728 x 90

وال استریت ژورنال: حمله موشکی عراق که ائتلاف به رهبری آمریکا را هدف قرار داد آزمایش بایدن است

فرودگاه اربیل
فرودگاه اربیل

وال استریت ژورنال ۲۸بهمن در مورد حمله موشکی شب گذشته یکشنبه ۲۷بهمن، به یک پایگاه نظامی آمریکایی در عراق که یک کشته و ۸مجروح بر جای گذاشت، نوشت: وال استریت ژورنال نوشت: حمله موشکی عراق که ائتلاف به رهبری آمریکا را هدف قرار داد آزمایش بایدن است. این تحول نشان‌دهنده آزمایش اولیه بایدن در نقش فرمانده کل قواست. حملات مشابه در سال۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با حملات هوایی تلافی‌جویانه ترامپ علیه گروه شبه‌نظامی مورد حمایت رژیم ایران که آمریکا آنها را مقصر می‌شناخت مواجه شد.

آسوشیتدپرس ۲۸بهمن گزارش کرد: حمله موشکی به یک پایگاه نظامی آمریکایی در عراق یک کشته و ۸ مجروح بر جای گذاشت. این حمله منجر به کشته شدن یک مقاطعه کار وابسته به نیروی ائتلاف به فرماندهی آمریکا و مجروح شدن حداقل ۸نفر دیگر شامل یک سرباز آمریکایی شد. حملات پراکنده اواخر سال گذشته پیش از تحلیف بایدن متوقف شده بود، هر چند رژیم ایران برای بازگشت به توافق اتمی به آمریکا فشار می‌آورد. آمریکا در دولت پیشین گروه‌های وابسته به رژیم ایران را مقصر این حملات می‌دانست.

رویترز ۲۸بهمن نوشت: یک گروه نسبتاً ناشناس که به‌گفته مقامات عراقی با رژیم ایران مرتبط است، این حمله را برعهده گرفته است. عمده حملات مشابه هم‌سو با رژیم ایران در عراق و در یمن تلفاتی نداشته، اما فشار بر نیروهای آمریکا در ابتدای دوران بایدن را بالا برده است. رویترز افزود: یک مقام آمریکایی به شرط ناشناس ماندن گفت در این حمله یک سرباز آمریکا دچار ضربه مغزی شده است.

نیویورک تایمز نوشت: برخی رگبار موشک‌هایی را که فرودگاه اربیل را هدف قرار داد آزمایشی برای دولت جدید واشنگتن می‌بینند. رژیم ایران تصریح کرده بود که قصد تلافی بیشتر به‌خاطر حمله پهپادی که قاسم سلیمانی را کشت دارد. در واشنگتن سخنگوی کاخ‌سفید گفت بایدن در مورد حمله اربیل توجیه شده ولی توضیحات بیشتری نداد. مایکل نایت از مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت «این آزمایشی برای دولت بایدن است».

نشریه «دیفنس وان» Defense One نوشت: یک گروه شبه‌نظامی تحت عنوان «اولیای الدم»، که گفته می‌شود وابسته به شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق است، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت ۲۴ موشک شلیک کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ۲۷بهمن طی یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: ما از حمله موشکی به اقلیم کردستان عراق خشمگین هستیم. من با مسرور بارزانی نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان تماس گرفته‌ام تا درباره این حادثه گفتگو کرده و تعهد مان برای تحقیق و حسابرسی از مسببین این حمله را اعلام کنم. بلینکن در این بیانیه افزود: ما به خانواده پیمانکار کشته شده و به مردم بی‌گناه عراق و خانواده‌های آنها که از این خشونتهای بی‌رحمانه رنج می‌برند، تسلیت می‌گوییم.

ریچارد گلدبرگ از مقام‌های سابق شورای امنیت ملی کاخ‌سفید و کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسیها در واشنگتن در توئیتر خود نوشت: رئیس‌جمهور بایدن باید به حملات تحت حمایت رژیم ایران که باعث کشته شدن آمریکایی‌ها می‌شود پاسخ قاطع بدهد. این خط قرمز اعلام شده دولت قبلی آمریکا بود. کوتاهی در پاسخ، حملات بیشتر و کشته‌های بیشتری از آمریکا را حاصل می‌شود.

اندریا استریکر کارشناس بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها در واشنگتن نوشت: رژیم تهران رژیم مسیری بسیار خطرناک را در پیش گرفته است تا فشار را برای کاهش تحریم‌ها بالا ببرد و از طریق نیروهای نیابتی‌اش ضربه می‌زند تا آمریکا و متحدانش را به‌یک حملهٔ تلافی‌جویانه سنگین تحریک نکند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a95d2f3a-59df-4fd2-8ad1-13221436d3fa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات