

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه سوم آذر در گفت‌وگو با خبرنگاران با ذکر این‌که نتوانسته در سفرش به تهران به توافقی با مسئولان ایرانی برسد، گفت: «به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که دیگر نتوانم نسبت به مطلع بودن [از فعالیت‌های اتمی ایران] تضمینی بدهم.»

او در تهران به‌ویژه به دنبال توافقی با ایران برای نصب مجدد چهار دوربین آژانس در مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «علی‌رغم تلاش‌های من، دیروز نتوانستیم به توافق برسیم و زمان توافق با ایران در مورد دوربین‌های مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ رو به اتمام است.»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/83a8d3c2-483e-4f6c-8380-521f5e47a9ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات