728 x 90

وال استریت ژورنال: در حالی‌که گفتگوهای احیای برجام لرزان می‌شود، ایران برنامهٔ اتمی خود را گسترش می‌دهد

سایت اتمی رژیم
سایت اتمی رژیم

وال استریت ژورنال همزمان با گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش ذخیرهٔ اورانیوم با غنای بالای رژیم ایران نوشت: در حالی‌که گفتگوها برای احیای توافق ۲۰۱۵ لرزان می‌شود، ایران برنامهٔ اتمی خود را گسترش می‌دهد.

وال استریت ژورنال روز چهارشنبه ۱۶شهریور در مطلبی به‌قلم لارنس نورمن نوشت: آژانس اتمی ملل متحد روز چهارشنبه گزارش کرد که ذخیرهٔ اورانیوم با غنای بالای ایران به اندازه‌ای افزایش یافته که به‌راحتی برای تأمین سوخت یک بمب اتمی کافیست.

بنا به آخرین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به اعضاء ارسال شد و وال استریت ژورنال آنرا دیده، اورانیوم بسیار غنی شدهٔ ۶۰درصدی ایران در سه‌ماهه‌ای که در ۲۱اوت پایان یافت حدوداً ۳۰% افزایش داشته و به ۵۵.۶کیلو گرم رسیده است. بنا بر این گزارش، میزان کل اورانیوم غنی شده ایران به ۳۹۴۱ کیلو گرم افزایش یافت...

آژانس در گزارش خود هشدار داد که برداشتن دوربین‌ها توسط تهران که به‌دنبال انتقاد به ایران توسط اعضای هیأت حکام آژانس در اوایل ژوئن صورت گرفت، در صورت ابقای توافق اتمی ”چالش قابل توجهی“ در مشخص کردن تعداد ماشین‌هایی است که ایران دارد.

آژانس هم‌چنین گفت که اقدامات ایران ”تبعات زیان‌باری“ برای توان آژانس برای اطمینان دادن به اعضایش در رابطه با طبیعت صلح‌آمیز برنامهٔ اتمی ایران داشته است...

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که حالا یک توافق قبل از انتخابات میاندوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر به‌نظر بیش‌از‌پیش نامحتمل می‌رسد.

جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا که مذاکرات را هماهنگ می‌کند، روز دوشنبه گفت، ”متأسفم بگویم که من امروز اطمینان کمتری نسبت به چشم‌انداز به سرانجام رساندن توافق دارم“...

رژیم ایران در حال حاضر حدود ۲۰۰۰سانتریفوژ پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم دارد.

در گزارش دوم که روز چهارشنبه توزیع شد، آژانس گفت که هیچ پیشرفتی در حل تحقیقات حول مواد اتمی اعلام نشده ایران نبوده است. این گزارش گفت: ”ایران وارد تعامل با آژانس نشده است“ .

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۳۱مرداد در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان بار دیگر گفت این آژانس "به هیچ وجه" از درخواست خود مبنی بر ضرورت ارائه پاسخ از سوی رژیم ایران در مورد منشاء بسیاری از آثار اورانیوم اعلام نشده در چندین سایت عقب‌نشینی نمی‌کند.

گروسی در این مصاحبه خطاب به رژیم  ایران گفت: «به ما پاسخ‌ها و [دسترسی به] افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم چیزهای زیادی که شفاف‌سازی در خصوص آنها لازم است را شفاف‌سازی کنیم. همچنین تأکید کرده است که سازمان انرژی اتمی هیچ‌گاه از تحقیقات خود دست نخواهد کشید.

او در این مصاحبه همچنین افزود: «ما تعهدی قانونی برای روشن ساختن مسائلی داریم که رژیم  ایران هنوز باید در مورد آنها شفاف‌سازی کند. ایران تاکنون توضیحات فنی باورپذیری که آژانس برای روشن کردن منشاء بسیاری آثار اورانیوم و وجود تجهیزات در بسیاری مناطق به آن نیاز دارد، ارائه نکرده است.

گروسی در ادامه افزود: «مسئله خیلی ساده است. در این باره به ما توضیح دهید: اگر آنجا ماده هسته‌ای وجود داشته، الان کجاست؟ اگر تجهیزاتی بوده، آنها الان کجا هستند؟ در این صورت می‌توانیم گزارشی ارائه دهیم و بگوییم، بله این موضوع روشن شد.»

رافائل گروسی اواسط خرداد ماه ۱۴۰۱ در اظهاراتی خطاب به شورای حکام آژانس گفت ایران همچنان از ارائه پاسخ درباره ذرات یافت شده اورانیوم در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده، خودداری کرده و نتوانسته است نگرانی‌ها در مورد زیر پا گذاشتن توافق منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را کاهش دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/28afc566-a41e-45b0-9bee-2eb46fdf23ce"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات