728 x 90

واشنگتن پست: بحران هسته‌یی ایران ممکن است به سمت یک مرحله رویارویی پیش برود

اتمی رژیم
اتمی رژیم

واشنگتن پست روز سه‌شنبه ۱۶اسفند در مطلبی درباره عدم همکاری رژیم ایران با آژانس نوشت: بحران هسته‌یی ایران ممکن است به سمت یک مرحله رویارویی پیش برود.
واشنگتن پست افزود: سال گذشته شاهد تنشهای فزاینده در دو منطقه در اروپا و شرق آسیا بودیم. بحران بزرگ امسال ممکن است در منطقه‌ای رخ دهد که واشنگتن ترجیح می‌دهد فراموش کند: خاورمیانه. با نزدیک‌تر شدن ایران به بمب، یک رویارویی هسته‌یی آهسته ممکن است تسریع شود، در حالی که جنگ در اوکراین حل این بحران خاورمیانه را سخت‌تر می‌کند.
ساخت بمب چند ماه بیشتر طول می‌کشد، و در حال حاضر تهران به جای دویدن به سمت خط پایان، در حال سرعت گرفتن است. با این حال، ایران به یک کشور آستانه هسته‌یی تبدیل شده است و بایدن گزینه‌های دیپلماتیک خوبی برای مهار آن ندارد.
مذاکرات برای احیای و تقویت برجام به جایی نمی‌رسد. رژیم ایران که به‌طور فزاینده‌ای تندروتر می‌شود، هرگز به توافقی که آمریکا از آن خارج شده بود باز نخواهد گشت، مگر این‌که این توافق به‌نحوی اصلاح شود. با این حال، احتمالاً بایدن هرگز توافقی را که از دیدگاه آمریکایی ضعیف‌تر از توافق اولیه باشد، را نپذیرد. اکنون چشم‌انداز دیپلماسی بدتر شده است.
آنچه بعد از این اتفاق می‌افتد، تشدید فشار است. آخرین چیزی که بایدن می‌خواهد جنگ دیگر آمریکا در خاورمیانه است، بنابراین او احتمالاً هنوز حمله آمریکا به تأسیسات هسته‌یی ایران را آخرین راه‌حل می‌داند. به احتمال زیاد، آمریکا و اسراییل فشارها را بدون جنگ، به‌گونه‌یی کاهش می‌دهند که ایران برنامه هسته‌یی خود را کند یا متوقف کند.
هم آمریکا و هم اسراییل سیگنال می‌دهند که اگر مجبور باشند فراتر خواهند رفت: در ژانویه، نیروهای آمریکایی و اسراییلی بزرگترین رزمایش‌های دوجانبه خود را انجام دادند و بسیاری از وظایف لازم برای سرکوب برنامه هسته‌یی ایران را شبیه‌سازی کردند. مقامات اسراییلی می‌گویند که بمب ایران را نمی‌پذیرند. مقامات آمریکایی می‌گویند دستان اسراییل را نمی‌بندند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e57e3352-05ae-402a-a484-5386437141f8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات