728 x 90

وال استریت ژورنال: دیپلماتها می‌گویند رژیم ایران تولید اجزای برنامه پیشرفته اتمی را از سر می‌گیرد

سایت اتمی رژیم ایران - عکس از آرشیو
سایت اتمی رژیم ایران - عکس از آرشیو

وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۲۵آبان در گزارشی نوشت: رژیم ایران تولید تجهیزات برای سانتریفوژهای پیشرفته در سایتی که آژانس انرژی اتمی ملل متحد ماههاست قادر به کسب دسترسی به آن نداشته را از سر گرفته است. دیپلماتهای آشنا با فعالیت‌های مزبور با گفتن این موضوع، چالش جدیدی را برای دولت بایدن که برای گفتگوهای اتمی آماده می‌شود، ارائه کردند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال افزود: از سر گیری این کار نگرانیهای تازه‌ای را در میان دیپلماتهای غربی ایجاد کرده است که می‌گویند چنان‌چه تهران تصمیم بگیرد یک برنامه مخفیانه تسلیحات اتمی ایجاد کند، این کار می‌تواند به رژیم ایران اجازه دهد تا به‌طور مخفیانه شروع به منحرف کردن قطعات سانتریفوژ [از مسیر خود] کند، هر چند آنها می‌گویند در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر انجام این کار وجود ندارد...

به گفته این دیپلماتها، رژیم ایران پس از حمله ۵ماه پیش، از اواخر اوت تاکنون مقادیر قابل توجهی از قطعات سانتریفوژ را تولید کرده و یکی از همین دیپلماتها می‌گوید ایران قطعاتی را برای حداقل ۱۷۰ سانتریفوژ پیشرفته جدید در سایت کرج تولید کرده است...

وال استریت ژورنال به نقل از «منابع دیپلماتیک» نوشته است که ایران از نیمه تابستان، یعنی یک ماه و پس از حمله پهپادی، تولید سانتریفوژها را از سرگرفت و از آن زمان به بعد، این تولیدات شتاب گرفته است.

یکی از «منابع دیپلماتیک» روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که سانتریفوژهای جدید تولید شده در سایت کرج احتمالا به سایت هسته‌ای فردو، یکی از سایت‌های زیرزمینی به‌شدت تحت مراقبت امنیتی ایران در اطراف قم، انتقال یافته است.

به گفته «منبع» یاد شده، معلوم نیست که سانتریفوژهای بیشتری از تولیدات اخیر سایت کرج به سایر تاسیسات هسته‌ای رژیم ایران انتقال یافته است یا نه.

این «منبع» افزوده که با توجه به ابهامات زیاد و عدم دسترسی آژانس به سایت کرج، احتمال انتقال تجهیزات جدید گریز از مرکز به سایت‌های غنی‌سازی دیگر رژیم ایران و احتمال تشدید فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم برای «اهداف نظامی» وجود دارد هر چند که شواهدی نمی‌توان ارائه کرد.

گزارش وال استریت در شرایطی منتشر شده که دو هفته دیگر به موعد از سرگیری مذاکرات رژیم ایران با طرف‌های مانده در برجام در وین باقی مانده است.

همزمان، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته که منتظر دعوت رژیم ایران است تا هر چه زودتر به تهران رفته و بار دیگر با مقامات رژیم در باره لزوم همکاری شفاف‌تر با آژانس در خصوص پرسش‌های زیاد باقی‌مانده درباره فعالیت هسته‌ای ایران، گفت‌وگو کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/60e2b709-633a-4458-8a7e-cd0a2b70dd91"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات