728 x 90

واشنگتن پست: اعتراضات اقتصادی سران ایران را به چالش می‌کشد

گرانی و اعتراضات خیابانی در ایران
گرانی و اعتراضات خیابانی در ایران

واشنگتن پست روز جمعه ۶خرداد در مقاله‌ای نوشت: اعتراضات اقتصادی رهبران ایران را به چالش می‌کشد، زیرا امیدها برای توافق هسته‌یی کم رنگ می‌شود
اعتراضات خیابانی در چند شهر ایران در هفته‌های اخیر، که به‌دلیل افزایش هزینه‌های غذا و سایر مواد اولیه تشدید شد، بر چالشهای پیش روی دولت ایران از کمبودهای جهانی ناشی از جنگ در اوکراین و ادامه تحمیل تحریم‌های غرب تأکید دارد، در حالی که مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ هم‌چنان متوقف مانده است.
در چند نقطه، تظاهرات به‌سرعت به چرخش سیاسی رسید و ایرانیان علیه رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و حتی عالی‌ترین مرجع و رهبر عالی کشور، علی خامنه‌ای، شعار سر دادند. به‌گفته فعالان حقوق‌بشر و پستهایی که در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، سرکوب خشونت‌آمیز مقامات در اعتراضات منجر به حداقل پنج کشته و دهها بازداشت شده است.
ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که معترضان در خیابان‌ها در تکاپو می‌باشند در حالی که نیروهای امنیتی به آنها شلیک می‌کنند و به آنها گاز اشک‌آور می‌زنند... .


دولت امیدوار بود که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌یی چند جانبه ۲۰۱۵ بین ایران و قدرتهای جهانی منجر به حذف یکی از مشکلات اقتصادی شود؛ یعنی تحریم‌های غرب که پس از خروج دولت ترامپ از این توافق در سال ۲۰۱۸ دوباره علیه تهران اعمال شد.

با این حال، بسیاری از ایرانیان علاوه بر تحریم‌ها، فساد و ناتوانی دولت را عامل افزایش مشکلات از جمله تورم بالا می‌دانند. ناآرامی‌های کنونی موج‌هایی از اعتراضها را به یاد می‌آورد که در سال‌های اخیر، از جمله در سال ۲۰۱۹، زمانی که تظاهراتها با افزایش قیمت سوخت آغاز شد، رخ داده است. به‌گفته گروه‌های حقوق‌بشر در جریان اعتراضات در دهها شهر، صدها کشته و هزاران نفر دستگیر شدند.
اعتراضات اخیر در مناطق به‌شدت فقیر، از جمله استان خوزستان در جنوب غربی ایران، محل مکرر نارضایتی مردم، متمرکز شده است.
... مذاکرات در وین در اوایل سال جاری بین همه امضاکنندگان توافق و هم‌چنین ایالات متحده در ماه مارس به‌دلیل درخواست ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از فهرست از سازمانهای تروریستی ایالات متحده متوقف شد.
دولت بایدن به این درخواست پاسخ نداده است، اما نخست‌وزیر اسراییل در پیام‌هایی که این هفته در توئیتر منتشر کرد، گفت بایدن در یک تماس تلفنی در اواخر ماه گذشته به او تأیید کرده است که «سپاه را در فهرست نگه می‌دارد».
انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برای مذاکرات توافق هسته‌یی ایران، در ۱۱ ماه مه در تلاش برای از سرگیری مذاکرات هسته‌یی از تهران بازدید کرد، اما ناظران می‌گویند که رهبران ایران ممکن است قبلاً به این نتیجه رسیده باشند که توافق دور از دسترس است.

آمریکا نیز ابراز بدبینی کرده است. در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا در روز چهارشنبه، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که شانس دستیابی به توافق در بهترین حالت، ضعیف است....
به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی در یکی از ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به سمت جمعیت معترض در شهرکرد آتش گشودند. ویدئوی دیگری از شهر نشان می‌دهد که یک مأمور امنیتی لباس‌شخصی در میان صدای شلیک گلوله و فریاد، یک معترض را از بالای ماشین پایین می‌کشند. در ویدئوی دیگری که در فضای مجازی منتشر شده است، معترضان در حالی که در اطراف خودرویی در حال سوختن در شهر اردل تجمع کرده‌اند، شعارهای مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر رئیسی، سر می‌دهند.

 

... . دولت ایران در کنار استقرار نیروهای امنیتی، تلاش کرده است تا با کاهش سرعت اینترنت، از انتشار ویدئوها و اطلاعات مربوط به اعتراضات جلوگیری کند. نت بلاکNetBlock، یک گروه نظارت بر اینترنت، در اواسط ماه مه اختلالات شدیدی در دسترسی به اینترنت در ایران ثبت کرد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ded7dcd3-5645-458c-b364-a4754d4668a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات